Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Teini lumitöihin vai ei?

Vierailija
03.01.2021 |

Lunta tuli yöllä. Meillä teinit nukkuivat tänään kymmeneen sillä välin, kun vanhemmat siivosivat ja laittoivat brunssin. Brunssilla kysyimme vapaaehtoisia lumitöihin, mutta kukaan ei ilmoittaunut. Käskisitkö?

Kommentit (191)

Vierailija
141/191 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se mene niin, että aikuinen päättää muuttaa omakotitaloon, mutta velvoittaa lapsen tekemään lapselle liian raskasta työtä. Sellainen ei kuulu sivistysvaltioon. Lapseksi katsotaan alle 18 vuotias, mutta lumityöhön liian nuorena pidän 12-13 vuotiasta.

Kevyt pakkaslumi, ok, nuoska&iso piha&korkeat kinokset, ei ok.

Lapsi voi pilata selkänsä liian raskaassa hommassa, siksi lapset eivät esim. saa käydä kuntosalilla. En ymmärrä sitäkään, että lapsen annetaan esim. kilpavoimistella kroppansa pilalle jo lapsena.

Jos perheen lapset haluavat koiran, vastuu koirasta on kuitenkin aikuisilla. Ei niin, että kun kerran halusittekin koiran, hoitakaa. Ei mene niin, aikuinen vastaa viimekädessä koirasta, ei lapsi.

Lapsen vastuulla ovat hänen omat tavaransa, vaatteensa ja huoneensa, ja se, ettei lapsi aiheuta lisätyötä ja sotkua kodin muissa huoneissa. Koulu ja siihen kuuluvat läksyt ovat lapsen varsinainen työ joka menee kaiken edelle.

Vierailija
142/191 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se mene niin, että aikuinen päättää muuttaa omakotitaloon, mutta velvoittaa lapsen tekemään lapselle liian raskasta työtä. Sellainen ei kuulu sivistysvaltioon. Lapseksi katsotaan alle 18 vuotias, mutta lumityöhön liian nuorena pidän 12-13 vuotiasta.

Lapsi voi pilata selkänsä liian raskaassa hommassa, siksi lapset eivät esim. saa käydä kuntosalilla. En ymmärrä sitäkään, että lapsen annetaan esim. kilpavoimistella kroppansa pilalle jo lapsena.

Jos perheen lapset haluavat koiran, vastuu koirasta on kuitenkin aikuisilla. Ei niin, että kun kerran halusittekin koiran, hoitakaa. Ei mene niin, aikuinen vastaa viimekädessä koirasta, ei lapsi.

Lapsen vastuulla ovat hänen omat tavaransa, vaatteensa ja huoneensa, ja se, ettei lapsi aiheuta lisätyötä ja sotkua kodin muissa huoneissa. Koulu ja siihen kuuluvat läksyt ovat lapsen varsinainen työ joka menee kaiken edelle.

Kaikki me voimme pilata selkämme liian raskaissa hommissa tai varomattomasti treenatessa. Juuri sen takia huonoselkäisenä haluan opettaa 10-vuotiaan poikani  sekä pitämään huolta lihaskunnostaan että arvostamaan  oikeita nostoasentoja jne. Mitenköhän minä sen hänelle opetan muuten kuin tekemällä hänen kanssaan lumitöitä ja opettamalla, minkäverran kannattaa kerralla kolaan ottaa, mitä tarkoittaa lihashuolto ja minkälaisissa tilanteissa olen omia lihaksiani tullut repineeksi? Samalla voin opettaa hänelle sen, että lumityöt ovat yleisin tapa miesten hankkia sydänkohtaus, joten tulen opastaneeksi häntä samalla myös laajemmin miettimään terveysseikkoja, vaikka asia ei vielä häntä koskekaan. Hän on kuitenkin iässä, jossa sekä kuolevaisuus että jalkapalloilijan ura kiinnostaa häntä kovasti, joten tieto menee nyt perille.

