Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä järkeä piensijoittamisessa on?

Maxwelll
04.01.2021 |

Nordnetillä kaupan avaus oli 7e ja sulkeminen toiset 7e. Jos piensijoittaja ostaa 100ella osakkeita ja myy pois 20% voitolla se tekee 120e josta otetaan pois 14e.... Kertokaa mitähän järkeä tässä on?

Kommentit (80)

Vierailija
61/80 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohan minua naurattaa, kun sanotaan että ei kannata lotota, pitää sijoittaa. Joo mä sijoitain noin 400 euroa vuodessa lottoamisen sijaan tajuamatta edes asiasta mitään, paljonko voin voittaa? Menee mulla rahaa muuhunkin turhaan kuin lottoon, se lotto on lähinnä vain pientä jännitystä, voittaa tai ei, ihan sama. Jos voittaa kiva, jos ei, no vähän meni rahaa, mitä sitten. Ainahan tuosta jotain pieniä voittoja tulee, joten ei se tappio sitä neljää sataa ole. Viime vuonna sain kerran 500,- ja muutaman pienen voiton päälle, yhden muutaman kympin suuruisen tuon lisäksi, joten jäi plussalle. Tuskin olisin sijoittamalla saman summan kovin paljon enempää saanut. 

No siis jos sä sijoitat sen 400 euroa vuodessa niin suurella todennäköisyydellä sulla on vuoden kuluttua ne rahat tai valtaosa niistä jäljellä ja jopa tuottoa tullut. Jos sä lottoat ni sä et näe niitä rahojas enää ikinä.

Sijoittaja ottaa selvää esim. yhtiön voitonjaosta ennen sijoituspäätöstä. ja kerran ostettu osake jauhaa sitä osinkoa maailman tappiin saakka - lottoa voit laittaa vaan 10 viikoksi kerrallaan.

jumankauta nää ihmiset on aivopesty veikkauksen toimesta......

No jos mä ostan pizzan tai leivoksen, en minä niitäkään rahoja näe. Se lotto on vaan hupia, ja pienistä voitoista tulee hyvä mieli, viime vuotisesta vähän isommasta tuli myös. Jäin viime vuonna tilini mukaan 421 euroa voitolle, sillä.maksaa vielä tämän vuoden ja aina välillä joku pikkuvoitto tulee. Rahaa menee muuhunkin turhaan, mistä saa iloa. Jos ei olis varaa en veikkaisi enkä ostaisi kahvilasta kahvia.

Sijoittamisessa on kyse eri asiasta kuin hyvän mielen tuottamisesta. Muut puhuvat täällä aidasta ja sinä aidan seipäistä. Olet nyt väärässä keskustelussa, kun puhut vain aiheen vierestä.

Vierailija
62/80 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, kyse on enemmänkin siitä, että rahat vai siirretään säästöön tuottavampaan kohteeseen. Mä olen automatisoinut sijoittamisen niin, että heti palkan tullessa menee summat x ja y tiettyihin indeksirahastoihin ja kuun lopussa ennenkuin seuraava palkka tulee, siirrän tilillä silloin olevan summan vielä rahastoon z. Mulla ei ole aikaa nyt seurata niin tarkkaan pörssiä ja yrityksiä, joten indeksirahastot ovat helpoin valinta. Olen valinnut rahastot, joissa merkitsemiskulu on 0,1%. Mä olen sijoittanut vasta vähän aikaa, siirtänyt tililtäni rahastoihin 6500 eur ja salkussani on nyt 8100 eur. Musta tuo on ihan kiva muutos pelkkien tilisiirtojen vaivalla.

Missä rahastossa on noin pieni merkitsemiskulu? Olen myös aloittamassa sijoittamisen sekä itselleni että lapsilleni. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/80 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pari vuotta takana indeksisijoittamista, josta jäi käteen suht pienet vuosituotot noin 5 %. Viime kesänä siirryin osakkeiden veivaamiseen ja tuotot pompahti 40 % 🙂 osakepoiminta toki vaatii aikaa ja perehtymistä, mutta tarkalla riskienhallinnalla (mm. stop loss-toimeksiannot) tuli onnistumisia!

Viime vuosi olikin poikkeusvuosi koronan takia ja silloin lähes kaikki tekivät hyvät voitot.

