Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Perustelen valintani myös.

Täällä kyselin aiemmin, että kumpi ostos kannattaa: pesutorni vai kuivaava pykinpesukone?

Moni netissä puolustaa vain pesutornia ja huomasin, että moni , joka jakaa kokemuksensa kuivaavasta pesukoneesta, puhuvat halvasta, kuivaavasta koneesta.

En tiedä voiko ne sitten olla niin paljon heikompia laadultaan kuin 400-500e kalliimpi "sisarensa".

Mainitsevat kuinka paljon kuivaava kone kuumia päältä, mutta ainakaan omani ei kuumia, korkeintaan hetkeksi lämpiää päältä ja jäähtyy todella nopeasti. 

Kuivaavan koneen hyvät puolet:

- On TODELLA huippuhiljainen (hiiliharjaton moottori), joten käytän sitä ajastuksella öisin eli pyykki on aamulla kuivaa ja puhdasta.

- Kumoan sen, että pyykit olisi rypyssä. Eivät ole! Uskon, että he , joiden pyykille niin on käynyt, ovat täyttäneet konetta liikaa ja koittaneet kuivata liikaa kerralla(oma koneeni pesee 8kg ja kuivaa 5kg)

-Kone tunnistaa pyykin painon, joten sopiva täyttö on helppoa.

-Kuivaava kone ei kuumita pesutilaa/kodinhoitotilaa! Ei epämiellyttävää puhinaa ja hurinaa eikä kuumuutta!

-Voi pestä koko koneellisen ja ottaa välissä pois pyykkiä, jota ei halua kuivatettavan syystä tai toisesta. 

-monilapsisen perheen äitinä tykkään erityisesti siitä, että kone hoitaa kaiken eli voin lähteä asioille tai ajastaa koneen tekemään valmista siksi kun tulen töistä sillä kenenkään ei tarvitse olla siirtämässä pyykkiä kuivausrumpuun pesun jälkeen. 

-omassa koneessani on kuivapesu, joten saan myös ellaiset tekstiilit kuin mokka/nahka/villa jne. puhtaaksi ilman vettä

-Kuivausaika ei ole kuivausrumpua pidempi, kuten moni antaa keskusteluissa ymmärtää (kuivaurummun omistajat)

-Ei tarvitse putsata pölyävää nukkasihtiä jatkuvasti vaan kone puhdistaa itse itsensä automaattisella ohjelmalla, jota suositellaan käytettäväksi n.40 kuivauskerran välein

- Tämä kokoonpano on huomattavasti esteettisempi ja sopii pieniinkin tiloihin sekä ikkunattomiin tiloihin

- ei tarvitse tyhjentää vesisäiliötä kuten kuivausrummusta usein pitää

- pesukoneena kone on todella tilava eli lakanapyykki hoituu parilla koneellisella (7 sängyn petivaatteet).

Olen todella positiivisesti yllättynyt, vaikka monien netistä lukemieni juttujen vuoksi meinasin viime hetkellä epävarmuuden tunteen takia valita toisin. Jopa koninkoneliikkeen myyjä meinasi (halvemmasta versiosta) ettei tämä ole hyvä vaihtoehto kun perheemme on näin iso, mutta onneksi pidin pääni!

Minulla on ollut myös pesutorni, joten tiedän mihin vertaan nykyistä konetta.

Yhtään ei ole nopeampaa se, että voisin laittaa uuden koneellisen pyörimään nopeammin kun eri kone kuivaisi sillä aikaa edellisen pyykin sillä joutuisin tuolloinkin olemaan itse se, joka pyykkiä siirtelee kun nyt voin hyödyntää ajan, jolloin en muuten kerkiäisi pyykkiä huoltaa.

Koneella menee tavallisen koneellisen (tavanomainen päivittäinen pyykinpesu) pesuun ja kuivaukseen 1,5-2 tuntia. On toki nopempiakin ohjelmia ja pidempiä, mutta tuo on keskiverto.

Pesen yleensä 2 koneellista pyykkiä päivässä eli vaaleaa koneellisen ja kirjopesua koneellisen. Toinen hoituu aamuksi ja toinen on valmis kun tulen asioilta. Jos olen kotona niin kuivat puhtaat pyykit ovat kaapissa jo kymmeneltä aamulla (2koneellista), vaikka ottaisin kuinka laiskasti. :))

Jos keskittyisin pyykkiin intensiivisemmin niin valmita olisi jo ennen yhdeksää.

En ole reiluun viikkoon keksinyt vielä yhtään pahaa sanottavaa tuotteesta.

Halusin kertoa tämän siksi, koska niin paljon monelle kysyjälle vastataan netissä kuivaavasta koneesta jotenkin negatiivisesti ja usein vastaajat omistaa pesutornin ja toiset vastaajat ehkäpä paljon vanhemman kuivaavan koneen, sillä näissäkin on varmasti edistystä tapahtunut.