Sinä oletat kuten niin moni muu, että ei ole väliä sillä ettei vanhempi käy noita asioita lasten kanssa läpi, kyllä valmentaja /opettaja /pomo /netti /puoliso sitten opettaa. Kyllä jää ohueksi ohjaaminen sitten, jos vain keveää pakkaslunta laittaa teinin nakkelemaan ei väliä miten ja minne. Kasvata sinä ikuisia lapsia, minä kasvatan lapsestani aikuista. Isolla aalla. Ehkä muidenkin kannattaisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/191 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei missään nimessä. Psyyke ja kroppa kärsii jos käsketään tai kielletään.

Kai tämä oli vitsi? Oikeastiko joku uskoo tuohon?

Sen pitäisi olla selvä, että jos ei tiedä lainkaan mitä tarkoittaa käskyt ja kiellot, niin ei ole mukavaa armeijassa tai töissä. Eikä ole polla kunnossa, koska näkemys elämästä on todellakin lumihiutaletasoa ja suhteet muihin kovin hauraat.

Noin kasvatettu osaa ehkä huolehtia, ettei vain kukaan koskaan käytä hyväksi, mutta koska ei osaa itse olla käyttämättä muita hyväksi, eikä kukaan muukaan sellaista siedä, niin kuka nämä kaikki sitten ruokkii kun heidän vanhemmistaan aika jättää? 

Vierailija
144/191 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulisin, että aika harva on ulkoistanut lumityöt talon teineille. Joo, voi lumitöillä rikkoa itsensä, mutta uskaltaisin väittää, että useampi teini on telonut itsensä trampalla. Ikäviä tilanteita tietysti molemmat.

Kyllä mä mun lapsia olen opastanut, että raskasta nuoskalunta otetaan vähän kerralla, ettei tule onnettomuutta. Ovat uskoneet viimeistään sitten, kun ovat saaneet lapion jumiin nuoskakimpaleen alle. Ei riittänyt voimat, taisivat oppia tilanteessa jotain, kun eivät toistaneet virhettä. Tietysti nuo kotityöt tulee suhteuttaa lapsen ikään, osaamiseen ja voimiin. Teiniltä voi jo vaatia kotitöihin osallistumista. Jos teiniä ei ikinä kiinnosta mikään, niin onnea vaan loistavasta kasvatustyötä.

Ja tuo aloitus. Joo, lapsiltako pitää kysyä, miten ja missä perhe asuu? Ei, se on vanhempien päätös. Kyllä lapsella saa asiaan mielipide olla, mutta ei vanhemmilla ole velvollisuutta muuttaa lapsen/lasten oikkujen perässä.

Samaa mieltä muuten lemmikeistä. Ne ovat aina aikuisten vastuulla, eikä jokaista söpöä kissaa/koiraa/marsua tarvitse raahata kotiin. Vaikka se KaisaKalle niin siitä eläimestä tykkää.

Vierailija
145/191 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia lumityöt kuuluu teineille? Ei meillä ainakaan.

Teinit asuvat taloudessa, missä pitää tehdä lumitöitä, eli teinit tekevät lumitöitä. Jos taloudessa on lemmikkejä, niistä huolehtiminen kuuluu myös teineille. Jos taloudessa ei käy siivoojaa, siivous kuuluu myös teinille.

Lemmikit on kyllä oma harrastus ja niistä huolehtii se, joka ne on ottanutkin. Eri asia, jos perheen kanssa on asia yhdessä päätetty. 

Nimenomaan ei noin. Eläimestä pitää osata kenen tahansa kantaa vastuuta, se ei siinä mielessä ole harrastus. Vastuuntunto nimenomaan tarkoittaa sitä, että huolta pidetään vaikka ärsyttäisi eikä huvittaisi. Se on eri asia, että jotain koiranhoitoa ei pidä nakittaa teinille huvin vuoksi eikä lenkittämään laiteta lasta, jota koira sitten retuuttaa menemään.

