Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työhaastattelu ja nöyryyttäminen ilkeillä kysymyksillä

Vierailija
03.01.2021 |

Onko ihan yleistä kysyä nykyään ilkeitä ja lain mukaan kiellettyjäkin työhaastattelussa, vai herätänkö vain jotain alkukantaista raivoa ja vika onkin minussa?

Olen nyt vähän aikaa ollut työttömänä ja haastatteluissa en vuosiin olekäynyt, joten en oikein tiedä tätä tämän päivän kuviota.

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

” Multa on yhdessä haastattelussa kysytty olenko raskaana vaikka haastattelija tiesi kysymyksen olevan laiton.

Ehkä testasi, miten hyvin tunnet työlainsäädäntöä ja olet perillä asiasta?

En usko että siitä on kyse, koska nimenomaan ilmoitti tietävänsä ettei asiaa saa kysyä. Sama tyyppi uhkasi motata irtisanoutunutta työtoveria kuonoon irtisanoutumisen takia.

Vierailija
22/55 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä on vain semmoinenn ongelma, että jos jätät vastaamatta, tekee haastattelija siitä omat johtopäätöksensä oli laitonta tai ei.

m39

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

” Multa on yhdessä haastattelussa kysytty olenko raskaana vaikka haastattelija tiesi kysymyksen olevan laiton.

Mielestäni ihan asiallinen kysymys josta kenenkään ei pitäisi loukkaantua. Varsinkin jos hakee johonkin pienempään yritykseen jossa työvoiman tarve välttämätöntä. Mielestäni jos raskaana ollessaan hakee johonkin työpaikkaan eikä ilmoita työnantajalle on valehtelua ja itsekästä.

Se on lain mukaan täysin asiaton/laiton kysymys vaikka itse olisit mitä mieltä tahansa.

Vierailija
24/55 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ryhmä haastattelut vastaa nöyryytystä onkin. 

Ryhmähaastattelu on melkein parasta.  Ja ainakin työnantajalle.

Kaikki ehdokkaat siinä samassa saa katsastettua ja näkee samalla, miten työntekijä toimii ja pärjää ryhmässä.

Kun ei niitä nynnyjä vaan oteta töihin.

Erikseen on sitten tietyt työt, jota tehdään paljolti yksin ja rauhassa, kuten jotkut it-hommat.

Kilpailu on kovaa, sille ei voi mitään.  Rohkeimmat ja uskalliaammat pääsevät töihin, muut jää armotta rannalle roikkumaan.  Ja se ranta on pitkä.

Vierailija
25/55 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni ihan asiallinen kysymys josta kenenkään ei pitäisi loukkaantua. Varsinkin jos hakee johonkin pienempään yritykseen jossa työvoiman tarve välttämätöntä. Mielestäni jos raskaana ollessaan hakee johonkin työpaikkaan eikä ilmoita työnantajalle on valehtelua ja itsekästä.

Se on lain mukaan täysin asiaton/laiton kysymys vaikka itse olisit mitä mieltä tahansa.

Olkoon laitonta mutta aika erikoista jos ei ilmoita, jos on vaikka jo 6kk:lla ja työpaikalla akuutti työntekijän tarve.

Vierailija
26/55 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olkoon laitonta mutta aika erikoista jos ei ilmoita, jos on vaikka jo 6kk:lla ja työpaikalla akuutti työntekijän tarve.

Moni pieni alle 10 hengen työpaikka olisi k**es**.

Vierailija
27/55 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheen perustamiseen ja lapsilukuun liittyviä asioita on ainakin minulta yritetty kysyä joka työhaastattelussa. Tietenkin vain yritetty kun olen kohteliaasti kertonut, etten vastaa niihin kysymyksiin koska ne eivät ole työnantajan asia.

Vierailija
28/55 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ainakin jos tietää, ettei ole lähiaikoina hankkimassa lapsia, niin kyllähän sen voi tuoda esiin.

Saattaa jopa työpaikka ratketa sillä.

Vierailija
29/55 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on vaan laitonta, hahmotatko?

Eikä siinä ole mitään itsekästäkään, että saa lapsen. Itsekästä on työnantajan vaatia, etteivät kaikki saisi lisääntyä.

Nauhoittakaa haastattelut ja kertokaa viranomaisille missä paikoissa rikotaan lakia.

Vierailija
30/55 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut pari haastattelua, jotka muuten asiallisia, mutta sitten on hämmästelty kun olen poikamies. "Että jokin tässä mättää kun yleensä tuonikäisillä miehillä on jo toinen tai kolmaskin vaimo" "Oletkos sinä mammanpoika?"

No, nyt olen ollut 15 vuotta jo työpaikassa missä tuollaisia ei ole kyselty.

M48

Vierailija
31/55 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni pieni alle 10 hengen työpaikka olisi k**es**.

Otetaan äitiysloman sijainen niin sillähän ongelma ratkeaa. Kiristeletkö yleensäkin hampaita olemattomista ongelmista?

