Muistan kun poliorokotetta jaettiin 80-luvulla. Luokka kerrallaan juhlasaliin ja joka lapsi otti
tarjottimelta sokeripalan, jonotettuaan ensin kiltisti omaa vuoroaan. Siinä ei kauan nokka tuhissu, tehokasta.
Kommentit (33)
Joo muustan saman. Kouluterveydenhoitajalle mentiin yksi kerrallaan ja otettiin sokeripala.
Mä muistan, että meille tuotiin ne sokeripalat luokkaan, ei tarvinnut mennä mihinkään.
Muistan. Ala-asteella terkkarin huoneessa.
Vuosi -85 yo-kirjoitukset menossa keväällä.
Rokote sisälsi elävää poliovirusta. Nykyään juuri kukaan ei ottaisi.
Minä asuin silloin Järvenpäässä ja me menimme johonkin kunnan järjestämään tilaan, jossa sokeripala annettiin nopeassa tahdissa suuhun. Siinä ei kulunut kuin hetki, kun asia oli hoidettu. Outoa, kun nykyään teknologian aikakaudella ei saada rokotettua ihmisiä samaan tahtiin.
Kauhea haloo nousi, kun eräs aikuisopiskelija kieltäytiyi. Hyvä kun ei lynkattu.
Vierailija kirjoitti:
Minä asuin silloin Järvenpäässä ja me menimme johonkin kunnan järjestämään tilaan, jossa sokeripala annettiin nopeassa tahdissa suuhun. Siinä ei kulunut kuin hetki, kun asia oli hoidettu. Outoa, kun nykyään teknologian aikakaudella ei saada rokotettua ihmisiä samaan tahtiin.
No nyt on maailmanlaajuinen pandemia täydessä vauhdissa. On hieman eri tilanne, kun näitä joukkokokoontumisia pitää juuri nyt välttää.
Sanna Marin ja virkamiehensä vois ottaa oppia.
Ei silloin sanottu mitä jaetaan, käskettiin vaan mennä jonoon terkkarille ja kaikki oli vähän ihmeissään, että mitä. Ei toimi nykyään ja hyvä niin.
Ikinä aikaisemmin ei ole rokotetta uuteen virukseen kehitetty vuodessa. Normaalisti rokotekehittely vie vuosia eikä siltikään aina onnistu. Täysin poikkeuksellista ja silti ihmiset vaan narisee.
Me käyntiin perheenä neuvolassa vaikka me lapset oltiin jo kouluikäisiä.
Vierailija kirjoitti:
Ei silloin sanottu mitä jaetaan, käskettiin vaan mennä jonoon terkkarille ja kaikki oli vähän ihmeissään, että mitä. Ei toimi nykyään ja hyvä niin.
Joo, parempi olisi ollut kun suuri joukko lapsia olisi päätynyt keuhkovikaisina rautakeuhkoon.
Neuvolassa muistan isoäitini kanssa istuneeni. Sitä ei muistikuva kerro miksen päiväkodissa silloin ollut, ei isoäiti kuitenkaan yleensä mua vahtinut vaan päikyssä kirmasin muiden lasten mukana.
Taisi olla neuvolassa piikit ja sokeripalat lapsille, sitten kouluterkkarilla. Ei tietoa mitä ne sisälsivät.
Vierailija kirjoitti:
Sinä voisit pikkuhiljaa oppia, että Sanna Marin ei vastaa rokotuksista.
Meillä mentiin kans jonossa tarkan huoneeseen ottaan se. Muistan, että monet kävi sylkeen sen pois. Multa tuli oksennus, mutta en uskaltanut kertoa kenellekään. Sitten mietin jännittyneenä, että ehtiköhän se vaikuttaa. No, sitäpä en tiedä. En tiedä, tuliko oksennus jännityksestä vai siitä, mitä sokeripala sisälsi. Olen tosi herkkä kaikille lääkkeille, ei puhettakaan, että voisin ottaa jotain buranaa, se tulee pian ylös.
Poliorokote kehitettiin 50-luvulla ja paranneltu versio 1961. Voidaan puhua kunnolla testatusta lääkkeesta.
Poliitikoilla oli myös enemmän mielessä kansan terveys ja nykyään enemmän poliittiset irtopisteet ja raha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä voisit pikkuhiljaa oppia, että Sanna Marin ei vastaa rokotuksista.
Eikä tunnu olevan mistään muustakaan vastuussa, Sanna-tyttö kun vain puhuu sanomatta sanaakaan ja perustelee työryhmiä jotka ei saa mitään aikaan.
Kärpänenkö täällä surisee vai mikä tuo ininä on?
Muistan saman. Meillä mentiin terveydenhoitajan huoneisiin.