Alkoholiton 100 päivää.
Ei vain tipaton tammikuu vaan alkoholiton 100 päivää.1.1-10.4.
Kommentit (1879)
Tsemppiä kaikille 100 päivää tyypeille!
Vinkki! Älkää vain ns. kärvistelkö tätä aikaa, vaan keksikää aidosti kivaa tekemistä sille ajalle (ja rahalle) minkä muuten olisitte käyttäneet juomiseen. Olette sen arvoisia!
Toinen vinkki! Illlanvietot ja ravintolat ym. Ei tarvitse olla ns. kuivin suin kirjaimellisesti. Kaupassa/alkossa on esim hyviä alkoholittomia skumppia ja ravintolassa voi tilata drinkin mocktailina (=alkoholittomana). Todella hyviä. Eli jos joudut paikkaan, jossa muut juovat niin herkuttele itsekin hyvillä alkoholittomilla juomilla, vesilasi ei ole se ainoa vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Aloin viisi vuotta sitten hieman huolestua ja seurata noususuunnassa olevaa alkoholinkäyttöäni: ruksi kalenteriin joka päivä, kun alkoholia otetaan, ja vuoden lopussa lasketaan. Määriä en kirjannut, koska se olisi mennyt aivan liian työlääksi, ja silloin seuranta olisi varmasti loppunut aika pian, plus se olisi antanut liian helpon tilaisuuden vähän valehdella itselleen. Yhtä kaikki, seurasin ensin pari vuotta tilannettani, sitten tein päätelmiä, ja nyt olen alkanut toimia päätösteni mukaan.
Vuosi: Juomapäivät; kommentti
- 2018: 120; Oikeastiko joka kolmas päivä?
- 2019: 140; Hmm.
- 2020: 155; Suunta on huono ja määrät isoja. Asialle pitäisi tehdä jotain.
- 2021: 125; Pieni vähentäminen ei ollut ollenkaan vaikeaa. Voisiko vielä?
- 2022: 68; Pöhnättömään oloon alkaa tottua, eikä tämä ollut ponnistus ensinkään.
- 2023: ?; Saa nyt nähdä, mutta taidanpa jatkaa samalla linjalla.
Juominen on mielestäni itse asiassa vähentynyt selvästi enemmän kuin tuosta taulukosta voisi päätellä, koska tämän vuoden vähentyneistäkin ruksipäivistä suurin osa on ollut sellaisia kolmen saunaoluen kaatokännejä parin viinipullon tai väkevämpien sijaan.
En tiedä, mitä ihan tarkalleen ottaen kesällä tapahtui, mutta jossain vaiheessa vaan lakkasi tekemästä mieli olutta enkä suurimman osan ajasta enää kaipaa vahvemmistakaan tulevaa jyrkkää nousua. Mutta jos on juhlat ja hauskaa, niin mitään ei ole kielletty eikä edes rajoitettu.
Luulen, että omalla kohdallani rauhallinen, kahden vuoden aikana tehty vähennysmenetelmä on toiminut: kun en ole kieltänyt itseltäni mitään, ei tarvitse myöskään taistella mielihaluja tai itse asetettuja keinotekoisia rajoja vastaan. Jos tekee mieli ottaa saunaoluet tai vaikkapa sitten pullo skumppaa, sen kun vaan - kunhan päivä ruksataan kalenteriin. Ja siinä ei fuskata, koska sitten koko juttua on turha tehdä.
En ole kertonut juomakalenterista kenellekään ennen tätä viestiä, sillä jos siitä kertoisi, kasvaisi kiusaus kaunistella lukuja.
Tämmöinen insinöörilähestyminen ei ihan varmasti toimi kaikille. Ajattelin kuitenkin kertoa tarinani siltä varalta, että se antaisi inspiraatiota jollekulle muulle samanhenkiselle ihmiselle, joka on ehkä tilastaan huolestunut, muttei täysin alkoholisoitunut, eikä välttämättä haluaisi heittää hyvästejä ihan koko nykyiselle elämälle.
Itselläkin käytössä rasti ruutuun menetelmä, jota pidän yllä. Kuukausinäkymästä näkee heti, kuinka paljon alkoholillisia päiviä kuukaudessa kertyy. Se toimii hyvänä herättelijänä myös, mikäli alkoholillisia päiviä alkaa kertyä liikaa. En merkitse myöskään juotuja määriä.
Olen alkoholisti, ollut tosin jo vuosia raittiina. En ole koskaan asettanut itselleni pidempää tavoitetta kuin olla kulloisenkin päivän selvin päin.
Olen elänyt reilusti yli 10 000 päivää ilman holia putkeen. Olen 30v.
Paskiaisten kokoontumisajo.
t. 23 972 päivää päihtittä
Alkoholisti-ihminen haluaa olla huonossa olossaan. Itsetunto-ongelmia.
Kukaan ei oikeasti halua olla kännissä. Se on perimäinen totuus.
100 alkoholitonta päivää on jo hyvä alku alkoholittomaan vuoteen 2023.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei oikeasti halua olla kännissä. Se on perimäinen totuus.
