Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kadonneet kädentaidot, joita ihmisten pitäisi opetella

Vierailija
04.01.2021 |

Mitä tällaisia tulee mieleen?

Itse sanoisin että perus ompelutaidot olisi kyllä hyvä osata. Typerää kiikuttaa takkia ompelijalle jonkun irronneen vetoketjun takia.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Renkaiden vaihto. Kyllä itseä hävettäisi rengasliikkeessä asiointi. Lättähattujen touhuja.

Siis mitä mä juuri luin? Jos kolmellakympillä ammattilainen vaihtaa renkaat, niin minä en todellakaan itse likaa käsiäni.

Renkaiden vaihtaminen on niin vittumaista puuhaa että on vaikea edes kuvitella muuta yhtä ikävää.

Mulle se ei ole rahakysymys, mutta kun renkaiden vaihdon aika tulee, ei pajalle pääse ihan milloin vain. Kotona homma hoituu puolessa tunnissa vaikka illalla töiden jälkeen ja just sinä päivänä kun sitä tarvitsee.

Vierailija
22/45 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asioiden korjaaminen. Porukka heittää roskiin tavaraa ja vaatteita, jotka saisi pienellä vaivalla korjattua. Ompelutaidot on jo mainittu (vetskaria en kyllä minäkään lähtisi itse korjaamaan, mutta irronnut nappi, revennyt niskalenkki, parsiminen jne.) mutta nostaisin samalle viivalle erilaisten asioiden fiksaamisen. Rautalangalla ja luovuudella saa hyvin korjattua vaikkapa valaisimen kuvun rikkoutuneen kiinnikkeen tai kiinnitettyä lapsen stigan irronneen istuimen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsepuolustus- ja tappelutaito. Ennen harjoiteltiin perinteisin kaupunginosatappeluin, pienempänä nujakoitiin sisarusten kanssa.

Vierailija
24/45 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kynällä paperille kirjoittaminen!

Vierailija
25/45 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan perustyökalujen käyttäminen ja ylipäänsä omistaminen. Muutama erilainen meisseli, vasara, saha, akkuporakone/ruuvinväännin, erilaisia nauloja ja ruuveja. Nykyisin ei tavallinen taavi tahdo saada ostettua muuta kuin itse koottavia huonekaluja, joten on hyvä osata käyttää työkaluja saadakseen kalut kokoon. Samoin kuin kiinnittää seinälle taulut ja kattoon lamput.

Ompelukoneella kun osaa ommella eteen ja taakse suoraa ja siksakia, pärjää jo hyvin. Saa ommeltua perusverhot ja tehtyä korjaukset saumoihin. Neulalla ja langalla napit kiinni.

Villalapaset, -sukat, -pipo ja -kaulahuivi menee sitten jo pidemmälle. Kivoja taitoja ja puhdetöitä toki nuo virkkaamiset ja kutomiset, mutta eivät ehkä mitään välttämättömiä perustaitoja.

Minä olen meidän perheessä se, joka kokoaa kaikki huonekalut kirjoituspöydästä kirjahyllyihin ja vaaterekeistä rullatuoleihin. Aina niissä on jotain koottavaa, vähintäänkin tuoliin käsinojat. Ja eikö niitä lelujen paristorasioitakin saa olla jatkuvasti ruuvailemassa ja paristoja vaihtamassa. Olen myös se, joka hioo ja maalaa kaiken, mitä tässä torpassa pitää hioa ja maalata. Niin on kunnostettu parisatavuotiaita perintöhuonekaluja kuin uudistettu kymmenvuotiaita keittiökaapiston oviakin. Ei tuo mies sellaisiin rupea. Renkaat se kyllä vaihtaa autoon ja antaa lapselle lankun, vasaran ja kasan nauloja, että lapsi saa hakata nauloja kiinni samalla kun mies rassaa autoaan.

Vierailija
26/45 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain Suomessa pitäisi osata itse tehdä kaikki, säästää rahaa ja kuluttaa vapaa-aikaansa. Asenne valitettavasti näkyy täällä myös työelåmässä.

