UMK 2021
Tähän keskustelua ja spekulointia Uuden musiikin kilpailusta 2021. Suomen euroviisu edustaja toukokuuksi valitaan Uuden musiikin kilpailun finaalissa helmikuussa. Finaalin kilpailijat julkaistaan ensi viikon keskiviikkona.
Uuden musiikin kilpailun Instagram-tilillä on jo julkaistu vihje ensimmäisestä kilpailijasta: Hän on turkulainen, joka on tehnyt musiikkia sekä suomeksi että englanniksi.
Mukana siis yhteensä 7 kilpailijaa.
Kommentit (3410)
blind channel erottuu joukosta
Vierailija kirjoitti:
Ilta on mahdollisimman epäsopiva euroviisuihin, joten se tulee valituksi.
Suomella on tässä hieno power balladi ja se olis hieno nähdä millainen esitys tää olisi Rotterdamissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomella on tässä hieno power balladi ja se olis hieno nähdä millainen esitys tää olisi Rotterdamissa.
eiköhän Suomi oo yrittänyt tarpeeksi balladeja... blackbird, da da dam,, ja mitäs muita lälläläää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ärsyttää ne ketkä sanoo et Suomella ei vois menestyä. Finaaliin ainaki Ilta menis, Teflonit ei koska juryt ei tykkäis.
Luin vähän näitä kommentteja ja täytyy ihmetellä, kuinka paljon täällä spekuloidaan sitä, että valinta BC:n ja Teflarien välillä on vaikee, ja molemmat voi pärjätä hyvin.
Ok, Teflarit saattais päästä finaaliin just ja just, mutta BC on ylivoimanen jos mietitään ihan tilastoja. Youtubevideoissa BC rankataan ykköseksi tyyliin kaks kertaa useammin kuin Teflarit, ei lähes koskaan huonoimpien joukkoon, toisin kuin Teflarit aika useinkin suhteessa. Myös vedonlyöntilistat ja gallupit näyttää BC:n olevan ylivoimainen. Se myös rankataan usein TOP kolmeen noissa videoissa, joissa rankataan eri maiden karsintojen kappaleita.
Että kyllä BC:llä on paljon paremmat mahikset menestyä viisuissa kuin teflareilla, vaikken voittoon uskokaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan myös UMK 2017 ylivoimaisen ennakkosuosikin Emman Circle of lightin. Se live tuhosi hyvän biisin täydellisesti. Oikein jä suu auki miten ammattitaidoton esitys oli. Itsekin jätin lopulta äänestämättä.
Olin silloin paikan päällä Metro-areenalla katsomassa. Telkkarista välittyi ehkä eri kuva. Mutta livenä huomasi selvästi, että ongelma johtui ääniongelmista. Eli äänitiimi mokasi ja kusi koko homman. Emma ei voinut asiaan vaikuttaa.
Äänitiimi kusi kyllä, mutta hyvä laulaja ei tarvii korvamonitoreja ym. laulaakseen puhtaasti ääni katkeamatta ja nuotilleen. Siihen Emma ei livenä kyennyt.
Viisufani kirjoitti:
Luin vähän näitä kommentteja ja täytyy ihmetellä, kuinka paljon täällä spekuloidaan sitä, että valinta BC:n ja Teflarien välillä on vaikee, ja molemmat voi pärjätä hyvin.
Ok, Teflarit saattais päästä finaaliin just ja just, mutta BC on ylivoimanen jos mietitään ihan tilastoja. Youtubevideoissa BC rankataan ykköseksi tyyliin kaks kertaa useammin kuin Teflarit, ei lähes koskaan huonoimpien joukkoon, toisin kuin Teflarit aika useinkin suhteessa. Myös vedonlyöntilistat ja gallupit näyttää BC:n olevan ylivoimainen. Se myös rankataan usein TOP kolmeen noissa videoissa, joissa rankataan eri maiden karsintojen kappaleita.
Että kyllä BC:llä on paljon paremmat mahikset menestyä viisuissa kuin teflareilla, vaikken voittoon uskokaan.
No tää. kAikkien suomalaisten pitäis vähän seurata noita eikä vaan päättelä itte mikä pärjää
Viisuilija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan myös UMK 2017 ylivoimaisen ennakkosuosikin Emman Circle of lightin. Se live tuhosi hyvän biisin täydellisesti. Oikein jä suu auki miten ammattitaidoton esitys oli. Itsekin jätin lopulta äänestämättä.
