Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Teini lumitöihin vai ei?

Vierailija
03.01.2021 |

Lunta tuli yöllä. Meillä teinit nukkuivat tänään kymmeneen sillä välin, kun vanhemmat siivosivat ja laittoivat brunssin. Brunssilla kysyimme vapaaehtoisia lumitöihin, mutta kukaan ei ilmoittaunut. Käskisitkö?

Kommentit (191)

Vierailija
101/191 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia lumityöt kuuluu teineille? Ei meillä ainakaan.

Teinit asuvat taloudessa, missä pitää tehdä lumitöitä, eli teinit tekevät lumitöitä. Jos taloudessa on lemmikkejä, niistä huolehtiminen kuuluu myös teineille. Jos taloudessa ei käy siivoojaa, siivous kuuluu myös teinille.

Siis mitä? Jos teinin vanhempi siis päättää vaikka ottaa 8 koiraa ja 16 kissaa, niin teinin on niitä omalta osaltaan hoidettava vaikka ei eläimistä pitäisi, niinkö? Vanhemmat päättää haluta asua 3000neliön tontilla niin teinihän ne lumet kolaa tai itkee ja kolaa? Just.

Siivota pitää asumismuodosta huolimatta, siksi siivous kuuluu myös lapsille ikätaso huomioiden. Samoin pyykkihuolto ja ruuanlaitto.

Mutta kyllä meilläkin teineistä lähtien on pieni korvaus just lumitöistä ja ruohonleikkuusta maksettu, kun ovat alkaneet itsenäisesti niitä hoitaa. Kuten myös isommista puutöistä, pihatöistä, remonttiavuista ym. on maksettu jo pienestä lähtien, pienille toki vaan pikkusummia ja aina ahkeruuden mukaan. Kummasti kannustaa lasta tekemään hommia eikä vaan lorvimaan kun näkee mitä sisarus ostelee tienaamillaan rahoilla, tai ylipäätään se kun näkee sisaruksen säästöpossun sisällön kasvavan ja itsellä ei ole kuin pari kolikkoa... Pihan marjojen ja hedelmien keruusta ei ole "palkkaa" saanut, mutta jos ei ole osallistunut keräämiseen, ei myöskään talvella ole päässyt nauttimaan herkuista, mitä sitten tehdään. Eli yleensä ovat osallistuneet. Samoin esikoinen vihaa lumihommia, eikä siis niitä isommalti tee (kun yksi lapsista tykkää hommasta ja tekisi ihan kuntoilunkin vuoksi, ilman palkkaakin), mutta aina on itsestäänselvyys ollut että se joka lumisateen jälkeen ulos ensimmäisenä menee, putsaa portaat ja etuterassin ettei lunta tule sisälle, sen hoitaa mukisematta. Samoin hoitaa polun teon ulkovarastoon, jossa säilyttää harrastusvälineitään, muut käy varastossa harvakseltaan. Nämä tekee ilman korvausta tietysti.

Samoin koiran hoidan minä, kun minä olen sen halunnutkin. Totta kai asia olisi eri ja teinitkin osallistuisivat täysipainoisesti esim. lenkkeilyttämiseen jos yhdessä olisi koira hankittu, mutta kun muut perheestä ei niinkään ole eläinihmisiä niin aika kohtuutonta mun mielestä olisi vaatia muita tekemään lisätyötä ja lähteä tarpomaan tuonne tuiskuun koiraa lenkittämään vain siksi että yksi perheenjäsen on sen koiran halunnut... Auttavat totta kai tarvittaessa ilman korvausta jos olen vaikka kipeä.

Tällä tavalla toimimalla ei ole _ikinä_ tarvinnut vääntämällä vääntää kotitöiden teosta. Siivous, ruuanlaitto, pyykit, omien jälkien korjaaminen, niin ei ole juuri koskaan tarvinnut asioista sanoa, jokainen on hoitanut oman, iän karttuessa kasvavan osuutensa kotitöistä. Samalla ovat oppineet sen, ettei raha tipu taivaasta, vaan mitä enemmän on valmis näkemään vaivaa, sen paremmin tulee rahaakin.

