Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa tyhmälle, miten sijoittaminen tapahtuu käytännössä

Vierailija
05.01.2021 |

Olen kiinnostunut sijoittamisesta, koska minulla on melko suuret tulot ja pienet menot, ja haluaisin kartuttaa varallisuutta hitaasti mutta varmasti. Olen ymmärtänyt, että sijoittaminen on tähän hyvä tapa. Minulle ei tuota hankaluuksia laittaa kuukaudessa isojakin summia "sivuun", tähän mennessä olen laittanut rahaa säästötilille mutta haluaisin käyttää rahat sijoituksiin.

En vain ymmärrä, miten sijoittaminen käytännössä tapahtuu. Olen yrittänyt varata pankiltani aikaa sijoitusneuvontaan, mutta ilmeisesti koronan vuoksi aikoja ei ole juuri nyt saatavilla. Käytänkö sijoittamiseen jotain ohjelmaa, kuinka paljon olen yhteydessä pankkiin, millaisia summia kerralla? Miten oikein aloitan?

Kommentit (750)

Vierailija
541/750 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis oikeastikko sun pankkia ei kiinnosta sun rahat? Sanoisin, että soitappa johonkin toiseen pankkiin sitten. Eli: tarvitset arvo-osuustilin (johonkin pankkiin) ja sitten valitset heidän rahastoistaan jonkin mikä itseä miellyttää (kannattaa katsoa sitä tuotto-odotusta ja riskiä, kun molemmat luvut on pieniä, todennäköisyys, että rahat täysin häviää on aika pieni). Ja sitten rahat sinne arvo-osuustilille ja pankki hoitaa loput. Pankkialalla toimivat sijoittavat itse kahden säännön mukaan:

1. sijoita vain sen verran kun olet valmis häviämään

2. sijoita ja unohda eli älä sijoita, jos tiedät jo valmiiksi, että sinulla on akuutti käteisen tarve vaikka seuraavassa kuussa, silloin tulee takkiin varmasti

ja tietenkin kolmas ja tärkein, ÄLÄ sijoita velkarahalla.    

Rahastoon voi kyllä sijoittaa ihan tavalliselta käyttötililtäkin. Teet vain sopimuksen, paljonko kuukausittain haluat sijoittaa, niin ne rahat veloitetaan suoraan tililtä. Ja myös jos haluat ostaa osakkeita, ne voi maksaa käyttötililtä. Myös osingot tulee käyttötilille. Mulla Nordeassa menee näin. En mitään arvo-osuustiliä ole avannut. Miksi pitäisi?

Vierailija
542/750 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoitan S-pankin asiakkaana kympillä kuukaudessa kohtuutuottoihin pyrkiviin rahastoihin. Mitään äkkirikastumista ei ole edes odotettavissa. Päin, etten osta enää Veikkauksen tuotteita. Saan jännityksen omien sijoitusten kurssien seuraamisesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/750 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuukausisäästäminen rahastoihin ei välttämättä ole järkevää. Vaikka osto- ja myyntipalkkio olisikin alhainen tai olematon, menee hallintointipalkkio silti myös indeksirahastoista. Se voi olla jopa yli 2% ja menee myös laskukaudella.

Just niin. Kannattaa katsoa millainen hallinnointipalkkio on, mutta kannattaa katsoa myös kokonaisuutta. Minulla on rahastoissa hallinnointikulut 0,75 - 1,75 välillä. Tuo, missä on korkein kulu, on tuottanut prosentuaalisesti eniten. Siinä on hyvä salkunhoitaja. Halvimmissa rahastoissa ei ole salkunhoitajaa, vaan rahastoja hoitaa tekoäly. Kyllä nekin on tuottaneet silti aika hyvin. Jos rahasto lakkaa tuottamasta niin kuukausisäästösopimuksen voi aina lopettaa.

Vierailija
544/750 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siten että joku muu tekee työt ja sinä saat hedelmät.

Anna kun arvaan: olet persu.

Tuolla sisälukutaidolla ja asenteella sijoittamista kohtaan ei voi olla minkään muun puolueen kannattaja.

Vierailija
545/750 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Massilady kirjoitti:

Jos kysyt pankistasi, niin he tarjoavat omia rahastojaan. Älä osta niitä. Kulut saattaa olla parin prosentin luokkaa. Jos rahasto tuottaa tänä vuonna 4 %, niin ne pankin ”edulliset” kulut vievät tuotoistasi 50 %. Pankkien rahastot muutenkin usein huonoja. Hajauttamalla eri toimialoihin ja mantereille pienennät riskiä. Kulujen minimointi on tärkeää. Tutki ja perehdy siihen, että mitä etf-sijoittaminen on. Itse olen perinteisten osakesijoittamisen lisäksi sijoittanut inflaatiosuojaksi myös fyysisiin jalometalleihin ja bitcoiniin. Näitäkin kannattaa harkita osaksi salkkua.

