Voiko häitä lähtee suunnittelemaan ennen kuin mies on kosinut?
Ollaan vähän puhuttu tulevaisuudesta ja on viitteitä siitä että voisi kosia tässä vuoden sisään ja että häät olisivat myös vuoden sisään. Olisi hassua lähteä suunnittelemaan häitä ennen kuin toinen on kosinut, mutta toisaalta olisi kivaa mennä naimisiin jo tänä vuonna ja jotta se olisi käytännössä mahdollista niin pitäisi sitä myös suunnittellä häitä valmiiksi. Ei niitä kuukaudessa tai kahdessa järjestetä.
Kommentit (100)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En aivan ymmärtänyt. Liittyykö pitkän suunnitteluajan tarpeeseen keskittymishäiriö tai jokin muu syy jonka ap tiedät hankaloittavan järjestelyjä? Kun et maininnut viivyttävinä tekijöinä niitä perinteisiä kuten juhlapaikan varaamista tms vaan kuulosti että valintatilanteet (puku, sormus, koristeet) tulevat olemaan aikaa vieviä ja haasteellisia.
Tietysti tuollaiset asiat kannattaa keskustella kumppanin kanssa ettei laita sinua hankalaan tilanteeseen jos on itse enemmän hetkessä eläjä ja ajattelee että valmista tulee nopeammin kuin mihin pystyt.
Katselen kauniita asuja ja voisin katsella sormuksiakin huvin vuoksi. En tiennytkään että haaveilu, oman tyylin ja mieltymysten muokkaaminen on häiden suunnittelua. 😅 Moni tunteekin itsensä ja oman tyylin jo valmiiksi häiden lähestyessä ja puku ja korut löytyvät suuremmitta ongelmitta kun on aika.
Häitä on niin erilaisia.. kyllä siihen "suunnitteluun" voi mennä vaikka vuosikin. Jos haluat tietyssä paikassa naimisiin, voi jonoa olla vaikka se vuosi. Mekon teettäminen muutoksineen vie kuukausia, riippuu toki mekosta.
Omani voisin suunnitella ja toteuttaa hetkessä, ei tarttis kuukausia.. mutta olen ollut yksissä suuremmissa häissä, joissa oli varmasti joka himputin yksityiskohtaa hiottu ja isolla rahalla toteutettu. Yhdet häät oli Suomenlinnassa, sinne ei kuulemma löytynyt kesähäille vapaata aikaa ihan helposti.
Luitkohan loppuun kirjoitusta jota kommentoit? Siinä oli erikseen ihmetelty ettei aikaa vieväksi asioiksi ole koettu tavallisia kompastuskiviä kuten tila vaan pohdittu sitä miksi 8 kk ei riitä puvun ja koristeiden valintaan. Vieläpä tilantessa jossa ap toivoo pienempiä häitä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole edes poikaystävää mutta tiedän silti että jos menisin naimisiin, haluaisin ballerina-pituisen mekon, punaiset kengät ja kynnet, punaisia ruusuja ja ehkä birdcage-hunnun.
On kuitenkin täysin eri asia suunnitella häitä jonkun oikean ihmisen kanssa joka ei ole edes tietoinen koko jutusta. Creepyä.
Eli sillä hetkellä kun löydät sulhaskandidaatin poistat nämä kuvitelmat heti, ettei vaan olisi creepyä?
Kannattaa myös hautajaiset suunnitella ennen asianomaisten kuolemia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole edes poikaystävää mutta tiedän silti että jos menisin naimisiin, haluaisin ballerina-pituisen mekon, punaiset kengät ja kynnet, punaisia ruusuja ja ehkä birdcage-hunnun.
On kuitenkin täysin eri asia suunnitella häitä jonkun oikean ihmisen kanssa joka ei ole edes tietoinen koko jutusta. Creepyä.
Eli sillä hetkellä kun löydät sulhaskandidaatin poistat nämä kuvitelmat heti, ettei vaan olisi creepyä?
