UMK 2021
Tähän keskustelua ja spekulointia Uuden musiikin kilpailusta 2021. Suomen euroviisu edustaja toukokuuksi valitaan Uuden musiikin kilpailun finaalissa helmikuussa. Finaalin kilpailijat julkaistaan ensi viikon keskiviikkona.
Uuden musiikin kilpailun Instagram-tilillä on jo julkaistu vihje ensimmäisestä kilpailijasta: Hän on turkulainen, joka on tehnyt musiikkia sekä suomeksi että englanniksi.
Mukana siis yhteensä 7 kilpailijaa.
Kommentit (3410)
widdendaal mitä bashhaa taas!!!! I love you😬
I Love You vaikutti aluksi hyvältä (hyvänmielen tanssiliikkeet ja kaikki), mutta kun kuuntelee useamman kerran, niin kyllä tähän aika nopeasti kyllästyy. Pahoin pelkään, ettei kestä aikaa ja toukokuussa tuntuu jo puhkikulutetulta. Olisi toiminut paremmin, jos kertsin sanoissa olisi ollut edes hieman vaihtelua.
Ulkomaalaiset viisutubettajat tuntuu tykkäävät biisin retrohenkisyydestä, positiivisuudesta ja suomen kielestä, mutta kertsiä pidetään liian yksinkertaisena, geneerisenä ja itseään toistavana. Tästä olisi voinut saada megahitin, jos olisi hiottu vielä!
Miksiköhän Umk-finaaliin on valittu niin monta hitaampaa kappaletta? Oskrin biisi, Dannyn biisi tulee olemaan hidas, samoin Iltan ja Akselin. Lauran biisistä en tiedä mitään. Teflon&Pandoralla ja Blind Channelilla sentään menevämpää.
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän Umk-finaaliin on valittu niin monta hitaampaa kappaletta? Oskrin biisi, Dannyn biisi tulee olemaan hidas, samoin Iltan ja Akselin. Lauran biisistä en tiedä mitään. Teflon&Pandoralla ja Blind Channelilla sentään menevämpää.
Eikös Euroviisuissa mene aina niin, että seuraaviin viisuihin lähetetään voittajabiisin kaltaisia viritelmiä? Viimeksi voitti tunnelmallinen pianoballadi, joten seuraavissa viisuissa on luultavasti paljon samaa kaavaa toistavia lurituksia. Vaikka yleensä seuraavana vuonna menestyy parhaiten juuri päinvastainen biisi. Siksi veikkaan menevän laulun voittavan tänä vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös Euroviisuissa mene aina niin, että seuraaviin viisuihin lähetetään voittajabiisin kaltaisia viritelmiä? Viimeksi voitti tunnelmallinen pianoballadi, joten seuraavissa viisuissa on luultavasti paljon samaa kaavaa toistavia lurituksia. Vaikka yleensä seuraavana vuonna menestyy parhaiten juuri päinvastainen biisi. Siksi veikkaan menevän laulun voittavan tänä vuonna.
Ei ihmiset halua tänä vuonna mitään slovareita kuunnella. Täällä ei tajuta ollenkaan mikä toimii ja mikä ei, ja siksi menestystä ei tule.
Ekaa kertaa kuulin Blind Chanelista Rockfesteillä (olikohan vuosi 2018).
Livenä en tykännyt yhtä paljon, kuin youtubesta kuunneltuna. Rock olisi todellakin makuuni, joten toivon, että jonkinlaista muutosta olisi livestä parempaan suuntaan. Silloin Rockfesteillä en jaksanut kuunnella kuin muutaman kappaleen tältä bändiltä.
Pitkästä aikaa Rosvosektoria olen alkanut uudestaan kuunnella tubesta ja tulin tästä ketjusta ajatelleeksi, että Rosvosektori voisi sopia euroviisuihin. Puhelu kappaleen melodia olisi aivan loistava viisuihin. Eli vastaavanlaisen kappaleen, kun tekisivät euroviisuihin.
Jos edes jonain vuonna hakisivat Umk:hon 🥺
Vierailija kirjoitti:
Livenä en tykännyt yhtä paljon, kuin youtubesta kuunneltuna. Rock olisi todellakin makuuni, joten toivon, että jonkinlaista muutosta olisi livestä parempaan suuntaan. Silloin Rockfesteillä en jaksanut kuunnella kuin muutaman kappaleen tältä bändiltä.
