Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voi minun lapsenuskoani poliisiin ja sitä, miten se katosi - vertaistukea?

Vierailija
04.01.2021 |

Olin elämäni ensimmäiset viisikymmentä vuotta sitä mieltä, että Suomen poliisi on turvallinen ja luotettava instituutio. Olin puhaltanut kiltisti ratsioissa ja tehnyt pari rikosilmoitustakin, jotka käsiteltiin asianmukaisesti. Olen työni puolesta ollut tekemisissä poliisin kanssa, ja yhteistyö on sujunut oikein hyvin. Olen katsonut Poliisit-sarjan Kuopion kaksikoista kertovat jaksot monta kertaa ja ajatellut, että kyllä meidän täällä lintukodossamme sitten on hyvä.

Sitten minut pysäytettiin liikenteessä. En saanut edes suullista huomautusta, koska en tehnyt varsinaisesti paljonkaan väärin, mutta koko lapsenuskoni poliisiin katosi muutamassa minuutissa. Olen yrittänyt ajatella, että nämä poliisimiehet olivat vain puoli prosenttia liikkuvista poliisivoimista, mutta ei se auta.

Kaksikko ajoi taakseni hyvin isossa risteyksessä ja käski pysähtymään. Ilmeisesti tein aloittelijan ison virheen yrittäessäni ajaa tien sivuun pois liikenteen jaloista. Minua ei ole koskaan nöyryytetty niin kuin tämä kaksikko teki ainakin viidentoista minuutin ajan tarkistellessaan minun ja ajoneuvoni papereita: isompi poliisi seisoi minuun selin ja kommunikoi karjahtelemalla, ja pienempi (puoli päätä minua lyhyempi) tuijotti minua puolen metrin päästä silmiin pitkän aikaa puhumatta mitään tarkoituksenaan aivan selvästi pelotella. Hänen puhuttelutyylinsä oli halventava, sarkastinen ja alistava senkin jälkeen, kun sanoin, etten tiennyt, mitä minun pitäisi tällaisessa tilanteessa tehdä ja miten olla. Poliiseille luulisi selvinneen nopeasti, ettei minunlaisestani pelästyneestä keski-ikäisestä naishenkilöstä ollut heille varteenotettavaa vaaraa.

Kirjoitan tästä sen vuoksi, että saisin kuulla vertaiskokemuksia. En halua inhota poliisia, mutta kaikki empatiani ja sanaton tyytyväisyyteni ja ennen kaikkea turvallisuudentunteeni katosi yhden iltapäivän lyhyenä hetkenä. Nyt suunnilleen näytän mielessäni keskisormea näkemilleni poliisiautoille enkä auttaisi poliisia työssään, vaikka pyydettäisi. En halua tuntea näin, mutta tunnen kuitenkin.

(Enkä muuten usko, että tämä ketju on kovin pitkäikäinen.)

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jeps, samantapainen kokemus minullakin. Auto oli myöhässä katsastuksesta (jonkun kuukauden), sen myönnän.  Kohdeltiin kuin jotain isoakin rikollista ja sakko tuli. Lapsi raukka pelästyi takapenkillä, jäi kyydistä juuri onneksi mutta näki tietty kun äiti komennettiin poliisiautoon. Olisivat nyt voineet vaan jonkun muistutuksen antaa kun sanoin että vien auton heti katsastuskonttorille. Teki mieli näille kahdelle vanhemmalle konstaapelille sanoa että koettakaa nyt saada tänään joku oikeakin rikollinen kiinni, ettei tarvitse tämmöistä  ylirasittunutta yh:ta jahdata, joka yrittää veronsakin maksaa ajoissa että heidän palkkoja voidaan maksaa. Että terveisiä vaan näille Vantaan poliiseille, keskari nousee kun teidät näen (ylimieliset m...kut)

No, mutta tuossahan sä teit itse väärin. Kuukausi on aika pitkä aika eikä silloin ole enää mistään unohtamisesta kyse. Kyllä itselläkin nousee niskavillat pystyyn, että pientä lasta ajelutetaan katsastamattomalla autolla. Oikein tehty.