Ei. Puhutaan ihan eri asiasta. Jos löydän poikaystävän, en ala katsella tuollaisia mekkoja, kauanko sellaisen tilaaminen vie, entäs muutostyöt, paljonko kukat maksavat, mistä saisi tuollaiset kengät ja mihin hintaan... Näetkö eron?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En aivan ymmärtänyt. Liittyykö pitkän suunnitteluajan tarpeeseen keskittymishäiriö tai jokin muu syy jonka ap tiedät hankaloittavan järjestelyjä? Kun et maininnut viivyttävinä tekijöinä niitä perinteisiä kuten juhlapaikan varaamista tms vaan kuulosti että valintatilanteet (puku, sormus, koristeet) tulevat olemaan aikaa vieviä ja haasteellisia.
Tietysti tuollaiset asiat kannattaa keskustella kumppanin kanssa ettei laita sinua hankalaan tilanteeseen jos on itse enemmän hetkessä eläjä ja ajattelee että valmista tulee nopeammin kuin mihin pystyt.
Katselen kauniita asuja ja voisin katsella sormuksiakin huvin vuoksi. En tiennytkään että haaveilu, oman tyylin ja mieltymysten muokkaaminen on häiden suunnittelua. 😅 Moni tunteekin itsensä ja oman tyylin jo valmiiksi häiden lähestyessä ja puku ja korut löytyvät suuremmitta ongelmitta kun on aika.
Häitä on niin erilaisia.. kyllä siihen "suunnitteluun" voi mennä vaikka vuosikin. Jos haluat tietyssä paikassa naimisiin, voi jonoa olla vaikka se vuosi. Mekon teettäminen muutoksineen vie kuukausia, riippuu toki mekosta.
Omani voisin suunnitella ja toteuttaa hetkessä, ei tarttis kuukausia.. mutta olen ollut yksissä suuremmissa häissä, joissa oli varmasti joka himputin yksityiskohtaa hiottu ja isolla rahalla toteutettu. Yhdet häät oli Suomenlinnassa, sinne ei kuulemma löytynyt kesähäille vapaata aikaa ihan helposti.Luitkohan loppuun kirjoitusta jota kommentoit? Siinä oli erikseen ihmetelty ettei aikaa vieväksi asioiksi ole koettu tavallisia kompastuskiviä kuten tila vaan pohdittu sitä miksi 8 kk ei riitä puvun ja koristeiden valintaan. Vieläpä tilantessa jossa ap toivoo pienempiä häitä.
Koen tälläisen saivarteluksi. Jos ap sanoo että tarttee aikaa häiden suunnitteluun, niin eiköhän se tarkoita juuri niitä asioita, joiden me tiedetään vievän aikaa. Sitten on maininnut esim puvun, sehän onkin monella isona asiana mielessä. Ja minäkin kirjoitin että puvun saamiseen voi mennä kuukausia, jopa vuosi. Sinä kirjoitat että "en niiku ymmärrä miten voi mennä kuukausii jos et niiku ees listaa kaikkia mahdollisia asioita häh?!?! Ei minulla menis!!". Tässä seuraavassa viestissäsi tunnut kuitenkin ymmärtävän senkin että puvussa voi mennä pitkään.
Tai mitä sä sitten hait sillä ekalla viestillä, jos et kaivannut tietoa siitä mikä ihme häiden suunnittelussa voi kestää ja johon listasin asioita. Halusitko vaan nönnöttää että ap ei ole tarpeeksi tarkasti kertonut asiaa, vai muuten vaan piti päästä pätemään?
"Luitko edes viestini loppuun?" Lue tää loppuun: olet urpo.
Mitäs jos itse kosisit? Ettei käy kuin minun vanhemmillani. Äitini "on odottanut" isäni kosintaa jo 40 vuotta, mutta isällä ei taida olla kiire asian suhteen. Asiasta väännetään jo hyviä vitsejä.
Voihan häitä suunnitella kuka vaan ja milloin vaan sellasella haavetasolla.. mutta siis oikeeta suunnittelua en todellakaan tekis, olisi aivan liian outoa jos ei ole sovittu edes kihloja!
Haaveilu/haavesuunnittelu on sellainen, että miettii millasesta mekosta tykkää. Tai vähän pohtii laittaisko juhliin 400e vai 12 000e. Kattelee kuvia hääkampauksista ja harkitsee onko talvihäät vai kesähäät kivemmat.
