Koiranpennun etsiminen on ihan mahdotonta. Aiheuttaa pahempaa stressiä kuin työhaastattelu tai pääsykokeet aikoinaan
En koe että itsessäni tai perheessäni olisi mitään arveluttavaa ja ymmärrän hyvin että pitää olla tarkka eläimen pääsemisestä hyvään ja huolehtivaan kotiin. Nyt koronan myötä tilanne on varmasti tiukentunut entisestään.
Perheessämme on aiemmin ollut koira, jonka kuoleman jälkeen emme kyenneet hankkimaan uutta (luopuminen tuntui todella rankalta).
Kommentit (258)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen takia otatte rotukoiria? Meillä maalla on tarjolla paljon sekarotuisia, TERVEITÄ koiria. Nytkin on naapurin koira tiineenä, parilla sadalla eurolla saisi hyvän koiran.
No esim. juuri tuon allergiajutun takia.
Mielenkiintoista, että alkuperäinen viestini sekarotuisista koirista poistettiin. Ilmeisesti rotukasvattajat kokevat sekarotuiset koirat uhkana omalle bisnekselleen.
Minä, kahden sadan euron seropin omistaja, ilmiannoin viestisi, koska vihaan tuota "maalla kasvaneet seropit on terveitä" mantraa, koska siinä ei ole mitään totuuden siementä. Eli ilmiannoin sen provosoivan disinformaation vuoksi. Vain minunkaltaiset hullut, joita todella kiinnostaa koiran terveys, kuvauttavat ja tutkituttavat seropinsa, jolloin voin puhtaalla omalla tunnolla sanoa seropini oleven joko terve tai ei. Kukaan koiran omistaja ei omista röntgenkatsetta, et sinäkään.
Kyselimpä aikoinaan eri seropiryhmässä seropien terveystuloksia. 99% vastaajista piti koiraansa terveenä, vaikka sitä ei oltu tutkittu millään lailla (ainiin, sori, "käyty vain rokotuksilla"), 1% oli tutkituttanut ja sieltä löytyi ihan samoja sairauksia kuin rotukoirissakin.
Sellainen nettikiusaaja siellä. Kun koiria on vuosikymmenet astutettu niin, ettei tule sisäsiitosta, niin kyse ei ole mistään disinformaatiosta. Ongelmahan on siinä, että ei olla mitään virallisia kasvattajia. Oma karjalankarhukoiran ja lapinkoiran sekoitus eli 15-vuotiaaksi ja kuoli vanhuuteen.
Huomenta!
Ei, minua ei haittaa ettei ole Kennelliiton kasvattaja, onhan itsellänikin halpa sekarotuinen. Sekarotuisia on minulla ollut aina rotukoiran ohella - on ollut 4-6 rodun sekoituksia ja kahden rodun miksejä. Ihan samat sairaudet niilläkin on ollut, mitä rotukoirillakin. On ollut cartophenia vaativaa nivelrikkoa, D-lonkkaa, epilepsiaa, sondyloosia, maksasairautta.. jotka eivät näy päälle päin. On myös ollut tervettä, osa pitkäikäisiä ja osa nuorempina menehtyneitä.
Pointti on rautalangasta väätäen tässä: sinä et voi sanoa olevan koiran terve, ellet sinä ole tutkituttanut sitä ja se on fakta. En pysty sinustakaan ennustamaan, kannatko jotain sairautta, vaikka vanhempasi eivät ole serkkuja keskenään, koska en näe nahkojesi alle. Eihän lääkärikään voi sanoa ilman tarkempia tutkimuksia mikä sinut on tuonut lääkärin vastaanotolle.
Minä puhun POPULAATION tasolla, jolla sekarotuiset ovat terveempiä kuin rotukoirat. Tämä ei ole mielipide tai disinformaatiota, vaan tilastollinen fakta. Sinä jankutat yksittäisistä koirista. On totta, että yksittäinen mixi voi olla sairas, mutta todennäköisyys siihen on pienempi kuin rotukoiralla.
