Lopetin tupakoinnin. Kuntoni ei ole kohentunut, olen jatkuvasti vihainen ja olen lihonut 15 kiloa vuodessa, missä v""ussa ne hyvät puolet on?
Mieskin varmaan lähtee kohta kun vaimo nykyään tälläinen läski raivotar.
Kommentit (82)
Se terveys vain normalisoituu. Eli tupakka tekee keuhkoille ja sydämelle niin pahaa, että nyt olet pääsemässä elävien kirjoihin taas.
Ole varovainen ap. Tämä aloitus on vain addiktioituneen mielesi keino perustella itsellesi ettei se tupakoimattomuus nyt niin kivaa ole ja ei se tupakka nyt niin paha juttu ole. Seuraava askel on että "otan vaan yhen" Kohta poltat taas 5 aakia päivässä.
Ei se aina mene kaikilla niinkuin propaganda sanoo. Itse lopetin suht rankan alkoholinkäytön muutama kuukausi sitten. Join päivittäin. Alkoi pelottaa terveyden vuoksi, ja myös se, että jos jatkan, niin en pysty enään kohtuukäyttöön. On se vaan niin hienoa olla pikku hönössä kesäiltana. Hyvät puolet: Ei tarvitse murehtia terveyden puolesta, ja aamut on mukavia. Huonot puolet: Illat on pimeitä, ja prseestä. Odottelen vaan, koska tulisi uni, jotta voi herätä uuteen aamuun. Kaikki v..tuttaa. Ei mitään, mitä odottaa. Olen hiljaa, ja kirjoittelen vauva foorumille. Harrastan kyllä liikuntaakin, mutta ei siitä mitään kiksejä saa. Kun kesä koittaa, niin on elimistö paranneltu, ja varmasti vedän kaljaa koko kesän. Jos tupakointi ap:lle antaa enemmän, kuin ottaa, niin mars kioskille. Elämänlaatu on tärkeämpää kuin eliniän odote. Ei meistä täällä ole kukaan sadan vuoden päästä. Ja turha vattuilla, jos joku saa iloa röökistä, eikä triathlonista. Oma asia, eikä huonompi ihminen. Muiden tuomitsijat mielestäni ovat niitä huonoja.
Ne terveet elämäntavat palkitsevat vähintään ajan mukana miten terve ja hyväkuntoinen sitä haluaa olla esimerkiksi 40-, 50- tai 60-vuotiaana samanikäisiin verrattuna. Nykyisin hyväkuntoinen viisikymppinen voi näyttää päälle päin lähes kolmekymppiseltä tai sitten hän voi näyttää rollaattoria työntävältä vanhukselta riippuen mm. siitä minkälaista elämää sitä on viettänyt. Jos siis perintötekijät olisivat jota kuinkin samat eikä ole joutunut mihinkään dramaattiseen liikenneonnettomuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Minä lihoin 40kg kahdessa vuodessa kun lopetin.
Juu kyllä kannatti, nyt olen 100kg. Mieluummin olisin elänyt lyhyemmän elämän normaalipainoisena.
Pian varmaan aloitan uudestaan, koska en saa näitä kiloja pois.
N34
Joo anteeksi mutta MITEN?? Itselläkin iski järjetön makeanhimo lopettamisen jälkeen joksikin aikaa, joka ei ole itselleni lainkaan tyypillistä kun olen enemmän suolaisten herkkujen perään. Ja lihoin kyllä jonkin verran mutta 40kg??? Kyllä se syömishimo alkoi antaa periksi noin vuodessa.
Kiukun hoito on ihan omassa kädessä.
Xylitolipastilleilla ja purkalla voi korvata herkut/ liikaruuat.
Lopetin tupakoinnin 20 vuoden jälkeen tuossa pari vuotta sitten. Itselläkin tuli alkuun painoa lisää 10 kiloa, eikä mitään selvästi havaittavia välittömiä terveysvaikutuksia näkynyt. Mutta en sellaisia odottanutkaan. Tärkeintä on, että olen oppinut henkisesti savuttomaksi. Ensimmäinen vuosi oli hieman vaikea, mutta sitten helpotti. Rahaa on säästynyt laskurin mukaan 3800 euroa, en haise tupakalle ja onhan se makuaistikin parantunut. Tuon 10 kiloa laihdutin jo pois ja oletan, että ajan mittaan keuhkot ja verisuonet toipuvat.
Kärsivällisyyttä.
Olet vain laiska ylensyövä plösö, siitä kaikki johtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut tupakoinnin lopettaneelta kaverilta että se vaikutti hänen haju- ja makuaistiin eli hänen aistinsa herkistyivät. Tosin sanoen ruokakin voi maistua paremmalta kun on lopettanut tupakoinnin ja sitä kautta jotkut saattavat lihota. Varmaankin tupakoitsijoilta turtuu ainakin se hajuaisti, sillä he eivät ilmeisesti huomaa sitä ero jos joku tulee ulkona tupakalta sisätiloihin, niin hän tuo myös sen hajun mukanaan.
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…
Siihen tupakoinnin lopettamiseen kannattaa yhdistää myös muita terveitä elintapoja kuten arkipäiväinen hyötyliikunta kuten kävely ja pyöräily sekä katsoo vähän enemmän mitä sitä laittaa suuhunsa.