Kuukausia.

Tarkalleen ottaen sanoi:  "jonkun kuukauden"

Silloin sanottaisiin jokusen kuukauden. Jonkun kuukauden on noin kuukauden. Tai ehkä meillä on sitten eri äidinkieli. Suomen kielellä se menee noin.  

Riita poikki nyt, olette kumpikin yhtä oikeassa. Puhekielisyyksistä ei kannata kinastella. Kovin pitkään.

Ap

https://www.kielikello.fi/-/joku-jokin

Vierailija
42/56 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsellista valitusta mitättömästä asiasta. Joku syy heillä on ollut sinut pysäyttää ja se siitä.

Kuka katsoo poliisit sarjaa ja kuvittelee sen jälkeen heittävänsä jotain ylävitosia kaikkien polisiien hyvien läppien saattelemana? Jos joku tuijottaa sinua niin haluaa seurata käyttäytymistäsi kun polisiit sattuneesta syystä ovat kehonkielen mestareita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsellista valitusta mitättömästä asiasta. Joku syy heillä on ollut sinut pysäyttää ja se siitä.

Kuka katsoo poliisit sarjaa ja kuvittelee sen jälkeen heittävänsä jotain ylävitosia kaikkien polisiien hyvien läppien saattelemana? Jos joku tuijottaa sinua niin haluaa seurata käyttäytymistäsi kun polisiit sattuneesta syystä ovat kehonkielen mestareita.

Et nyt ymmärtänyt asian ydintä ollenkaan. Sattuneesta syystä eli koulutukseni ja työni puolesta tunnen kehonkielen vähintään yhtä hyvin kuin nämä poliisimiehet.

Ap

Vierailija
44/56 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajoin joskus 90-luvun puolivälissä isoon ratsiaan jossa autoni tutkittiin tosi tarkkaan vaikka oli katsastettu samana aamuna. Tutkimisen aikana tuli toiselta partiolta ilmoitus rttä olin kiinnittänyt turvavyön vasta nähtyäni poliisit ja eikun sakkojonoon. Saatuani sakkolapun käteeni aloin kysellä muilta sakotetuilta yhteystietoja ja silminnäkijätodistuksia koska sanoin vieväni asian raastupaan. Poliisit sanoivat ettei kannata koska partiossa oli kaksi poliisia jotka kyllä valaehtoisesti todistaisivat asian olevan niin. Siinä nimiä kerätessäni paikalle tuli poliisi jolla oli kauluksessa vähän enemmän koristeita ja kyseli mistä oikein on kysymys. Selitin asian ja siinä ison joukon ympäröimänä tutkimme autoni tarkasti ja totesimme että -64 vuosimallissa ei todellakaan ollut turvavöitä jotka kaksi poliisia olivat valaehtoisesti nähneet. Tämä kaluunaherra sitten otti sakkolapun ja repi sen siinä joukon keskellä. Mikä olisi ollut tilanne jos paikalla ei olisi ollut niin paljon yleisöä. On kyllä sattunut muutama muukin tapaus jotka eivät ole ollet omiaan lisäämään poliisin kunnioitusta ja koska monilla muillakin on samansuuntaisia kokemuksia niin ehkä poliisin pieni imagon kohennus ei ainakaan haitaksi olisi.

Vierailija
45/56 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ajattelee kytän olevan supervartia (j puuttuu tarkoituksella), niin ymmärtää aika hyvin millaisesta roskasakista on kyse. Täytyy kuitenkin myöntää että on siellä muutamia asiallisiakin tyyppejä seassa.