Siksi et ole muuta kuin kateellinen nettikiusaaja.
Tuo nyt riippuu paljon siitäkin, mistä rodusta puhutaan. Et voi samassa lauseessa mainita mopsia ja bordercollieta ja olettaa, että ne rinnastuu tilastollisesti yhtä terveiksi. Eivät rinnastu. Siksi ei ole mielekästä sanoa, että sekarotuiset on populaation tasolla terveempiä - sikäli kun ne edes muodostavat keskenään populaatiota.
Etkö kiusaaja tajua? Minä en sano mitään, vaan asiaa tutkineet tutkijat. Sinulle on jo laitettu linkki asiasta, mutta kunnon av-mamma-tyyliin oma kokemus peittoaa tutkimukset.
Mitenkäs minä olen sinua kiusannut, vai oletko sinä sitä ihmistyyppiä jonka kanssa eri mieltä oleminen on kiusaamista. (Sinä itse taas haukuit minut rotukoirakasvattajaksi ja ties miksi joka ei pidä paikkaansa, vähän tuli sellainen olo ettei totuudella ole sulle mitään väliä.)
Juttu on maksumuurin takana, kopioi se tähän jos haluat sitä käyttää keskustelussa.
Väität minua disinformaation levittäjäksi. Tämä on pelkkää kiusaamista. Nimellä mainittuna kyseessä voisi olla jopa kunnianloukkaus. Ja jatkat vaan kiusaamista. Tuollaisille ei pitäisi antaa mitään lemmikkejä.
Nyt sulla taitaa mennä useampi kommentoija sekaisin, en ole kyllä väittänyt tuollaista. Olen vain ollut eri mieltä ja perustellut miksi.
Sikäli ironisesti on disinformaation levittämistä väittää, että olisin väittänyt sinun levittäneen disinformaatiota.
Kiusaajat ovat kaikki samanlaisia. Teitä on vaikea erottaa toisistaan.
Mitäs tällä tarkoitat? Vaikken sanonut niinkuin väitit, minä olen kiusaaja koska olisin voinut tehdä niin?
Käyttäydyt kuin kiusaaja ja nyt pöyristyt, kun sinulle osoitetaan tämä asia. Yllättävää.
Miten käyttäydyin kuin kiusaaja?
Hyökkäämällä yhden keskustelijan kimppuun ja ilmiantamalla valheellisilla väitteillä toisen keskustelijan tekstejä.
Toivottavasti sinun valheesi on poistettu ketjusta tekemäni ilmiannon takia. Syynä: nettikiusaaminen.
Häh, taas sekoilet mitä sattuu. Minä en ole käynyt kenenkään kimppuun enkä ilmiantanut mitään.
Sinä taas olet käyttäytynyt ihmeellisesti syyttäjällä minua asioista jotka eivät ole totta.
Älä valehtele. Miksi sitten vastaisit samaan viestiketjuun, etkä ilmaisisi olevasi eri kirjoittaja? Vai etkö osaa netikettiä?
Vierailija kirjoitti:
Kai nää kyyläykset ja syynit sataa pentutehtailijoiden pussiin, siellä ei paljon kysellä muun kuin rahan perään.
Kyyläysten ja syynien tarkoituksena on löytää pennusta mahdollisimman hyvin huolehtiva perhe, jolla on myös varaa hoitaa koiran lääkärikäynnit.
Koiranpentu työllistää etenkin ensimmäisenä vuotenaan ihan runsaasti.
Vierailija kirjoitti:
Sekarotuisuus ei takaa koiralle parempaa terveyttä
https://yle.fi/uutiset/3-6360850
Faktatarkistus paljasti, että Marjatta toimii Kennelliitossa. Lausunnon arvo = 0.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://yle.fi/uutiset/3-6360850Taas puhutaan yksittäisistä koirista, kun joukkona ajateltuna sekarotuiset ovat terveempiä: https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000006390541.html
Kyllä, mutta kun ne on niin heterogeeninen joukko ettei asiaa ole mielekästä ajatella noin vaikka se periaatteessa totta onkin.