Mä ikävä kyllä veikkaan, että nämäkin on miettineet liikaa viisuja biisiä tehdessään. Eli ovat tehneet omasta mielestään "euroviisumaisen" kappaleen. Tuollaisella ajattelulla mennään aina mönkään. Toivottavasti olen väärässä ja ovat tehneet omannäköisen biisin.
Vierailija kirjoitti:
Pitkästä aikaa Rosvosektoria olen alkanut uudestaan kuunnella tubesta ja tulin tästä ketjusta ajatelleeksi, että Rosvosektori voisi sopia euroviisuihin. Puhelu kappaleen melodia olisi aivan loistava viisuihin. Eli vastaavanlaisen kappaleen, kun tekisivät euroviisuihin.
Sori, mutta aika karmea. Melodiassa ei ole mitään hypettämisen arvoista. Ei mielellään suomiräppiä viisuihin. Tuo kuulosti joltain wannabe-Cheekiltä käheine äänineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ikävä kyllä veikkaan, että nämäkin on miettineet liikaa viisuja biisiä tehdessään. Eli ovat tehneet omasta mielestään "euroviisumaisen" kappaleen. Tuollaisella ajattelulla mennään aina mönkään. Toivottavasti olen väärässä ja ovat tehneet omannäköisen biisin.
Bändi ei mielestäni kuulosta yhtään euroviisumaiselta. Mun on vaikea uskoa, että olisi pettymys biisin kannalta, mutta live se mua mietityttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori, mutta aika karmea. Melodiassa ei ole mitään hypettämisen arvoista. Ei mielellään suomiräppiä viisuihin. Tuo kuulosti joltain wannabe-Cheekiltä käheine äänineen.
Mun korvaan kuulostaa freshiltä ja jää päähäni soimaan. Piristää ainaskin minun päivää.
T: Tyyppi jolle kommentoit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä eniten mua ärsyttää nämä ehdokasbiisit, joissa halutaan tunkea tätä Suomen junttikulttuuria maailmalle. Sivistynyttä mainstream Eurooppaa ei ikävä kyllä kiinnosta suomalainen junttikulttuuri.
Ja sitten kaikki ajattelee, että tämä on oikea toimintamalli. Suomessa voitaisiin hyvinkin tuottaa jotain hyvin laadukasta eurooppalaista, mutta me ollaan yksinkertaisesti liian sisäänpäin kasvaneita tässä asiassa.
Ei meitä äänestetä, ellei me muututa.
Sama täällä! En ymmärrä, mitä hauskaa on siinä, että muu Eurooppa ajattelee suomalaisten olevan juntteja.
Eihän venäläisiä, islantilaisia tai norjalaisiakaan pidetä juntteina, vaikka heilläkin on huumori-retroilubiisejä.
Teflon Brotherin laulussa oikein lauletaan "suomalaisen juntin tunteet on huhu" ja siitä kuinka kieliä ei osata, näille on sitten englanninkielinen tekstitys niin muutkin kuin suomalaiset ymmärtävät. Sitten vielä YouTube-kommenteissa suomalaiset kertovat, että "tällaisia me suomalaiset olemme". Ja ainahan Euroviisuissa pohjustetaan seuraavaa kappaletta maan ja esiintyjän esittelyn aikana,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä eniten mua ärsyttää nämä ehdokasbiisit, joissa halutaan tunkea tätä Suomen junttikulttuuria maailmalle. Sivistynyttä mainstream Eurooppaa ei ikävä kyllä kiinnosta suomalainen junttikulttuuri.
Ja sitten kaikki ajattelee, että tämä on oikea toimintamalli. Suomessa voitaisiin hyvinkin tuottaa jotain hyvin laadukasta eurooppalaista, mutta me ollaan yksinkertaisesti liian sisäänpäin kasvaneita tässä asiassa.
Ei meitä äänestetä, ellei me muututa.
Sama täällä! En ymmärrä, mitä hauskaa on siinä, että muu Eurooppa ajattelee suomalaisten olevan juntteja.
Eihän venäläisiä, islantilaisia tai norjalaisiakaan pidetä juntteina, vaikka heilläkin on huumori-retroilubiisejä.
Teflon Brotherin laulussa oikein lauletaan "suomalaisen juntin tunteet on huhu" ja siitä kuinka kieliä ei osata, näille on sitten englanninkielinen tekstitys niin muutkin kuin suomalaiset ymmärtävät. Sitten vielä YouTube-kommenteissa suomalaiset kertovat, että "tällaisia me suomalaiset olemme". Ja ainahan Euroviisuissa pohjustetaan seuraavaa kappaletta maan ja esiintyjän esittelyn aikana,
että siinä viimeistään tulee muillekin selväksi mistä laulu kertoo.