Vierailija
64/80 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa sijoittaa isompi summa kerralla, noin 10000 €. Silloin 5 % päivänousu alkaa tuntumaan, 500 € tuosta summasta. Kurssit heittelevät päivän aikanakin 5-10 %.

Vierailija
65/80 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maxwelll kirjoitti:

Ok, säästän 10kk ja ostan osakkeita 1000e:lla. . .

Sitten käy niin hyvin että 6kk päästä osakkeitteni arvo on noussut 20%

1000x1.20= 1200e-14e= 1186e

Siinä on normi duunarille kovat tuotot rahoilleen, ajalleen ja säästämiselleen.

10kk + 6kk = 186e

Niin. Parempi jättää tuokin 186 euroa ottamatta....

Näin ne jotkut miettii. Itse tienasin 0,60 euroa minuutilta (jo ilman arvonnousuakin) 24/4/366 viime vuonna tekemättä mitään sen eteen. Riitti että omistan osakkeita. Tänä vuonna tuokin summa nousee vähintään 0,10/tunti. Enkä tee töitä sen eteen vaan raha tekee töitä puolestani Ei siis tarvinnut myydä mitään sen eteen. Mutta eihän duunari tällaista ymmärrrä.

Jospa auttaisit meitä taviksiai ymmärtämään ja kertoisit mitä osakkeita kannattaisi ostaa? Vinkit olisivat arvokkaita ettei heittäisi vähiä rahojaan hukkaan.

Jos et tiedä mitä ostaa, niin osta niitä kaikkia. Jos ei ole mahdollista ostaa kaikkia, niin osta ainakin 20 suurinta ja sitten vielä kahta pienempää firmaa jokaisesta toimialasta. Tällä taktiikalla pärjäät 100%:sti ainakin paremmin kuin 50% aktiivisijoittajista.

Vierailija
66/80 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maxwelll kirjoitti:

10kk + 6kk = 186e

Sijoittaminen onkin pitkän tähtäimen hommaa. Ei niitä osakkeitaan jatkuvasti kannata vaihdella. Päättää,mihin sijoittaa ja ostaa aina lisää kun saa halvalla. Myy vasta jos saa merkittävää voittoa, ja arvelee kyseisten osakkeiden pian laskevan selkeästi ja pitkäaikaisesti. Muuten keskittyy enemmän siihen ostamiseen. Tonni on pikkuraha kun sijoituksesta puhutaan. Ja 10kk tosi lyhyt aika. Jos sijoitat vaikka 100€/kk, tekee se jo 1200€/ vuosi, eli 12.000€/ 10 vuotta. Nämä jos tuottaa hyvin voidaan jo puhua jonkinlaisista summista. Ja tietenkin on tarkoitus edelleen ostaa lisää. Mitä enemmän omistat, ja mitä pidempään, sen suuremmat on myös tuotot. Eniten hyötyvät ne jotka aloittavat nuorena ja sijoittavat säännöllisesti, vaikka pienenkin summan. Ajan saatossa he tienaavat todella merkittävästi. Vanhempana ei enää ehdi pikku summilla rikastua, kun tosiaan se aika on niin ratkaiseva.

Vierailija
67/80 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma tuotto 2,5v ajalta noin 100%. Olen piensijoittanut 2000e ja arvo nyt 4000e. Ei tuolla mitenkään rikastu, suurin hyöty varmaan ettei tuhlaa rahoja muuhun.

Minun puolesta pääomatuloja saisi kyllä verottaa progressiivisesti, liian helppo rikkaiden rikastua ja köyhät piensijoittajat ei mitään merkittävää voittoa pysty tekemään.

Mutta ajattele jos sama tahti jatkuu! 2,5v kuluttua jos olisi taas arvo tuplaantunut se olisikin jo 8000€! Ja saman kaavan mukaan 5v kuluttua jo 16.000€! No eihän se realistista että ihan noin menisi, mutta jos oikealla hetkellä myy hyvin tuottaneet osakkeet, ja osaa valita uudet tulevaisuudessa hyvin tuottavat tilalle, on ainakin teoriassa mahdollista!

Vierailija
68/80 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käyn päiväkauppaa. Elätän sillä itseni. Sijoitussumma on 10000 €, jonka isken kiinni osakkeeseen (ostan yhtä kerrallaan), hyödynnän kurssin heilahtelua.

Saan kuukausitulot itselleni näin.