Minulle on oikeasti aivan sama jos joku teettää vaikka labradoodlen pentuja, mutta sitä parempi idea olisi jos saataisiin australian cobberdogin jalostus paremmin käyntiin.
Mitä lisäarvoa vaikka lapinkoiran ja karjalankarhukoiran risteytys tuo, kun etenkin lapinkoiraan rotuna otetaan koiria rodun ulkopuolelta? Pahimmillaan koiralla ei voi sitten metsästää eikä harrastaa kun ei sovi kumpaankaan ominaisuuksien mennessä päällekkäin.
Ymmärrän sen että mikä vaan on parempi kuin sairaaksi jalostetut lyttykuonot ja minun mielestäni niiden jalostaminen pitäisi kieltää eläinsuojelulain vastaisena, mutta miksi toinen vaihtoehto on heti sekarotuiset? Miksei terveet rotukoirat?
Vierailija kirjoitti:
Kennelliitto joutunut sunnuntaina töihin vauvapalstalle puolustelemaan sairaita rotukoiriaan: https://yle.fi/uutiset/3-11592539
Tää Lehkonen on jäykät lahkeessa, rahahanat taitaa olla tyrehmässä. "älä pure ruokkivaa kättä" = kirjoita vain positiivisia juttuja tai muuten lähtee työt! Tämmönen siellä kenneliiton toheltajana, puolustaa tietty kasvattajia, koirien hyvinvoinnista viis, kunhan rahaa tulee. Nyt kovat keinot käyttöön koirien terveyden puolesta, epäterveellinen rodunjalostus pannaan ja heti, koirien hyvinvoinnista ei näemmä välitetä jalostuspiireissä, raha ratkaisee.
Onko pieniä lapsia? Moni kasvattaja ei myy (ainakaan pieniä rotuja) lapsiperheisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen takia otatte rotukoiria? Meillä maalla on tarjolla paljon sekarotuisia, TERVEITÄ koiria. Nytkin on naapurin koira tiineenä, parilla sadalla eurolla saisi hyvän koiran.
Mielenkiintoista, että alkuperäinen viestini sekarotuisista koirista poistettiin. Ilmeisesti rotukasvattajat kokevat sekarotuiset koirat uhkana omalle bisnekselleen.
Minä, kahden sadan euron seropin omistaja, ilmiannoin viestisi, koska vihaan tuota "maalla kasvaneet seropit on terveitä" mantraa, koska siinä ei ole mitään totuuden siementä. Eli ilmiannoin sen provosoivan disinformaation vuoksi. Vain minunkaltaiset hullut, joita todella kiinnostaa koiran terveys, kuvauttavat ja tutkituttavat seropinsa, jolloin voin puhtaalla omalla tunnolla sanoa seropini oleven joko terve tai ei. Kukaan koiran omistaja ei omista röntgenkatsetta, et sinäkään.
Kyselimpä aikoinaan eri seropiryhmässä seropien terveystuloksia. 99% vastaajista piti koiraansa terveenä, vaikka sitä ei oltu tutkittu millään lailla (ainiin, sori, "käyty vain rokotuksilla"), 1% oli tutkituttanut ja sieltä löytyi ihan samoja sairauksia kuin rotukoirissakin.
Sellainen nettikiusaaja siellä. Kun koiria on vuosikymmenet astutettu niin, ettei tule sisäsiitosta, niin kyse ei ole mistään disinformaatiosta. Ongelmahan on siinä, että ei olla mitään virallisia kasvattajia. Oma karjalankarhukoiran ja lapinkoiran sekoitus eli 15-vuotiaaksi ja kuoli vanhuuteen.
Huomenta!