Vierailija
46/56 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajoin joskus 90-luvun puolivälissä isoon ratsiaan jossa autoni tutkittiin tosi tarkkaan vaikka oli katsastettu samana aamuna. Tutkimisen aikana tuli toiselta partiolta ilmoitus rttä olin kiinnittänyt turvavyön vasta nähtyäni poliisit ja eikun sakkojonoon. Saatuani sakkolapun käteeni aloin kysellä muilta sakotetuilta yhteystietoja ja silminnäkijätodistuksia koska sanoin vieväni asian raastupaan. Poliisit sanoivat ettei kannata koska partiossa oli kaksi poliisia jotka kyllä valaehtoisesti todistaisivat asian olevan niin. Siinä nimiä kerätessäni paikalle tuli poliisi jolla oli kauluksessa vähän enemmän koristeita ja kyseli mistä oikein on kysymys. Selitin asian ja siinä ison joukon ympäröimänä tutkimme autoni tarkasti ja totesimme että -64 vuosimallissa ei todellakaan ollut turvavöitä jotka kaksi poliisia olivat valaehtoisesti nähneet. Tämä kaluunaherra sitten otti sakkolapun ja repi sen siinä joukon keskellä. Mikä olisi ollut tilanne jos paikalla ei olisi ollut niin paljon yleisöä. On kyllä sattunut muutama muukin tapaus jotka eivät ole ollet omiaan lisäämään poliisin kunnioitusta ja koska monilla muillakin on samansuuntaisia kokemuksia niin ehkä poliisin pieni imagon kohennus ei ainakaan haitaksi olisi.

Harrasteautojen kanssa sattuu ja tapahtuu. Onko muuten poliisin asenne muuttunut suuntaan tai toiseen vuosien mittaan näiden todella jo vanhojen autojen kohdalla?

Ap

Vierailija
47/56 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin kävi tämmöinen tapaus että yritin saada tehtyä rikosilmoitusta ja sain pelkkää tiuskintaa ja ylimielisyyttä. Putosi niin pahasti suomut silmiltä että jopa tv-poliisien katsominen ällöttää. Olin myös alkanut katsomaan Taivaan tulet sarjaa jonka olin tallentanut kokonaan kun en ollut ennen sitä katsonut. Tapauksen aikaan olin ehtinyt ekan jakson katsoa ja sitten oli pakko vaan deletoida loput katsomatta kun ajatuskin kuvotti. En pysty enää katsomaan mitään suomalaista poliisisarjaa.

Vierailija
48/56 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et nyt ymmärtänyt asian ydintä ollenkaan. Sattuneesta syystä eli koulutukseni ja työni puolesta tunnen kehonkielen vähintään yhtä hyvin kuin nämä poliisimiehet.

Ap

Joo, vaikea on ymmärtää kun et kerro edes mitä varten sut pysäyttivät, helvetin pitkä teksti tyhjänpäivästä jaaritusta vailla sitä tärkeintä tietoa. Oletko kenties korkeakoulutuksen saanut, vai koulutus jäänyt puolitiehen niinkuin viestisi asiasisältö? Olisi henkisen kasvun paikka, oli sitten koulutus ja työ mikä hyvänsä.

Muitakin yhtä typeriä kertomuksia kolme sivua täyttä paskaa jo tähän asti, vali vali ja ini ini, olettehan jo muistaneet valittaa, kuka mihinkin? Valittamalla asiat selviää, sen kun muistaa niin elämässä pääsee pitkälle.

Vierailija
49/56 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajoitsä kännissä?

Jotkut keski-ikäiset naiset harrastaa semmosta.

Vierailija
50/56 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä menetin uskoni poliisiin parikymppisenä kun poliisi väärensi silminnäkijän lausuntoni. Lapseni menetti luottamuksen 11-vuotiaana kun tuli syytetyksi asiasta, jota ei ollut tehnyt, eikä poliisi kuunnellut, mitä hän sanoi.

Vierailija
51/56 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Män tein kerran virallisen kantelun poliisin toiminnasta. Long story short, partio oli hälytetty kauppaan x ottamaan joku kaljan näpistelijä kiinni. No, valopäät ajoivat väärään kaupan pihaan juuri kun tulin ulos kauppakassieni kanssa. Samanväriset hiukset kuin epäillyllä niin huhheijaa että tulivat muka pidättämään oikein omahyväisinä. Sitten toisen paskalakin radiopuhelimeen tai vastaavaan tuli joku ilmoitus. Lähtivät siitä ja jättivät minut tyrmistyneenä keskelle kaupan pihaa. Ei oikaisua, että hei, olitkin väärä henkilö, ei mitään.

