Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työhaastattelu ja nöyryyttäminen ilkeillä kysymyksillä

Vierailija
03.01.2021 |

Onko ihan yleistä kysyä nykyään ilkeitä ja lain mukaan kiellettyjäkin työhaastattelussa, vai herätänkö vain jotain alkukantaista raivoa ja vika onkin minussa?

Olen nyt vähän aikaa ollut työttömänä ja haastatteluissa en vuosiin olekäynyt, joten en oikein tiedä tätä tämän päivän kuviota.

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitäs sulta kysyttiin?

Vierailija
2/55 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viitsitkö antaa esimerkkejä? Kaikki työhaastattelut, joissa olen ollut, ovat olleet ihan asiallisia. Tai no, yhdessä oli joku itseään täynnä oleva juippi haastattelemassa, en ottanut sitä paikkaa vastaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On yleistä kysyä lainvastaisia asioita. Sinun ei tarvitse vastata niihin totuudeenmukaisesti, eikä ehkä ollenkaan kysymykseen, mutta jotenkin sun tietysti täytyy se kysymys vastaanottaa ja sitten ohittaa.

Onko kysymys ilkeä, vai ei, on yleensä tulkinnanvarainen asia.

Vierailija
4/55 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos liian henkilökohtaisia kysytään niin ei ole pakko vastata.

"Osa kysymyksistä on kuitenkin kiellettyjä ja jopa laittomia. Lähtökohtaisesti työnhakija voi jättää vastaamatta kysymyksiin, jotka eivät ole työsuhteen kannalta oleellisia.

Kysymyksiin esimerkiksi asepalveluksen suorittamisesta, uskonnosta, seksuaalisesta suuntautumisesta, alkoholin käytöstä tai poliittisesta vakaumuksesta ei siis tarvitse vastata."

https://duunitori.fi/tyoelama/kielletyt-tyohaastattelukysymykset

Vierailija
5/55 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa on yhdessä haastattelussa kysytty olenko raskaana vaikka haastattelija tiesi kysymyksen olevan laiton.

Vierailija
6/55 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkempi esimerkki olis paikallaan. Mut ehkä se työhaastatteluun kuvasti työpaikan yleistä ilmapiiriä ja puhetyyliä, jolloin saat olla onnellinen jos et "päässyt" sinne.

Vierailija
7/55 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi työhaastatteluista ja työn hakemisesta on ylipäätään tehty noin vaikeaa. Ensin laitat kymmeniä hakemuksia ja pääset ehkä yhteen haastatteluun. Vähän kuin joka viikko laittaisi loton menemään. Sitten hakijan pitää olla iloinen, sosiaalinen, kaikkien kanssa toimeentuleva ilopilleri. Töitä pitää tehdä kahden kolmen edestä kun kaikesta pitää säästää jne. En yhtään ihmettele jos moni heittää hanskat tiskiin. Samaan aikaan kaikki yritykset myydään ulkomaille.

Vierailija
8/55 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tehdä tuollaisia huuhaa-aloituksia?

Vierailija
9/55 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos huomaat, että työhaastattelussa kysytään asiattomuuksia tai jotain lain vastaista, niin kannattaa ottaa yhteyttä yrityksen HR-päällikköön tai toimitusjohtajaan. Toki HR saattaa tehdä haastatteluita myös, mutta he ovat yleensä kartalla näistä pykälistä. Alasta riippuen ylennykset esimiestyöhön tapahtuvat toisinaan ikäänkuin "palkintona", kun ura on kestänyt riittävän pitkään. Näillä samoilla aloilla esimiehiä ei perehdytetä riittävästi työhönsä. Läheskään kaikki eivät tiedä, että työhaastattelussa on aika tiukat raamit mitä saa kysyä ja mitä ei. Tsemppiä työhaastatteluihin! :)

Vierailija
10/55 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

” Multa on yhdessä haastattelussa kysytty olenko raskaana vaikka haastattelija tiesi kysymyksen olevan laiton.

Ehkä testasi, miten hyvin tunnet työlainsäädäntöä ja olet perillä asiasta?

Vierailija
11/55 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

” Multa on yhdessä haastattelussa kysytty olenko raskaana vaikka haastattelija tiesi kysymyksen olevan laiton.

Mielestäni ihan asiallinen kysymys josta kenenkään ei pitäisi loukkaantua. Varsinkin jos hakee johonkin pienempään yritykseen jossa työvoiman tarve välttämätöntä. Mielestäni jos raskaana ollessaan hakee johonkin työpaikkaan eikä ilmoita työnantajalle on valehtelua ja itsekästä.