Ei, minua ei haittaa ettei ole Kennelliiton kasvattaja, onhan itsellänikin halpa sekarotuinen. Sekarotuisia on minulla ollut aina rotukoiran ohella - on ollut 4-6 rodun sekoituksia ja kahden rodun miksejä. Ihan samat sairaudet niilläkin on ollut, mitä rotukoirillakin. On ollut cartophenia vaativaa nivelrikkoa, D-lonkkaa, epilepsiaa, sondyloosia, maksasairautta.. jotka eivät näy päälle päin. On myös ollut tervettä, osa pitkäikäisiä ja osa nuorempina menehtyneitä.
Pointti on rautalangasta väätäen tässä: sinä et voi sanoa olevan koiran terve, ellet sinä ole tutkituttanut sitä ja se on fakta. En pysty sinustakaan ennustamaan, kannatko jotain sairautta, vaikka vanhempasi eivät ole serkkuja keskenään, koska en näe nahkojesi alle. Eihän lääkärikään voi sanoa ilman tarkempia tutkimuksia mikä sinut on tuonut lääkärin vastaanotolle.
Minä puhun POPULAATION tasolla, jolla sekarotuiset ovat terveempiä kuin rotukoirat. Tämä ei ole mielipide tai disinformaatiota, vaan tilastollinen fakta. Sinä jankutat yksittäisistä koirista. On totta, että yksittäinen mixi voi olla sairas, mutta todennäköisyys siihen on pienempi kuin rotukoiralla.
Tuo nyt riippuu paljon siitäkin, mistä rodusta puhutaan. Et voi samassa lauseessa mainita mopsia ja bordercollieta ja olettaa, että ne rinnastuu tilastollisesti yhtä terveiksi. Eivät rinnastu. Siksi ei ole mielekästä sanoa, että sekarotuiset on populaation tasolla terveempiä - sikäli kun ne edes muodostavat keskenään populaatiota.
Etkö kiusaaja tajua? Minä en sano mitään, vaan asiaa tutkineet tutkijat. Sinulle on jo laitettu linkki asiasta, mutta kunnon av-mamma-tyyliin oma kokemus peittoaa tutkimukset.
Mitenkäs minä olen sinua kiusannut, vai oletko sinä sitä ihmistyyppiä jonka kanssa eri mieltä oleminen on kiusaamista. (Sinä itse taas haukuit minut rotukoirakasvattajaksi ja ties miksi joka ei pidä paikkaansa, vähän tuli sellainen olo ettei totuudella ole sulle mitään väliä.)
Juttu on maksumuurin takana, kopioi se tähän jos haluat sitä käyttää keskustelussa.
Väität minua disinformaation levittäjäksi. Tämä on pelkkää kiusaamista. Nimellä mainittuna kyseessä voisi olla jopa kunnianloukkaus. Ja jatkat vaan kiusaamista. Tuollaisille ei pitäisi antaa mitään lemmikkejä.
Nyt sulla taitaa mennä useampi kommentoija sekaisin, en ole kyllä väittänyt tuollaista. Olen vain ollut eri mieltä ja perustellut miksi.
Sikäli ironisesti on disinformaation levittämistä väittää, että olisin väittänyt sinun levittäneen disinformaatiota.
Mitäs tällä tarkoitat? Vaikken sanonut niinkuin väitit, minä olen kiusaaja koska olisin voinut tehdä niin?
Käyttäydyt kuin kiusaaja ja nyt pöyristyt, kun sinulle osoitetaan tämä asia. Yllättävää.
Hyökkäämällä yhden keskustelijan kimppuun ja ilmiantamalla valheellisilla väitteillä toisen keskustelijan tekstejä.
Toivottavasti sinun valheesi on poistettu ketjusta tekemäni ilmiannon takia. Syynä: nettikiusaaminen.
Häh, taas sekoilet mitä sattuu. Minä en ole käynyt kenenkään kimppuun enkä ilmiantanut mitään.
