Kuinka teillä on varaa ostaa huonekaluja?
Maksavat satoja tai tuhansia euroa ja ovat kuitenkin suht nopeasti kuluvia. Varsinkaan sohvat ei vuosikausia pysy siisteinä jos ne on hankittu istumiseen eikä koristeeksi. Säästättekö etukäteen huonekaluhankintoihin vai ostatteko osamaksulla?
Kommentit (140)
Eivät ne huonekalut kirpputoreilla niin kalliita ole.
Järjetön kysymys, mutta osoittaa ettei kysyjä ymmärrä mihin rahat kuluu. Tosin moni muukaan ei näytä ymmärtävän, että rahoista kaikista pienin osa kuluu irtokalusteisiin, pelkästään paskapaperiin menee monilla enemmän rahaa.
Huvittaa, kun kärvistellään Ikean romuissa ja valitetaan ettei rahat riitä parempiin, ja samalla tuhlataan täysin turhaan krääsää, jota ennestään on joka kaappi pullollaan. Ruokailun tilataan jostain Woltista valmiina eikä tehdä itse. Noihin jokapäiväisiin valintoihin ne rahat kuluu, eikä huonekaluihin.
Sohva ja sänky on ostettu uusina. Säästettiin kunnes se n. 5000€ oli kasassa. Muita huonekaluja varten on säästetty ja ostettu jotain käytettynä.
Ettikää oikeasta paikasta kirjoitti:
Huonekalujen hinnoissa on täysin järjettömiä eroja ja hyvin huomaa, miten niissä oin ilmaa.
On kuitenkin järkeviäkin paikkoja.
Niin toisaalta voin vertailla perusmassatuotantona tehtyä tuoli ja puusepän tekemään minun toiveiden mukaan suunniteltua tuolia. Aivan varmasti on eroa hinnoissa, mutta onko jommassakummassa silti ilmaa?
Kirppareilta ostettu kaikki viimeiset 10 vuotta. Netin myyntiryhmistä ja torilta ja kirppareilta löytyy laatua edullisesti: laadukasta vanhaa umpipuista vintagea tai mitä sitten etsiikin, kohtuuhinnalla kun malttaa etsiä ja odotella ja siistejä, kun vähän katsoo, mistä ostaa.
Meillä tällä hetkellä ihan kaikki kirppishuonekaluja, lukuunottamatta 35 vuotta mukanani kulkeneita Lundian hyllyköitä, jotka ostin joskus uutena ensimmäisten työvuosien aikana
Ihan säästämällä. Toisaalta eipä niitä huonekaluja tarvitse jatkuvasti olla ostamassakaan.
Vierailija kirjoitti:
Huonekalujen hinnoissa on täysin järjettömiä eroja ja hyvin huomaa, miten niissä oin ilmaa.
Niin toisaalta voin vertailla perusmassatuotantona tehtyä tuoli ja puusepän tekemään minun toiveiden mukaan suunniteltua tuolia. Aivan varmasti on eroa hinnoissa, mutta onko jommassakummassa silti ilmaa?
Yleensä asia on juuri toisin päin kuin kuvitellaan, tosiasiassa suurimmat katteet on näissä halpatuotteissa oli ne sitten huonekaluja tai muuta halpakrääsää. Siksi sitä halpatuotetta meille myydään, kun se on myyjälle kannattavinta. Esim Ikea ja Tokmanni varmasti myisi laatua, mikäli sen myynti olisi paskan myyntiä kannattavampaa.
PS olen ollut kaupassa töissä ja tiedän, että katteet ovat parhaimmat näissä halvimmista tuotteissa. Jopa euroissa mitattuna sen halpatuotteen myynti on monesti kannattavampaa, kun kaupan osuus hinnasta on näissä järjetön.
Käytettynä saa hyviä vanhoja puisia huonekaluja ja eipä nuo Jyskin romutkaan paljon maksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä asia on juuri toisin päin kuin kuvitellaan, tosiasiassa suurimmat katteet on näissä halpatuotteissa oli ne sitten huonekaluja tai muuta halpakrääsää. Siksi sitä halpatuotetta meille myydään, kun se on myyjälle kannattavinta. Esim Ikea ja Tokmanni varmasti myisi laatua, mikäli sen myynti olisi paskan myyntiä kannattavampaa.
PS olen ollut kaupassa töissä ja tiedän, että katteet ovat parhaimmat näissä halvimmista tuotteissa. Jopa euroissa mitattuna sen halpatuotteen myynti on monesti kannattavampaa, kun kaupan osuus hinnasta on näissä järjetön.
Ei 10-50 euron tuolissa voi mitenkään olla euroissa mitattuna suurempi kate kuin satojen tai tuhansien eurojen hintaisessa tuolissa. Vertaa vaikka huviksesi Ikean ruokapöydän tuoleja Finnish Design Shopin tarjontaan. Kysyntää noilla halvemmilla tuoleilla on vain älyttömän paljon enemmän kuin satojen tai tonnien hintaisille tuoleille.