Vierailija
69/80 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, kyse on enemmänkin siitä, että rahat vai siirretään säästöön tuottavampaan kohteeseen. Mä olen automatisoinut sijoittamisen niin, että heti palkan tullessa menee summat x ja y tiettyihin indeksirahastoihin ja kuun lopussa ennenkuin seuraava palkka tulee, siirrän tilillä silloin olevan summan vielä rahastoon z. Mulla ei ole aikaa nyt seurata niin tarkkaan pörssiä ja yrityksiä, joten indeksirahastot ovat helpoin valinta. Olen valinnut rahastot, joissa merkitsemiskulu on 0,1%. Mä olen sijoittanut vasta vähän aikaa, siirtänyt tililtäni rahastoihin 6500 eur ja salkussani on nyt 8100 eur. Musta tuo on ihan kiva muutos pelkkien tilisiirtojen vaivalla.

Missä rahastossa on noin pieni merkitsemiskulu? Olen myös aloittamassa sijoittamisen sekä itselleni että lapsilleni. 

Han mainostamatta sen kummemmin. nordnetin entiset "superrahastot" eli nyttemmin indeksirahasto suomi, ruotsi, norja ja tanska tietääkseni ovat merkintäkuluttomia (ja pääosin muutoinkin kuluttomia) ja osuuspankin asiakasomistajille suuri osa rahastoista on ilman merkintäkuluja (op sivut osannevat kertoa tarkemmin).

Vierailija
70/80 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on omat ja lasten rahastot kotimaisessa Seligsonissa. Siellä passiivisissa indeksirahastoissa tuo merkitsemiskulu.

Vierailija
71/80 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pari vuotta takana indeksisijoittamista, josta jäi käteen suht pienet vuosituotot noin 5 %. Viime kesänä siirryin osakkeiden veivaamiseen ja tuotot pompahti 40 % 🙂 osakepoiminta toki vaatii aikaa ja perehtymistä, mutta tarkalla riskienhallinnalla (mm. stop loss-toimeksiannot) tuli onnistumisia!

Viime vuosi olikin poikkeusvuosi koronan takia ja silloin lähes kaikki tekivät hyvät voitot.

Tiedän tapauksia jotka myivät maaliskuussa (kehoituksista pitää pää kylmänä huolimatta) koko salkkunsa tyhjäksi hirveillä tappioilla... 

Vierailija
72/80 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän tapauksia jotka myivät maaliskuussa (kehoituksista pitää pää kylmänä huolimatta) koko salkkunsa tyhjäksi hirveillä tappioilla... 

Hötkyilijäthän ne muiden voitot maksavat.

Vierailija
73/80 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maxwelll kirjoitti:

10kk + 6kk = 186e

Niin. Parempi jättää tuokin 186 euroa ottamatta....

Näin ne jotkut miettii. Itse tienasin 0,60 euroa minuutilta (jo ilman arvonnousuakin) 24/4/366 viime vuonna tekemättä mitään sen eteen. Riitti että omistan osakkeita. Tänä vuonna tuokin summa nousee vähintään 0,10/tunti. Enkä tee töitä sen eteen vaan raha tekee töitä puolestani Ei siis tarvinnut myydä mitään sen eteen. Mutta eihän duunari tällaista ymmärrrä.

Jospa auttaisit meitä taviksiai ymmärtämään ja kertoisit mitä osakkeita kannattaisi ostaa? Vinkit olisivat arvokkaita ettei heittäisi vähiä rahojaan hukkaan.

Valitettavasti en voi antaa firmavinkkejä. Pitää jokaisen itse miettiä minkä firman tuotteita käyttää tai omistaa ja oisko kiva olla just sen firman omistaja jos mahdollista. Sen jälkeen pitää mennä sen firman sivuille ja tutustua sen talouslukuihin ja siihen maksaako se omistajille osan voitosta osinkoina vai investoiko kasvuun. Sen jälkeen voi sitten miettiä ostaako osakkeita ja millä summalla sekä tarvitseeko niitä rahoja tämän vuoden kuluttua. Näin mä olen tehnyt. Kunhan sä tajuat että sitä rahaa ei tule samantien tilille eikä arvonta ole kerran viikossa ni hyvin menee. Googlaa pari blogia ja lue ne.

Vierailija
74/80 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne myivät joilla oli paljon velkavipua. Mulla ei ollut joten ostelin ihan rauhassa lisää.

