Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Teini lumitöihin vai ei?

Vierailija
03.01.2021 |

Lunta tuli yöllä. Meillä teinit nukkuivat tänään kymmeneen sillä välin, kun vanhemmat siivosivat ja laittoivat brunssin. Brunssilla kysyimme vapaaehtoisia lumitöihin, mutta kukaan ei ilmoittaunut. Käskisitkö?

Kommentit (191)

Vierailija
161/191 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi toki käskeä, mutta aika voimaton sitä on jos teini ei halua totella.

Saamattoman selityksiä. Turha on teinin odottaa saavansa rahaa tai älyluuriinsa saldoa jos ei mitään tee. Perusruoan ja kodin saa, ei muuta jos vaan laiskottelee.

Vierailija
162/191 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

KYLLÄ! heidän pitää oppia elämää.myös saavat liikuntaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/191 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teinit eivät ole valinneet asuinpaikkaansa, joten meillä lumitöistä, sanoin kuin kesällä ruohonleikkuusta, maksetaan heille vähän. Muista kotitöistä hoitavat osuutensa muutenkin, mutta nuo pihatyöt on ekstraa.

Onko nämä sijoituslapsia? Muussa tapauksessa en ymmärrä että yksikään lapsi saisi itse valita vanhemmistaan riippumatta asuinpaikkansa. Sinänsä jotain maksaminen on ok. Exän tytär sai ruohonleikkuusta 50e / kerta, ja piha oli olematon. Mä en saanut samaa liksaa = 2 kassia ruokaa, jos olisin leikannut sen läntin, kysyin kyllä. Eipä se tytär taida vieläkään viitsiä tehdä mitään, yli 30v jo. Toimeentulotuki riittää ja poikaystävä samanlainen, asuvat erillään niin saavat täydet tuet. Tsiisus...

Vierailija
164/191 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristallikissa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noinko teillä on perheessä elämänhallinta hukassa? Onko teillä aikuisia lainkaan kotona?

Kyllä yleensä teinillä alkaa löytyä motivaatiota, kun vanhemmilta katoaa motivaatio ostaa teinille uusia vaatteita, älylaitteita, kustantaa mäkkärireissuja jne.

Etköhän ole itse ne lumityöt valinnut muutettuasi omakotitaloon, vai mitä kohtaa siinä muutossasi vastuistasi et tajunnut?

Mitä ratkaisuksi? Laitan lapset keskenään asumaan kerrostaloon, jossa talkkari hoitaa lumityöt? Ettei lasten vain tarvitse nostaa katsetta älylaitteesta? Saanko vaatia lapsilta efforttia omista vaatteista huolehtimiseen tai esim sängyn petaamiseen? Pitääkö teinin saada jättää vauhtiraidat pönttöön, vai joutuuko itse putsaamaan jälkensä? Vai voiko sekin liikaa vaadittu?

Meillä muuten hoidetaan suuremmat lumimassat traktorilla, hienosäätö sitten kolalla ja lapiolla. Tämä talvena ei ole tarvinnut traktoria tuohon tarkoitukseen startata. Mä olen ne lumet tänä talvena huolehtinut, lapset ja mies ovat pari kertaa harjanneet rappuset. Hyötyvät kyllä itsekin, kun lumi ei tallaannu rappusiin liukkaaksi jääkerrokseksi.

Vierailija
165/191 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööööö... itse ilmoitin, että ruuan jälkeen mennään yhdessä kolaamaan piha. Ei kuulunut mutinoita. Lapset 9v ja 12v. Sen jälkeen laskivat pulkalla penkoista.

Vierailija
166/191 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miesystäväni patalaiska ja vähän päävikainen teini kävi terapiassa ja terapeutti kysyi isältä että voisiko teinin kotitöitä olla vähemmän kun ne rasittavat tätä makaajaa?

Kotityöt oli oman huoneen (hyvin harvoin toteutuvan) siivoamisen lisäksi keittiön imurointi kerran viikossa ja astianpesukoneen tyhjentäminen lähes päivittäin.

Ajatella että ammattilainenkin haluaa pitää yllä sitä että pentu vaan makaa! Kun tämä laiskamato valitti kohtelusta terapiassa :D

Odotan mielenkiinnolla tämän henkilön ”aikuistumista” :D

Lähinnä oli kyse vain siitä, että terapiatantta oli väärällä alalla, jos uskoi teinin puheita "rankoista kotitöistä"

Vierailija
167/191 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo pihaa eikä teiniä, mutta 9-vuotiaalle juuri soitin kotiin ja käskin siivota tavaroita paikalleen ja laittaa tiskejä (isänsä on kyllä kotona). Osoitetut kotityöt kuuluu viikkorahaan 2 e/viikko. 

Eli enköhän käskisi lumitöihinkin :) 

Vierailija
168/191 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei oo pihaa eikä teiniä, mutta 9-vuotiaalle juuri soitin kotiin ja käskin siivota tavaroita paikalleen ja laittaa tiskejä (isänsä on kyllä kotona). Osoitetut kotityöt kuuluu viikkorahaan 2 e/viikko. 

Ai niin, eilen hän kyllä reippaasti minun kanssa putsasi autoa lumesta. Tykkää siitä ja hänellä on oma lumiharja+skraba sitä varten. 

