Sinä joka et osaa tehdä mitään kivaa kuvaamatta
Esim mennä konserttiin ilman että räpsisit kuvaa ja videota, niin katseletko niitä videoita ja kuvia kotona? Esitätkö niitä jollekulle muulle? Vai onko pointti vain somettaminen? Luuletko että ketään kiinnostaa sun kuva jostain konsertista?
Kommentit (59)
Kuvan laatu somessa ihan hirveetä: esim. horisontti vinossa lähes joka kuvassa.
Vierailija kirjoitti:
Käyn tai kävin paljon taidenäyttelyissä ja museoissa, ja jaksan aina vain ihmetellä, miten ihmiset eivät enää viitsi katsoa taidetta, vaan siitä otetaan pikaisesti kuva ja pian liuetaan paikalta. Somessa sitten mainostetaan hienoa taide-elämystä.
Viime kesänä kävin pitkästä aikaa isommassa taidenäyttelyssä/ museossa. Hämmästyin kyllä tätä taulujen kuvaamista! Oli myös todella ärsyttävää koko ajan tarkkailla selustaa ettei ole jonkun kuvassa. Yhteen todella töykeään tapaukseenkin törmäsin, kun huomaamattani kävelin kuvaustilanteessa eteen. Olivat muuten kaikki miehiä... En ymmärrä miten taulujen katselu tietokoneen ruudulta myöhemmin voittaa aidon tilanteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rasittavinta on olla somehenkilön kanssa matkalla tai harrastamassa. Koko ajan on kuvattava itseään erilaisissa feikatuissa tilanteissa ja aikaa menee odotteluun eikä paljon puhuta. Somehenkilöä ei kiinnosta minun seurani vaan pakko saada sisältöä tilille ja olen rekvisiittaa.
Olin juuri kylpylässä tällaisen tyypin kanssa, hänestä piti ottaa varmaan 100 kuvaa erilaisissa paikoissa ja tilanteissa, minusta ei yhtään kuvaa.
Someihmisen kanssa on ihan törkeen rasittavaa käydä ravintolassa.
Joka hiton suupalan tullessa pöytään alkaa hokema
"Eiku eiku oota oota otan kuvan, eiku laita se toisinpäin eiku just noin"..
Jos seurueessa on useampi henkilö, luonnollisesti kaikkien hanhenmaksapullat käydään läpi kameran kautta.
Olis kiva keskittyä nauttimaan ruuasta, juomasta ja seurasta.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisiä ärsyttää nähdä toisten videoita ja kuvia -> Samat ihmisillä on silti tilit sosiaalisen median kanavilla. Mikä logiikka? Sulkekaa se some.
Sulkekaa se some.
Näin sanoo ihminen, joka itsekin kirjoittaa viestinsä sosiaalisen median alustalle (avoin keskustelufoorumi).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyn tai kävin paljon taidenäyttelyissä ja museoissa, ja jaksan aina vain ihmetellä, miten ihmiset eivät enää viitsi katsoa taidetta, vaan siitä otetaan pikaisesti kuva ja pian liuetaan paikalta. Somessa sitten mainostetaan hienoa taide-elämystä.
Viime kesänä kävin pitkästä aikaa isommassa taidenäyttelyssä/ museossa. Hämmästyin kyllä tätä taulujen kuvaamista! Oli myös todella ärsyttävää koko ajan tarkkailla selustaa ettei ole jonkun kuvassa. Yhteen todella töykeään tapaukseenkin törmäsin, kun huomaamattani kävelin kuvaustilanteessa eteen. Olivat muuten kaikki miehiä... En ymmärrä miten taulujen katselu tietokoneen ruudulta myöhemmin voittaa aidon tilanteen.
Minä ainakin otan jokaisesta hoidostani kuvia, kun ehta tavara on paikalla.
Kiva sitten palata niihin tunnelmiin kännykän ruudulta jälkeenpäin onanoidessa.
Vierailija kirjoitti:
Voihan hevon ttu. Minä kuvaan joka päivä asioita ja ainakin kerran kahdessa päivässä laitan hyvän kuvan instaan, yleensä luontoretkeltä tai eläimistä. Joskus myös ihmisistä kun on syytä elävöittää kuvaa, ettei jää pelkästään maisemakuviksi.