Vierailija
75/80 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa sijoittaa isompi summa kerralla, noin 10000 €. Silloin 5 % päivänousu alkaa tuntumaan, 500 € tuosta summasta. Kurssit heittelevät päivän aikanakin 5-10 %.

Ei kannata jos sellaista summa ei ole. Kaikkia ei treidaaminen kiinnosta. Esimerkiksi mua ei kiinnosta se tippaakaan. Pienemmälläkin summalla pääsee alkuun. Katellaan sitten 30 vuoden kuluttua kummalla menee paremmin.

Vierailija
76/80 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoittaminen on helppoa. Liity OP:n jäseneksi, osta OP maailma indeksi rahastoja säännöllisesti. Kulut 0.45-0.25%=0.2% vuodessa Ei merkintäpalkkioita. Tällä saat maantieteellisen hajautuksen, ajallisen hajautuksen hoidat itse, saat koko maailman indeksien keskimääräisen tuoton minimikuluilla, osingot sijoitetaan verovapaasti korkoa korolle tuottamaan samaan indeksiin automaattisesti. Parempaan tulokseen, pidemmän päälle, et pääse omin päin sijoittamalla. Kulut huomioiden et pääse parempaan vaikka ostaisit neuvoja vaikka kuinka hyviltä asiantuntijoilta. Samaan tulokseen pääset Nordnetin superrahastolla. Veivaamalla osakkeita ja veroja sekä kuluja maksamalla jäät takuulla heikommalle tulokselle. Ostojen ajoituksella ja kuoppia hyväksi käyttäen voit vielä parantaa tilannetta. Ajoitusta varten tarvitset tietenkin käteistä.

Vierailija
77/80 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se veivaaminen ja kurssien jatkuva seuraaminen vie myös rutosti aikaa, jonka voi viettää paremminkin. Voit ottaa vaikka osa-aikaduunin vapautuvan veivausajan tilalle. Sijoitat siitä saadun palkan kokonaisuudessaan, enemmän ajattelematta, niihin indekseihin. Tuotto räjähtää pilviin. (Aikakin on rahaa)

Vierailija
78/80 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pientalojen rakennusluvat (muutos verrattuna edellisen vuoden vastaavaan kuukauteen)

11/2020 +45%

12/2020 +16%

1/2021 +1%

2/2021 +18%

3/2021 +27%

Suora lainaus Tulikiven tilinpäätöstiedotteesta 5.3.2021:

"Kotimaassa loppuvuonna vilkastunut talopakettien myynti lisää Tulikivi-tuotteiden toimituksia tyypillisesti noin puolen vuoden kuluttua talopaketin hankinnasta."

https://www.tulikivi.fi/tekstit/pr/doc/2020/Tulikivi_Tilinpaatostiedote…

Tulikiven tehtailla pitää kiirettä. Saa nähdä, tarttuuko kiire tänään osakekurssiinkin.

Vierailija
79/80 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maxwelll kirjoitti:

10kk + 6kk = 186e

Tai osakkeiden arvo on -25%. Normiduunari on konkassa sitten. Minkä osakkeen arvo nousee vuodessa 40%?

- tiedän, älä kerro ihmiselle höpöjä.

Vierailija
80/80 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulikiven Q1/2021 tilauskanta kasvoi 18,2 % (4,4m€ -> 5,2 m€), mikä lupaa Tulikiven Q2/2021-liikevaihdoksi historiallinen tilauskannan kehitys ja vahva tilausvirran kehitys huomioiden 9,2 m€:n liikevaihtoa (liikevaihto kasvaisi Q2/2021 24,3%:a).

5.5.2021 posarissa luvattiin vuoden 2021 liikevaihdon kasvavan 29,2 m€ -> 31-33 m€, eli vain 6-13 %:a, joten seuraava posari tullee ennen juhannustansseja.

Tulikiven liikevaihto (v/v)

Q3/20 6,9 m€ (+5,3%)

Q4/20 9,1 m€ (+3,5%)

Q1/21 6,5 m€ (+12,7%)

Tulikiven tilauskanta (v/v)

Q3/20 4,0 m€ (+5,3%)

Q4/20 3,2 m€ (+10,3%)

Q1/21 5,2 m€ (+18,2%) !

Tulikiven tilausvirta (v/v)

Q3/20 7,9 m€ (+9,7%)

Q4/20 9,1 m€ (+5,8%)

Q1/21 8,8 m€ (+20,5%) !