Mutta mitäs jos toinen vanhempi on poissa ja toisella jalka kipeä? Ja koira ei tottele teiniä, koska häntä ei ole lainkaan opastettu? Jos koiraa pidetään tosiaan perheenjäsenenä nykyisin niinkuin se useimmille on, eihän sitä voida eristää teineistä henkisesti, se tuntee olonsa kurjaksi niin. Ja itse asiassa, teinikin on onnellisempi jos hänellä on suora suhde koiraan kuin jos hän vain pälyilee sitä mustasukkaisena. Teini on yleensä kuitenkin ihminen, ei oikeuksienmetsästysrobotti.

Eletään korona-aikaa. Kerroin tuossa teinille, että hänen on syytä tietää missä ja mitä hevosten ruuat ovat ja millä periaatteella niitä annetaan ja mikä on turvallista ja mikä vaarallista, ja miten vesihuolto toimii ja mitä ratkaisuja voi käyttää ongelmatilanteessa. Samaten kun olen häntä opettanut aikojen saatossa siihen, minkälaisia eläimiä ne ovat ja miten niitä käsitellään. Ne eivät ole hänen harrastuksensa, mutta hän on hyväksynyt pohjakoulutuksen asiaan, koska ymmärtää että se on hänelle tilaisuus tutustua vanhempansa taitoihin ja sielunelämään, ja hänen täytyy osata toimia jotenkin jos aikuiset sairastuvat. Eläimiä ei voi jättää heitteille vain siksi, että teini ei osaa tehdä mitään tai tiedä edes, keneltä pyytäisi apua. Kun ollaan perhe, pitää pystyä toimimaan yksikkönä, ja kasvaa siihen.

Vierailija
146/191 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki me voimme pilata selkämme liian raskaissa hommissa tai varomattomasti treenatessa. Juuri sen takia huonoselkäisenä haluan opettaa 10-vuotiaan poikani  sekä pitämään huolta lihaskunnostaan että arvostamaan  oikeita nostoasentoja jne. Mitenköhän minä sen hänelle opetan muuten kuin tekemällä hänen kanssaan lumitöitä ja opettamalla, minkäverran kannattaa kerralla kolaan ottaa, mitä tarkoittaa lihashuolto ja minkälaisissa tilanteissa olen omia lihaksiani tullut repineeksi? Samalla voin opettaa hänelle sen, että lumityöt ovat yleisin tapa miesten hankkia sydänkohtaus, joten tulen opastaneeksi häntä samalla myös laajemmin miettimään terveysseikkoja, vaikka asia ei vielä häntä koskekaan. Hän on kuitenkin iässä, jossa sekä kuolevaisuus että jalkapalloilijan ura kiinnostaa häntä kovasti, joten tieto menee nyt perille.

Sinä oletat kuten niin moni muu, että ei ole väliä sillä ettei vanhempi käy noita asioita lasten kanssa läpi, kyllä valmentaja /opettaja /pomo /netti /puoliso sitten opettaa. Kyllä jää ohueksi ohjaaminen sitten, jos vain keveää pakkaslunta laittaa teinin nakkelemaan ei väliä miten ja minne. Kasvata sinä ikuisia lapsia, minä kasvatan lapsestani aikuista. Isolla aalla. Ehkä muidenkin kannattaisi.

No kylläpä olet Täydellinen ihminen ja vanhempi. Oikein isolla teellä. Kymmenenvuotiaan ei tarvitse treenata tavoitteellisesti vaan leikkiä. Teini-ikäisen ei kuulu lukea lääkärikirjoja vaan hengailla kavereiden kanssa. Mutta täydellisen vanhemman täydellinen lapsi tietenkin venyttelee joka ilta sydänystävällisen iltapalan jälkeen ja käy säännöllisesti hierojalla ja nikaman niksauttajalla.

Kirjoituksesi on v**un sairas.

Vierailija
147/191 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi toki käskeä, mutta aika voimaton sitä on jos teini ei halua totella.

Noinko teillä on perheessä elämänhallinta hukassa? Onko teillä aikuisia lainkaan kotona?