Sinä taas olet käyttäytynyt ihmeellisesti syyttäjällä minua asioista jotka eivät ole totta.
Älä valehtele. Miksi sitten vastaisit samaan viestiketjuun, etkä ilmaisisi olevasi eri kirjoittaja? Vai etkö osaa netikettiä?
Huoh, Varmaan siksi että en sitten osaa netikettiä. Tässä on jo monesti menneet viestiketjut ristiin. Sinäpä sentään olet nettietiketin mallioppilas. Myönnän sulle oikein diplomin siitä miten hyvä olet. Ole hyvä! Voit laittaa sen takanreunalle kun siellä on tilaa kun ei varmaan ole koiranäyttelypokaaleja...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://yle.fi/uutiset/3-6360850Taas puhutaan yksittäisistä koirista, kun joukkona ajateltuna sekarotuiset ovat terveempiä: https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000006390541.html
Kyllä, mutta kun ne on niin heterogeeninen joukko ettei asiaa ole mielekästä ajatella noin vaikka se periaatteessa totta onkin.
Minulle on oikeasti aivan sama jos joku teettää vaikka labradoodlen pentuja, mutta sitä parempi idea olisi jos saataisiin australian cobberdogin jalostus paremmin käyntiin.
Mitä lisäarvoa vaikka lapinkoiran ja karjalankarhukoiran risteytys tuo, kun etenkin lapinkoiraan rotuna otetaan koiria rodun ulkopuolelta? Pahimmillaan koiralla ei voi sitten metsästää eikä harrastaa kun ei sovi kumpaankaan ominaisuuksien mennessä päällekkäin.
Ymmärrän sen että mikä vaan on parempi kuin sairaaksi jalostetut lyttykuonot ja minun mielestäni niiden jalostaminen pitäisi kieltää eläinsuojelulain vastaisena, mutta miksi toinen vaihtoehto on heti sekarotuiset? Miksei terveet rotukoirat?
Mitä etuja? Kyseessä oli upea koira, jonka kanssa oli ihanaa ulkoilla, lasten kanssa lempeä, kävi metsällä. Tässä ketjussa on tullut hyviä esimerkkejä siitä, miksei haluta edes terveitä rotukoiria. Kasvattajien täysin utopistiset vaatimukset aiheuttavat sen, että ihmiset alkavat ostaa rescue- ja sekarotuisia koiria enemmän, ja pahimmassa tapauksessa nämä vaatimukset lisäävät pentutehtailua.
Minäkin haaveilen koirasta ja/tai kissasta, mutta en saa kumpaakaan ujouteni takia. En pärjää haastattelutilanteissa ja kasvattajat ajattelevat, etten ole hyvä koiranomistaja. Koirasta ei ole kokemusta, mutta kissoja meillä oli lapsuudenkodissani. Olen miettinyt kultaistanoutajaa tai paria muutakin rotua. Kissan haluaisin löytöeläintalolta.
Miten sekarotuisen koiran ostaja varmistaa ettei kyse ole pentutehtailusta tai ulkomailta laittomasti tuodusta koirasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomenta!
Huoh, Varmaan siksi että en sitten osaa netikettiä. Tässä on jo monesti menneet viestiketjut ristiin. Sinäpä sentään olet nettietiketin mallioppilas. Myönnän sulle oikein diplomin siitä miten hyvä olet. Ole hyvä! Voit laittaa sen takanreunalle kun siellä on tilaa kun ei varmaan ole koiranäyttelypokaaleja...
Ja vieläkin jaksat kiusata. Eikö aikuista (oletettavasti) ihmistä edes hävetä?
Lainaamasi viesti oli ensimmäinen koko keskustelussa, jonka voisi laskea kiusaamiseksi. Sitä ennen sinä olet haukkunut minut vaikka mistä vaan siksi, että olen eri mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa nyt mitä rotuja olette kysyneet, mutta ette saaneet?