2010-luvulla Suomi taisi olla yksi huonoiten menestynein maa viisuissa.
2010: Ei Finaalissa
2011: 21
2012: Ei Finaalissa
2013: 24
2014: 11
2015: Ei Finaalissa
2016: Ei Finaalissa
2017: Ei Finaalissa
2018: 25
2019: Ei Finaalissa
2020: Peruttu
Olishan se kiva, että joskus sitä menestystä tulisi näissä kisoissa. Vuoden 2014, Softenginen 11 sija on muuten Suomen toiseksi paras sijoitus viisuissa. Suhteutettuna siis osallistujamäärään. 11 sija? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
totuusviisumenestyksestä kirjoitti:
Musta on aika turhaa keskustella biiseistä, ennen kuin ollaan nähty nämä live-esiintymiset. Koska se live-esiintyminen oikeasti ratkaisee, kuka kannattaa sinne viisuihin lähettää.
Biisin studioversiolla ei ole paljoa merkitystä.
Mikä tahansa näistä biiseistä käy, kunhan se esitetään livenä hyvin.
Aksel voitti viime vuonna, sillä hänellä oli livessä ylivoimaisesti paras lauluääni kaikista. Tämän tajusi muun muassa asiantuntijaraati, joka kyllä huomioi tällaiset asiat ja oikeudenmukaisesti vaihtoi Suomen kansan äänen; sillä Suomi ei äänestänyt parasta live-esitystä, vaan parasta biisiä.
Meidän kannattaa lähettää paras live-esitys, eikä välttämättä paras biisi, sillä asiantuntijaraati arvostaa tätä seikkaa yli kaiken.
Ikävä kyllä yllättävän harvat tajuavat, että tästä on kyse.
Ihan oikeassa olet. Biisillä ei ole mitään merkitystä, jos se esitetään tarpeeksi huonosti. Viime vuosina Suomen hyvät biisit ovat kaatuneet huonoon liveen.
Voi teitä. Luuletteko tosiaan, että biisillä olisi väliä? Ei. Viisut on poliittinen kilpailu. Siellä otetaan kantaa politiikkaan ja muulla ei ole väliä.
Isossa osassa voittajabiisejä ei ole juuri mitään poliittisia viestejä. Ei siis pidä paikkaansa.
Jokainen ehdokas saa tietenkin itse päättää, mistä haluaa laulaa, eikä tätä pidä lähteä sensuroimaan.
Ei vaan politiikka on taustalla. On aina joku tietty ongelma meneillään ja kumma kyllä juuri sen maan kappale voittaa. Kun oli metoo, niin Israelin Toy voitti jne.
Politiikkaa euroviisuissa. Kyllä. Joskus se on ollut jopa liiankin selvää. Georgian euroviisu 2009 "we dont wanna put in " sanoitus taisi olla liikaa EBU:lle. Georgia vetäytyi 2009 Venäjällä pidettävistä viisuista.
Vuosi 2014 oli mukava vuosi Suomelle. Silloin kyllä oli erityisesti tuuria siinä että Softengine oli mielestäni ainoa joka edusti rock genreä ja oli yllätykseksi vielä mukavankin hyvä live esitys. Eli menestykseen vaikuttaa myös tuuri siitä onko edustus kappaleen genre ainoa jolloin ei olisi kilpailijoita, jotka söisivät ääniä. Jos edustus kappaleen genreä löytyy useita on ainakin kappaleen oltava genreltään paras jotta menestyisi parhaiten.
Mä vaihtaisin I Love You -kappaleen nimeksi tuon Mental Interactionin. Se sopis musta paremmin. Se, että kappaleen nimi on sama lause, jota toistetaan koko ajan kertsissä kuluttaa sitä vielä lisää. Siksi biisin nimi vois olla tuo Mental Interaction, koska se löytyy myös kappaleen sanoista ja pelikoneen nimestä :)
Hauskaa, että Mr. Lordi on taiteillut sinkun kannen. Se toki onkin hieno ja retroteemainen, mutta mihin se taustalla näkyvä suuri mikroaaltouuni liittyy? Vuosikymmeneenkö?
Miksei näitä biisejä nyt sitten osata julkistaa päivittäin? Mihin tarvitaan viikonlopun mittainen tauko?? Nythän olisi aikaa kuunnella.