Resurssit säästyisi ja kaikilla olisi parempi elintaso, kun työt voitaisiin jakaa kykyjen mukaan eikä pakottaa ruohonjuuritason työtä sekä työelämässä että vapaalla niille, joiden kyvyt riittäisi muuhunkin. Saataisiin myös työpaikkoja lisää.

Vierailija
27/45 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaatteiden peseminen, puhtaat vaatteet ei haise niin paljon.

Nykyään pestyt vaatteet vasta haiseekin, kun käytetään superhajustettuja pesu- ja huuhteluaineita.

Niistä jäävän hajuvanan tunnistaa satojen metrien päähän. Eli kun kävelyreitillä ei näy ristin sielua, ainoastaan haistaa jonkun kulkeneen siitä, niin sitten metroasemalla tunnistaa hajun lähteen. 

Kannatan kyllä vaatteiden pesemistä, mutta haisemattomilla aineilla. 

Vierailija
28/45 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain Suomessa pitäisi osata itse tehdä kaikki, säästää rahaa ja kuluttaa vapaa-aikaansa. Asenne valitettavasti näkyy täällä myös työelåmässä.

Resurssit säästyisi ja kaikilla olisi parempi elintaso, kun työt voitaisiin jakaa kykyjen mukaan eikä pakottaa ruohonjuuritason työtä sekä työelämässä että vapaalla niille, joiden kyvyt riittäisi muuhunkin. Saataisiin myös työpaikkoja lisää.

Asiat on hyvä osata, mutta niitä ei ole pakko tehdä. Esim. jokaisen autoilijan tulisi osata vaihtaa rengas, koska se voi puhjeta missä vain, vaikka pitkän mökkitien päässä keskellä yötä. Mutta talvirenkaiden vaihdon voi kaikin mokomin hoitaa ammattilaisella.

Vierailija
29/45 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

---"Itse sanoisin että perus ompelutaidot olisi kyllä hyvä osata. Typerää kiikuttaa takkia ompelijalle jonkun irronneen vetoketjun takia."

Vetoketjun vaihto takkiin ei kyllä ole ihan perushomma. Oletko ikinä vaihtanut? Housunlahkeiden kavennys ja lyhennys ovat kyllä ihan perussettiä, mutta vetoketjun vaihto ei ole. Olettaen, että homman haluaa tehdä siististi. Jos joku hätäinen roiskaisu kelpaa, niin sitten siitä selviää varmaan kuka vaan.

Vierailija
30/45 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viemärin hajulukon puhdistus

Patterin ilmaaminen

Saranoitten öljyäminen

Ikkunoitten pesu

Ikkunan tiivistys oikein

Uunin puhdistus sisältä ja takaa

Jääkaapin/pakastimen taustan puhdistus

Vierailija
31/45 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitojärjestön vuoden käsityötekniikka on tänä vuonna parsiminen ja paikkaus. Olin ensin vähän että plääh, mutta oikeastaan ihan hyvä.

Vierailija
32/45 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini on ompelija ensimmäiseltä ammatiltaan, mutta ostaisi varmaan nykyään uuden vaatteet ennemmin kuin alkaisi vetoketjua vaihtamaan.

Vetskarin vaihto on just niitä karseimpia hommia!

Vierailija
33/45 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viemärin hajulukon puhdistus

Patterin ilmaaminen

Saranoitten öljyäminen

Ikkunoitten pesu

Ikkunan tiivistys oikein

Uunin puhdistus sisältä ja takaa

Jääkaapin/pakastimen taustan puhdistus

Olen asunut kerros- tai rivitalossa vuodesta 1997 saakka, ja joka asunnossa on patterien ilmaaminen itse ollut ankarasti kiellettyä.

Vierailija
34/45 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ihan tavallinen järjenkäyttö, varsinkin ruoanlaitossa, olisi hyvä opetella. 

Esim. ei tarvitse ostaa kallista pastakastiketta purkissa, ostat paseerattua tomaattia sen sijaan. Lisäät tomaatin joukkoon pippuria, yrttejä, mitä nyt haluatkaan. Maun voi pyöristää tilkalla kermaa (kaurakerma toimii yllättävän hyvin!). Ja ei, ei tarvitse haudutella tuntikausia, valmistuu samalla kuin lisukekin. 

