Mistä johtuu, että monilla on niin huono muisti? Tunnistatteko ilmiötä?
Eli törmään usein siihen, että tuttavat kertovat minun aiemmin heille kertomia juttuja ominaan tai eivät muista että olin paikalla kun jotain tapahtui ja se on jo tiedossa.
Tämä tuntuu hämmentävältä ja kiusalliselta. Vähän kun joltain Matrixin glitchiltä. Toisaalta pohdin onko heillä hyvin valikoiva muisti, vai kertaavatko samoja asioita kaikille jatkuvasti kontekstista ja seurasta huolimatta. Onko muilla tällaisia havaintoja? Tai ehkä syitä esittää jos itse huomaa tätä tekevänsä?
Kommentit (33)
Sinulla on univelkaa tai olet stressaantunut tai liian paljon muistamista ja elämä kiireistä.
Nämä ovat yleisimmät syyt.
Kerran tapasin erään äidin, jolla oli n. 2kk vauva ja hän ei oikeasti muistanut lapsensa nimeä. Perusterve nainen.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla jonkinlainen hahmotukseen liittyvä ongelma jos on jatkuvaa tai ihan vain tavallista hajamielisyyttä.
Sitä hyödynnetään rypsinviljelyssä ainakin:
https://www.farmit.net/kasvinviljely/oljykasvit/rypsi
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on univelkaa tai olet stressaantunut tai liian paljon muistamista ja elämä kiireistä.
Nämä ovat yleisimmät syyt.Kerran tapasin erään äidin, jolla oli n. 2kk vauva ja hän ei oikeasti muistanut lapsensa nimeä. Perusterve nainen.
Ymmärrän täysin yleisen muistamattomuuden ja etenkin sen vaihtelun elämäntilanteittain. Tässä kuitenkin itse asia muistetaan. Niinkin hyvin, että siitä halutaan kertoa. Kertoa uudestaan ihmiselle, jolta sen itse kuuli. Tulee pakosti mieleen, että on kova tarve tehdä muihin vaikutus, mutta oma hoksaamis- tai ajattelukyky ei sitä saa luontevasti aikaan, vaan ratsastetaan muiden hankkimilla tiedoilla tai ideoilla ja joskus käy fiba kerronnan kohteessa.
Jotkut omaksuvat muiden mielipiteet kuin vahingossa ja alkavat käyttää samoja lauseita. Siis ellei ole se mainitsemasi "matrixklooni" tms kyseessä joka toistaa kaiken ja on "ohjelmoitu ihminen" tai juo liikaa kofeiinipitoisia juomia.
Eli monella ei tosiaankaan ole tästä omakohtaista kokemusta? Olen yllättynyt. Tai sitten en osannut selittää tapahtumaa oikein ja samaistuttavasti.
Mä en muista oikein mitään. On vakava masennus, ahdistus, sos.fobia ja traumaperäinen stressihäiriö. Lapsena oli jo, aikuisena pahentunut.
Töissä käy usein näin, mua ei kuunnella mutta kun pari työkaveria toistaa mun puheet muka ominaan niin sitten kuunnellaan heitä.
Joskus nuorempanakin ainakin yksi kaveri teki mulle tota mitä ap:lle, ja sai suosiota sillä muissa porukoissa.
Kasvomuistini on huono. Saatan tuijottaa että jostain tuttu.
Vierailija kirjoitti:
Mä en muista oikein mitään. On vakava masennus, ahdistus, sos.fobia ja traumaperäinen stressihäiriö. Lapsena oli jo, aikuisena pahentunut.
Ihmisen muisti on pelottavan epäluotettava. Kaveri voi kuulla jonkin asian hajamielisenä ap:lta, ja muodostaa siitä muutamia mielikuvia, esim. olemisesta paikalla jossain paikassa. Myöhemmin hän muistelee, mitenkäs se olikaan, ja muistaa mielikuvansa olemisesta paikalla. Kohta hän jo uskoo olleensa siellä ja onkin valmis kertomaan kokemuksesta omanaan.
Tätä tapahtuu kaikille ja koko ajan, toisille vain vahvemmin kuin toisille. Aina kun muistelee jotain asiaa useaan kertaan, muistikuva muokkautuu aina hieman uusiksi.
Vierailija kirjoitti:
https://www.verywellfit.com/the-benefits-of-choline-89438
Koliininpuutos, jos on vaikkapa kanamuna-allergia?
Mikähän tässä on takana? Eivätkö huomioi/välitä että se saa heidät hieman outoon valoon? Voisi toimiakin jos varmistaisi, ettei kerro juttuja takaisin heille, joilta on ne kuullut. Onkohan tiedostamatonta kuitenkin?