Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos lapsen säästöt ylittää 20 000€, alkaako maistraatti pyytää selvitystä vai pitääkö sellainen itse osata lähettää?

Vierailija
03.01.2021 |

Nyt 17 vuotiaan lapsen säästöjen arvo ylitti juuri 20 000€ mutta pitääkö nyt itse älytä jostain alkaa tehdä vuosiselvitystä maistraattiin. Vai voiko vaan odottaa tekemättä mitään ja vuoden kuluttua ei ole ongelmaa kun lapsi on aikuinen?

Kommentit (101)

Vierailija
61/101 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin paljon olette saaneet säästöön, eikä tuon vertaa ole ymmärrystä ja älyä itse selvittää?

Vierailija
62/101 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika homma oli tossa edunvalvonnassa. Onneksi lapsi täytti jo 19-v eli sitten päästiin lomakkeiden täytöstä eroon. Ja nuori muuttikin omaan omistusasuntoonsa nyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/101 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakseni monta vuotta meni, ennekuin jostain Maistraattiin oli mennyt tieto alaikäisten lasten osakeomistuksista. Ne oli silloin karvan verran yli 20 te.

Sitten alkoi vuositilin täyttäminen. Kerrankin jouduin selvittämään miksi lukioikäinen nuori on ostanut ruokaa parilla sadalla vuoden aikana. Eli tekemään yhteenvedon ruokaostoksistaan (= hyppytunnit lukiossa, munkkia tai hamppareita ostamaan jne.)

Vierailija
64/101 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin alaikäisten lasteni nimiin arvo-osuustilit ja niille käyttöoikeudet vaimolle ja itselle.

On kätevä ostella lapsille osakkeita ja rahastoja suoraan tilille, jonne voi "oma siirtona" siirtää rahat.

Ei ole Maistraatti kysellyt mitään. Toki summat suht pieniä, esim 500 * Nordean osake jäi dipistä selvästi alle sen summan, jonka saa lapselle lahjoittaa

Vierailija
65/101 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistaakseni monta vuotta meni, ennekuin jostain Maistraattiin oli mennyt tieto alaikäisten lasten osakeomistuksista. Ne oli silloin karvan verran yli 20 te.

Sitten alkoi vuositilin täyttäminen. Kerrankin jouduin selvittämään miksi lukioikäinen nuori on ostanut ruokaa parilla sadalla vuoden aikana. Eli tekemään yhteenvedon ruokaostoksistaan (= hyppytunnit lukiossa, munkkia tai hamppareita ostamaan jne.)

Se on ihan oma moka, jos joutuu tekemään tällaisia selvityksiä. Edunvalvonnassa olevalla saa olla omassa käytössä oleva tili, jonne voi siirtää käyttörahaa kohtuullisen summan kuukaudessa. Näiden käyttörahojen käytöstä ei tarvitse tehdä sen kummempaa selkoa kuin sanoa niiden olevan käyttövaroja.

Tosin alaikäisen nuoren elatus on vanhempien vastuulla, joten käyttövarat pitää siirtää nuoren omassa käytössä olevalle tilille vanhempien tililtä, ei nuoren omista säästöistä.

Vierailija
66/101 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

....

Tosin alaikäisen nuoren elatus on vanhempien vastuulla, joten käyttövarat pitää siirtää nuoren omassa käytössä olevalle tilille vanhempien tililtä, ei nuoren omista säästöistä.

Tämä kohta kyllä toteutui kuukausirahalla, joka x 12 ylitti selkeästi nuo vuosittaisten ruokaostosten summat.

Vierailija
67/101 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt  ymmärrä tätä Vauva.fi-keskustelua. Olen luullut, että täällä on lapsia rakastavia ja lapsen oikeuksia tärkeinä pitämiä äitejä käyttäjinä, mutta keskustelun perusteella tuntuu että suurin osa foorumin lukijoista on itsekeskeisiä ja lapsen oikeuksia lähinnä vitsinä pitävinä itsekeskeisiä lastenalistajia.

Suomen valtio on YK:n kansainvälisten lasten oikeuksien hengessä halunnut taata lapselle omaisuudelle taloudellisen suojelun, jotta itsekeskeiset tai pahasuoat vanhemmat eivät taloudellisesti väärinkäyttäisi lastaan - samaan tapaan kuin suojellaan seksuaaliselta tai väkivaltaiselta väärinkäytöltä.

Nyt täällä palstalla huudellaan, että Suomen valtio tekee väärin kun suojelee lapsia. Oletteko myös siis mieltä, että lasten seksuaalista tai väkivaltaista väärinkäyttöä ei suomen valtion tulisi valvoa?

Sikäli Suomen oikeusvaltio ja sen pyrkimys lasten suojeluun tuntuu teidän omaan oikeuskäsitykseen väärältä, ei mikään estä teitä muuttamasta vähemmän oikeusvaltioon, esim. Venäjälle, Turkkiin tai vastaavaan, jossa ei oo niin silleensä että miten esim. ihmis- tai lastenoikeudet toteutuu. Jättäkää sen sijaan tämä Suomen oikeusvaltio niille, jotka itse haluavat lasten oikeuksia kunnioittamaan ja menkää muualle nillittämään.