Paraneeko se vihaisuus vihanneksilla ja kävelyllä?
Itse asiassa kyllä. Kun kävelet kunnon lenkin, vaikka reilun tunnin vähintään, se tekee ihmeitä mielelle!
Älä sinä aloittaja hättäile.
Tuo on ihan normaalia, mutta tasoittuu aikanaan.
Kauanko on mennyt kun lopetit?
Kiinnität huomiota siihen mitä syöt koska pelkällä liikunnan lisäämisellä ei lysty laihtumaan.
Todennäköisesti et haise enää. Pienempi riski sairastua keuhkösyöpään, tosin voit kyllä vieläkin sairastua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut tupakoinnin lopettaneelta kaverilta että se vaikutti hänen haju- ja makuaistiin eli hänen aistinsa herkistyivät. Tosin sanoen ruokakin voi maistua paremmalta kun on lopettanut tupakoinnin ja sitä kautta jotkut saattavat lihota. Varmaankin tupakoitsijoilta turtuu ainakin se hajuaisti, sillä he eivät ilmeisesti huomaa sitä ero jos joku tulee ulkona tupakalta sisätiloihin, niin hän tuo myös sen hajun mukanaan.
Siihen tupakoinnin lopettamiseen kannattaa yhdistää myös muita terveitä elintapoja kuten arkipäiväinen hyötyliikunta kuten kävely ja pyöräily sekä katsoo vähän enemmän mitä sitä laittaa suuhunsa.
Paraneeko vihaisuus tupakalla? Syötkö hormoneita esim. e-pillerit tms?
Tupakka rentouttaa ja siten vähentää vihaisuutta. Tiedän tämän asian yli viidenkymmenen vuoden kokemuksella.
En syö hormoneita, tai e-pillereitä. Minä pärjään sillä, mitä kivekset tuottavat, kiitos kysymästä.
Kaikista rennoin on kun ei ole koskaan aloittanutkaan polttamista, luonut itselleen addiktiota, jonka seurauksena menee helpommin hermot -> pitää saada röökiä.
On mielikuvituksen puutetta ellei keksi muita tapoja rentoutua kuin omalla terveyden tärvelemisellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kävely auttaa vihaisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tupakoinnin lopettaminen ei aiheuta lihavuutta. Painonnoususi johtuu siitä että olet korvannut tupakan herkuilla. Olet vain vaihtanut addiktiosta toiseen. Kun ennen menit tupakalle, menet nyt sen sijaan jääkaapille.
Kyllä nikotiini kuluttaa. Jos syöt tarkalleen saman määrän kuin ennen tupakoinnin lopettamista, niin lihot.
mies52v
Jep, nikotiini kiihdyttää kilpirauhasen toimintaa eli energiankulutus on suurempi.
Heh, tästä saa sen kuvan, niin kuin kilpirauhanen kuluttaisi ne kalorit... :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tupakka rentouttaa ja siten vähentää vihaisuutta. Tiedän tämän asian yli viidenkymmenen vuoden kokemuksella.
En syö hormoneita, tai e-pillereitä. Minä pärjään sillä, mitä kivekset tuottavat, kiitos kysymästä.
Kaikista rennoin on kun ei ole koskaan aloittanutkaan polttamista, luonut itselleen addiktiota, jonka seurauksena menee helpommin hermot -> pitää saada röökiä.
On mielikuvituksen puutetta ellei keksi muita tapoja rentoutua kuin omalla terveyden tärvelemisellä.
Eikä tupakointi oikeasti rentouta. Syke ja verenpaine nousee, elimistö menee vähän stressitilaan, mutta nikotiinin vieroitusoireet rauhoittuvat hetkeksi, mistä tulee se illuusio rentoutumisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä tupakointi oikeasti rentouta. Syke ja verenpaine nousee, elimistö menee vähän stressitilaan, mutta nikotiinin vieroitusoireet rauhoittuvat hetkeksi, mistä tulee se illuusio rentoutumisesta.
Juuri näin. Ja suurimman henkisen riippuvuuden aiheuttaa juuri tuo luulo, että polttaminen "rauhoittaa hermoja". Itse asiassa se tekee juuri päinvastoin. Tupakoitsijat ovat juuri vieroitusoireiden takia ärtyneempiä ja lyhytpinnaisempia. Sitten tupakalla saa ne oireet hetkeksi pois.
Vierailija kirjoitti:
Ole varovainen ap. Tämä aloitus on vain addiktioituneen mielesi keino perustella itsellesi ettei se tupakoimattomuus nyt niin kivaa ole ja ei se tupakka nyt niin paha juttu ole. Seuraava askel on että "otan vaan yhen" Kohta poltat taas 5 aakia päivässä.
Moni joutuu elämään viisikymppiseksi, ennenkuin oppii olemaan kuuntelematta sitä selittelevää pikku pirua.
Kyse ei ole vain näläntunteesta vaan makuaistin palautumisesta normaalille tasolle. Kaipa se tuore ruisleipäkin maistuu paremmalta jos makuaisti pelaa.