Alkoholiton 100 päivää.
Ei vain tipaton tammikuu vaan alkoholiton 100 päivää.1.1-10.4.
Kommentit (1879)
No nyt kun puheeksi tuli.
Itselläni 81 päivää viimeisestä humpasta ja ihan vaan sen vuoksi, että kun dokata voi milloin huvittaa ja kuinka kauan huvittaa, niin nyt ei vaan ole huvittanut.
En ole koskaan ollut tarkoituksella dokaamatta määrättyä aikaa ja on vierähtänyt joskus jopa aika monta vuottakin ihan huomaatta selvinpäin, katsotaan kuinka nyt käy, ehkä en dokaa enään koskaan, tai vasta kymmenen vuoden kuluttua, ehkä olen tunnin kuluttua räkä poskella ja dokaan viikon, jos siltä tuntuu niin hyvä.
Olen dokannut 45 vuotta, joten tiedän hieman mistä puhun, kuinka paljon olen juonut, paljon, nautin dokaamisesta ja kunnon ryyppäämisestä, en koske alkoholiin kuin ainoastaan tullakseni jurriin, kaiken maailman saunakaljat ja muut onnentoivotusmaljat jätän muille.
Jokainen taaplaa tyylillään mitä alkoholiin tulee ja mitä taas siihen, että juoko lainkaan.
En minä ala ketään neuvomaan enkä itsekään kuuntele keneltäkään minkäänlaisia neuvoja omasta alkoholinkäytöstäni, mutta sanonpa vain, että tämä asenne joka itselläni on, että en kiellä dokaamista itseltäni, en ala urputtamaan lopettavani kokonaan, tai uhoamaan tipattomalla tammikuulla ja sadalla päivällä tms., ei, minä juon juuri silloin kun siltä tuntuu ja tiedän, että pystyn tällaisella asenteella olla juomatta enään ikinä mikäli haluan.
Moneen muuhunkin asiaan kuin alkoholiin pätee mielestäni tämä, että mikäli alat alkoholia vihaamaan niin se loppujen lopuksi katkeroittaa sinut ja tulet häviämään sen taiston, et pääse hetkeksikään eroon ajatuksista jotka eivät liittyisi alkoholiin ja dokaamiseen?
Mutta, se mikä sopii minulle ei välttämättä sovi sinulle ja vice versa.
Alkoholi ei vie minua, minä vien sitä. Piste.
sandels 47 kirjoitti:
0,5 l tölkki keskaria on 200 kcal ( 100ml= 40 kcal)
Jos vetää iltaisin 3-4 tölkkiä se on 600-800 kcal kaljasta/ vrk. Merkittävä osa kokonaisenergiansaannista tulee alkoholista ja se ei ole hyvä asia pitemmän päälle.
Vuodessa kertyy kaljan litkinnästä 219000- 292000 kcal, joka miehillä valtaosin kertyy varastoon rasvaksi keskivartaloon.
Kilo rasvaa on finelin taulukkojen mukaan 7000 kcal energiaa, eli tuon verran pitää polttaa, että kilo elopainoa tippuu. (Keskimääräinen tunnin kuntosalilla käynti polttaa vain n 250-300 kcal/ krt), joten kuntosali on huono laihdutuskeino. Kilon rasvaa polttaakseen pitää rehkiä salilla yli 20 tuntia!
Vastaavasti 6-8 tuntia hiihtoa polttaa saman määrän energiaa.
Tämän vuoksi liikunta on huono laihdutuskeino mutta auttaa painonhallinnassa merkittävästi, jos liikuntamäärät on isoja. Siten ainoa järkevä keino pudottaa elopainoa on miettiä omaa energiansaantia- mistä se kertyy ja paljonko kertyy/ vrk.