Vierailija
68/101 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä hittoa ne rahat kuuluu maistraatille? Kai nyt jokaisella saa olla tilillä just niin paljon rahaa ku sinne mahtuu. Meillä ole ainakaan mitään ilmoiteltu. Eikä ilmoiteta

Valitettavasti muutaman epäkelvon vanhemman takia suurin osa joutuu entisen maistraatin (nykyään DVV) vahdittavaksi, jos lapsen varallisuus ylittää 20 000 euroa. Oikeasti DVV ei edes ajattele lapsen parasta, kuten vanhemmat useimmissa tapauksissa tekevät. Emme mieheni kanssa todellakaan antaisi holtittomalle, impulssikontrollihäiriöiselle ja riippuvaisuuksiin taipuvalle teinillemme rahaa 18 vuotispäivänä käyttöön kymmeniä tuhansia euroja, mutta DVV tulee näin tekemään. t. nuorileski

Eihän sitä tarvitse sille nuorelle itselleen kertoa, että tili on.

Pankki ilmoittaa lapselle, ei tarvitse itse sitä vanhemman tehdä

Vierailija
69/101 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsilla on yli 20 000 euron omaisuudet. Ne on kertynyt perhe-eläkkeistä. En ole tehnyt ilmoitusta maistraatille. Olen ajatellut, että koska lain mukaan voisin käyttää koko eläkkeen ja ottaa sen jopa omalle tililleni, niin miksi ilmoittelisin siitä säästyneitä varoja kenellekkään.

Vierailija
70/101 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää itse ilmoittaa, mutta tekevät "pistotarkastuksia" ja tieto menee verottajalta, ei pankilta. Jos arvo putoaa joudut selvittämään miksi ja maistraatin tantat voivat vaatia sinua muuttamaan strategiaa tai jopa myymään tietyt osakkeet ja ostamaan heille mieluisempia tilalle.

Paljonko olette kuukausittain 17v lapsenne salkkuun laittaneet? Jos kaikki lapsilisät, niin liemessä olette sillä salkun arvon pitäisi lähennellä 100 000 euroa.

Älä nyt höpötä mistään sadasta tuhannesta. Silloin, ehkä, jos kaikki on ollut keskiverroissa pörssisijoituksissa kiinni ja säästö on alettu heti lapsen syntymästä. Useimmilla on ihan tilisäästöjä ainakin osa.

No eikä ole! Toihan olisi ihan idioottimaista säästää lapselle tilille, tietäen että rahat käytetetään vasta monen monen vuoden päästä. Haloo!

Vierailija
71/101 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsilla on yli 20 000 euron omaisuudet. Ne on kertynyt perhe-eläkkeistä. En ole tehnyt ilmoitusta maistraatille. Olen ajatellut, että koska lain mukaan voisin käyttää koko eläkkeen ja ottaa sen jopa omalle tililleni, niin miksi ilmoittelisin siitä säästyneitä varoja kenellekkään.

Kumma kun maistraatti ei ole kysynyt.   Tuttava ei tietänyt koko asiasta kun jäi leskeksi alaikäisten kanssa,  kyllä edunvalvontaa hoitava osasto kyseli häneltä vuosi-ilmoituksia.

Aloituksesta, kai nuo selvitykset koskevat alaikäisiä jotka ovat kuolleelta vanhemmaltaan perineet jotain.  Koska holhooja ei saa haassata rahoja.

Vierailija
72/101 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistän lapsilleni käteistä kouraan. Asia ei kuulu pankille eikä verottajalle. My mani.

Vierailija
73/101 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku konkurssin edellä laittaa lapsen pankkitilille rahansa turvaan.

Siinä voikin käydä köpelösti kun lapsi 18 v nostaa syytteen kun hänen pankkitilinsä vanhemmat ovat tyhjentäneet.  

Miettikääs sitä.

Vierailija
74/101 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsilisät maksetaan vanhemmalle, eikä lapselle.

Jos vanhempi antaa 3v aikana alle 4999€, niin mitään ilmoitusta ei tarvita, jos yli 5000€, niin tieto verottajalle, joka ilmoittaa sen maistraatille.

Jos lapsilisät ja mummon antamat synttärirahat ovat tilillä ja alle lahjavero arvon, mitään ilmoitusta ei tarvita, kunhan tarvittaessa pystyy kertomaan mistä rahat peräisin.

Ja tuo maistraattin 20.000€ ilmoitusvelvollisuus koskee lähinnä perintöjä, vahingonkorvauksia jne.

Tuo 20000€ ilmoitusvelvollisuus koskee kaikkea lapsen omaisuutta käsittääkseni; eli jos ylittää pitäisi ilmoituksia tehdä.

Tällöin vanhemman kannattaa huolehtia siitä että lapsen omaisuus pysyy 19 999 eurossa.

No mä menin tähän miinaan. Jos tänä vuonna 17 täyttävä saa kesätöitä, tuo 20 tonnia täyttynee vaikka mä lakkaisin säästämästä lapselle lisää. Valitsin kylläkin strategiaksi olla seuraamatta kursseja ja saldoja, joten dvv:n kysellessä mä en tiedä että omaisuutta on jo yli 20.