Olin silloin paikan päällä Metro-areenalla katsomassa. Telkkarista välittyi ehkä eri kuva. Mutta livenä huomasi selvästi, että ongelma johtui ääniongelmista. Eli äänitiimi mokasi ja kusi koko homman. Emma ei voinut asiaan vaikuttaa.
Äänitiimi kusi kyllä, mutta hyvä laulaja ei tarvii korvamonitoreja ym. laulaakseen puhtaasti ääni katkeamatta ja nuotilleen. Siihen Emma ei livenä kyennyt.
Haluan tarkentaa äsköistä viestiäni: Katsoin liven uudestaan ja Emma ei voinut tosiaan toisen säkeistön korvanappifiaskolle mitään. Mutta oliko korvanapeissa jotain häikkää jo ennen? Laulu oli silloinkin heikkoa, katkeilevaa ja epävireistä. Tarkoitin viestilläni sitä, että vaikka kaikki olisi mennyt muuten putkeen, Emman livelaulu ei olisi välttämättä silloinkaan riittänyt, kuului se jännitys niin paljon läpi. Ja tuossa tilanteessa kuuluu oikeesti ottaa ne korvanapit korvista pois (olen myös musiikkialalla). Miksei Emmalle annettu mahdollisuutta esiintyä uudestaan?
Vierailija kirjoitti:
Viisufani kirjoitti:
No tää. kAikkien suomalaisten pitäis vähän seurata noita eikä vaan päättelä itte mikä pärjää
Nimenomaan. Ärsyttää kun porukka ei selvitä vähän itse asioita ensin ennen kuin päättelee mitään. Joskus on parempi äänestää viisuihin se ulkomaalasten suosikki eikä sitä omaa suosikkia.
Vierailija kirjoitti:
Näyttää siltä, että ruotsalaisilla ja norjalaisilla on aivan omat systeemit viisuedustajan valinnassa, ihan jäätävän raskas prosessi, joka kestää monta kuukautta ennen kuin edustaja saadaan seulottua. Onneksi Suomessa selvitään yhdessä illassa. Ruotsin systeemin kyllä tiesinkin, mutta yllätys, että norjalaiset on yhtä hulluja!
Ruotsin Mello (karsinnat) on suunnilleen suositumpi kuin varsinaiset viisut:)
Viisufani kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisufani kirjoitti:
Nimenomaan. Ärsyttää kun porukka ei selvitä vähän itse asioita ensin ennen kuin päättelee mitään. Joskus on parempi äänestää viisuihin se ulkomaalasten suosikki eikä sitä omaa suosikkia.
Totta kai sitä omaa suosikkia pitää äänestää, eikä sitä mistä mahdollisesti joku muu tykkää. Mitä järkeä missään äänestyksissä muuten edes on? Voittaahan noita kinkereitä ei suomen kannata.
Viisuilija kirjoitti:
Viisuilija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluan tarkentaa äsköistä viestiäni: Katsoin liven uudestaan ja Emma ei voinut tosiaan toisen säkeistön korvanappifiaskolle mitään. Mutta oliko korvanapeissa jotain häikkää jo ennen? Laulu oli silloinkin heikkoa, katkeilevaa ja epävireistä. Tarkoitin viestilläni sitä, että vaikka kaikki olisi mennyt muuten putkeen, Emman livelaulu ei olisi välttämättä silloinkaan riittänyt, kuului se jännitys niin paljon läpi. Ja tuossa tilanteessa kuuluu oikeesti ottaa ne korvanapit korvista pois (olen myös musiikkialalla). Miksei Emmalle annettu mahdollisuutta esiintyä uudestaan?
Itse en ole mikään musiikkialan asiantuntija, mutta Emma ei vakuuttanut. Hän oli lavalla hyvin epävarma ja lavakarismaa ei ollut juurikaan. Hän ei suoriutunut myöskään liian vaikaeasta koreokrafiasta. Se ei tullut jotenkin luonnostaan. Myös jännitys paistoi läpi. Myös mekko oli ruma, mutta niin on kaikilla muillakin UMK:ssa. Circle of light oli biisinä kyllä tosi hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä ihmiset haluaa lähettää blind channelin euroviisuihin?
Okei genre varmasti vetoaa moniin suomalaisiin, mutta biisinä oikeasti vain keskiverto ja sanoitus harvinaisen lapsellista teiniuhoa ja jos vertaa muita samanlaisia bändejä niin väkisinkin tuntuu genrensä tusinatavaralta. Rock on jees, mutta kannattaako joku bändi lähettää vain koska rock?