Pienessä huppelissa haluaa moni olla. Vesa Vierikko totesi eräässä haastattelussa, että rakastaa tissuttelua ja nousuhumalaa. Hän sanoi myös, että pystyy olemaan juomattakin pidempiäkin jaksoja. Itsellä sama juttu. Viime viikolla olin lomalla ja siinä tuli monena päivänä tissuteltua olutta. Joulu meni aika vähällä juomisella ja niin taitaa mennä vuoden vaihdekin.
Mulla oli 3/100 mutta eilen kosahti. Katotaanpa jos yrittis perinteisen tipattoman tammikuun kautta päästä voittoon.
Keskustelua ja vertaistukea uudella keskustelupalstalla https://tiedepalsta.fi
Tervetuloa mukaan kasvavaan joukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Paskiaisten kokoontumisajo.
t. 23 972 päivää päihtittä
Halveksit ihmisiä, jotka haluavat myöntää mahdollisen ongelmansa, ja tehdä parannuksen asian suhteen. Oot kyllä hemmetin hieno olio, hyi!
Mulla on n. 360 päivää tipatonta vuodessa. 5 päivänä nautin alkoholia vuodessa. Halvaksi tulee.
menossa 67 vuosi ilman viinaa, kuinka kauna jaksan vielä?
2,5 vuotta juomatta, tänään vedin 2 gin/tonikkia; päähän meni enkä enää pitänyt tunteesta. Raitistelu jatkukoon..
Miten on?Otatko vastaan tämän haasteen?Alkoholiton 1.1-10.4.
Täällä noin 5500 raitista päivää takana. Vaikea enää ymmärtää miksi on joskus juonut. Elämä on niin paljon parempaa näin Tsemppiä kaikille nenänvalkaisijoille!
Vierailija kirjoitti:
Mulla on n. 360 päivää tipatonta vuodessa. 5 päivänä nautin alkoholia vuodessa. Halvaksi tulee.
Rahat säästyy ja terveys myös. Viina ei ole milloinkaan tuonut elämääni lisäarvoa. En erityisesti pidä alkoholista, mutta jouluna, Jussina, juhlissa, nautin ruoan kanssa lasillisen viiniä, otan siiderin, konjakin, kuoharin tms. Kun juo harvoin, esim. kuoharilasin tai shampanjan nauttiminen on huippuhetki elämässä!
Aloin viisi vuotta sitten hieman huolestua ja seurata noususuunnassa olevaa alkoholinkäyttöäni: ruksi kalenteriin joka päivä, kun alkoholia otetaan, ja vuoden lopussa lasketaan. Määriä en kirjannut, koska se olisi mennyt aivan liian työlääksi, ja silloin seuranta olisi varmasti loppunut aika pian, plus se olisi antanut liian helpon tilaisuuden vähän valehdella itselleen. Yhtä kaikki, seurasin ensin pari vuotta tilannettani, sitten tein päätelmiä, ja nyt olen alkanut toimia päätösteni mukaan.
Vuosi: Juomapäivät; kommentti
- 2018: 120; Oikeastiko joka kolmas päivä?
- 2019: 140; Hmm.
- 2020: 155; Suunta on huono ja määrät isoja. Asialle pitäisi tehdä jotain.
- 2021: 125; Pieni vähentäminen ei ollut ollenkaan vaikeaa. Voisiko vielä?
- 2022: 68; Pöhnättömään oloon alkaa tottua, eikä tämä ollut ponnistus ensinkään.
- 2023: ?; Saa nyt nähdä, mutta taidanpa jatkaa samalla linjalla.
Juominen on mielestäni itse asiassa vähentynyt selvästi enemmän kuin tuosta taulukosta voisi päätellä, koska tämän vuoden vähentyneistäkin ruksipäivistä suurin osa on ollut sellaisia kolmen saunaoluen kaatokännejä parin viinipullon tai väkevämpien sijaan.
En tiedä, mitä ihan tarkalleen ottaen kesällä tapahtui, mutta jossain vaiheessa vaan lakkasi tekemästä mieli olutta enkä suurimman osan ajasta enää kaipaa vahvemmistakaan tulevaa jyrkkää nousua. Mutta jos on juhlat ja hauskaa, niin mitään ei ole kielletty eikä edes rajoitettu.
Luulen, että omalla kohdallani rauhallinen, kahden vuoden aikana tehty vähennysmenetelmä on toiminut: kun en ole kieltänyt itseltäni mitään, ei tarvitse myöskään taistella mielihaluja tai itse asetettuja keinotekoisia rajoja vastaan. Jos tekee mieli ottaa saunaoluet tai vaikkapa sitten pullo skumppaa, sen kun vaan - kunhan päivä ruksataan kalenteriin. Ja siinä ei fuskata, koska sitten koko juttua on turha tehdä.
En ole kertonut juomakalenterista kenellekään ennen tätä viestiä, sillä jos siitä kertoisi, kasvaisi kiusaus kaunistella lukuja.
Tämmöinen insinöörilähestyminen ei ihan varmasti toimi kaikille. Ajattelin kuitenkin kertoa tarinani siltä varalta, että se antaisi inspiraatiota jollekulle muulle samanhenkiselle ihmiselle, joka on ehkä tilastaan huolestunut, muttei täysin alkoholisoitunut, eikä välttämättä haluaisi heittää hyvästejä ihan koko nykyiselle elämälle.