Melatoniinin käyttäjät
Mikä annostus ja valmiste toimii teillä parhaiten?
Kommentit (50)
Se melatoniini pitää ottaa joka ilta samaan aikaan, ja siitä tunnin kuluttua vuoteeseen. Viikon kuluttua alkaa alkaa vaikutus olemaan jo havaittavissa. Jos annat viikonloppuna tai vaikka vain uudenvuodenyönä rytmin luistaa tästä, saat aloittaa koko homman alusta. Jos unirytmi on ollut kuukausia sekaisin, kestää sen palautuminen melatoniinin avullakin kuukausia.
Toki tämä vaatii myös sen, että unta häiritsevät asiat, kuten alkoholi, pitää minimoida elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytän satunnaisesti (jos on stressiä) melaatoniinia 5mg. Sammun kuin saunalyhty.
Yksi apteekin 5mg jostain syystä toimii mulla paremmin kuin vaikka ottaisi 10 ruokakaupan jotain 1,9mg. En tiedä onko se jotenkin paremmin imeytyvässä muodossa vai miksi.
Uskaltaako sitä tosiaankin ottaa enemmänkin , kuin vain yhden?
Uskaltaa, mutta siitä ei ole mitään hyötyä. Melatoniinista ei voi saada yliannostusta. Max 5 mg imeytyy.
Vierailija kirjoitti:
Minulla käytössä Melarest 1,9 pitkävaikutteinen. Silti loppuu unet kesken aamuyöllä. Ei mitään eroa normaalilla ja pitkävaikutteisella tabulla. Ap
Sama pilleri käytössä, otan vain puolikkaan, viikonloppuisin ja lomilla en ollenkaan. Ihan hyvin nukun, paitsi silloin, kun on stressiä. Silloin on tuo aamuyön heräily tuttua.
Vierailija kirjoitti:
Se melatoniini pitää ottaa joka ilta samaan aikaan, ja siitä tunnin kuluttua vuoteeseen. Viikon kuluttua alkaa alkaa vaikutus olemaan jo havaittavissa. Jos annat viikonloppuna tai vaikka vain uudenvuodenyönä rytmin luistaa tästä, saat aloittaa koko homman alusta. Jos unirytmi on ollut kuukausia sekaisin, kestää sen palautuminen melatoniinin avullakin kuukausia.
Toki tämä vaatii myös sen, että unta häiritsevät asiat, kuten alkoholi, pitää minimoida elämästä.
Ehkä sinulla toimii vain noin, minulla se toimii heti, ei tarvitse mitään viikkoa odotella, että alkaa toimimaan ja taukoja voin ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on varmasti ihmiskohtaisia eroja. Minulla toimii melatoniini satunnaiskäytössä. Ja kun otan niitä, niin alkaa selkeästi väsyttämään. Yritän ottaa aina riittävän ajoissa, klo 21 viimeistään. Olen myös herkkä kofeiinille.
Alkoholin poisjättäminen on aina hyvä päätös, vaikka sitä ei palstalla puolleta. Alkoholi sekoittaa kaiken hormonitoiminnan pitkäksi aikaa. Sen kun googletatte. Olen nukkunut paremmin myös viikolla kun jätin viikonloppujuomisen.
Jostain syystä on toiminut parheiten reseptillä saatava 5mg melatoni vitablas. Aikaisemmin kokeilin kaikkia näitä kaupasta saatavia ja ei vaan silleen teheonnut.
Yliopiston apteekin 5mg reseptillä. Toimii.
Minulla ongelma ei ole nukahtaminen vaan heräily yöllä, varsinkin aamuyöstä liian varhain hereille jääminen. Lääkäri määräsi pitkävaikutteista melatoniinia Circadin 2 mg, auttaa hieman mutta max viikon kerrallaan, sitten alkaa vaikutus hälvetä. Otan ohjetta myöhemmin eli lähellä nukkumaanmenoa, kun tarkoitus ei ole vaikuttaa nukahtamiseen vaan aamuyöhön. En tiedä toimiiko vain placebona.