Meillä lapset on lapsia, ei niitä ole tehty sen vuoksi että itse pääsee helpommalla kun yksi lapsi lenkittää koiran, toinen kolaa pihan ja itse saa lekotella sohvalla työpäivän jälkeen. Olisihan ne voinut siihen pakottaa, mutta ei kyllä nähty mitään järkevää syytä siihen. Vastuuntuntoisiksi ja ahkeriksi ovat oppineet näinkin.

Joo... Järkevät ihmiset heti näkee että kun jotakuta vastuutetaan "lemmikeistä" ja tämän yllä lainatun neropatin ensimmäinen argumentti on 8 + 16 lemmikkiä niin kyllä saa hälytyskellot soida hänen maailmankatsomuksensa kanssa. Ihan selvä tapaus että mitään ei saa lapsilta vaatia ja että kotitöistä pitää maksaa. Ja sitten itketään että miksi työelämässä ja aikuisten maailmassa oman lapset pälä pälä pälä pälä. Hävettää nykyihmiset ja ylläoleva postaus ihan jäätävästi. Kukaan sunkaan kersoja halua riesakseen töissä tai missään muuallakaan.

Vierailija
102/191 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen noin 10v. asti tehnyt kotitöitä lapsuudenkodissani pihatyöt mukaan lukien, ja huomasin omilleni muutettuani että pärjäsin huomattavasti paremmin kuin monet saman ikäiset kaverini.

Mielestäni kaikki kodin työt kuuluvat kaikille kodissa asuville siitä hetkestä eteenpäin kun he voivat terveyttään ja kenenkään turvallisuutta vaarantamatta osallistua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/191 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi pakottaa teini tekemään yhtään mitään? Itse olet hänet tänne maailmaan vängännyt, pidä huoli nyt vaan.

Teini voi omaan tahtiinsa opetella kotitöitä. Oman huoneen siistinä pitäminen pitää opettaa jo taaperona/lapsena, eikä siitä voi luistaa. Teinin työ on koulu, sen pitää sujua, sekä valitsemansa harrastukset, kaikki muu on toisarvoista.

Lumitöitä voi kevyesti harjoitella, jos teini haluaa, mutta rinnastaisin raskaat lumityöt kuntosaliharjoitteluun , jota ei keskenkasvuinen saa tehdä. Muutenkaan minkään työn tekeminen pakotettuna, hampaat irvessä tai itku kurkussa ole mitään muuta kuin vanhempien tyranniaa.

Näin kasvatetaan omaa napaa tuijottavia ihmisprseitä joilla työelämässä ensimmäiset 15 vuotta kuluvat alkeellisten yhteityötaitojen opettelussa.

Jep.

Joillain ihan käsittämätön asenne töissä. Minä minä minä minä minä. Asiakkaille ollaan töykeitä.

Yhteen firmaan lähetin palautteen että teidän ennen niin hyvä asiakaspalvelu on vähän kärsinyt näistä tekokynsihirviöistä jotka nykyään on teillä töissä. En saanut vastausta mutta nuo muitsut katosi katukuvasta aika nopeasti ja meno palautui paremmaksi.

t. ohis

Nämä sankarit eivät osaa keittää kahvia, laittaa tiskikonetta päälle tai tyhjentää sieltä puhtaita (ei mulle niistä makseta), jotkut pystyvät peräti laittamaan omat astiansa koneeseen jos joku on ehtinyt tyhjentää sen.

myös ohis

Mitä olen tehnyt väärin, kun mun 6-vuotias osaa tyhjentää astianpesukoneen ja tehdä lumitöitä?

Niin, lapsikin osaa tehdä nämä hommat, mutta silti niitä pitäisi "harjoitella" pakotettuna nuoruusvuodet läpi? Kysehän on vain vanhempien tyranniasta.

Minä teen tänä talvena ensimmäistä kertaa elämässäni lumityöt, eikä siinä ole ollut mitään opeteltavaa.