Vierailija
12/55 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon kerran käynyt työhaastattelussa jossa haastattelija ilmeisesti halusi vaan alistaa/nöyryyttää. Menin paikalle sovitusti ja haastattelija tuli vähän myöhässä ja läimäytti käden otsaansa ja sanoi että no ne sun paperit unohtui. Haastattelussa oli mukana joku harjoittelija myös. En juuri saanut suunvuoroa kun tämä selitti koko ajan ja ei ollut musta juurikaan kiinnostunut. Tuumi välillä että eivät ota hakemaani hommaan ulkopuolelta ja ei ei ei. Lopussa vielä isoon ääneen totesi kun olin lähdössä jo aulassa missä muitakin kuuntelemassa että jos et tule valituksi niin ilmoittaa lähipäivinä. No ei ilmoittanut, joskus viikkojen päästä tuli semmoinen kaikille lähetettävä yleisviesti.

Vierailija
13/55 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi työhaastatteluista ja työn hakemisesta on ylipäätään tehty noin vaikeaa. Ensin laitat kymmeniä hakemuksia ja pääset ehkä yhteen haastatteluun. Vähän kuin joka viikko laittaisi loton menemään. Sitten hakijan pitää olla iloinen, sosiaalinen, kaikkien kanssa toimeentuleva ilopilleri. Töitä pitää tehdä kahden kolmen edestä kun kaikesta pitää säästää jne. En yhtään ihmettele jos moni heittää hanskat tiskiin. Samaan aikaan kaikki yritykset myydään ulkomaille.

Yritykset myydään ulkomaille, kun palkataan "hyviä tyyppejä" eikä hyviä työntekijöitä.

Vierailija
14/55 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työhaastattelu menee asiattomaksi tai näkee, että haastattelija ei ole ollenkaan työnsä tasalla niin kannattaa antaa 1. Antaa palautetta yritykselle positiiviseen sävyyn, 2. Ottaa tilanne merkkinä siitä, että tuohon yritykseen et todellakaan olisi edes halunnutkaan töihin, koska jos kalliit rekryt on varaa tyriä niin ei siellä todennäköisesti mikään muukaan ole hyvin.

Vierailija
15/55 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryhmä haastattelut vastaa nöyryytystä onkin. 

Vierailija
16/55 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska suurin osa työntekijöistä on umpisurkeita.

Vierailija
17/55 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni ihan asiallinen kysymys josta kenenkään ei pitäisi loukkaantua. Varsinkin jos hakee johonkin pienempään yritykseen jossa työvoiman tarve välttämätöntä. Mielestäni jos raskaana ollessaan hakee johonkin työpaikkaan eikä ilmoita työnantajalle on valehtelua ja itsekästä.

Tuo on yksi suuria syitä miksi yritykset lähtevät maasta. Kun raskaana olevia ei saa irtisanoa. Tulee aivan älyttömän kalliiksi yritykselle se kun joku tulee raskaaksi. Varsinkin jos hänelle on annettu vastuuta jossain erikoistöissä.

Vierailija
18/55 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla kohdalla käynyt niin että alan ”kuulustella” itse työpaikasta, yhtiöstä, henkilöstöstä, työtehtävän sisällöstä tarkemmin yms. Ilmaisen näin myös kiinnostukseni työpaikkaan. Kannattaa myös muistaa, että ei itse ole liian hyökkäävä.

Olen aina saanut paikan, olen itse irtisanoutunut kun ollut halu vaihtaa paikkaa palkan tms. Takia.

Kerran en saanut paikkaa, ilmoitti minulle että olin toinen hakija kahdesta, joiden väliltä

Hakija valittiin.

Totesin tähän: No, se on teidän menetyksenne:)

Vierailija
19/55 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omalla kohdalla käynyt niin että alan ”kuulustella” itse työpaikasta, yhtiöstä, henkilöstöstä, työtehtävän sisällöstä tarkemmin yms. Ilmaisen näin myös kiinnostukseni työpaikkaan. Kannattaa myös muistaa, että ei itse ole liian hyökkäävä.

Olen aina saanut paikan, olen itse irtisanoutunut kun ollut halu vaihtaa paikkaa palkan tms. Takia.

Kerran en saanut paikkaa, ilmoitti minulle että olin toinen hakija kahdesta, joiden väliltä

Hakija valittiin.

Totesin tähän: No, se on teidän menetyksenne:)

Oletko siis saanut aina paikan vai et?

Vierailija
20/55 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta siis kysyttiin perheestä, onko miestä onko lapsia, olenko raskaana, ja raskauden jälkeen lähitulevaisuuden suunnitelmia. Kaikki nämä ovat tietääkseni "kielettyjä" kysymyksiä. Lisäksi kysyttiin olenko urheilullinen, ja en hakenut Suomen hiihtojoukkueeseen, vaan alani huomioiden oli silkkaa vattuilua tuokin kysymys. Silmien pyörittelyä ja tahallisen teatraalista tylsistymistä myös olen kokenut. Onko teillä muilla ollut vastaavaa?