Nyt huomasin että myös ilman reseptiä myydään pitkävaikutteista melatoniinia, ja hinta pienessäkin pakkauksessa alle kolmanneksen reseptilääkkeestä. Kun pakkaus loppuu, aion kokeilla Melarest pitkävaikutteista, kun siinä mainitaan pisin näkemäni vaikutusaika (5 tunnin ajan).
Onko kukaan kokeillut Novanightiä? Ap
Mulla on kanssa reseptillä 5mg eikä mitään vaikutusta. Jos vaikka otan sen pillerin klo. 21 ja menen sänkyyn klo. 22, saan maata siellä parikin tuntia ennen kuin nukahdan. Ja herään viimeistään viiden tunnin päästä. Järki menee, seuraavaksi pyydän oikeita unilääkkeitä, nämä on ihan turhia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytän satunnaisesti (jos on stressiä) melaatoniinia 5mg. Sammun kuin saunalyhty.
Kyllä minäkin sammun niillä, kun menen nukkumaan mutta teho loppuu kesken ja herään valvomaan klo.3 tai 4 ja unet on siinä. Ap
Onko sinulla huolia elämässä? Työ, parisuhde, raha, lapsi tms. Minulla toimii 1,9 melatoniini normaalisti. Jos huolia, niin ei toimi.
Myyn satasella päivässä, ostan kympillä. Eli toimii erittäin hyvin. Kiitos tästäkin puffista.
Eihän se mitään vaikuta mutta ei liene kovin myrkyllistäkään. Ostakke! Ostakke!
2x1,9mg. Ensimmäinen tabletti n. tuntia ennen suunniteltua nukkumaanmenoaikaa, toinen n. puoli tuntia ensimmäisen jälkeen ja sitten vielä hetki lukemista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minäkin sammun niillä, kun menen nukkumaan mutta teho loppuu kesken ja herään valvomaan klo.3 tai 4 ja unet on siinä. Ap
Minulla sama, mutta parempi sekin on kuin valvoa koko yö. Otan nykyään 2 x 1,9mg.
Otan aina kun on vähänkään alkoholia veressä (joo tiedän ei suositella, mutta silloin en nuku) ja jos en saa unta.
Melatoniini auttaa vain siinä tapauksessa jos unettomuus johtuu melatoniinin vajeesta. Ei se muuhun unettomuuteen auta minkäänlaisilla annoksilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla huolia elämässä? Työ, parisuhde, raha, lapsi tms. Minulla toimii 1,9 melatoniini normaalisti. Jos huolia, niin ei toimi.
Stressaava työ ja esivaihtarit. Ap
Ratiopharm 1mg auttaa minua saamaan unenpäästä kiinni ja on auttanut myös pysymään unessa.
En saa myöskään päänsärkyä siitä, kuten joistain muista ja olo On seuraavana päivänä myös kirkas.
Olen ostanut melatoniineja monesta eri maasta ja kokeillut. Mutta suomalainen ratiopharm on ollut paras.
Aluksi oli 1.9mg pitkävaikutteinen (aloitin syksyllä 2019). Vähensin sen sitten 0,95mg ja vaihdoin lyhytvaikutteiseen. Nyt puolisen vuotta 1mg Yliopiston apteekin omaa lyhytvaikutteista valmistetta. Aion varmaan puolittaa pian tuon ja katson pärjäänkö sillä. Sitten lopetan kokonaan. Aivan kuin tuo vaikuttaisi omaan melatoniinin tuotantoon kun syö purkista. Aluksi on aina vaikeampaa nukkua kun annosta vähentää, mutta siihen kyllä sopeutuu sitten.
Vinkki: puhelimen ja tietokoneen näyttö kannattaa himmentää aikaisin illalla jo. Lisäksi sinivalo kannattaa estää.