Parempi siis opettaa teini siihen, että kotona on palvelijoita, jotka vievät likaiset astiat tiskikoneeseen, viikkaavat vaatteet kaappiin ja imuroivat, kun itseä ei kiinnosta moinen? Ei tosiaan ole tähtitiedettä, mutta yllättävän paljon on nuoria aikuisia, joilla ei ole kodinhoidosta edes auttavia perustaitoja.

Vierailija
104/191 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi pakottaa teini tekemään yhtään mitään? Itse olet hänet tänne maailmaan vängännyt, pidä huoli nyt vaan.

Teini voi omaan tahtiinsa opetella kotitöitä. Oman huoneen siistinä pitäminen pitää opettaa jo taaperona/lapsena, eikä siitä voi luistaa. Teinin työ on koulu, sen pitää sujua, sekä valitsemansa harrastukset, kaikki muu on toisarvoista.

Lumitöitä voi kevyesti harjoitella, jos teini haluaa, mutta rinnastaisin raskaat lumityöt kuntosaliharjoitteluun , jota ei keskenkasvuinen saa tehdä. Muutenkaan minkään työn tekeminen pakotettuna, hampaat irvessä tai itku kurkussa ole mitään muuta kuin vanhempien tyranniaa.

Näin kasvatetaan omaa napaa tuijottavia ihmisprseitä joilla työelämässä ensimmäiset 15 vuotta kuluvat alkeellisten yhteityötaitojen opettelussa.

Jep.

Joillain ihan käsittämätön asenne töissä. Minä minä minä minä minä. Asiakkaille ollaan töykeitä.

Yhteen firmaan lähetin palautteen että teidän ennen niin hyvä asiakaspalvelu on vähän kärsinyt näistä tekokynsihirviöistä jotka nykyään on teillä töissä. En saanut vastausta mutta nuo muitsut katosi katukuvasta aika nopeasti ja meno palautui paremmaksi.

t. ohis

Nämä sankarit eivät osaa keittää kahvia, laittaa tiskikonetta päälle tai tyhjentää sieltä puhtaita (ei mulle niistä makseta), jotkut pystyvät peräti laittamaan omat astiansa koneeseen jos joku on ehtinyt tyhjentää sen.

myös ohis

Mitä olen tehnyt väärin, kun mun 6-vuotias osaa tyhjentää astianpesukoneen ja tehdä lumitöitä?

Niin, lapsikin osaa tehdä nämä hommat, mutta silti niitä pitäisi "harjoitella" pakotettuna nuoruusvuodet läpi? Kysehän on vain vanhempien tyranniasta.

Minä teen tänä talvena ensimmäistä kertaa elämässäni lumityöt, eikä siinä ole ollut mitään opeteltavaa.

Parempi siis opettaa teini siihen, että kotona on palvelijoita, jotka vievät likaiset astiat tiskikoneeseen, viikkaavat vaatteet kaappiin ja imuroivat, kun itseä ei kiinnosta moinen? Ei tosiaan ole tähtitiedettä, mutta yllättävän paljon on nuoria aikuisia, joilla ei ole kodinhoidosta edes auttavia perustaitoja.

Jep. Tämä oli 20 vuotta sitten mutta silloinen poikkis sanoi minulle kun kritisoin hänen kaveriaan joka muutti kotoa pois ja ihan hämmästyi että tiskit ei katoakaan itsestään ja astiat ei pese itseään ja niin pois päin että "miksi sitä tUoMiTsEt ihmisiä!!=!==!". Olin vähän että ok. Onneksi jäi entiseksi tämä "mies".

Vierailija
105/191 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kasvatan mun lapsista yhteiskuntakelpoisia ja sellaisia jotka pärjäävät muutettuaan kotoa. Joka päivä osallistuvat keittiötöihin ja välillä siivoavat, kyselemistä en harrasta vaan töihin osallistuminen on itsestäänselvää. Miksi lapsia pitäisi jotenkin palvella, eikö talon asukkaat yhdessä hoida kotia?

Vierailija
106/191 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen noin 10v. asti tehnyt kotitöitä lapsuudenkodissani pihatyöt mukaan lukien, ja huomasin omilleni muutettuani että pärjäsin huomattavasti paremmin kuin monet saman ikäiset kaverini.