Mutta oikeeta suunnittelua on ottaa puhelin käteen ja varata hääpaikka, varata pappi/vihkijä, lyödä päivä lukkoon (miehen selän takana..???), tilata se puku ja sovitusaika ompelijalle.. yms konkreettista. Ja minusta tota ei voi tehdä sopimatta puolison kanssa että minä nyt suunnittelen tässä MEIDÄN HÄÄT.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omani voisin suunnitella ja toteuttaa hetkessä, ei tarttis kuukausia.. mutta olen ollut yksissä suuremmissa häissä, joissa oli varmasti joka himputin yksityiskohtaa hiottu ja isolla rahalla toteutettu. Yhdet häät oli Suomenlinnassa, sinne ei kuulemma löytynyt kesähäille vapaata aikaa ihan helposti.Luitkohan loppuun kirjoitusta jota kommentoit? Siinä oli erikseen ihmetelty ettei aikaa vieväksi asioiksi ole koettu tavallisia kompastuskiviä kuten tila vaan pohdittu sitä miksi 8 kk ei riitä puvun ja koristeiden valintaan. Vieläpä tilantessa jossa ap toivoo pienempiä häitä.
Koen tälläisen saivarteluksi. Jos ap sanoo että tarttee aikaa häiden suunnitteluun, niin eiköhän se tarkoita juuri niitä asioita, joiden me tiedetään vievän aikaa. Sitten on maininnut esim puvun, sehän onkin monella isona asiana mielessä. Ja minäkin kirjoitin että puvun saamiseen voi mennä kuukausia, jopa vuosi. Sinä kirjoitat että "en niiku ymmärrä miten voi mennä kuukausii jos et niiku ees listaa kaikkia mahdollisia asioita häh?!?! Ei minulla menis!!". Tässä seuraavassa viestissäsi tunnut kuitenkin ymmärtävän senkin että puvussa voi mennä pitkään.
Tai mitä sä sitten hait sillä ekalla viestillä, jos et kaivannut tietoa siitä mikä ihme häiden suunnittelussa voi kestää ja johon listasin asioita. Halusitko vaan nönnöttää että ap ei ole tarpeeksi tarkasti kertonut asiaa, vai muuten vaan piti päästä pätemään?
"Luitko edes viestini loppuun?" Lue tää loppuun: olet urpo.
Oho mikä purkaus. En halunnut nönnöttää. 😃Vaan sitä kysyin mitä kysyin eli onko suunnittelulle ylimääräisiä haasteista koska sellaisen kuvan sain.
Tiedän mikä häiden järjestämisessä yleensä kestää, en nimenomaan tarvitse yksityiskohtaista listausta asioista joista olen selvillä muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kuka on sanonut että häistä ei olisi ollut mitään puhetta ollut? Aloituksessa oli nimenomaan maininta että on ollut jotain viitteitä siitä että vuoden sisään häät mahdollisesti olisi.
”Viitteet” ei kuulosta avoimelta keskustelulta.
"ollaan vähän puhuttu" kertoo siitä että. aiheesta on keskusteltu, eli sitä mukaan voisi myös ehkä aloittaa häiden ideointia ja vasta varsinaiset suunnittelut kun mies on tehnyt sen päätöksen ja kosinut.
Vuonna 2021 ei voida keskustella taloudellisesti valtavasta sitoumuksesta asiallisesti. Nainen odottaa, että mies kosii ja sitten on häät, vaikka sen naisen ja miehen pitäisi ennen avioliittopäätöstä (kosinta + myönteinen vastaus) käydä läpi erilaiset rahankäyttöön, yhteiseen talouteen, tavoitteisiin jne. liittyvät asiat eikä odotella kosintaa ja sitten pettyä, kun mies haluaakin avioehdon.
Ollaan itseasiassa puhutti todella paljon taloudesta. Ollaan molemmat kartoilla siitä että mitä toinen tienaa ja että mihin käyttää ja ollaan puhuttu et miten taloutta sitten hoidettaisiin yhdessä, onko yhteistä tiliä vai molemmilla omat.