On myös hyvä varautua kaikkeen paitsi kotona, mutta myös liikenteessä. Autoon kuin autoon mahtuu pieni ensiapupakkaus mukaan, kuten myös paketti kosteuspyyhkeitä. Ei ole kuin viitseliäisyydestä kiinni, mutta voi pelastaa paljon, jos hätätilanne tuleekin vastaan keskellä maaseutua reissussa. 

Vierailija
35/45 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta ihan tavallinen järjenkäyttö, varsinkin ruoanlaitossa, olisi hyvä opetella. 

Esim. ei tarvitse ostaa kallista pastakastiketta purkissa, ostat paseerattua tomaattia sen sijaan. Lisäät tomaatin joukkoon pippuria, yrttejä, mitä nyt haluatkaan. Maun voi pyöristää tilkalla kermaa (kaurakerma toimii yllättävän hyvin!). Ja ei, ei tarvitse haudutella tuntikausia, valmistuu samalla kuin lisukekin. 

On myös hyvä varautua kaikkeen paitsi kotona, mutta myös liikenteessä. Autoon kuin autoon mahtuu pieni ensiapupakkaus mukaan, kuten myös paketti kosteuspyyhkeitä. Ei ole kuin viitseliäisyydestä kiinni, mutta voi pelastaa paljon, jos hätätilanne tuleekin vastaan keskellä maaseutua reissussa. 

Eikös tuo ole pakollinen varuste tuo ensiapupakkaus, varoituskolmion lisäksi?

Vierailija
36/45 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapioon uuden varren kiinnittäminen.

Vierailija
37/45 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajan kaltaisten ihmisten takia suomessa ei ole kohtuuhintaisia palveluja esim. pesula, ompelimot jne. koska hänen mielestä itse pitäisi tehdä. Mä maksan mielellään palvelusta.

Vierailija
38/45 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoilla linjoilla: kodin perushuolto alkaen lattiakaivojen ja viemäreiden hajulukkojen puhdistamisesta olisi syytä kaikkien hallita sama koskee pesukoneen nukkasihtiä ja kalkinpoistoa esimerkiksi kahvinkeittimestä.

Uunin puhdistus ulkopuolelta ja sisältä, pakastimen sulatus ja pesu. Ilmastointiluukkujen pölyistä tyhjentäminen. Lamppujen ja ilmansuodattimien vaihto.

En siivousta muuten mainitsisi, mutta olen ollut muuton yhteydessä siivousapuna lapsilleni. Uuteen kämppään muutto on joka kerta edellyttänyt tuntikausien jynssäystä siellä uudessa asunnossa.

Ruokaa olisi hyvä osata tehdä lähtien ainakin kalanperkuusta, jäniksen tai riekon kanssa olisin pulassa itsekin. Mutta siis tavallisen ruuan teko raaka-aineista on asia, joka tuntuu monille vaikealta. Että minkäkö näköinee on se palsternakka tai selleri?

Hyvä olisi osata sytyttää nuotio, paikata fillarin kumi ja tehdä siihen fillariin perushuollot.

Ompelutaidoista ihan perusjutut kuten jo mainittu. Ainakin omissa asunnoissa ikkunat ovat olleet erikokoisia. Verhoja on lyhennetty ja joskus lisäkaitaleella myös pidennetty. Vaatteita on muokattu istuvammiksi.

Ei ole haitaksi osata neuloa, joskin se lienee enemmän harrastamista. En ole mitenkään hyvä käsitöissä, mutta osaan riittävän hyvin tehdä esimerkiksi villasukat tai kutoa maton.

Vierailija
39/45 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukkien, siis ihan perussukkien parsiminen. Monet nakkaavat pienen reiän ilmaannuttua sukan pois, vaikka parsimiseen menisi muutama minuutti ( vaikka tv:n ääressä samalla).

Vinkkinä vetoketjun ompeluun: harsi ketju paikalleen ennen lopullista ompelua. Ota valokuva ennen vanhan ketjun purkamista miltä ompeleiden pitäisi näyttää valmiina.

Vierailija
40/45 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huipulle olisi hyvä osata päästä omalla käsityöllä. Ettei tarvitse aina jotain paristoilla käyvää mato-perhos-mitälie-koppakuoriaista kaivaa yöpöydän laatikosta esiin.