Niitä ominaisuuksia en nyt hehkuta, jotka löytyy erillisistäkin laitteista jos haluaa eikä ole kiinni siitä kumman ratkaisun valitsee(kuplapesu, digitaalinen pesun ja kuivausajan näyttö, lapsilukko, äänetön tila ja paljon muuta).

Siksi hehkutan tänne, koska täältä kyselin neuvoa itse ja täällä on perheellisiä ja kiireisiäkin ihmisiä paljon.

Lakanapyykkiä en ole kuivannut sillä pidän siitä ryhdikkyydestä minkälaisia lakanat ja muut ovat kun ne saa kuivua itsellään (vien kuivaushuoneeseen). En kuivaisi noita edes erillisessäkään rummussa.

Siivouspäivänä jääkin hyvin aikaa pesaista kaikki lakanapyykki puhtaaksi kun jo aamulla on päivittäiset pyykit puhtaana.

Kone linkoaa halutessasi jopa 1400kr/min, joten lakanapyykki kuivuu nopeasti.

Toivottavasti tästä on jollekin, joka etsii itselleen sopivaa ratkaisua tai haluaa lukea kuivaavasta koneesta käyttäjän kokemuksia, apua valintaan. Itse kun törmäsin juuri siihen ettei rehellistä käyttäjän kokemusta löydy paljoakaan vaan ainoastaan mututietoa henkilöiltä, jotka ovat vertailleet teknisiä tietoja ym. ja tehneet teorian pohjalta ratkaisunsa.

Minulta saa myös kysyä aiheesta jos tulee jotain mieleen. Koitan vastata parhaani mukaan tämän päivän aikana. :)

Sivut

Kommentit (118)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kone ei surruta yksin vaan kotona on aina joku, koska iso perhe, mutta heille en pyykinhuoltoa anna tehäväksi kokonaan koskaan.

Kuumittaa, kuumita, lämmittää, lämmitä. :) Murteita ehkä. ;))

Nyt en vertaillut kaikkia kuivatus-vaihtoehtoja, ainoastaan nämä kaksi vaihtoehtoa kävin läpi. Meillä ei allergian takia kuivata ulkona koskaan pyykkiä.

Monet keskustelut on vuosia sitten kirjoitettu, siksi päätin aloittaa tuoreemman keskustelun.

ap

Tiesittekö, että ajastuksella olevat laitteet on yleensä kotivakuutuksessa määritelty erikseen.

Ne on tarkoitettu käytettäväksi ajastuksella jos sellainen koneesta löytyy.

Vakuutuksissa on kuitenkin eroja.

Kiitos kokemuksista. Itsekin pohdin ko. konetta aiemmin, päädyimme kuitenkin pyykinpesukoneeseen ja kuivauskaappiin. Kuivaavissa pyykinpesukoneissa oli aika suuret energiankulutukset, senkin vuoksi päädyimme eri ratkaisuun. Mutta varmasti on kehitys mennyt vuosien aikana eteenpäin :)

Kiva. Jokaisella on oikeus mielipiteeseen, omani on tässä tapauksessa erilainen mutta se ei vähennä sinun mielipiteesi arvoa :)

Itse arvostan sitä, kun en välttämättä joka päivä pese pyykkiä, että voin tehdä asioita yhtä aikaa. Pesukone pesee ja kuivausrumpu kuivaa sellaisessa sujuvassa yhtäaikaisessa hurinassa.

8 kg kone, joka kuitenkin kuivaa vain 5 kg. Vaihtoehdot:

- koneen käyttäminen vajaatäytöllä. Epäkäytännöllistä.

- koneen täyttö täyteen, jolloin pyykki jää kosteaksi ja ryppyiseksi

- puolet pyykistä pois ennen kuivausta. Vaivannäön puolesta ei juuri eroa kuivausrummun käytöstä. Ja puolet pyykistä jää kuitenkin kuivaamatta?

Joo, kuivaava kone on parempi kuin ei mitään, mutta ei mielestäni mikään taivaan lahja. Meidän 700€ kone tosin onkin liian halpa ja kuumenee. Ohjelman pyöritys kestää 4h eikä se mikään kovin hiljainenkaan ole. Sähkönkulutuksesta en edes sano mitään

Ihailtavaa omistautumista pyykkikoneelle ja pyykinpesulle. En kylä jaksanut lukea kuin harppomalla, eikä tuo vaikuta mitenkään omaan pyykinpesuuni. Pidän tärkeänä kovaa linkousnopeutta, valinnanvaraa pikaohjelmissa ja pyykin koossa. Pesen 3-6kg:n pyykkejä kaksi-kolme koneellista päivässä. Kuivaan ulkona tai kuivauskaapissa.

Kiitti. Kuitti.

Ajan käyttö.

Jos ajatellaa vaikkapa yhtä (työ)päivää, niin erillisillä koneilla saa kahdeksassa tunnissa pestyä 32kg pyykkiä ja kuivattua 24kg, yksi koneellinen jäisi sitten kuivaamaan 8-10 tunneiksi. Täyttömäärä 8kg molemmissa ja kahden tunnin ohjelmat.