Juu, en usko että häntä enää teininä helposti saa lumihommiin .D

Vierailija
169/191 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saamattoman selityksiä. Turha on teinin odottaa saavansa rahaa tai älyluuriinsa saldoa jos ei mitään tee. Perusruoan ja kodin saa, ei muuta jos vaan laiskottelee.

Riittää puhelimen vieminen vellilöllöltä. Tulee vipinää.

Vierailija
170/191 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä lapsi osaa, kunhan vaan opettaa. Lapsi saa onnistumisen iloa, kun oppii uutta. Ja onhan tuo luottamuksen osoitus, kun lapselle vastuutetaan esim tiskien laitto. (Parantaa lapsen itsetuntoa.) Ihan on 9-vuotiaalle sopiva homma. Ja se, että osaavat kotitöitä kun lähtevät omilleen.

Vierailija
171/191 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teinit eivät ole valinneet asuinpaikkaansa, joten meillä lumitöistä, sanoin kuin kesällä ruohonleikkuusta, maksetaan heille vähän. Muista kotitöistä hoitavat osuutensa muutenkin, mutta nuo pihatyöt on ekstraa.

Onko nämä sijoituslapsia? Muussa tapauksessa en ymmärrä että yksikään lapsi saisi itse valita vanhemmistaan riippumatta asuinpaikkansa. Sinänsä jotain maksaminen on ok. Exän tytär sai ruohonleikkuusta 50e / kerta, ja piha oli olematon. Mä en saanut samaa liksaa = 2 kassia ruokaa, jos olisin leikannut sen läntin, kysyin kyllä. Eipä se tytär taida vieläkään viitsiä tehdä mitään, yli 30v jo. Toimeentulotuki riittää ja poikaystävä samanlainen, asuvat erillään niin saavat täydet tuet. Tsiisus...

Meillä on iso piha, nurtsin ajeluun menee pari tuntia viikossa. Mun mielestä 50€ / kerta on aika antelias taksa.

Vierailija
172/191 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi asia häiritsee tässä ketjussa. Moni perustelee ettei teinin tarvitse osallistua sillä, että teini ei ole valinnut asumismuotoa. WTF? Eli teini voidaan vastuuttaa valitsemaan asuinpaikka ja -muoto, mutta lumitöiden teko on liikaa? Moniko on noin pahasti teininsä tossun alla?

Vierailija
173/191 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nou lumityö, nou ruoka. 

Vierailija
174/191 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nou lumityö, nou ruoka. 

Kyllä ne teinit ruokaa tarvii. Mutta rahahanat voi katkaista.

Vierailija
175/191 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut pakotettiin aina välillä just ton kaltaisiin hommiin. Syksyllä haravointi, talvella lumityöt, kesällä marjanpoiminta. Joka viikko pakotettiin osallistumaan viikkosiivoukseen. En tiedä miksi olin niin laiska ja itsekäs teininä, että piti pakottaa. Nykyään aikuisena siivoan ihan mielelläni ja lumityötkin kuulostavat ihanalta kerrostalossa asuvalle.

Eli pakota vaan, ei ne siitä rikki mene.

Vierailija
176/191 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, naapurinkin teinit oli pakotettu lumitöihin eilen. Nojasivat lumilapioihin ja tutkivat kännyköitään sillä aikaa kun äitinsä kolasi paikat. 

Vierailija
177/191 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nukuin 12.30 saakka ja menin aamup...brunssin jälkeen itse lumitöihin. En halua antaa hyvää treeniä pois. Sitäpaitsi teinit eivät tajua, mihin lumi pitää laittaa, jotta tilaa riittää koko talveksi. Tai eivät välitä. Eli joutuisi kuitenkin itse ne vielä kerran siirtelemään.

Siirrelkööt sitten omilta pihoiltaan.

Sehän on täysin mahdotonta kertoa teineille, miten ja mihin lumi kolataan, kun ollaan _yhdessä_ tekemässä lumitöitä?

Kaikilla vanhemmilla ei ikävä kyllä ole esimieskoulutusta. Kovasti kuitenkin ollaan johtamassa töitä vaikka ei alkeellisiakaan asioita tajuta. Mutisevat kuitenkin kahvituvissa omista kyvyttömistä esimiehistään innokkaasti.

Vierailija
178/191 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nukuin 12.30 saakka ja menin aamup...brunssin jälkeen itse lumitöihin. En halua antaa hyvää treeniä pois. Sitäpaitsi teinit eivät tajua, mihin lumi pitää laittaa, jotta tilaa riittää koko talveksi. Tai eivät välitä. Eli joutuisi kuitenkin itse ne vielä kerran siirtelemään.

Siirrelkööt sitten omilta pihoiltaan.

Sehän on täysin mahdotonta kertoa teineille, miten ja mihin lumi kolataan, kun ollaan _yhdessä_ tekemässä lumitöitä?

Kaikilla vanhemmilla ei ikävä kyllä ole esimieskoulutusta. Kovasti kuitenkin ollaan johtamassa töitä vaikka ei alkeellisiakaan asioita tajuta. Mutisevat kuitenkin kahvituvissa omista kyvyttömistä esimiehistään innokkaasti.

Ei lasten kasvatukseen tarvitse esimieskoulutusta, arkijärki riittää.

Vierailija
179/191 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman muuta lumitöihin, ei ole kuitenkaan helppoa teiniä siihen patistaa. Voimia!

Vierailija
180/191 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin kai erilainen teini, kun lumityöt ja haravointi oli about ainoat kotityöt, jotka tein oma-aloitteisesti.