Mitä järkeä piensijoittamisessa on?
Nordnetillä kaupan avaus oli 7e ja sulkeminen toiset 7e. Jos piensijoittaja ostaa 100ella osakkeita ja myy pois 20% voitolla se tekee 120e josta otetaan pois 14e.... Kertokaa mitähän järkeä tässä on?
Kommentit (80)
Maxwelll kirjoitti:
Ok, säästän 10kk ja ostan osakkeita 1000e:lla. . .
Sitten käy niin hyvin että 6kk päästä osakkeitteni arvo on noussut 20%
1000x1.20= 1200e-14e= 1186e
Siinä on normi duunarille kovat tuotot rahoilleen, ajalleen ja säästämiselleen.
10kk + 6kk = 186e
Laskeppas nyt uudestaan ajatuksella
Vierailija kirjoitti:
Mitä tulee tuohon alkuperäiseen, niin eiköhän ne yhden tai kymmenen kappaleen ostot ole geelitukkia, jotka maksaa kulut vasta päivän päätteeksi koko kaupankäyntivolyymistä. Siis ihan eri juttu kuin että olisi piensijoittaja.
Niillä yksittäisillä ostoilla ja myynneillä yritetään hilata hintaa johonkin suuntaan.
Ei kaikissa tapauksissa. Itse ostan välillä 1-2 osaketta jotain tiettyä yhtiötä enkä todellakaan ole treidaava geelitukka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan minua naurattaa, kun sanotaan että ei kannata lotota, pitää sijoittaa. Joo mä sijoitain noin 400 euroa vuodessa lottoamisen sijaan tajuamatta edes asiasta mitään, paljonko voin voittaa? Menee mulla rahaa muuhunkin turhaan kuin lottoon, se lotto on lähinnä vain pientä jännitystä, voittaa tai ei, ihan sama. Jos voittaa kiva, jos ei, no vähän meni rahaa, mitä sitten. Ainahan tuosta jotain pieniä voittoja tulee, joten ei se tappio sitä neljää sataa ole. Viime vuonna sain kerran 500,- ja muutaman pienen voiton päälle, yhden muutaman kympin suuruisen tuon lisäksi, joten jäi plussalle. Tuskin olisin sijoittamalla saman summan kovin paljon enempää saanut.
No siis jos sä sijoitat sen 400 euroa vuodessa niin suurella todennäköisyydellä sulla on vuoden kuluttua ne rahat tai valtaosa niistä jäljellä ja jopa tuottoa tullut. Jos sä lottoat ni sä et näe niitä rahojas enää ikinä.
Sijoittaja ottaa selvää esim. yhtiön voitonjaosta ennen sijoituspäätöstä. ja kerran ostettu osake jauhaa sitä osinkoa maailman tappiin saakka - lottoa voit laittaa vaan 10 viikoksi kerrallaan.
jumankauta nää ihmiset on aivopesty veikkauksen toimesta......No jos mä ostan pizzan tai leivoksen, en minä niitäkään rahoja näe. Se lotto on vaan hupia, ja pienistä voitoista tulee hyvä mieli, viime vuotisesta vähän isommasta tuli myös. Jäin viime vuonna tilini mukaan 421 euroa voitolle, sillä.maksaa vielä tämän vuoden ja aina välillä joku pikkuvoitto tulee. Rahaa menee muuhunkin turhaan, mistä saa iloa. Jos ei olis varaa en veikkaisi enkä ostaisi kahvilasta kahvia.
Hyvin sut on aivopesty. Mä perehdyin viime vuonna tarkemmin veikkauksen strategiaan ja irtisanoin pelitilini sen seurauksena. En halua rahoittaa mitään raveja.
Opiskelkaa ihmiset johdannaisia ja tulkaa tekemään päiväkauppaa Nordnet Markets -tuotteilla.
Saksan Dax -indeksi, öljy ja kulta, todella volatiilisia tuotteita ja sijoittamatta lottoon voi markkinauutisia ymmärtämällä tehdä kelpo tuloa.
Yli 100€.n kaupat ovat Nordnet Markets tuotteilla kuluttomia. Tuonne kun säästät vaikka 500€ ja lähdet pre-markettiin nouseviin tia laskeviin uutisiin ostamaan indeksiä tai raaka-ainetta, tai voit myös shortata näitä Unlimited Turboilla, eli ostaa laskeviin kursseihin, niin ihan tyypillinen päivätuotto marras-joulukuussa on ollut 8-12% itsellänikin.
Tulkaa mukaan. Opiskella voitte lisää Nordnetin YouTube kanavalla Markets -tuotteista.