Meillä tänä vuonna syntynyt saksanpaimenkoira, jonka saaminen ei ollut vaikeaa. Ja ihan laillisesti kaikki meni, hinta 1300€.
Naapurilla on keväällä syntynyt dalmatialainen, ja sama homma, kaikki laillisesti ja suhteellisen helposti sai.
Sukulainen odotti labbista noin vuoden, mutta tämä siksi että halusi samalta kasvattajalta pennun kuin mitä edellinenkin koira oli ollut.
Mitkä rodut on niin kysyttyjä, että tulee ei - vastauksia 99% kiinnostuneista? Ja mekin olemme lapsiperhe, naapuri sinkkumies, ja sukulainen avopuolisonsa kanssa.
Saksanpaimenkoiran sain minäkin lapsiperheeseen. Saaminen ei ollut helppoa, mutta no, mikä lasketaan vaikeaksi? Kyseessä käyttölinjainen minua miellyttävä pentu. Oisin saanut helpommalla jos oisi kelvannut mikä vaan seefferi.
Pienet seurakoirarodut on tosi kysyttyjä. Sheltit, villakoirat, bichon-tyyppiset. Ja corgit, spanielit.
Suomessa harva kasvattaa työkseen. Jos vuodessa on yksi pentue niin se menee yleensä pyskaradion kautta tutuille/harrastajille. Itse kasvatan työlinjaista aktiivista rotua mitä sitten kyselee lapsiperheet ensimmäiseksi koiraksi. Ottakaa seurakoirarotuja jos ei kiinnosta harratukset. Ja kasvattajan mieliksi sitä pientä seurakoiraa voi pari kertaa käyttää näyttelyissä; ei ole iso homma.
Koirat vaativat myös koulutusta joten olisi hyvä kertoa kasvattajalle miten ja missä aikoo kouluttaa koiran. Pelkkä omakotitalon pihalla patsastelu ei monelle kasvattajalle riitä.
Eurobreeder.com ja https://www.pets4homes.co.uk
Jutelkaa Skypessä ja pyydä kuvia koirien elinoloista. Kuvien täytyy vastata siihen näkymään mikä näkyy kamerassakin. FCI kasvattajia on ikävä kyllä jäänyt kiinni pentutehtailusta siksi täytyy varmistaa mistä otat pennun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomenta!
Ja vieläkin jaksat kiusata. Eikö aikuista (oletettavasti) ihmistä edes hävetä?
Lainaamasi viesti oli ensimmäinen koko keskustelussa, jonka voisi laskea kiusaamiseksi. Sitä ennen sinä olet haukkunut minut vaikka mistä vaan siksi, että olen eri mieltä.
Ei minun mielestäni. Olet alusta asti kiusannut.
Vierailija kirjoitti:
Se on kumma, että ei ole mitään välimuotoja koiran ostoon. Joko sua syynätään ja saat odottaa kauan, että saat sukutauluisen rotukoiran suurine vaatimuksineen minimissään parin tonnin hintalapulla, tai sitten ostat pentutehtailijalta isolla riskillä ja syyllisenä tai otat mahdollisesti traumatisoituneen yllätyspakettirescuekoiran.
Missä on hyvät kasvattajat, jotka ei ole liitossa, eikä vaadi näyttelyitä? Missä on seurakoirarotumixien ja terveiden koirien kasvattajat? Kysyntää olisi valtavasti.
Onko jokin maa, josta voisi hakea pennun, jota on hoidettu hyvin? Itselläni oli 1990 luvulla seurakoiramix, taatusti paperiton ja maksoi silloin ehkä 100 EUR, ihana terve luonne, ei allergisoiva turkki. Espanjasta oli perhe muuttanut silloin koiriensa kanssa.
Sekarotuisten kasvatus on kyllä vastuutonta, kasvattajat tuntevat omien rotukoiriensa sukupuut ja tietävät esimerkiksi perinnöllisistä sairauksista jolloin niitä kantavat koirat eivät mene jalostukseen. Tietty kuvitelmissa sekarotu on aina terve kun on geenivariaatiota, mutta aina asia ei todellakaan ole näin. Kaikki rodut ja yksilöt eivät risteydy hyvin keskenään.