Ääh. Aloittelevan sijoittajan kannattaa sijoittaa aluksi nimenomaan pankkien rahastoihin. Niissä nyt todennäköisesti kuitenkin pitkässä juoksussa saa jotain tuottoa. Lisäksi voi harkita joitakin vakaita perusosakkeita Helsingin pörssistä. Tämä ei ole sijoitusneuvo, mutta ainakin esimerkiksi Wärtsilä on nousussa ja vielä suht edullinen, samoin Finnairia saa nyt edullisesti. Monet osakkeet ovat jo aika kallita. Oma strategiani on ollut että osta halvalla ja myy kalliilla.

On minulla nykyään muitakin sijoitustuotteita, mutta noihin muihin tuotteisiin ja ulkomaan pörsseihin voi lähteä myöhemmin kun taidot karttuvat. Esimerkiksi metsä ja kiinteistöt voivat vähän tasapainottaa pörssin aiheuttamaa vaihtelua.

Bitcoin tipahti juuri aika reippaasti, en silti aio ostaa. Myös kulta on nyt niin kallista, että tuskin sen arvo ainakaan kovin paljon nousee. Ongelma noissa on myös, että silloin kun haluaa myydä, niin saattaa olla, että aika moni muukin haluaa myydä, ja se vaikuttaa hintaan.

Vierailija
546/750 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lue/kuuntele Sijoittajaksi 7 päivässä. On erinomainen perusteos aloittelijalle.

Katso oman pankkisi tarjonta. Mitä arvo-osuustilin/osakesäästötilin säilytys maksaa (ei aina välttämättä mitään tai maksun voi kuitata bonuksilla). Katso, mitä osakkeiden ostaminen maksaa. Katso, millaisia rahastoja omalla pankilla on tarjota. Indeksirahastot ovat kuluiltaan halvimpia, niistä kannattaa aloittaa.

Kun olet tutkinut oman pankkisi tarjonnan, katso vaikka Nordnetin palvelut ja vertaa hintoja. Hyviä rahastoja on myös esim. Seligsonilla.

Sitten vain aloitat! Osta osakkeita tai rahastoja, ihan sama kunhan aloitat. Vähän kerrallaan opit lisää. Jos päädyt rahastoihin, säästä säännöllisesti kerran kuukaudessa sama summa. Kikkailulle on aikaa kunhan pääset sinuiksi systeemin kanssa.

Älä kuuntele heitä, jotka sanovat ettei nyt kannata aloittaa. Kyllä, kurssit ovat korkealla, mutta joskus on aloitettava ja tänään on hyvä päivä siihen. Tsemppiä!

Tässä oli hyvä kirjoitus. Jos oikeasti olet aloittelija, unohda kaikki kryptovaluutat, etf:t sun muut ja tutustu ensin rahastoihin ja perusosakeostoihin. Kustannusten vertailu on tärkeää! Tuon kirjan lisäksi seuraa Merja Mähkää instagramissa. Hän puhui siellä juuri äsken arvo-osuustileistä ja osakesäästötileistä.

Jos mä alottaisin nyt uudelleen (aloitin 2009), niin suosittelisin itselleni etf ja unohtaisin rahastot. Siitä sitten suoriin osakeostoihin kun alkaa olla kokemusta.

Mikä on ETF?

Vierailija
547/750 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä palsta on täynnä Nordnet-hulluja. Ehkä he saavat mainostuloja sen hehkuttamisesta. 

Nordnetin ohella voi sijoittaa OP:n, Nordean, S-Pankin ja LähiTapiolan sijoitustuotteisiin kuin minä. Ja on vielä laskemattoman paljon muitakin palveluntarjoajia. Sijoitusmaailma on muutakin kuin N.

Sijoittamisessa ei kannata jäädä jumittamaan yksinkertaisiin asioihin loppuiäkseen. Kuten siihen että kun me tässä keskustellaan sijoittamisesta niin se ei silloin kannata koska meitä voi verrata taksikuskeihin.

Lyö sitä perkeleen palloa ja ala sijoittaa.

Vierailija
548/750 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karjalainen 29.5.2021

"Käännettä on ollut ilmassa". Rakennusbuumi on aiheuttanut niukkuutta puutavarasta ja rajua hintojen nousua. Uunivalmistaja vakuuttaa, ettei vuolukivestä tule puutetta. Omasta Nunnanlahden louhoksesta riittää louhittavaa kymmeniksi vuosiksi, eikä raaka-aineen hinta kipua pilviin. Kuluvan vuoden liikevaihtoennusteeksi Tulikivi on ennakoinut v ä h i n t ä ä n 10 prosentin nousun 31-33 miljoonaan euroon. Liiketuloksen yhtiö arvioi parantuvan s e l v ä s t i. Toimitusjohtaja on varovaisen optimistinen lähivuosien osalta. Meidän rakenne on nyt kuitenkin sellainen, että liikevaihdon kasvusta on mahdollista tehdä tulosta.

