Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä johtuu, että monilla on niin huono muisti? Tunnistatteko ilmiötä?

Vierailija
03.01.2021 |

Eli törmään usein siihen, että tuttavat kertovat minun aiemmin heille kertomia juttuja ominaan tai eivät muista että olin paikalla kun jotain tapahtui ja se on jo tiedossa.

Tämä tuntuu hämmentävältä ja kiusalliselta. Vähän kun joltain Matrixin glitchiltä. Toisaalta pohdin onko heillä hyvin valikoiva muisti, vai kertaavatko samoja asioita kaikille jatkuvasti kontekstista ja seurasta huolimatta. Onko muilla tällaisia havaintoja? Tai ehkä syitä esittää jos itse huomaa tätä tekevänsä?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johtuu siitä että tapaatte liian usein, eikä teillä löydy muuta juteltavaa.

Ei ole kyse niinkään tästä, vaan siitä että hlö innoissaan kertoo asiaa, josta kerroin viimeeksi, joko minulle tai sitten isommalle porukalle, omanaan.

Esim. keskustellaan äänestämisestä ja tuon jonkin mielipiteen esiin ja seuraavalla kerralla hän kysyy olenko pohtinut äänestämistä tältä kannalta ja tuo pointtini esiin. Tai on yhdessä käyty jossain ja myöhemmin kertoo "kävin muuten siellä ja siellä". Ok... kerro ihmeessä lisää.

No näitähän nyt on.. jotka varastavat aina toisten ideat. Ja puhuvat toisten mielipiteistä ominaan. Ei se muistiin mitenkään liity

Mikähän tässä on takana? Eivätkö huomioi/välitä että se saa heidät hieman outoon valoon? Voisi toimiakin jos varmistaisi, ettei kerro juttuja takaisin heille, joilta on ne kuullut. Onkohan tiedostamatonta kuitenkin?

Vierailija
22/33 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on univelkaa tai olet stressaantunut tai liian paljon muistamista ja elämä kiireistä.

Nämä ovat yleisimmät syyt.

Kerran tapasin erään äidin, jolla oli n. 2kk vauva ja hän ei oikeasti muistanut lapsensa nimeä. Perusterve nainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla jonkinlainen hahmotukseen liittyvä ongelma jos on jatkuvaa tai ihan vain tavallista hajamielisyyttä.

Sitä hyödynnetään rypsinviljelyssä ainakin:

https://www.farmit.net/kasvinviljely/oljykasvit/rypsi

Vierailija
24/33 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
25/33 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on univelkaa tai olet stressaantunut tai liian paljon muistamista ja elämä kiireistä.

Nämä ovat yleisimmät syyt.

Kerran tapasin erään äidin, jolla oli n. 2kk vauva ja hän ei oikeasti muistanut lapsensa nimeä. Perusterve nainen.

Ymmärrän täysin yleisen muistamattomuuden ja etenkin sen vaihtelun elämäntilanteittain. Tässä kuitenkin itse asia muistetaan. Niinkin hyvin, että siitä halutaan kertoa. Kertoa uudestaan ihmiselle, jolta sen itse kuuli. Tulee pakosti mieleen, että on kova tarve tehdä muihin vaikutus, mutta oma hoksaamis- tai ajattelukyky ei sitä saa luontevasti aikaan, vaan ratsastetaan muiden hankkimilla tiedoilla tai ideoilla ja joskus käy fiba kerronnan kohteessa.

Vierailija
26/33 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut omaksuvat muiden mielipiteet kuin vahingossa ja alkavat käyttää samoja lauseita. Siis ellei ole se mainitsemasi "matrixklooni" tms kyseessä joka toistaa kaiken ja on "ohjelmoitu ihminen" tai juo liikaa kofeiinipitoisia juomia. 

Vierailija
27/33 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli monella ei tosiaankaan ole tästä omakohtaista kokemusta? Olen yllättynyt. Tai sitten en osannut selittää tapahtumaa oikein ja samaistuttavasti.

Vierailija
28/33 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en muista oikein mitään. On vakava masennus, ahdistus, sos.fobia ja traumaperäinen stressihäiriö. Lapsena oli jo, aikuisena pahentunut.

Vierailija
29/33 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä käy usein näin, mua ei kuunnella mutta kun pari työkaveria toistaa mun puheet muka ominaan niin sitten kuunnellaan heitä.

Joskus nuorempanakin ainakin yksi kaveri teki mulle tota mitä ap:lle, ja sai suosiota sillä muissa porukoissa.

Vierailija
30/33 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvomuistini on huono. Saatan tuijottaa että jostain tuttu.

Vierailija
31/33 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en muista oikein mitään. On vakava masennus, ahdistus, sos.fobia ja traumaperäinen stressihäiriö. Lapsena oli jo, aikuisena pahentunut.

Vierailija
32/33 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisen muisti on pelottavan epäluotettava. Kaveri voi kuulla jonkin asian hajamielisenä ap:lta, ja muodostaa siitä muutamia mielikuvia, esim. olemisesta paikalla jossain paikassa. Myöhemmin hän muistelee, mitenkäs se olikaan, ja muistaa mielikuvansa olemisesta paikalla. Kohta hän jo uskoo olleensa siellä ja onkin valmis kertomaan kokemuksesta omanaan.

Tätä tapahtuu kaikille ja koko ajan, toisille vain vahvemmin kuin toisille. Aina kun muistelee jotain asiaa useaan kertaan, muistikuva muokkautuu aina hieman uusiksi.

Vierailija
33/33 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.verywellfit.com/the-benefits-of-choline-89438

Koliininpuutos, jos on vaikkapa kanamuna-allergia?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yksi