Kantelu käsiteltiin hyvin asiallisesti. Esimies, mikä lie titteliltään, soitti minulle parin päivän päästä. Kävimme hyvän keskustelun, jossa hän pahoitteli tilannetta ja totesi, että koska partio otti yhteystietoni ylös, olisi ollut aiheellista ilmoittaa minulle, että olin väärä epäilty. Sanoi, että kiireeseen tms. On vain tekosyy jättä asia roikkumaan. Se radiopuhelimeen tullut ilmoitus oli juuri se, että poliisit hälyttäneen liikkeen vartija oli saanut näpistelijän kiinni. Asia käsiteltiin myös partiossa olleiden poliisien kanssa ja varmistettiin, riittääkö tämä minulle vain haluanko jotain jatkokäsittelyä.

Totesin, että tämä hyvä. Sanoin lopuksi, että eipä taaskaan antanut hyvää kuvaa poliisien toimista.

Vierailija
52/56 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja sai poliiseilta sellaista kohtelua, jota mies saa poliiseilta aina, oli kyseessä sitten puhallutus, ylinopeusratsia, tai teinien hölmöilyt.

Hyvä osoitus siitä, etteivät naiset ollenkaan ymmärrä, kuinka pahoja monet seksikkäät ja naisten arvostamat miehet kuten poliisit ja toimitusjohtajat ovat.

M/40

Vierailija
53/56 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

...siis että kiireeseen vetoaminen on tekosyy jättää asia roikkumaan. Jäi sana välistä.

Vierailija
54/56 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä inhoan poliiseja kun teen rikosilmoituksen varastetusta tavarasta eikä asiaa tutkita lainkaan vaikka tekijä on tiedossa. Resurssit ei riitä pikku asioiden tutkimiseen. 😡😡😡😡😡

Minä arvostan ja kiitän poliiseja silloin kun kohtaan väkivallan uhan ja poliisiauto kurvaa paikalle. Jo auton nähdessäni tiedän että nyt olen turvassa. 🙏❤👍

Vierailija
55/56 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Joo, vaikea on ymmärtää kun et kerro edes mitä varten sut pysäyttivät, helvetin pitkä teksti tyhjänpäivästä jaaritusta vailla sitä tärkeintä tietoa. Oletko kenties korkeakoulutuksen saanut, vai koulutus jäänyt puolitiehen niinkuin viestisi asiasisältö? Olisi henkisen kasvun paikka, oli sitten koulutus ja työ mikä hyvänsä.

Muitakin yhtä typeriä kertomuksia kolme sivua täyttä paskaa jo tähän asti, vali vali ja ini ini, olettehan jo muistaneet valittaa, kuka mihinkin? Valittamalla asiat selviää, sen kun muistaa niin elämässä pääsee pitkälle.

Papereiden tarkistamista varten pysäyttivät. Heidän tiedoissaan ei näkynyt kaikkea, mitä olisi pitänyt näkyä.

Mikä sinua ärsyttää noin kamalasti? Kun et kerran jaksa lukea aloitusta etkä selvästi kykene hahmottamaan sen tarkoitusta, miksi kiusaat itseäsi lukemalla näinkin pitkälle? Moni muu näkyy ymmärtäneen, mistä kuvakulmasta tässä tarkastellaan poliisin ja yleisön välejä. Sinun pitäisi huomata asia siitä, että edustat tyyliäsi lähes yksinäsi tässä keskustelussa.

Ap

Vierailija
56/56 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Yksityiskohdat eivät kuulu sinulle, eikä niillä ole edes merkitystä. Minulla on tapaus että auton entinen omistaja oli jättänyt 12€ veroa maksamatta ja kohtelivat kuin suurrikollista ja toinen oli jo melkein kilpiä repimässä irti. Olihan auto ollut jo muutaman päivän minulla. Sain kuitenkin maksettua netissä puuttuvan veron. Sinä tuskin olet poliisi, vartijaksi olet ehkä päässyt?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi viisi