Mulla kestää sänky max.2-vuotta, ku mua nus-sitaan niin paljon.
Uuden käyn ostamassa käteisellä.
Miten usein niitä muka pitää olla ostamassa? Ehkä tiheimmin vaihdamme patjoja, käytännössä ne ostetaan veronpalautuksilla, lomarahoilla tai bonuksilla (n. 1500€ ostos), Sohva kuluu meillä paljon, kun isot koirat saavat sillä olla, mutta aina on saatu joku "ulkomaillemuuttomyynnistä" parilla sadalla facesta. Muut huonekalut ovat ainakin 20vuotta vanhoja tai antiikkia ja sen tähden olleet edullisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei 10-50 euron tuolissa voi mitenkään olla euroissa mitattuna suurempi kate kuin satojen tai tuhansien eurojen hintaisessa tuolissa. Vertaa vaikka huviksesi Ikean ruokapöydän tuoleja Finnish Design Shopin tarjontaan. Kysyntää noilla halvemmilla tuoleilla on vain älyttömän paljon enemmän kuin satojen tai tonnien hintaisille tuoleille.
Kyllä monesti on, ne halvimmat ei maksa lähes mitään liikkeelle, se parin kympin tuoli maksaa vain pari euroa. Ja kate voi euroissa olla samaa luokkaa esim. 200 € tuolin kanssa. Tietenkään missään tonnin tuolissa kate ei ole mikään 20€, enhän minä niin ole edes väittänyt. Se on kuitenkin tosiasia, että halpatuotteiden myynnistä saa suurimman katteen, eri asia sitten kuinka kannattavaa tämä on valmistajalle.
Nyt olen 60 - vuotias ja viime talvena ostin elämäni kolmannen sohvakaluston.
Nopeasti kuluvia? No eihän tietysti parikymmentä vuotta pitkä aika ole. Mutta Ikeasta voi käydä halvalla ostamassa ne kuuluisat lihapullat ja kestokassi puiden kantamiseen ja jättää kaikki muut sinne. Alkaa huonekalutkin kestää.
Ei tulisi mieleenkään ostaa huonekaluja osamaksulla. Muiden vanhoja käytetään siihen asti, kun on säästössä sen verran, että voi hankkia mitä haluaa. Huonekaluja ollaan myös tehty ja uudistettu esim. maalaamalla itse.
Ei me olla mitään tuhlareita. Yritetään elää ekologisesti sijoitetaan eikä ostella turhaa. Siis tietenkin siinä mittakaavassa kun itse kykenee.
Meillä on omakotitalossa sähkönkulutus alle 7000kwh/vuosi.
Samaa mietin kun pitäisi ostaa uusi sänky ja osamaksulla sen kyllä tietenkin saisin, mutta osamaksua en uskalla nyt ottaa kun tämä maailmantilanne on mikä on. Rahan säästäminen etukäteenkin on tuskaisen hidasta ja etenkin nyt kun ihan kaikki peruseläminen on kallistunut hurjasti.
Lisäksi säästän jo silmälaseja varten.
Vanha/käytetty sänky ei ole vaihtoehto kun yksi sellainen löytyy jo omastakin takaa.
Vierailija kirjoitti:
Nyt olen 60 - vuotias ja viime talvena ostin elämäni kolmannen sohvakaluston.
Mä tajusin just, etten ehdi hankkia edes kolmea ellen kiristä tahtia. Mulla on edelleen se eka jonka ostin vuonna -95..
N47
Minä ostan pitkäikäisiä kalusteita. Osa on 80-luvulta, iso osa 90-luvulta, osa perittyjä.
Osan myin hyvään hintaan Torissa.
Ostin vasta omakotitalon, josta maksoin lähes 850 000€. Lainaa ottaessa varasin 10 000€ kalustehankintoihin, vaikka ostettiin laadukkaat huonekalut, ihan kaikki ei niihin edes mennyt. Vaikka kalusteet olisi saanut ilmaiseksi, eipä se juuri olisi vaikuttanut mihinkään. Sähkölaskuun menee muutamassa vuodessa paljon huonekaluja enemmän. En oikeastaan ymmärrä jatkuvaa useissa ketjuissa nähtyä kitinää huonekalujen kalleudesta, eihän niihin mene lähes mitään vuositasolla.
Auton pito ja syöminen maksaa paljon, mutta niistä on jopa vähemmän kitinää. Bensan hinnasta tosin kitistään, mutta enemmän asiasta, autoaan saa jatkuvasti olla tankkaamassa ja aina menee satanen.
Ruokapöytä & tuolit, tv-taso ja sohvapöytä on ostettu Vepsäläiseltä 12 vuotta sitten. 3 malm lipastoa sekä komero Ikeasta 10 vuotta sitten. Sohva, sänky ja yöpöydät on uusittu 8 vuotta sitten. Yksi lipasto ja artek penkki on ostettu käytettynä. Viimeisimmät hankinnat on vuodesohva ja sähköisesti korkeussäädettävä työpöytä pari vuotta sitten.