Alkoholiton 100 päivää.
Ei vain tipaton tammikuu vaan alkoholiton 100 päivää.1.1-10.4.
Kommentit (1879)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollut selvinpäin alkuvuoden mutta nyt alkaa tuo putler niin v..tuttaan että taidan riipasta kännin.
Juotko venäläistä vodkaa?
En enää ikinä, boikotissa.
Tipaton tammikuu ja humalaton helmikuu nyt pidetty.
0,5 l tölkki keskaria on 200 kcal ( 100ml= 40 kcal)
Jos vetää iltaisin 3-4 tölkkiä se on 600-800 kcal kaljasta/ vrk. Merkittävä osa kokonaisenergiansaannista tulee alkoholista ja se ei ole hyvä asia pitemmän päälle.
Vuodessa kertyy kaljan litkinnästä 219000- 292000 kcal, joka miehillä valtaosin kertyy varastoon rasvaksi keskivartaloon.
Kilo rasvaa on finelin taulukkojen mukaan 7000 kcal energiaa, eli tuon verran pitää polttaa, että kilo elopainoa tippuu. (Keskimääräinen tunnin kuntosalilla käynti polttaa vain n 250-300 kcal/ krt), joten kuntosali on huono laihdutuskeino. Kilon rasvaa polttaakseen pitää rehkiä salilla yli 20 tuntia!
Vastaavasti 6-8 tuntia hiihtoa polttaa saman määrän energiaa.
Tämän vuoksi liikunta on huono laihdutuskeino mutta auttaa painonhallinnassa merkittävästi, jos liikuntamäärät on isoja. Siten ainoa järkevä keino pudottaa elopainoa on miettiä omaa energiansaantia- mistä se kertyy ja paljonko kertyy/ vrk.
Tuon kaljasta tulevan energiamäärän kun jättää pois vuoden ajaksi, voisi periaatteessa laihtua n 30 -40 kg/ vuodessa edellyttäen, että muuten elää ja syö kuten aiemminkin. Mutta tuo on vain matematiikkaa. Kalja vie jonkin verran myös nälän tunnetta. Joten kun kalja pää pois, täytyy syödä tilalle ja todellinen energiavajaus ei ole ihan noin suuri. Sanoisin, että paino tippuu kuitenkin väkisin merkittävästi kaikilla.
Ajattelin aloittaa ihmiskokeen, olla vuoden ilman alkoholia. Ongelmaksi on iän myötä tullut lisäpaino, jota ei meinaa saada millään ruokavaliomuutoksilla pois, kun syön jo valmiiksi hyvin terveellisesti.
Alkoholi ei myöskään enää niin nappaa kuin nuorena, jolloin pahoja krapuloitakin vielä kesti.
Olen nyt ollut jo tammikuun alusta tipattomalla, eli noin 60 päivää olisi nyt takana, ja myönteistä kehitystä on havaittavissa. Olen huomannut esim. että minulla on vielä solisluut.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin aloittaa ihmiskokeen, olla vuoden ilman alkoholia. Ongelmaksi on iän myötä tullut lisäpaino, jota ei meinaa saada millään ruokavaliomuutoksilla pois, kun syön jo valmiiksi hyvin terveellisesti.
Alkoholi ei myöskään enää niin nappaa kuin nuorena, jolloin pahoja krapuloitakin vielä kesti.
Olen nyt ollut jo tammikuun alusta tipattomalla, eli noin 60 päivää olisi nyt takana, ja myönteistä kehitystä on havaittavissa. Olen huomannut esim. että minulla on vielä solisluut.
60 alkoholinta päivää on jo hyvä alku.Vuosi ilman alkoholia hyvä tavoite.
Tänään 6373 vuorokautta ilman alkoholia, jippii!
Kyllä nyt tekee tiukkaa. Aivan järkyttävät viinanhimot.
Ilman alkoholia jo 12v. Eikä ole ollut vaikeaa, kun en ole koskaan edes pitänyt juomisesta, vaan porukan mukana bailannut aikoinaan.
63/100 takana nyt. Mietin tässä, että vappu voisi olla hyvä tavoite. Se olisi yli 100 päivää, mutta haitanneeko tuo?
Vierailija kirjoitti:
Jännä juttu. Minulla vaan halut vähenee, mitä kauemmin menee. Ehkä minulla tosiaan on se kiintiö täynnä.
Mutta tsemppiä!
mulla on nyt yli kuukausi takana tipatonta.
Vieroitusoireita ei ollut, muutakun että tietty tuli tilanteita stressin iskiessä että nyt tekis mieli yhtä olutta. Meni tosin ohi 3. viikolla.
Painossa en ole huomannut mitään muutosta, enkä kyllä kasvoissakaan. Ehkä pöhötys on laskenut hiukan. Mutta en voi sanoa, että "säteilisin".
Ongelma on, että kun tulen töistä kotiin nälkäisenä ja stressaantuneena, niin sain "kierrokset" laskemaan muutamalla oluella. Olut vei nälän ja rauhotti. Nyt hamuan ruokaa. Eli ruokahalu on kasvanut. Pyrin syömään terveellisiä annoskokoja ym. En kuitenkaan ole silminnähden lihonut. Olen ihan normaalipainoinen mutta vähän hoikempi olemus olisi tavoitteena.
Musta tuntuu, että mun ahdistus olisi helpottanut alkoholista luopumisen jälkeen. Huomasin tämänkin viikolla 3. Eli kärsimättömyys jäi pois ja ärsykekynnys nousi, unen laatu parani ja jotenkin "rauhotuin".
Vierailija kirjoitti:
Voimia! Sitä on kuin tulisilla hiilillä niiden viinanhimojen kanssa.
kun jaksat sinnitellä, vaikka kuinka v*tuttaa, niin ne himot kyllä katoaa!
Mieli tasaantuu ja rauhottuu.
Se ei ole tyhjä klisee, että elämästä voi nauttia ilman alkoholiakin.
Jonain aamuna vain heräät ja huomaat, että hei! sullahan on ihan hyvä fiilis! Ennen sun tarvitsi vetää vähintään puoli pulloa viiniä, saadaksesi tämän mukavan ihmismäisen hyvänolon tunteen.
Huomenna 28/28 humalaton helmikuu oli sitten siinä.