Vierailija
32/55 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työhaastattelussa jossa viimeksi olin, nuori esimiesasemaan päässyt yritti härnätä minua utelemalla miksi olen vaihtanut muutamaa työpaikkaa useasti, ja epäili onko minulla vaikeutta pysyä aloillani. Hän kyseli ja kyseenalaisti myös muita asioita, yritti teennäisesti luoda painostavan tilanteen testatakseen paineensietokykyäni. Ei kenenkään paineensietokykyä voi testata teennäisesti haastattelussa, haastateltava tajuaa sen itsekin ja tällainen on toisen ihmisen älykkyydelle loukkaavaa. Kyseessä kansainvälinen iso yritys, jolla toimipiste Suomessa.

Vierailija
33/55 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on yksi suuria syitä miksi yritykset lähtevät maasta. Kun raskaana olevia ei saa irtisanoa. Tulee aivan älyttömän kalliiksi yritykselle se kun joku tulee raskaaksi. Varsinkin jos hänelle on annettu vastuuta jossain erikoistöissä.

Mihin nämä yritykset lähtee? Raskaana olevan irtisanominen on kiellettyä aika lailla kaikissa teollisuusmaissa.

Vierailija
34/55 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut pari haastattelua, jotka muuten asiallisia, mutta sitten on hämmästelty kun olen poikamies. "Että jokin tässä mättää kun yleensä tuonikäisillä miehillä on jo toinen tai kolmaskin vaimo" "Oletkos sinä mammanpoika?"

No, nyt olen ollut 15 vuotta jo työpaikassa missä tuollaisia ei ole kyselty.

M48

Tuossa on vaarana, että naimaton mies on pelimies ja pelimiehethän ovat narsistisia. Tai sitten on muita kohtaan niin vaativa, ettei kukaan kelpaa. Vaativat ovat hankalia työkavereita.

Vierailija
35/55 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa haastattelijamies kysyi olenko eronnut, ja kun vastasin että kyllä, alkoi kehua oman parisuhteensa kestävyyttä ja pituutta.

En saanut paikkaa :D

Vierailija
36/55 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ryhmä haastattelut vastaa nöyryytystä onkin. 

Ryhmähaastattelu on melkein parasta.  Ja ainakin työnantajalle.

Kaikki ehdokkaat siinä samassa saa katsastettua ja näkee samalla, miten työntekijä toimii ja pärjää ryhmässä.

Kun ei niitä nynnyjä vaan oteta töihin.

Erikseen on sitten tietyt työt, jota tehdään paljolti yksin ja rauhassa, kuten jotkut it-hommat.

Kilpailu on kovaa, sille ei voi mitään.  Rohkeimmat ja uskalliaammat pääsevät töihin, muut jää armotta rannalle roikkumaan.  Ja se ranta on pitkä.

Ovatko ryhmähaastattelut edes laillisia? Pitäisihän töitä pystyä hakemaan anonyymisti ilman että siitä koko paikkakunta tietää. Suurin osa jättäisi hakematta tuollaiseen paikkaan.

Vierailija
37/55 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa erikoinen ajatus. Työnantaja saa rikkoa lakia, ja työntekijän pitäisi tarkoituksella heikentää asemaansa sekä mahdollisen työpaikan menetyksen että työttömyysturvan suhteen.

En silti vieläkään ole sitä mieltä, että jokaisen isän pitäisi pakolla jakaa vanhempainvapaat, halusi tai ei.

Olen sitä mieltä, että suora tulonsiirto olisi paras. Isiltä suoraan palkasta pois kolmannes äitien äitiys-ja vanhempainvapaakorvauksiin, ja isien työnantajilta toinen kolmannes. Loppuisi nuo aivopierut eikä syntyvyys.

Vierailija
38/55 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työhaastattelut tuntuu olevan tosiaan nöyryytyksen välineitä, jossa pissi päähän nousseilla virkamiehillä käytetään valtaa väärin. Ollaan tylyjä ja ylikriittisiä, häpäistään ja udellaan.

Vierailija
39/55 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi työhaastatteluista ja työn hakemisesta on ylipäätään tehty noin vaikeaa. Ensin laitat kymmeniä hakemuksia ja pääset ehkä yhteen haastatteluun. Vähän kuin joka viikko laittaisi loton menemään. Sitten hakijan pitää olla iloinen, sosiaalinen, kaikkien kanssa toimeentuleva ilopilleri. Töitä pitää tehdä kahden kolmen edestä kun kaikesta pitää säästää jne. En yhtään ihmettele jos moni heittää hanskat tiskiin. Samaan aikaan kaikki yritykset myydään ulkomaille.

Ei ole mikään pakko. Voit myös hakea vain niihin työpaikkoihin joihin uskot sinulla olevan hyvät mahdollisuudet.

Vierailija
40/55 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vttuilua suurin osa.

Viimeksi päätin, että en ota vastaan tehtävää. Ilmeisesti fiiilis oli molemminpuolinen lopulta. Sanoin että haist pitiiitk psk..pidä monos.