Vierailija
148/191 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kylläpä olet Täydellinen ihminen ja vanhempi. Oikein isolla teellä. Kymmenenvuotiaan ei tarvitse treenata tavoitteellisesti vaan leikkiä. Teini-ikäisen ei kuulu lukea lääkärikirjoja vaan hengailla kavereiden kanssa. Mutta täydellisen vanhemman täydellinen lapsi tietenkin venyttelee joka ilta sydänystävällisen iltapalan jälkeen ja käy säännöllisesti hierojalla ja nikaman niksauttajalla.

Kirjoituksesi on v**un sairas.

Sairaampaa on se, että lapsi vie perheen aikuisia kuin litran mittaa, eikä hänen tarvitse osallistua perheen askareisiin.

Jos lapsi haluaa harrastaa tavoitteellisesti, niin miksi ei? Siis jos on puhtaasti lapsen halusta eikä vanhempien painostuksesta. Venyttely ja kehon huolto on kyllä hyvä oppia jo pienenä. Varsinkin, jos tietää, että esim selkävikoja on sukurasitteena.

Vierailija
149/191 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitseeko tällaista edes kysyä? Mitäs sitten kun teini asuu omillaan ja lunta tupruttaa piha täyteen? Soittaako äidille ja isille että tulkaa kolaamaan kun ei kuulu mulle enkä tiedä mikä on lumikola ja miten päin sitä pidetään. 

En halua arvostella muiden kasvatustapoja mutta valmistelkaa nyt hyvän tähden lastanne maailmaan niin, että osaa tehdä asioita, kuten kolata piha, vaihtaa autonrenkaat, pyöränkumit, pestä pyykkiä, tehdä ruokaa ja siivota. Ja tietää miten lyödään koukku seinään tai silitetään paita.

Meillä eilen kolattiin piha, mukana hääräsi iloinen kolmevuotias oman pikku lapion kanssa. Se on ihan siitä kiinni miten asiat lapsille esitetään, jos itse nurisee että plääh pitää kolata niin ei kai se lastakaan innosta.

Vierailija
150/191 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu ihan sun kasvatusfilosofiasta:

1) teinin on paras oppia ajoissa, ettei elämä ole ruusuilla tanssimista, ja tottua tekemään töitä eikä ainoastaan löllyä mukavuudessa

2) teinin elämässä tulee olemaan myöhemminkin ihan tarpeeksi ikäviä ja tylsiä juttuja, nauttikoon nyt vielä, kun voi

Tuo 1) on todella perseestä. Oma vanhempani (äiti) uskoi siihen ja oli todella ikävä minua kohtaan. Vaikka MUN elämäni olisi NIMENOMAAN ollut ruusuilla tanssimista ilman sitä käyrää k*rpää. Hän ainoastaan PILASI mun elämäni uhkailemalla, että elämäni tulee olemaan P A S K A A, ellen suhtaudu siihen kärsien, vaikka ainoan kärsimyksen mun elämääni TOI HÄN, SE S A A T A N A N H U O R A P A S K A.

Vierailija
151/191 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noinko teillä on perheessä elämänhallinta hukassa? Onko teillä aikuisia lainkaan kotona?

Kyllä yleensä teinillä alkaa löytyä motivaatiota, kun vanhemmilta katoaa motivaatio ostaa teinille uusia vaatteita, älylaitteita, kustantaa mäkkärireissuja jne.

Vierailija
152/191 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarvitseeko tällaista edes kysyä? Mitäs sitten kun teini asuu omillaan ja lunta tupruttaa piha täyteen? Soittaako äidille ja isille että tulkaa kolaamaan kun ei kuulu mulle enkä tiedä mikä on lumikola ja miten päin sitä pidetään. 

En halua arvostella muiden kasvatustapoja mutta valmistelkaa nyt hyvän tähden lastanne maailmaan niin, että osaa tehdä asioita, kuten kolata piha, vaihtaa autonrenkaat, pyöränkumit, pestä pyykkiä, tehdä ruokaa ja siivota. Ja tietää miten lyödään koukku seinään tai silitetään paita.