Vierailija
75/101 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä hittoa ne rahat kuuluu maistraatille? Kai nyt jokaisella saa olla tilillä just niin paljon rahaa ku sinne mahtuu. Meillä ole ainakaan mitään ilmoiteltu. Eikä ilmoiteta

Nimenomaan siksi maistraattia kiinnostaakin. Jos lapsen säästöt ylittävät 20 000 niin maistraatti pitää huolen että kukaan ei mene väärinkäyttämään lapsen varoja. 

Vierailija
76/101 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tulis pieneen mieleen pyytää niitä kyttäämään lapsen rahastosijoituksia. Mitä kukaan hyötyy siitä että rustaan sinne selvityksiä? ei ole tarkoitus  ostaa rahoja itselle tai sijoittaa kaikkea johonkin hölynpölystartuppiin. Osaan Tämän homman vähintään yhtä hyvin kuin maistraatin henkilökunta.

Vierailija
77/101 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää itse ilmoittaa, mutta tekevät "pistotarkastuksia" ja tieto menee verottajalta, ei pankilta. Jos arvo putoaa joudut selvittämään miksi ja maistraatin tantat voivat vaatia sinua muuttamaan strategiaa tai jopa myymään tietyt osakkeet ja ostamaan heille mieluisempia tilalle.

Paljonko olette kuukausittain 17v lapsenne salkkuun laittaneet? Jos kaikki lapsilisät, niin liemessä olette sillä salkun arvon pitäisi lähennellä 100 000 euroa.

Älä nyt höpötä mistään sadasta tuhannesta. Silloin, ehkä, jos kaikki on ollut keskiverroissa pörssisijoituksissa kiinni ja säästö on alettu heti lapsen syntymästä. Useimmilla on ihan tilisäästöjä ainakin osa.

No eikä ole! Toihan olisi ihan idioottimaista säästää lapselle tilille, tietäen että rahat käytetetään vasta monen mon

Tokihan lapsella pitää olla tilivarojakin, saattaahan se haluta ostaa jotakin ennen täysikäistymistään. Meillä tilillä on synttärilahjoja ja kesätyöpalkat. Mitään määräaikaistilejäkään ei tonnilla tai parilla avata juuri missään. Itse hänelle säästämäni olen työntänyt rahastoihin, eikä niilläkään nyt kovin loistavasti ole mennyt, 2022 helmikussa voitoista hävisi puolet.

Vierailija
78/101 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olin kyllä niin kuuliainen, että ilmoitin maistraatille kun raja meni yli. Silloin se oli 15000€ ja lapsi oli 7-vuotias. Siinä oli alkuun jopa jonkinlaista uutuudenviehätystä ja tärkeyden tuntua, kun piti niitä vuositilejä tehdä. Mutta kyllä se loppua kohden oli melkomoista pakkopullaa. 

Hyvä puoli tuossa oli se, että homma oli aika hyvin hallussa valmiiksi siinä kohtaa, kun minusta tuli äitini edunvalvoja. Toki aikuisen vuositili on monimutkaisempi kuin lapsen, mutta jotkut perusjutut oli jo hyvin selvillä niin oli helppo ottaa se äidinkin vuositili haltuun. 

Itse aion olla niin ikävä vanhempi, että kaiketi teen vain niin, että sijoitan alkuun tyyliin tonnin lapsen nimiin ja annan kasvaa "korkoa" kunnes on täysi-ikäinen. Lisäksi voi laittaa jotkin lahjarahat, joita lapsi ei omiin haluihinsa silloin tarvitse ja jos alaikäisenä jotain tienaa ja haluaa itse

Isovanhemmat ja vanhemmat ovat keränneet pienestä pitäen lapselle rahaa. Tajusin joulun aikoihin, että kun täyttää 18, rahaa on varmastikin parisataatuhatta. Onneksi on ihan järkevän oloinen - ei summia tule ajatelleeksi, kun miettii vain omaa lahjoitustaan.

Vierailija
79/101 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lain mukaan siinä vaiheessa kun raha siirtyy lapsen tilille niin se ei enää ole sinun rahaa vaan lapsen. Sillä ei ole väliä voitko sen alunperin itse pitää tahi et. Maistraatti pitää huolen että kukaan muu ei mene lapsen tiliin kajoamaan. 

Vierailija
80/101 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan siksi maistraattia kiinnostaakin. Jos lapsen säästöt ylittävät 20 000 niin maistraatti pitää huolen että kukaan ei mene väärinkäyttämään lapsen varoja. 

Joo, väärinkäyttöjen estämisen ymmärtää ja sen jarruttelun ettei ressukkavanhemmat pumppaa lapsen saamia perintöjä itselleen jne.

Mutta sitä en ymmärrä millään että vanhempi jolta kaikki lapsen sijoitustilin varallisuus on kotoisin, ei saa enää 20000€ jälkeen päättää vapaasti sijoitusinstrumenteista vaan pitää pelata varman päälle kotimaisilla osakkeilla ja indeksirahastoilla.