Kadonneet kädentaidot, joita ihmisten pitäisi opetella
Mitä tällaisia tulee mieleen?
Itse sanoisin että perus ompelutaidot olisi kyllä hyvä osata. Typerää kiikuttaa takkia ompelijalle jonkun irronneen vetoketjun takia.
Kommentit (45)
Ikkunan pesu, nykyään näkee paljon likaisia ikkunoita. Ennen puhtaat ikkunat oli statussymboli: tässä talossa asuu kunnon ihmisiä.
Kenkien lankkaus. Kyllä niitä nykyäänkin kannattaisi hoitaa.
Ompelun perustaidot ovat tarpeellisia, esim. napin ompeleminen tai ratkenneen sauman ompeleminen tai uusien housujen lahkeiden lyhennys. Vetoketjun korjausta en tekisi, veisin ennemmin ammattiompelijalle.
Vetoketju on melkein se vttumaisin ommella ja vaihtaa. Ihan ymmärrettävää ulkoistaa se työ. Sen sijaan joku sauman repeämän tai pudonneen napin ompelu pitäisi osata.
Renkaiden vaihto. Kyllä itseä hävettäisi rengasliikkeessä asiointi. Lättähattujen touhuja.
Eikö sitten ole kivaa, että ompelijallakin on töitä?
No samaa mieltä että jos osaa hiukan ommella niin vaatteitaan voi korjata. Vetoketjun vaihtaminen ei ole niitä helpoimpia ompelutehtäviä vasta-alkajalle, mutta muuta voi kyllä tehdä. Napit paitaan tai takkiin, korjata purkautuneen sauman tai helman, lyhentää housunlahkeet, ommella paikan lapsen housunpolveen tai kyynärpäähän.
Pienet puusepäntaidot voisi olla rahanarvoisia myös. Voi rakentaa tai ainakin korjata omia huonekalujaan tai tehdä halvalla kirpparilöytöjä jotka eivät muille kelvanneet koska niissä oli jotain korjattavaa.
Olen itse tehnyt kaikki maalaustyöt kotonamme ja mies on nikkaroinut meille mm saarekkeen keittiöön. Ei olisi ollut varaa maksaa ulkopuoliselle koko talon maalaamisesta ja sopivan kokoista ja mallista saareketta ei kerta kaikkiaan löytynyt, joten tehtiin itse.
Sukkien parsiminen. Ompelu multa ei suju, tumpelo olen, mutta parsia itse asiassa osaan. Leivän teko juureen on kanssa tosi helppoa, anoppi opetti. Mulla ei nyt vaan ole juurta, mutta sen saa luotua valmiista leivästä tai niitä voi ostaa leipomosta.
Vierailija kirjoitti:
Renkaiden vaihto. Kyllä itseä hävettäisi rengasliikkeessä asiointi. Lättähattujen touhuja.
Siis mitä mä juuri luin? Jos kolmellakympillä ammattilainen vaihtaa renkaat, niin minä en todellakaan itse likaa käsiäni.
Renkaiden vaihtaminen on niin vittumaista puuhaa että on vaikea edes kuvitella muuta yhtä ikävää.
Eikö ompelija mielestäsi ansaitse palkkaansa?
Vaatteiden peseminen, puhtaat vaatteet ei haise niin paljon.
Olin lapsi ysärillä eikä meillä ollut kännyköitä, väritelkkaria tai mitään. Inhosin käsitöitä syvästi alusta asti. Onneksi niitä ei joutunut tekemään kuin koulussa. Yritin kyllä joskus leventää housuja ym. tuunausta teininä, mutta totta puhuen siinä meni usein hermot ja alkuperäinen tuote pilalle.
Aikani kului enimmäkseen lukiessa, nykyään olen koneella paljon. Napin osaan ommella ja reiän parsia, mutta eivät nämä ole mielestäni mitään taitoja eikä vastenmielinen tehtävä. Jos ei osaa, voi katsoa YouTube-videon, jossa esitellään kyseinen asia, minkä jälkeen se on helppo osata. Kaikkien ei todellakaan tarvitse olla mitään kutojia ja ompelijoita, jos ei kiinnosta.
Sitä en tiedä, kuinka hyvin nykyihmiset osaavat valmistaa aterioita? Itselleni on aika itsestäänselvää ja opin kotona perus ruuanlaiton - kastikkeen suurustaminen, laatikkoruoka uunissa jne.
Tulenteko on kuulemma sellainen, mitä lapset eivät kovin hyvin osaa nykypäivänä. Ei ole välttämättä tilaisuutta harjoitella kuin pari kertaa vuodessa, jos ei ole puusauna tai -takkaa missään.
Kirveen varren vuoleminen ja varttaminen.
Vetoketjun vaihtoonhan tarvii niitä erilaisia ompelukoneen talloja ynnä muuta. Se on homma, jossa on helppo tunaroida vaate pilalle.
Vierailija kirjoitti:
Vetoketju on melkein se vttumaisin ommella ja vaihtaa. Ihan ymmärrettävää ulkoistaa se työ. Sen sijaan joku sauman repeämän tai pudonneen napin ompelu pitäisi osata.
Ammattilaisilla on usein sen verran paremmat koneetkin, että jälkeä syntyy helpommin isoissa tai paksuissa vaatekappaleissa.
Vierailija kirjoitti:
Sauma ratkeaa, kangas repeää.
Opettelun voi aloittaa vaikka oikeista termeistä.
Vetoketjun vaihtamista kauhistellaan suotta.
Sekin on opeteltavissa.
Tosin suurin osa nykyvaatteista on sellaisia rättejä, että siinä vaiheessa kun vetskari hajoaa on vaatekin roskiin valmis.
Vierailija kirjoitti:
Kenkien lankkaus. Kyllä niitä nykyäänkin kannattaisi hoitaa.
Kuinka monet nahkakengät sulla on? Kuinka monet kengät sulla on?
Hyviä vinkkejä vetoketjun korjaamiseen.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2012/10/08/nain-korjaat-itse-vetoketjun
Me 1970-luvun nuoret ompelimme itse nahkatakkimme ja farkkumme. Silti meistä ei tullut ammattiompelijoita. Villapaidan kutominen kyllä onnistuu vieläkin, mutta vetoketjusta vaihdamme vain sen - mikä se nyt, jolla vedetään kiinni? Vedin, vai? Siitä tulikin mieleen, että harva nykynuori saisi hankittua itselleen ruokaa, vaikka olisi lehmä ja muita eläimiä.
Maalaislapsen on usein vieläkin opittava tekemään nuotio, ja yksi tavallisia nuorten taitokilpailujen aiheita on veden keittäminen nuotiolla.
10: on se renkaan, siis vain yhden vaihtaminen melko kurjaa puuhaa jossakin keskellä ei mitään,pimeässä ja lumituiskussa. On suuri ilo löytää autosta sellainen vararengas, jota ei ole pultattu auton alle kiinni pari vuosikymmentä aikaisemmin jossakin kaukaisessa maassa, että sen irrottamiseen menee tunti.
Äitini on ompelija ensimmäiseltä ammatiltaan, mutta ostaisi varmaan nykyään uuden vaatteet ennemmin kuin alkaisi vetoketjua vaihtamaan.