Oma tuotto 2,5v ajalta noin 100%. Olen piensijoittanut 2000e ja arvo nyt 4000e. Ei tuolla mitenkään rikastu, suurin hyöty varmaan ettei tuhlaa rahoja muuhun.
Minun puolesta pääomatuloja saisi kyllä verottaa progressiivisesti, liian helppo rikkaiden rikastua ja köyhät piensijoittajat ei mitään merkittävää voittoa pysty tekemään.
Aloitin maaliskuussa 2018 piensijoittamisen. 100€ kuussa, välillä jonkun verran enemmän. Rahastoihin ja osakkeisiin. Alkupääomaa oli 1500€. Nyt kolmen vuoden jälkeen voittoa tullut 1400€, ja koossa reilu 10.000€.
Eläkeikään, eli kolmenkymmenen vuoden päähän kerään vanhuudenturvaa. Toivottavasti pian saan sijoitettua enemmänkin kuukaudessa.
Mainosmiehillä on ketjussa hyvät puheet. Pisteet siitä.
Piensijoittajan kannattaa aloitta Nordnetissä kk-säästäminen etf:iin. 15€/kk riittää, kulut on pienet, ajallainen hajautus on helppoa, hajautus eri osakkeisiin tulee itsestään ja osingot jää kasvamaan korkoa korolle kunnes lunastaa pois.
Piensijoittaja kirjoitti:
Opiskelkaa ihmiset johdannaisia ja tulkaa tekemään päiväkauppaa Nordnet Markets -tuotteilla.
Saksan Dax -indeksi, öljy ja kulta, todella volatiilisia tuotteita ja sijoittamatta lottoon voi markkinauutisia ymmärtämällä tehdä kelpo tuloa.
Yli 100€.n kaupat ovat Nordnet Markets tuotteilla kuluttomia. Tuonne kun säästät vaikka 500€ ja lähdet pre-markettiin nouseviin tia laskeviin uutisiin ostamaan indeksiä tai raaka-ainetta, tai voit myös shortata näitä Unlimited Turboilla, eli ostaa laskeviin kursseihin, niin ihan tyypillinen päivätuotto marras-joulukuussa on ollut 8-12% itsellänikin.
Tulkaa mukaan. Opiskella voitte lisää Nordnetin YouTube kanavalla Markets -tuotteista.
Sorry, en harrasta uhkapelejä vaan sijoittamista.
Juuri katselin huvikseni vuoden vaihtuessa verkkopankin raporteista paljonko olen saanut yhteensä osinkoina viimeisen kymmenen vuoden aikana. Lopputulos oli hämmentävän iso ja melkein joka vuosi olivat osingot olivat kasvaneet, tosin viime vuonna eivät kasvaneet.
Lyhyesti voi kuitenkin todeta, että todellakin kannattaa, jos edes vähän vaivautuu perehtymään asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maxwelll kirjoitti:
10kk + 6kk = 186e
Niin. Parempi jättää tuokin 186 euroa ottamatta....
Näin ne jotkut miettii. Itse tienasin 0,60 euroa minuutilta (jo ilman arvonnousuakin) 24/4/366 viime vuonna tekemättä mitään sen eteen. Riitti että omistan osakkeita. Tänä vuonna tuokin summa nousee vähintään 0,10/tunti. Enkä tee töitä sen eteen vaan raha tekee töitä puolestani Ei siis tarvinnut myydä mitään sen eteen. Mutta eihän duunari tällaista ymmärrrä.
Jospa auttaisit meitä taviksiai ymmärtämään ja kertoisit mitä osakkeita kannattaisi ostaa? Vinkit olisivat arvokkaita ettei heittäisi vähiä rahojaan hukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maxwelll kirjoitti:
10kk + 6kk = 186e
Niin. Parempi jättää tuokin 186 euroa ottamatta....
Näin ne jotkut miettii. Itse tienasin 0,60 euroa minuutilta (jo ilman arvonnousuakin) 24/4/366 viime vuonna tekemättä mitään sen eteen. Riitti että omistan osakkeita. Tänä vuonna tuokin summa nousee vähintään 0,10/tunti. Enkä tee töitä sen eteen vaan raha tekee töitä puolestani Ei siis tarvinnut myydä mitään sen eteen. Mutta eihän duunari tällaista ymmärrrä.
Jospa auttaisit meitä taviksiai ymmärtämään ja kertoisit mitä osakkeita kannattaisi ostaa? Vinkit olisivat arvokkaita ettei heittäisi vähiä rahojaan hukkaan.
Sijoitussuositusten antaminen on luvanvaraista hommaa. Jokaisen on syytä itse tehdä ne sijoituspäätökset. Minä sijoitan osinkoa terveellä tavalla jakaviin yhtiöihin. Yleensä nouseva osinko korreloi myös nousevan kurssin kanssa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä olekaan jos noin pienillä summilla käy kauppaa. Harva kuitenkaan millään kympeillä sijoittaa. Säästä ensin tilile ja osta kerralla enemmän. Niin muutkin tekee.