Myös Ilta on genrensä tusinatavara.
Iltan kappaleen sanoituskin on kuin tehty jollain lyriikkageneraattorilla: kaupungin äänet kuulen, joku jaksaa aina uskoo unelmiin, suljen ikkunan ja kaikki äänet katoaa, mutten silti unta saa, mä halusin kuulla sun äänen vaan, vaikka huudan kuinka lujaa ei kuule kukaan, aamun valossa kaupunki kauniina, on kadut autioina, uskottiin ihmeisiin,...
Mun mielestä noi sanat ei oo sillä tavalla tusinatavaraa ollenkaan, että ne kertovat yleensä yksinäisyydestä eikä jostain epäonnisesta parisuhteesta kuten yleensä. Puhuttelee mua enemmän näin. Muuten kyllä taidan suosia näitä energisempiä vaihtoehtoja.
Ai, minä taas olen tulkinnut tuon olevan nimenomaan erobiisi. Kohta "Kelle mä soitan nyt" viittaa mielestäni siihen, että enää ei ole kumppania, jolle soittaa.
Kukin tulkitsee lauluja eri tavoin. Mun mielestä laulu kertoo pitkästä vuosien kestoisesta yksinäisyydestä. Ei ole läheisiä ystäviä, ei kumppania. Perheenkin kanssa viileät välit. On vain yksin pikkuisessa itsemurhayksiössään ja tuntuu, että kaikki muut menee ja kokee ja itsellä menee elämä ohi.
Vierailija kirjoitti:
Oma top-3 suosikkilistani: (perustuu siihen mistä itse pidän)
1. Aksel
Akselin viime vuoden kappale oli huono eikä sanoitukset sopineet Akselille. Tämä uusi kappale sai minut kyyneliin. Kolahti syvälle. Vaikka kappale on hyvin yksinkertainen ja sanoitukset myös, sen tuntuu todelta. Mielenterveysteema koskettaa varmasti monta. Ja Akselin kaunis ääni ja herkkä ujo ulkomuoto on täydellinen kappaleen esittämiseen. Kappale vaikuttaa häneltä itseltään. Myönnetään, että lopun kertaus on vähän vaisu. Meni silti mun Spotify-listalle.
2. Blind Channel
Vaikkei tämä ole tyypillistä Suomi-rock/metallia, BC on mielestäni hyvä bändi edustamaan juuri Suomea. Nyt koronan aikaan tällainen räjähtävä ja energinen kappale voi olla hyvä valinta. Sanoitukset jäävät toki vähän tyhjiksi. Ja BC on enempi purkkapoppimainen kuin puhdasta rockia. Mutta se kuulostaa hyvältä. Ainoa negatiivinen puoli on, että biisi muistuttaa ihan liikaa Linkin Parkkia. Pidän Linkin Parkista ja onhan tämä nostalgista, mutta en pidä kopioinnista.
3. Ilta
Kauniit sanat, kaunis ääni. Suomi on kaunis kieli, jota voi ylpeänä lähettää ulkomaille. Kappaleen sanoma on vahva ja ajankohtainen, vaikka sanoitukset ovatkin hieman teinimäiset. Koskettaa varmasti montaa suomalaista, koska Suomessa on niin paljon yksinäisiä ihmisiä ja sinkkutalouksia. Nyt korona-aikaan tämä koskettaa varmasti myös muita eurooppalaisia.
Sitten realiteetit. Ikävä kyllä muissa maissa ei ole tapana kääntää lauluja. Eli jos suomella haluaa lähteä, niin biisin pitää olla muuten täysin kymppi. Sanoitukset jäävät taka-alalle. Siksi en usko, että Ilta pärjäisi hyvin. Suomen kielestä toki pidetään, mutta se ei yksinään riitä.
Akselin biisi on varmaan monen mielestä tylsä ja hän ei ole hyvä haastatteluissa ja kameran edessä. Voi sillä finaaliin päästä, muttei korkeille sijoille.
BC on sitä, mitä muut maat meiltä odottavat. BC on myöskin sitä, mitä nyt koronapandemian keskellä halutaa. Sitä, mitä Euroviisuilta halutaan. Irtiottoa, piristysruisketta. Eli BC olisi luultavasti varmin valinta.
Teflon Brothersin ja Pandoran laulu oli ihan järkyttävä. Retroteema on pyörinyt trendeissä jo useamman vuoden, eli kappale on perässähiihtäjä. Pandoran I love you hokeminen tuskin säväyttää yhtään ketään. Lisäksi prostituution käyttäjistä humoristisesti ja hyväntahtoisesti laulaminen on oksettavaa. Tämä on tämän vuoden myötähäpeäbiisi.