EU:n alueella tulee ensi vuoden alussa voimaan niin kutsuttu EU:n ekosuunnitteludirektiivi, joka osaltaan "puhdistaa ilmaa" puun pienpoltossa. Vuoden alusta lähtien EU-maissa saa myydä vain tietyn vaatimustason täyttäviä uuneja ja takkoja. Tulikivessä normien tiukennusta ei panna pahaksi vaan päinvastoin. Suomeen nyt tulevat päästönormit ovat olleet voimassa Keski-Euroopassa jo pitkälti toistakymmentä vuotta. Vientituotteidemme osalta olemme tietenkin täyttäneet normit koko ajan, joten meille direktiivin voimaantulo tuo jonkin verran kilpailuetua.

Ekosuunnitteludirektiivin myötä Tulikivi uudistaa myös keraamiset tulisijansa eli Kermansavi-mallistonsa. Tämän jälkeen mallisto voidaan testata ja hyväksyttä tiukemmille päästöarvoille. Pieniin kotimarkkinoihin keskittyviin uuninvalmistajiin direktiivi voi kolahtaa pahastikin, sillä testaaminen on varsin kallista, yhtä tulisijamallia kohden laboratoriokuluja tulee Vauhkosen mukaan noin 10 000 euroa. Esim. Karelia-malliston testaaminen vei yhteensä noin 200 000 euroa. Tämä tuo tietysti kaikille valmistajille lisäkuluja, mutta mitä isompi on valmistusvolyymi, sitä helpommin kulut pystyy kattamaan. Ehkä tämä nostaa myös markkinoille tulon kynnystä.

Vierailija
549/750 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvian P/S (markkina-arvo/liikevaihto) on tänään 7,53 ja Tulikiven vastaava on 0,72. Harvia on siis liikevaihdolla mitattuna vähän yli 10-kertaa kalliimpi kuin Tulikivi. Jos Harvia olisi vain kaksi kertaa kalliimpi Tulikiveen verrattuna (P/S), Tulikiven osakkeen tulisi nousta nykyisestä 0,361 eurosta 1,88 euroon, eli 421 prosenttia.

Vierailija
550/750 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmälle:

sijoita rahat johonkin. Rikas hyötyy niistä. Menetit sijoittamasi rahat.

Vierailija
551/750 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään tai huomenna saadaan Tulikiven Suomussalmen talkkiesiintymän YVA-lausunto.

Sijoitusyhtiö Rettig Group kertoi torstaina 15.7.2021 myyvänsä omistuksensa kalkkikivituotteita valmistavasta Nordkalkista brittiläiselle rakennusmateriaalikonserni SigmaRocille. Nordkalkin velaton arvo kaupassa on 500 miljoonaa euroa.

Koko Tulikiven markkina-arvo on nyt vain 29 miljoonaa euroa.

Vierailija
552/750 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ja tietenkin kolmas ja tärkein, ÄLÄ sijoita velkarahalla.    

Tämä on itseasiassa vinkkinä tyhmä. Itse olen omaisuuteni kasannut miltei kokonaan velkavipua hyödyntämällä, jolloin oman pääoman tuoton on pystynyt moninkertaistamaan. 

Velka on sijoittamisessakin aivan mahtava renki. Kannattaa toki käyttää järkeä, koska riskitkin moninkertaistuvat.

Vierailija
553/750 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolle Tulikivi henkilölle voisi oikeasti joku laittaa bannit. Ei se haitgaa, jos yritystä käy kerran mainostamassa vaikka joka keskustelussa, mutta tämä roskien jauhaminen pilaa joka ikisen keskustelun.

On olemassa myös rahastoja, joissa on 0% käsittelykulut. Annan vain yhden vinkin: laske paljonko jopa tuollainen 1.75% vuosittainen käsittelykulu maksaa sinulle.

Vierailija
554/750 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekana unohtaisin sen pankin sijoitusneuvojan . Avaa tili esim. Nordnettiin ja katso esim. sieltä osakkeita. Voit seurata niitten kurssin kehitystä ja kommentteja esim.liittymällä siellä Sharevilleen, tai Talouslehdestä, Arvopaperimarkkinasta jne. Itse olen ostanut  vuoden aikana kotimaisia yrityksiä ja Fortumia.Tuotto ollut n.20 %.Käytä harkintaa mitä kannattaa osta, tutustu osavuosikatsauksiin, jne. (Näkyy Nordnetissä ) ja pörssiuutisiin

Vierailija
555/750 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten joku vois vielä kertoa mitä sitten tapahtuu kun nostan rahoja eli myyn osakkeita tai rahastoja. Eli lähinnä verotus?