Meillä eilen kolattiin piha, mukana hääräsi iloinen kolmevuotias oman pikku lapion kanssa. Se on ihan siitä kiinni miten asiat lapsille esitetään, jos itse nurisee että plääh pitää kolata niin ei kai se lastakaan innosta.

Mutta eihän pakottaminen ole avuksi. Jos lasta pakotetaan, hän NIMENOMAAN ei näe järkeä hoitaa autonrenkaita tai muuta paskaa itse. Tiesitkö, että renkaat voi vaihdattaa autoliikkeessä? Ja mitä taas tulee lumitöihin, niin a) okt:ssa asuminen on valinta. Lapselle riittää SIINÄ VAIHEESSA, kun harkitsee sellaista muistuttaa, että siihen tulee lumitöitä.

Toisekseen, totta kai ihminen tekee lumityöt, jos siitä hyötyy itse. Eli jos en tee, piha on hirveää lumivelliä seuraavat x-kuukautta (onkohan nykyään kovin usein enää?) Sen sijaan kolaaminen, jotta vanhempi saisi vetää lonkkaa tai vaikkei vetäisikään, mutta pystyy ne lumityöt myös hyvin itse tekemään, ei ole todellakaan motivoivaa.

Kolaaminen on motivoivaa vain, jos siitä saa hyötyä itselle. Ei muuten.

Ja kyllähän siitä saa, jos ei ne lumet MUUTEN siitä pihalta mihinkään liiku.

Ja jonain nelikymppisenä lapsesi ottaa sen jo riemumielellä liikuntasuorituksena, onpa huono pohjakunto jos jo sitä ennen kuvittelee sen kuntonsa takia tarttevan.

Vierailija
153/191 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä yleensä teinillä alkaa löytyä motivaatiota, kun vanhemmilta katoaa motivaatio ostaa teinille uusia vaatteita, älylaitteita, kustantaa mäkkärireissuja jne.

Etköhän ole itse ne lumityöt valinnut muutettuasi omakotitaloon, vai mitä kohtaa siinä muutossasi vastuistasi et tajunnut?

Vierailija
154/191 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai ihan vain kerrotaan, että wifin salasana vaihtuu, jos lumitöitä ei tehdä. Jotain vanhemmuutta nyt. Ja alkuperäiseen, tottakai teinien kuuluu tehdä oma osuutensa. Ja hirveä karhunpalvelus niille lapsille, jotka eivät joudu opettelemaan vastuunottoa.

Vierailija
155/191 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai ihan vain kerrotaan, että wifin salasana vaihtuu, jos lumitöitä ei tehdä. Jotain vanhemmuutta nyt. Ja alkuperäiseen, tottakai teinien kuuluu tehdä oma osuutensa. Ja hirveä karhunpalvelus niille lapsille, jotka eivät joudu opettelemaan vastuunottoa.

Kas vain, mä en tehnyt yhtään lapsena lumitöitä ja nykyisin teen joka talvi. Oletko vain vähän i d i o t t i ja et osaa kasvattaa, jos luulet, että lapsena on pakko tehdä yhtään mitään osatakseen rytyä niihin aikuisena? 😄 Entäs, jos asuu lapsuutensa kerrostalossa? Ei vöi myyttää omakotitälöön, köskä ei ole bagotettu tekemään lumitöitä, niinkö, ääliö?

Vierailija
156/191 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristallikissa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kas vain, mä en tehnyt yhtään lapsena lumitöitä ja nykyisin teen joka talvi. Oletko vain vähän i d i o t t i ja et osaa kasvattaa, jos luulet, että lapsena on pakko tehdä yhtään mitään osatakseen rytyä niihin aikuisena? 😄 Entäs, jos asuu lapsuutensa kerrostalossa? Ei vöi myyttää omakotitälöön, köskä ei ole bagotettu tekemään lumitöitä, niinkö, ääliö?

Kerrostalossa asuvilla on sitten jotain muuta, mihin pitää osallistua. Ja kirjoituksesi nyt ei oikeastaan hirveästi vakuuttanut siitä, että lumitöitä tekemättömästä kasvaa tasapainoinen aikuinen.