Laura on tylsä ja keskinkertainen. Eihän sitä biisiä muista enää parin minuutin jälkeen. Stailaus on järkyttävää. Silikonirinnat paljastava pinkki ällötys ja vaaleat kulmakarvat mustien hiusten kanssa. Näyttää Keravan yökerhojen vakioasiakkaalta. Toivottavasti muuttavat stailausta live-esiintymiseen. Hän on kuitenkin ihan nätti nainen.
Oskrilla on kiva ääni, mutta biisi on tylsä. Lisäksi lauseiden katkeilu kuulostaa hyvin tönköltä ja väkisintehdyltä.
Dannyn biisin sanoissa on paljon perää. Sopii hyvin suomalaisen yhteiskunnan ja median kritisointiin. Tykkään sanojen humoristisesta melankoliasta. Mutta ei tää tietenkään Euroviisuissa tepsi. Lisäksi Danny on hahmona puistattava. Ei kiinnosta joku turvonnut setämies.
Tämä olisi ollut muuten hyvä teksti, jos et olisi mennyt haukkumaan prostituutiota. Minun mielestä taas on oksettavaa se, että vuonna 2021 joku vielä pitää prostituution harjoittamista tai sen ostamista oksettavana. Seksi on tarve siinä missä moni muukin asia, millä tehdään bisnestä. Jokainen saa käyttää kehoaan juuri niin kuin itse haluaa, kunhan pysytään lain ja moraalin puitteissa.
Vierailija kirjoitti:
Viisufani kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisufani kirjoitti:
Totta kai sitä omaa suosikkia pitää äänestää, eikä sitä mistä mahdollisesti joku muu tykkää. Mitä järkeä missään äänestyksissä muuten edes on? Voittaahan noita kinkereitä ei suomen kannata.
Jokainen toki äänestäköön niin kuin itse tykkää. Mutta kylmä fakta on se, että joillain biiseillä pärjäisi paremmin viisuissa, ja vaikkemme voittoa lähtisikään hakemaan, ois kauheen kiva, että Suomi pääsis edes finaaliin. Toiset meistä haluais jännittää Suomen puolesta, edes joskus...
Spotifyn Suomi top 50 päivittynyt. Teflonit #2, Blind Channel noussut #4, Ilta laskenut #6. Muita ei näy.
Jos katsoo youtubesta noita National Final Toppeja, niin Suomi pärjää ainakin vielä tässä vaiheessa ihan älyttömän hyvin. BC ja Teflarit ja Pandora on sijoitettu valtaosassa top kymppiin, ja Oskr ja Ilta on myös mukana todella monessa listassa. Myös Aksel ja jopa Laura on päässeet mukaan muutamaan listaukseen.
Ainoa, jota en bongannut kertaakaan, on Danny. Mutta vielä ehditään Suomen viisukarsinnoille tyypillisesti mokata tämäkin ja loputa laittaa Iso D sinne :D
Vierailija kirjoitti:
Spotifyn Suomi top 50 päivittynyt. Teflonit #2, Blind Channel noussut #4, Ilta laskenut #6. Muita ei näy.
Ja tämä taitaa olla myös UMK:n top 3.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä ihmiset haluaa lähettää blind channelin euroviisuihin?
Okei genre varmasti vetoaa moniin suomalaisiin, mutta biisinä oikeasti vain keskiverto ja sanoitus harvinaisen lapsellista teiniuhoa ja jos vertaa muita samanlaisia bändejä niin väkisinkin tuntuu genrensä tusinatavaralta. Rock on jees, mutta kannattaako joku bändi lähettää vain koska rock?
Ootkos katsonut yhtään noita ulkomaalasten mielipiteitä youtubesta ym? Porukka RAKASTAA Dark Sidea, kertsi on oikeasti tarttuva kun kuuntelee pariin kertaan. Ja mä en nää sanoja minään teini-uhona vaan niin, että vaikka elämä ois välillä p*skaa niin voidaan silti vitsailla siitä ja pitää hauskaa sillä omalla "pimeellä" tyylillä. Toki ymmärrän, jos jonkun mielestä tollasilla asioilla ei tuu vitsailla, mutta ite en ainakaan ota noita sanoja niin kirjaimellisesti. Tää biisihän syntyi bändin turhautumisesta tähän koronatilanteeseen.