Vierailija
556/750 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä usko pankkia. Sun täytyy ottaa itse selvää. Se on ainoa tapa.

T. Se, joka hävisi pankin neuvoilla heti, vaikka piti olla riskitön sijoitus

Vierailija
557/750 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siten että joku muu tekee työt ja sinä saat hedelmät.

Anna kun arvaan: olet persu.

Tuolla sisälukutaidolla ja asenteella sijoittamista kohtaan ei voi olla minkään muun puolueen kannattaja.

Nyt eletään 2021-lukua, eikä mitään 1990-lukua, jolloin oli aina samat puolueet. Pölvästille liikaa käsiteltävää ja mielipiteet sen mukaan. Meilläkin sijoitetaan ja persuja äänestellään mennen ja tullen.

Yritä edes tulla tälle vuosituhannelle.

Vierailija
558/750 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lue/kuuntele Sijoittajaksi 7 päivässä. On erinomainen perusteos aloittelijalle.

Katso oman pankkisi tarjonta. Mitä arvo-osuustilin/osakesäästötilin säilytys maksaa (ei aina välttämättä mitään tai maksun voi kuitata bonuksilla). Katso, mitä osakkeiden ostaminen maksaa. Katso, millaisia rahastoja omalla pankilla on tarjota. Indeksirahastot ovat kuluiltaan halvimpia, niistä kannattaa aloittaa.

Kun olet tutkinut oman pankkisi tarjonnan, katso vaikka Nordnetin palvelut ja vertaa hintoja. Hyviä rahastoja on myös esim. Seligsonilla.

Sitten vain aloitat! Osta osakkeita tai rahastoja, ihan sama kunhan aloitat. Vähän kerrallaan opit lisää. Jos päädyt rahastoihin, säästä säännöllisesti kerran kuukaudessa sama summa. Kikkailulle on aikaa kunhan pääset sinuiksi systeemin kanssa.

Älä kuuntele heitä, jotka sanovat ettei nyt kannata aloittaa. Kyllä, kurssit ovat korkealla, mutta joskus on aloitettava ja tänään on hyvä päivä siihen. Tsemppiä!

Tässä oli hyvä kirjoitus. Jos oikeasti olet aloittelija, unohda kaikki kryptovaluutat, etf:t sun muut ja tutustu ensin rahastoihin ja perusosakeostoihin. Kustannusten vertailu on tärkeää! Tuon kirjan lisäksi seuraa Merja Mähkää instagramissa. Hän puhui siellä juuri äsken arvo-osuustileistä ja osakesäästötileistä.

Jos mä alottaisin nyt uudelleen (aloitin 2009), niin suosittelisin itselleni etf ja unohtaisin rahastot. Siitä sitten suoriin osakeostoihin kun alkaa olla kokemusta.

Mikä on ETF?

Hyvin lähelle sama kuin osakerahasto. ETF:ssä sijoittaja käy kauppaa osakkeiden tapaan. Tästä nimitys Exchange Traded Funds. Eli "rahasto (fund)" jolla käydään kauppaa osakepörsseissä.

Laadullisen ja ajallisen hajautuksen voi toteuttaa hyvin samantapaisesti ETF vs. rahasto (fund).

Vierailija
559/750 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten joku vois vielä kertoa mitä sitten tapahtuu kun nostan rahoja eli myyn osakkeita tai rahastoja. Eli lähinnä verotus?

Jos käytät, sanotaan sitä vaikka hyvin suomalaiseen yhteiskuntaan integroituneeksi *), palveluntarjoajaa niin kaikki tapahtuu verottajan suuntaan automaationa ja sijoittajan huoleksi jää vain mahdollisiin jälkiveroihin varautuminen. Osingoista menee lähdevero mutta mahdolliset luovutusvoitot kannatta pitää mielessä ja varauta hyvissä ajoin siihen, että vaikkapa karkeasti kolmannes niistä joutuu myöhemmin maksamaan pääomatulojen veroa. huom. toki vain voitto on verotettavaa joista voi vieläpä vähentää mahdolliset luovutustappiot.

*) ei mainos vaan omakohtainen tieto kivijalkapankit ja mm. Nordnet.

Vierailija
560/750 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos sijoituksia on edellä mainitsemissasi paikoissa ja "tienaan" niillä rahaa, voin luottaa siihen että verottaja huolehtii omastaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kaksi