En jaksa jauhaa paskaa tällä palstalla niin paljon, kuvaan mieluummin. Enkä yritä vaikuttaa jotenkin hienommalta ihmiseltä kuin olen, yli puolet kommentoijista ei kuvaa, ei kuvaa ainakaan someen eikä käy koskaan paskalla.
Vertaus paskalla käymiseen on kieltämättä huomattavan osuva.
Ap, olen tänään laittanut kolmelle eri somekanavalle yhteensä yli 20 kuvaa. Jaxuhali, jos satut olemaan joku tuttavistani, joka ihan väkisin joutuu niitä katsomaan, kun ei osaa piilottaa aikajanaani näkyvistään tai poistaa minua ystävistään.
Otan kuvan tai kaksi. Minulla on albumi, johon tulostan kuvan. Selaisen sitten tuota "keikkakansioita" silloin tällöin ja muistelen miten kivaa oli. En videoi ja yritän ottaa kuvan mieluiten heti alussa tai väliajan tuntumassa. En esityksen huippukohtana, ellei ole niin vähän yleisöä, ettei olekenenkään edessä. En käytä salamaa.
Ulkomaanmatkaltakin olisi hyvä ottaa max. 10 valittua kuvaa.
Kyllä, säästettiin rahaa pari vuotta ja tehtiin unelmien matka ja road trip - max 10 kuvaa ulkomaanmatkalta on todella hyvä raja etteivät vaan tutut ja sukulaiset pahoita mieltään meidän instakuvista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen törmännyt näyttelyissä ihmisiin, jotka järjestelmällisesti kuvaavat jokaisen esillä olevan teoksen. Kävelevät siis luuri kourassa teokselta toiselle. Kaiken ikäisiä miehiä ja naisia. Ja tunkevat suoraan tylysti eteesi ottamaan sen kuvan.
minä tästä suunnasta, minä tuosta suunnasta, minä ylhäältä, minä alhaalta... vähän vakoa ja rakoa... sitten filttereitä kaikki mitkä löytyy.. Ai kuka kuvassa olikaan?
Vierailija kirjoitti:
Otan kuvia myös, mutta katson kyllä teoksia hartaasti ennen ja jälkeen sen.
Vierailija kirjoitti:
Itse otan järkkärillä n. 1000 kuvaa kuukaudessa jo teinistä saakka eikä yksikään kuva löydy netistä. Myös tällaisiakin kuvaajia vielä löytyy. Ja tosiaan katson kuviani. Äskettäin katson kuvia kun omat teinit oli pieniä.
AP tuskin tarkoitti kaltaistasi "oikeaa" kuvaajaa, vaan näitä jotka katsovat esimerkiksi jonkin artistin keikan sen älypuhelimen kameran läpi. Välillä ottavat toki kuvia itsestäänkin ja ehkä siihen kuvaan sattuu "vahingossa" tissivakoa ja persettäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin tuollaisia edes kiinnostaa taide oikeasti. Todennäköisesti siksi käyvät tuollaisissa paikoissa, että voivat someen merkitä itsensä käymään tuollaisessa, että muut ihmiset luulisivat hänestä jotain mitä hän ei olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Paperiset kuvat ymmärrän mutta en näitä digitaalisia, ne kaikki tulevat katoamaan.
Miten niin tulee katoamaan? Jos minun aikanani jpg ja raw häviää ja vaihtuu uuteen muotoon niin tottakai muutan vanhat gigikuvat tähän uuteen muotoon ja jos taas muutuu niin kyllä lapseni muuttaa ne sitten taas uuteen muotoon. Se on itsestä kiinni häviääkö tai ei. Itse teen kyllä myös valokuvakirjat joka vuoden tärkeimmistä kuvista.
Vierailija kirjoitti:
Siksi, että saan mielihyvää ajatuksesta, että siellä se Pirkko-Perttu taas raivostalkkaa ja kihisee ärsytyksestä nähdessään uusimman julkaisuni.
Tarkoitit varmaan että säälii sinua.
Minulla oli vanhalla nokian kännykällä otettuja kuvia jotka oli ihan muuta kuin jpg. Vaihdoin ne tietokoneohjelmalla jpg-muotoon ja volaa.. kuvat taas käytettävissä.
Siksi, että saan mielihyvää ajatuksesta, että siellä se Pirkko-Perttu taas raivostalkkaa ja kihisee ärsytyksestä nähdessään uusimman julkaisuni.