Eikö lapsi 10kk / 13kg ole aivan liian painava?
Tuli vain tuosta toisesta ketjusta, jossa lapsi oli tämän kokoinen, mieleen..
Kommentit (61)
Olen ollut lastenosastolla töissä jossa oli tutkittavana 10kk vanha vauva joka painoi muistaakseni 18kg. Tutkittiin kasvuhäiriönä. Ja kyllä totisesti haittasi vauvan liikkumista tuo paino.
Oho mikä keskustelu!! :(
Ymmärtäisin jos puhuttaisiin ettei yli 3- vuotias pääsisi liikkumaan painonsa vuoksi, mutta että puhutaan kuitenkin alle vuoden ikäsestä VAUVASTA!!! :((
Esikoinen meillä oli syntyessään NORMAALI 3,2 kilonen ja toka väärien mittausten mukaan 4,3 kilonen -suuri, ei läski.. ;)
Käyrillä on musta tosi hyvä tarkotus, voidaan tarpeen mukaan tarkkailla jos siinä tapahtuu liikaa tai liian vähän muutoksia. Se millä käyrällä mennään on epäolennaista ellei mennä reippaasti yli tai ali.
Harmittaa että aikuiset ihmiset alkaa sitten pitään keskikäyrää ihanteena, jokkut sen alittamista, koska kyse ei ole siitä vaan siitä että löytyy oikea käyrä eikä paino mene miten sattuu.. !
Sitten kun lapsi kasvaa voidaan oikealla ravinnolla ja liikunnalla pitää lapsen terveydestä kiinni. Eli lapsi ulos leikkiin pihaleikkejä ja äidit -kone kiinni ja mukaan littaan!!!
Täysin epäoleellista miettiä vaikuttaako lapsen puolikiloa enemmän kuin serkulla siihen että isompi lapsi ei liiku juuri niiden kilojensa vuoksi. Yhtälailla voisitte miettiä miten monta reikää lapsellasi on verrattuna serkkusi lapseen (tai kenen muun lapsen)..
Voisin tässä nyt mainita ohimennen että meillä kilon painavempana syntynyt kakkonen oli nopeammin liikkeellä kuin esikoinen, kilot ei haitannu mutta sai vanhemmalta lapselta enempi virikkeitä liikkumiseen.
tervettä lasta ei pysty liikkumattomaksi lihottamaan.
momentti:
ja sitten onhan niitä pulleita jotka liikkuu hyvin ja laihoja jotka ei liiku... mites sä ne selität?
ja kaikki tuntemat hoikat liikkuu kyllä hyvin
ei voi olla lapselle hyväksi missään mielessä, että jo lähes vauvana juotetaan noin lihaviksi. Pien tutkimuksen tuloksena nämä pullukat juovat parin ensimmäisen vuoden aikana päivässä jopa litroittain korviketta ja vellejä ja sitten kun eivät mielellään syö mitään kiinteitä, niin annetaan mitä tahansa herkkuja, joita vaan suostuvat syömään: vaaleaa leipää, banaania, keksejä, ranskalaisia, vanukkaita, kalapuikkoja, jätskiä, makeisa, yms. Liikunta ei yleensä kuulu perheen harrastuksiin, ehkä isän, joka on paljon poissa kotoa, harrastamassa. Äidin ylipaino lisää todella runsaasti lapsen ylipainoriskiä; äidin on sitten helpompi selittää että omakin ylipaino johtuu geeneistä, kun lapsikin on syötetty lihavaksi.
meidän 4 kk on 10 kg. Pitäiskö aloittaa laihis?