Tuon kaljasta tulevan energiamäärän kun jättää pois vuoden ajaksi, voisi periaatteessa laihtua n 30 -40 kg/ vuodessa edellyttäen, että muuten elää ja syö kuten aiemminkin. Mutta tuo on vain matematiikkaa. Kalja vie jonkin verran myös nälän tunnetta. Joten kun kalja pää pois, täytyy syödä tilalle ja todellinen energiavajaus ei ole ihan noin suuri. Sanoisin, että paino tippuu kuitenkin väkisin merkittävästi kaikilla.
Viimeiset 3 vuotta olen juonut ihan liikaa. Humalahakuisessa juomisessa varmaan 30-40 annosta/viikonloppu. Jotakin "nenänvalkaisua ollut välillä", olen juonut myös putkia jotain 4-5 päivän. Nyt olen ollut nelisen viikkoa juomatta.
Olen lihonnut sellaisen 5 kg.
Raittiina olossa tekee enemmän karkkia mieli verrattuna siihen että juo ja on jurrissa. Monesti krapulassa ruokailukin unohtui tai ei tehnyt mieli, kun alkoi kiskomaan kaljaa. Varmaan todella epäterveellistä kun eihän tuolla tavalla saa edes tarvitsemiaan ravinteita. Naisihminen olen vielä eli paljon suurempi riski sairastua runsaasta alkoholin käytöstä. Motivaatio järkevälle juomiselle on kova!
Edellinen korjaa että kolmen vuoden liikajuominen on lihottanut
En laihtunut viime vuoden 100 pv alkotta kiloissa, mutta varmaan simpsakoiduin koska työkaveri kommentoi.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholiton jatkuu edelleen.
Ehdottomasti jatkuu 💪
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti jatkuu 💪
Tänään 66.päivä.
Mä oon 21v nuori nainen enkä ole koskaan ollut kännissä. Tykkään käydä yökerhoissa tanssimassa ja ystäväni juovat mutta mä en oo koskaan hiffannut mitä kivaa on humalajuomisessa. Pari sidukkaa oon tainnut juoda viimeiseen vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti jatkuu 💪
Tänään 66.päivä.
Minulla 31.
Ihanaa, kun pärjäätte niin hienosti ❤️Jatkakaa, rakkaat🙋♀️
Minä lopetin alkoholin kokonaan tammikuussa. En ole muutamaan vuoteen juonut hirveästi, ja nyt se on korostunut kun olen juonut muutaman oluen tai viinin, kuinka negatiivisesti se vaikutti minuun. Alkoi väsyttämään ja ruokahalu meni, yöunet kärsi ja seuraavana päivänä hirveän ahdistunut olo. Eli ei vaan yksinkertaisesti sovi minulle edes pienissä erissä. Paras päätös lopettaa kokonaan :)
Tsemppiä muille jotka vähentävät, pitävät taukoa tai lopettavat alkoholin kokonaan!
Vierailija kirjoitti:
Minä lopetin alkoholin kokonaan tammikuussa. En ole muutamaan vuoteen juonut hirveästi, ja nyt se on korostunut kun olen juonut muutaman oluen tai viinin, kuinka negatiivisesti se vaikutti minuun. Alkoi väsyttämään ja ruokahalu meni, yöunet kärsi ja seuraavana päivänä hirveän ahdistunut olo. Eli ei vaan yksinkertaisesti sovi minulle edes pienissä erissä. Paras päätös lopettaa kokonaan :)
Tsemppiä muille jotka vähentävät, pitävät taukoa tai lopettavat alkoholin kokonaan!
Alkoholinkäytön lopetus on aina hyvä päätös.Tsemppiä sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon 21v nuori nainen enkä ole koskaan ollut kännissä. Tykkään käydä yökerhoissa tanssimassa ja ystäväni juovat mutta mä en oo koskaan hiffannut mitä kivaa on humalajuomisessa. Pari sidukkaa oon tainnut juoda viimeiseen vuoteen.
Ok
Tämä on jo hyvä alku.