Nykyihmiset eivät kestä/jaksa vuoden epidemiaa ja pieniä rajoituksia. Miten täällä kestettäisiin 5 vuotta sota-aikaa?
Kommentit (43)
Eihän sitä tiedä, miten kestäisi. Mutta ymmärsin, että sota-aikana ihmiset tekivät asioita tilanteen eteen ja muista sai tukea. Nyt pitää kököttää kotona yksin.
Kestäisin paremmin sota-aikaa kuin työelämää
Kyllä kaikki sen "kestävät", ei valittaminen pikkuasioista kestämisen puutteesta kerro. Luuletko, että sota-aikana ei purnattu...? 😂
Sitä paitsi pointti on, että osa porukasta kyseenalaistaa rajoitusten toimivuuden ja tarpeellisuuden. Sodan aikana samanlaista ei ollut, aika harva totaalikieltäytyi ajatuksesta, että Suomea pitää puolustaa Neuvostoliiton hyökkäykseltä. Ja huom - jos olisikin kieltäytynyt, siitä olisi joutunut vankilaat. Jonkun verran heitä olikin vankilassa.
Nyt tilanne on toinen. Edes sakkoja ei rapsahda, jos kuljet maskitta.
Eli vertailusi on perin ontuva.
Vierailija kirjoitti:
Sota-aikana ei käsittääkseni rajoitettu sosiaalisia kontakteja?
Ööö, sota-aikana suurin osa miehistä oli rintamalla, ja naisilla kova ja raskas työ pyörittää teollisuutta ja taloutta. Kaikki oli kaupoissa kortilla, jos ylipäätään oli saatavilla. Miehiä kuoli kuin kärpäsiä, isiä, puolisoita, lapsia, veljiä.
Oli ulkonaliikkumiskieltoja, kaupunkeja pommitettiin ym. ym. Tanssikieltokin oli.
Onko nyt todella niin, että kun ei pääse kaffilaan treffaamaan kavereita, vaikka ruokahuolto toimii ja infa pyörii normaalisti, niin ihminen ei kestä?
Vierailija kirjoitti:
Sota-aikana Suomessa on voimassa mm. tanssikielto ja armeijasta ei päässyt usein lomilla hoitamaan yksityisasioita. Kaupassa oli aika niukasti tavaraa mm. kahvista ja banaaneista lähinnä haaveiltiin.
Olen sotaorvon tytär. Se on suurin syy siihen, että minulla on olematon stressinsietokyky.
Ei nykysuomalaiset kestäisikään sotaa. Luulisin, että aika moni pakenisi rajojen ulkopuolelle "turvapaikka" mielessään. Maahan jääneet somettaisi ja ryypiskelisi.
Sota-aikana sai kerääntyä porukalla haukkumaan ryssiä.
Koska pandemia on keksitty ja rajoitukset turhia.
Mitä se tarkoittaa ettei kestä? Ajattelen, että monet rintamalla olleet miehet eivät kestäneet sitä touhua. Olivat loppuelämänsä mieleltään särkyneitä ja ahdistuneita. Se on vähän eri asia kuin näppäillä someen: siis mä en kestä!
Mautonta todellakin rinnastaa koronarajoitukset sotatilanteeseen.
Varmasti hyvin huonosti, kuten vanhemmatkin polvet. Sota jätti valtavat ylisukupolviset traumat. Mutta kyllä minuakin ärsyttää, miten pikkumaisia ja joustamattomia kitisijöitä ihmisistä on kuoriutunut. Tilanne on hankala ilman marmatusta ja kapinointia, joka vaan pahentaa ja pitkittää tilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni se jonkin verran rajoitti sosiaalisia kontakteja kun puolet väestä oli rintamalla ja lapset Ruotsissa... Eikä ollut tän päivän viestintäteknologiaa... Kirjeitä vaan
Mä tajusin eilen, että en enää ajattele aktiivisesti koronaa vaan tämä uusi elämäntapa on jo muodustunut normiksi.
Ei mitenkään. Nyt volistaan kun ei pääse kuppilaan tai laivalle.
Suomi päätyisi kansalliseen psykoosiin, jos tulisi sota. Voi arvata, että tänne voi marssia kuka vain ja täällä vain pällistellään.
Kauhukuva on kuvitella joku s. marin vastuussa äkillisessä hätätilanteessa.
Riittävän katastrofaalinen jahkailija nytkin.
Vierailija kirjoitti:
Mä tajusin eilen, että en enää ajattele aktiivisesti koronaa vaan tämä uusi elämäntapa on jo muodustunut normiksi.
Vahvat sopeutuu.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi olla totta..Olet niin aivopesty..
Jotkut selviäisivät, toiset menettäisivät järkensä. Koronatilannetta ei voi verrata sotaan.
Me emme ole yhtä vahvoja kuin menneet sukupolvet olivat. Tilanne olisi varmaan erittäin kaoottinen. Mutta pelkäänpä, että tulemme näkemään sodan.
Korona ei näy muuten elämässäni kuin siten että sitä voi käyttää tekosyynä siihen että ei mene jonnekin. Kukaan ei myöskään tuppaa luokseni joten hienoa.
Vierailija kirjoitti:
Oletko oikeasti noin tyhmä??