Jossain keskustelussa joku kertoi tekevänsä näin, ja siihen tuli joku ulisemaan, että tyhmäkö olet kun vaan makuutat rahoja tililläsi eivätkä ne tuota mitään.
Jos summat ovat liian pieniä suorien osakkeitten mielekkääseen ostamiseen on pienikuluisia indeksirahastoja myös, joissa hoituu hajautuskin.
Suorilla osakkeilla pienillä summilla nämä välittäjät jotka tarjoavat max 1% kuluilla ovat se valinta. Suuremmilla (2000€+ kertaosto) summilla suomessa toimivat välittäjät ovat melko samalla viivalla. Jotkin kansainväliset ovat vielä edullisempia, mutta niiden kautta ei yleensä onnistu laillisesti suomalaiselle suomalaisten osakkeiden osto hallintarekisteröinnin takia.
Vuoden ensimmäiset osingot kuitattu....
Tästä tämä vuosi lähti liikkelle tuottojen näkökulmasta!
Vierailija kirjoitti:
Juuri katselin huvikseni vuoden vaihtuessa verkkopankin raporteista paljonko olen saanut yhteensä osinkoina viimeisen kymmenen vuoden aikana. Lopputulos oli hämmentävän iso ja melkein joka vuosi olivat osingot olivat kasvaneet, tosin viime vuonna eivät kasvaneet.
Lyhyesti voi kuitenkin todeta, että todellakin kannattaa, jos edes vähän vaivautuu perehtymään asiaan.
Minäkin olen viimeisen kymmenen vuoden aikana saanut pelkästään osinkoja 5 numeroisen summan rahaa tililleni. Eikä ensimmäinen luku ole 1....
Ap, kyse on enemmänkin siitä, että rahat vai siirretään säästöön tuottavampaan kohteeseen. Mä olen automatisoinut sijoittamisen niin, että heti palkan tullessa menee summat x ja y tiettyihin indeksirahastoihin ja kuun lopussa ennenkuin seuraava palkka tulee, siirrän tilillä silloin olevan summan vielä rahastoon z. Mulla ei ole aikaa nyt seurata niin tarkkaan pörssiä ja yrityksiä, joten indeksirahastot ovat helpoin valinta. Olen valinnut rahastot, joissa merkitsemiskulu on 0,1%. Mä olen sijoittanut vasta vähän aikaa, siirtänyt tililtäni rahastoihin 6500 eur ja salkussani on nyt 8100 eur. Musta tuo on ihan kiva muutos pelkkien tilisiirtojen vaivalla.
Kun puhutaan pienistä säännöllisesti "sijoitetuista" summista, kannattaa ennemminkin puhua ja ajatella sitä (osake)säästämisenä. Eli kuukausittainen summa ja vuotuinen arvonnousu vaikuttavat pieniltä, mutta 30-v aikajänteellä kivalta summalta, jonka muussa tapauksessa olisi mukavuudenhalu tai aika syönyt. Tuo aikajänne myös tasaa kurssivaihtelut, jolloin mukaviin tuloksiin pääsee kun sijoittaa suoraan hajautetusti vakavaraisiin yhtiöihin tai järkeväkuluisiin rahastoihin.
Pari vuotta takana indeksisijoittamista, josta jäi käteen suht pienet vuosituotot noin 5 %. Viime kesänä siirryin osakkeiden veivaamiseen ja tuotot pompahti 40 % 🙂 osakepoiminta toki vaatii aikaa ja perehtymistä, mutta tarkalla riskienhallinnalla (mm. stop loss-toimeksiannot) tuli onnistumisia!
Vierailija kirjoitti:
Pari vuotta takana indeksisijoittamista, josta jäi käteen suht pienet vuosituotot noin 5 %. Viime kesänä siirryin osakkeiden veivaamiseen ja tuotot pompahti 40 % 🙂 osakepoiminta toki vaatii aikaa ja perehtymistä, mutta tarkalla riskienhallinnalla (mm. stop loss-toimeksiannot) tuli onnistumisia!
2020 tuottoja auttoi kovasti koronaepävarmuus. Moni hyvä firma sukelsi yleisessä kaaoksessa ja tarjosi hyviä melko pieniriskisiä sijoituspaikkoja.
Luuletko, että muutamalla eurolla rikastuu? Pitää pitkäjänteisesti laittaa rahaa osakkeisiin ja 10 vuoden päästä sulla voi ollakin iso summa. Ei se tonni siellä käyttötilillä korkoa kasva.