Mielestäni kaikki kodin työt kuuluvat kaikille kodissa asuville siitä hetkestä eteenpäin kun he voivat terveyttään ja kenenkään turvallisuutta vaarantamatta osallistua.

Sama kokemus. Nuorempana kun oli ikäluokkaa "just muuttanut omilleen", niin monille oli ihan hepreaa esim huonekalujen kokoaminen tai se, miksi suihkussa on vielä iltapäivällä nilkkoihin asti vettä, kun aamulla kävi pikasuihkussa. Puhumattakaan siitä, että tämä omilleen lähtenyt olisi edes omistanut ruuvimeisselin tai vasaran.

Ruokaan meni monilla tuhottomasti rahaa, kun vetivät pelkkää einestä. Mutta kyllähän teineillä tulee olla pelkkiä oikeuksia, jotta oppivat välttelemään velvollisuuksia ja ahdistumaan töistä niin, että ovat mt-ongelmien vuoksi sairaseläkkeellä viimeistään kun ikää on 25

Vierailija
107/191 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teinit eivät ole valinneet asuinpaikkaansa, joten meillä lumitöistä, sanoin kuin kesällä ruohonleikkuusta, maksetaan heille vähän. Muista kotitöistä hoitavat osuutensa muutenkin, mutta nuo pihatyöt on ekstraa.

Kertyykö eläkettä? Meilä koulusa opo sano,ett ei kantsi hypätä ja ravaa niska kosteena himass jossei kerry eläketä. Ja viikkorahat ja roskapussin vientipalkkoit pankkitilille.

Vierailija
108/191 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kasvatan mun lapsista yhteiskuntakelpoisia ja sellaisia jotka pärjäävät muutettuaan kotoa. Joka päivä osallistuvat keittiötöihin ja välillä siivoavat, kyselemistä en harrasta vaan töihin osallistuminen on itsestäänselvää. Miksi lapsia pitäisi jotenkin palvella, eikö talon asukkaat yhdessä hoida kotia?

En mäkään kysele kuka haluaa imuroida, vaan annan tehtäväksi tai teen itse, tilanteesta riippuen. Kukaan meillä ei halua elää likaisessa kodissa, ja kaikki haluavat että puhtaita vaatteita löytyy aina. Tätä ei voi jättää yhden harteille kun taloudessa on neljä täysjärkistä, toimintakykyistä ihmistä.

Vierailija
109/191 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teinit eivät ole valinneet asuinpaikkaansa, joten meillä lumitöistä, sanoin kuin kesällä ruohonleikkuusta, maksetaan heille vähän. Muista kotitöistä hoitavat osuutensa muutenkin, mutta nuo pihatyöt on ekstraa.

Kertyykö eläkettä? Meilä koulusa opo sano,ett ei kantsi hypätä ja ravaa niska kosteena himass jossei kerry eläketä. Ja viikkorahat ja roskapussin vientipalkkoit pankkitilille.

Ihan varmasti sanoi 😂

Vierailija
110/191 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Homma toimii tosiaan parhaiten vaikka niin että lumityön tekijä saa pikkusumman rahaa niin eiköhän vapaaehtoisia löydy.

Vierailija
111/191 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos lapset vaan antaa kasvaa pelaamalla ja makaamalla ollan jo aika oikeesti vaikeuksissa vai mistä luulet nuorten aikuisten joilla on elämänhallinta ongelmia tulevan`?  no kaupungista tietty

ei maalla asuvien lapsilla ole tälläistä ongelmaa kun on pienestä pitäen joutunut hakemaan puita joka päivä, luomaan ja kolaaman lumet, siivoamaan ja pyykkihommat siihen päälle

her'ätk'ää' nyt nyhveröt mitä te oikein kasvatatte kotona. eli tulevia oman elämän hallitsevia vai sellaisia koerrostaloasujia jotka ei osaa siivota omassa kodissaan

Vierailija
112/191 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä itsekään teiniä ollut yhtään iloinen, kun joutui tekemään kotona tympeitä kotitöitä. Mutta jälkikäteen ajateltuna olen omille vanhemmille kiitollinen, että jouduin osallistumaan kotini viihtyvyyden ylläpitoon ja tekemään oman osuuteni, vaikka ajoittain saatoin vastustaa tehtäviä kovinkin äänekkäästi.