Mutta totta silti tuo että vaihtoehtoja ei ole ihmeellisesti. Itseänikin kiinnostaisi lähinnä seurakoira jonka kanssa elää ja kokea, mutta vaihtoehdot ovat juurikin nuo. En ikimaailmassa ostaisi mistään Ladan takatilasta annettua rotukoiraa, mutta kasvattajien kovien vaatimuksien takia moni asiasta tietämätön niin tekee. Kun ei saa koiraa millään omasta maasta ja hintakin hipoo kahta tonnia niin mennään sitten hakemaan rajan takaa se pentu joka "on ihan yhtä hyvä vaikka maksoi vain 200 euroa", kunnes kuolee kovien kipujaksojen jälkeen sydänvikaan 2-vuotiaana. Sama juttu noissa Espanjan rescuekoirissa, maahan tuodaan vakavasti sairas, loppuelämän lääkityksellä oleva koira joka on niin traumatisoitunut että normaali elämä ei onnistu millään.
Rotuyhteisöissä näkee tästä aiheesta usein keskustelua ja olen siitä samaa mieltä, että kasvattajien kannattaisi miettiä välillä tätäkin ongelmaa. Usein näkee miten kennel antaa samalle kaverille jo kolmatta saman rodun koiraa samalla kun pudistelee päätään uusille koiranostajille. Jos pennut menevät kuitenkin kokeneille tutuille, niin miksi edes markkinoida kenneliään ja tulevia pentueita julkisesti? Ymmärrän kyllä että on raskasta tutustua uusiin ihmisiin ja arvioida heidän kykeneväisyyttään koiran kasvattajana, mutta moni kasvattaja tuntuu lähtevän siitä ajatuksesta että vain he ja lähipiirinsä tietävät miten koiria käsitellään ja loput ovat pelkkiä toheloivia sunnuntaikasvattajia jotka hylkäävät koiran söpön pentuvaiheen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Miten sekarotuisen koiran ostaja varmistaa ettei kyse ole pentutehtailusta tai ulkomailta laittomasti tuodusta koirasta.
Pentutehtailijat teettävät rotukoiria, koska niistä saatavat summat ovat moninkertaisia sekarotuihin verrattuina, poikkeuksena muotisekarotuiset, kuten labradoodlet. Sekarotuisesta saa muutaman satasen, rotukoirasta muutaman tuhannen.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa harva kasvattaa työkseen. Jos vuodessa on yksi pentue niin se menee yleensä pyskaradion kautta tutuille/harrastajille. Itse kasvatan työlinjaista aktiivista rotua mitä sitten kyselee lapsiperheet ensimmäiseksi koiraksi. Ottakaa seurakoirarotuja jos ei kiinnosta harratukset. Ja kasvattajan mieliksi sitä pientä seurakoiraa voi pari kertaa käyttää näyttelyissä; ei ole iso homma.
Koirat vaativat myös koulutusta joten olisi hyvä kertoa kasvattajalle miten ja missä aikoo kouluttaa koiran. Pelkkä omakotitalon pihalla patsastelu ei monelle kasvattajalle riitä.
Toisaalta kasvattajien hyvä kontrolli tässä asiassa on maailman paras asia, koska tuollainen koira ei vaan sovi kaikille ja on suorastaan vaarallinen väärissä käsissä. Toisaalta sitten markkinoille tulee kaiken maailman sekalinjaisia aikapommeja kun halutaan työkoira kotikoiraksi. Vastuulliset kasvattajat ei sille voi mitään.
Tämän takia olin ihan älyttömän tarkka mistä ostin oman työlinjaisen koiran.
Taas puhutaan yksittäisistä koirista, kun joukkona ajateltuna sekarotuiset ovat terveempiä: https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000006390541.html