Vierailija
157/191 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta eihän pakottaminen ole avuksi. Jos lasta pakotetaan, hän NIMENOMAAN ei näe järkeä hoitaa autonrenkaita tai muuta paskaa itse. Tiesitkö, että renkaat voi vaihdattaa autoliikkeessä? Ja mitä taas tulee lumitöihin, niin a) okt:ssa asuminen on valinta. Lapselle riittää SIINÄ VAIHEESSA, kun harkitsee sellaista muistuttaa, että siihen tulee lumitöitä.

Toisekseen, totta kai ihminen tekee lumityöt, jos siitä hyötyy itse. Eli jos en tee, piha on hirveää lumivelliä seuraavat x-kuukautta (onkohan nykyään kovin usein enää?) Sen sijaan kolaaminen, jotta vanhempi saisi vetää lonkkaa tai vaikkei vetäisikään, mutta pystyy ne lumityöt myös hyvin itse tekemään, ei ole todellakaan motivoivaa.

Ja jonain nelikymppisenä lapsesi ottaa sen jo riemumielellä liikuntasuorituksena, onpa huono pohjakunto jos jo sitä ennen kuvittelee sen kuntonsa takia tarttevan.

Pakottaminen? Voi hyvän tähden sentään. Sinun kotonasi taitaa lapset vain maata sohvalla kännyköitä näpytellen, koska mielestäsi lumen kolaaminen on työtä!? Kerros nyt, että menetkö vaihtamaan lapsesi puolesta vessapaperirullan kun hän huomaa ovelta, että se on loppu? Kun kännykästä loppuu akku, laitatko sen lapsesi puolesta lataukseen, koska eihän nyt herran tähden lasta voi pakottaa laittamaan töpseliä seinään. Syötätkö teini-ikäistä, koska ei jaksa nosta haarukkaa suuhun ja teetkö eväät valmiiksi jääkaappiin, ettei vain tarvitse tehdä mitään työtä vaan leikkiä kännykällä. Mahtavaa, jos teidän perheessä on vara ulkoistaa takapuolen pyyhkiminen ulkopuolisille. Kyllä minullakin on vara vaihdattaa auton renkaat liikkeessä, mutta minkä ihmeen takia laitan siihen 70€ kun osaan itsekin hoitaa homman. En tarkoita, että kaikkea tarvitsee itse tehdä, mutta jos lasket lumen kolaamisen pakottavaksi työksi niin aika uusavuttomalta kuulostaa. Olkaa sitten lumen saartamana neljän seinän sisällä kun se kolaaminen on työtä, josta ei kukaan maksa palkkaa, eikä muutenkaan kuulu teidän perheen hommiin.

Vierailija
158/191 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos reissussa menee rengas rikki, niin se tapahtuu tietysti sopivasti rengasliikkeet pihassa?

Jos teini kolaa pihaa, niin vanhemmat automaattisesti vetää lonkkaa? Mitä jos ovat vaikka töissä tai tekevät teinille pizzaa tai siivoavat taloa sisältä? Ja onhan se myös teinin koti, kyllä teini itsekin hyötyy siitä, että ei ole kengät täynnä lunta kun kävelee pihan poikki.

Vierailija
159/191 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ne teinit halunneet muuttaa sinne, missä lumitöitä pitää tehdä? Vai asuisivatko mieluummin kerrostalossa mukavasti?

En käskis, voisin lahjoa.

Mut ei oo lasten homma tehdä tollasia.

Vierailija
160/191 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistuttaisin niitä joilla on nyt pienet lapset(koska tämä pitää aloittaa suunnilleen syntymästä asti) että opettakaa ne mukulat jo ihan pienestä siihen että yhteinen koti, yhteinen tekeminen. Kukaan ei pääse perheessä kuninkaaksi toisten passattavaksi. Kaikkeen tekemiseen lapset mukaan, tällä tavoin syntyy yhteisyyden tunne. Tällaisiaa perheissä ei sitten teininäkään kehdata passuuttaa toisia oman periin eteen, vaan osallistutaan yhteiseen elämään yhdessä.