Olen kovasti ihmetellyt tätä ilmiötä. Johtuisiko sitten liiasta korvikkeen juottamisesta, vai mistä. Äidit tosin saattavat itse kyllä olla todella laihoja.
jotka ovat sitten alkaneet hoikistua kun liikunta on lisääntynyt.
katsoin ihan piruuttani npoilta kasvukäyriltä ton kyseisen lapsen painoa ja kyllä siellä mentiin niin roimasti kasvukäyrien ylitse että olisi varmaan aiheellista laittaa lapsi jo tutkimuksiin jonkin kasvuhäiriön takia.
en sitten tiedä miten lapsen hormonitoiminta tai muu kasvua säätelevä systeemi sen kummemin toimii. rasva-aineenvaihdunta, hormonit jne? ehkäpä lapsi on jossain tutkimuksissa mistä vanhemmat eivät halua muille puhua.
eikä näytä yhtään liian lihavalta
Vierailija:
ei voi olla lapselle hyväksi missään mielessä, että jo lähes vauvana juotetaan noin lihaviksi. Pien tutkimuksen tuloksena nämä pullukat juovat parin ensimmäisen vuoden aikana päivässä jopa litroittain korviketta ja vellejä ja sitten kun eivät mielellään syö mitään kiinteitä, niin annetaan mitä tahansa herkkuja, joita vaan suostuvat syömään: vaaleaa leipää, banaania, keksejä, ranskalaisia, vanukkaita, kalapuikkoja, jätskiä, makeisa, yms. Liikunta ei yleensä kuulu perheen harrastuksiin, ehkä isän, joka on paljon poissa kotoa, harrastamassa. Äidin ylipaino lisää todella runsaasti lapsen ylipainoriskiä; äidin on sitten helpompi selittää että omakin ylipaino johtuu geeneistä, kun lapsikin on syötetty lihavaksi.
mä ainakin allekirjoitan tämän.
nyt oli kuitenkin puhe sellaisista lapsista jotka syövät normaalisti. ja vauvoista- ei taaperoista joiden vanhemmat syöttävät roskaa.
Vierailija:
meidän 4 kk on 10 kg. Pitäiskö aloittaa laihis?
Monet pulleista vauvoista kasvaa pelkällä rintamaidolla, kuten myös minun (4kk 10kg 72cm) vauvani :)
Vierailija:
Yllättävän paljon tosi pullukoita vauvoja tulee mielestäni nykyään vastaan.
Olen kovasti ihmetellyt tätä ilmiötä. Johtuisiko sitten liiasta korvikkeen juottamisesta, vai mistä. Äidit tosin saattavat itse kyllä olla todella laihoja.
Määkin kävin kasvukäyrän tsekkaan netistä ja tulos oli vähän yli
o-käyrän. Et päinvastoin lapsi on terveellisen kokoinen -jos on kasvukäyrä tasasesti kasvanut -mitä täälä nyt ketjussa ei tajuta!! Pääasia on että vauva on tasasesti kasvanut.
juu, no ei toi kyllä normaali yli taaperon ruokavalio ole.
luulen kyllä että neuvolassa on jo jotenkin asiaan puututtu..
meidän vauva oli vissin läski kun syntyi kun painoi liki 5 kiloa.
siis tarkoitatko tuota esimerkkivauvaa?
jos niin nyt sulla on pituuskäyrä tarkastelussa. paino oli se joka lensi.
Laitoin Googleen kasvukäyrä, otin ekan löydön joka MLL. n sivu, siihen laitoin pituuden 78 senttiä, paino 13 kg ja ikä 10 kk ja näytti käyräksi ihan normaalin! TESTAA JOS ET USKO, toi esimerkki lapsi on NORMAALI jos noi tiedot oli 10 kk, 78 pitkä ja 13 kilonen.
45
Näyttää oikeasti ihan michelinmieheltä. Vauvamme oppi kääntymään 3-kuisena, ryömimään 4-kuisena, kontaamaa 5-kuisena ja nyt on oppinut nousemaan ylös ja kävelee tukea vasten.
Täällä mammat yrittää taas tehdä tieteellisiä tutkimuksia omalla lähipiirillään! Hehehehehe!
eli että pulskuus johtuu liikkumattomuudesta eikä toisinpäin. Ei vauvaa ihan oikeasti voi lihottaa niin, ettei se pääsisi liikkeelle sitten kun osaa ja haluaa.