Vierailija
113/191 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina tehtiin lumityöt ja hiki oli mutta ihanaa raitis ilma . Liikunta toppa puku päällä lapaset pipo päässä . Hienoa. Lumihiutaleet on taidetta . Osaisiko joku ottaa kuvia hiutaleista .

Vierailija
114/191 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesystäväni patalaiska ja vähän päävikainen teini kävi terapiassa ja terapeutti kysyi isältä että voisiko teinin kotitöitä olla vähemmän kun ne rasittavat tätä makaajaa?

Kotityöt oli oman huoneen (hyvin harvoin toteutuvan) siivoamisen lisäksi keittiön imurointi kerran viikossa ja astianpesukoneen tyhjentäminen lähes päivittäin.

Ajatella että ammattilainenkin haluaa pitää yllä sitä että pentu vaan makaa! Kun tämä laiskamato valitti kohtelusta terapiassa :D

Odotan mielenkiinnolla tämän henkilön ”aikuistumista” :D

Vierailija
115/191 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka helvetti tekee töitä ilmaiseksi? Saatanan lampaat, hävetkää.

Kotitöistä harvoille maksetaan.

Vierailija
116/191 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halpaa teini ruokaa , pakaste ranskalaiset ja makkarapalat , litra ketsuppia ja iso limu.

Vierailija
117/191 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miesystäväni patalaiska ja vähän päävikainen teini kävi terapiassa ja terapeutti kysyi isältä että voisiko teinin kotitöitä olla vähemmän kun ne rasittavat tätä makaajaa?

Kotityöt oli oman huoneen (hyvin harvoin toteutuvan) siivoamisen lisäksi keittiön imurointi kerran viikossa ja astianpesukoneen tyhjentäminen lähes päivittäin.

Ajatella että ammattilainenkin haluaa pitää yllä sitä että pentu vaan makaa! Kun tämä laiskamato valitti kohtelusta terapiassa :D

Odotan mielenkiinnolla tämän henkilön ”aikuistumista” :D

No ei tuossa nyt liikaa vaadita! Olisiko teinin kertomuksessa teraoeutille ollut vahvasti värikynää mukana?

Vierailija
118/191 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutehtävät pitää tehdä niihin täytyy löytyä aikaa . Meillä tehtiin kotitöitä joko vapaaehtoisesti tai selkäsaunalla . Lopulta elintason noustessa saatiin jo viikkoraha tiskaamisesta .

Vierailija
119/191 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jos lapset vaan antaa kasvaa pelaamalla ja makaamalla ollan jo aika oikeesti vaikeuksissa vai mistä luulet nuorten aikuisten joilla on elämänhallinta ongelmia tulevan`?  no kaupungista tietty

ei maalla asuvien lapsilla ole tälläistä ongelmaa kun on pienestä pitäen joutunut hakemaan puita joka päivä, luomaan ja kolaaman lumet, siivoamaan ja pyykkihommat siihen päälle

her'ätk'ää' nyt nyhveröt mitä te oikein kasvatatte kotona. eli tulevia oman elämän hallitsevia vai sellaisia koerrostaloasujia jotka ei osaa siivota omassa kodissaan

Kaupungin kerrostaloasunnossa ei vaan ole ollut syytä hakea sisälle puita tai luoda lumia.

Vierailija
120/191 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai teinit ulkoilemaan ja jokin lumensiirtoväline käteen. Voi että, miten joku edes kysyy tällaista. Siis millä perusteella ne rontit jää sinne lämpimään sänkyynsä lojumaan ja koneilla pelaamaan jos ovat hereillä? Vanhemmat esittäytyvät aivan orjamaisina tässä toivottavasti provoksi tarkoitetussa aloituksessa. 

Vanhemmat sänkyyn muhinoimaan ja teinit ulos raittiiseen!

Ja sitten saavat valmistaa brunssin koko porukalle ja kutsua iskän ja äiskän sieltä lakanoiden välistä kahville.