Ollaan myös puhuttu hääbudjetista, ihan kutsukorteista molempien asuihin tilavuokriin ja ruokiin.
Sillain suurpiirteisesti. Sitä tarkoitin kun sanoin että ollaan vähän puhuttu.
Lähinnä se on kuitenkin ollut sellaista ideointia ja vähän tunnustelua ja kuulostelua et miten meillä menee ajatukset yhteen.
Vähän nii kuin aika vaihaisessa vaiheessa otetaan selvää et haluaako toinen koskaan lapsia.
Eli edelleen odotan sitä kosintaa.
-ap-
Kyllä nainenkin voi kosia. Haluaisin myös joskus naimisiin ja mulle on aivan sama kumpi tekee aloitteen.
Siis sinä haluat naimisiin ja häitä suunnittelemaan mutta miehen pitää kosia? Mikset kosi itse?
Vierailija kirjoitti:
Minä suunnittelin jo pikkutyttönä, minkälaiset häät haluan. Kun sitten löysin puolison, häiden toteutukseen ei mennyt kuin pari kuukautta kosinnasta, koska hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.
Eikö kumppanin mielipidettä kysytty, vai oliko hänkin sattumalta haaveillut juuri samanlaisista häistä? Mikä tuuri!
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ihan hyvä keskittymiskyky.
Tarvitsen kuitenkin aikaa suunnittelemiseen koska olen aika luova ja jos saisin juhlia sitä ystävieni ja mieheni kanssa meidän suhdetta ja sitä että elämämme sulautuvat yhteen, niin kyllä minä haluaisin käyttää aikaa niin että niistä juhlista tulisi meidän näköiset. Valmiin kaavanmukaiset prinsessajuhlat olisivat helppo järjestää mutta se että luo jotain erilaista tekee siitä haastavampaa.
Olen nyt puolivuotta miettinyt ja katsellut sormuksia ja löytänyt sen sormuksen minkä haluaisin. Mekkoakin olen miettinyt aika paljon ja vasta eilen löysin sen tyylin minkälaisen mekon haluaisin, vielä ei siis ole mallia tiedossa, mutta suuntaviivat kuitenkin.
Haluaisin selvittää häiden rajat ja raamit jo varhaisessa vaiheessa niin että sitten kun on oikea aika niin on helpompi lähteä yhdessä luomaan. Ja siis tottakai otan miehen toiveet huomioon kanssa jo kun mietin häitä omasta puolestani.
-ap-
Vierailija kirjoitti:
Siis sinä haluat naimisiin ja häitä suunnittelemaan mutta miehen pitää kosia? Mikset kosi itse?
Se ei tuntuisi luontevalta meidän suhteessa.
Haluan että hän ilmaisee tahtovansa mennä kanssani naimisiin. Ja meillä mies on suhteessa johtaja. Ja ennen kuin kukaan repii pelihousuja niin se mitä johtajuus tarkoittaa sinulle ei välttämättä ole sama mitä se tarkoittaa meille ♥️
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluan että hän ilmaisee tahtovansa mennä kanssani naimisiin. Ja meillä mies on suhteessa johtaja. Ja ennen kuin kukaan repii pelihousuja niin se mitä johtajuus tarkoittaa sinulle ei välttämättä ole sama mitä se tarkoittaa meille ♥️
Ei kristus sentään mitä teatteria. No, kai vakka on kantensa valinnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluan että hän ilmaisee tahtovansa mennä kanssani naimisiin. Ja meillä mies on suhteessa johtaja. Ja ennen kuin kukaan repii pelihousuja niin se mitä johtajuus tarkoittaa sinulle ei välttämättä ole sama mitä se tarkoittaa meille ♥️Ei kristus sentään mitä teatteria. No, kai vakka on kantensa valinnut.
Olet aivan vapaa ajattelemaan että tuntemattomien ihmisten elämä joiden elämästä et tiedä paljoa mitään, on teatteria.
Kyllä minäkin ajattelen että ihminen joks tuomitsee toisen tavan elää, koska se on erilainen kuin omansa on aika kapeakatseinen :)
Ap