Itse en vaan jaksaisi odotella mitään 4+ tunnin ohjelmaa saadakseni seuraavan koneellisen pesuun.

En tarvi kumpaakaan. Kylpyhuoneeseen laitan kuivumaan illalla niin vaatteet kuivia, pyyheliinat ei kaikki mutta mulla on ihan liikaa pyyheliinoja ettei tarvi kosteaa ottaa.

Vierailija

En tarvi kumpaakaan. Kylpyhuoneeseen laitan kuivumaan illalla niin vaatteet kuivia, pyyheliinat ei kaikki mutta mulla on ihan liikaa pyyheliinoja ettei tarvi kosteaa ottaa.

Ja ihanan kovaa ja koppuraista.

Tulipaloriski? Hmm. Yöllä saa käyttää ajastettua laitetta monen vakuutuksen mukaan, koska laite ei ole yksin.

Onhan teillä öisin päällä myös jääkaappi ja pakastin! Myös sähköpatterit on päällä ja moni muu laite. =))

Useimmiten jo tulipalo syttyy sähkölaitteen vuoksi niin se on televisio. Moni luulee, että kun tv:n sammuttaa siten, että siihen jää herätevirta (punainen/sininen valo jää palamaan) niin se ei silloin ole päällä.

Televisio voi syttyä palamaan myös silloin ja tapauksia on paljon. Sammutatteko te siis televisionkin kokonaan? Niin ettei siihen jää mitään virtaa yön ajaksi?

Jos näin on ja kaikki muutkin laitteet ammutatte tuulettimista ilmalämpöpumppuun niin voitte rauhassa provosoida ja arvostella, en koskaan tule edes pyrkimään sellaiseen vainoharhaisuuteen tai varovaisuuteen. 

Koen olevani keskiverto mitä varovaisuuteen tulee.

On outoa miten katkeralla tyylillä te Suomalaiset vastaatte jos joku on iloinen päätöksestään ja suosittelee itä toisillekin, jotka sitä harkitsevat. Jokainen hei tekee ratkaisunsa ihan itse.

Se on se kateus mikä loistaa, vaikka ei. Ei sitä kukaan myönnä. ;))

ap

Vierailija

Meillä ei mahdu pyykkitelinettä kylppäriin, tosin eipä ne siellä kovin pian kuivuisikaan

Vierailija

On outoa miten katkeralla tyylillä te Suomalaiset vastaatte jos joku on iloinen päätöksestään ja suosittelee itä toisillekin, jotka sitä harkitsevat.

ap

Minusta se, että kerroit avauksessasi kyllä hyvät puolet, mutta et mainitse mitään huonoista puolista johtaa käytännössä välittömästi siihen, että muut kyllä kertovat ne huonot puolet. Jos et viikkoon ole keksinyt yhtään huonoa puolta, niin loistavaa sinun kannalta, mutta kun fakta on se, että kaikissa asioissa on myös huonoja puolia johtaa siihen, että avuliaat ihmiset täydentävät kirjoitustasi lisäämällä ne asiat joita et itse ole jostain syystä havainnut.

Vielä vastaan asiallisiin vastauksiin ja kysymyksiin joita on tullut.

On totta, että eri perheillä on erilaiset tarpeet, mutta halusin poistaa ennakkoluuloja joita on paljon viljelty neissä kuivaavan pesukoneen osalta.

Meillä lajitellaan pyykki ja tykkään pestä päivittäin niin ettei pyykkiä koskaan kerry kamalasti. Meillä on myös toi pieni pesuhuone missä ei onnistu kuivatus telineessä, se ei vaan mahdu sinne. Pesuhuoneessamme on pyykkikaappi jossa on korit likapyykille lajittelua varten ja nuo korit on tosi pienet ja sellainen korillinen mahtui meidän aiempaan 5kg:n pesukoneeseen.

Siksi minulle riittää oikein hyvin tuo 5kg, MUTTA jotkut käsitti nyt väärin tuon kilomäärän eli siinä koneessa voi tottakai pestä täyden koneellisen pyykkiä ja kuivattaa sen 8kg myös kuivaksi, mutta se kestää kauemmin ja silloin kuivatusaika tulee määritellä itse eli automaattinen pyykin kuivuusasteen tunnistus ei silloin ole luotettava. :))

Eli ei tarvitse poistaa pyykkiä sen takia koneesta.

Itse siis pesen mieluusti hieman vajaita koneellisia, jotta puhdistuksen tulos on parempi, en koskaan halua tunkea konetta aivan täyteen.

Kone on A energialuokkaa kummassakin (pesussa ja kuivauksessa).

Koneen merkki minulla on Samsungin wash and dry (jotain) missä on 10 vuoden takuu moottorille ja joku timanttimuotoiltu rumpu. Monesta paikasta sen löytää tarjouksella n.800e ja hintaluokka olisi sama kuin ostaisi edullisimman pesutornin eli ei paha asia.

4 tuntia ei ole koskaan kone käynyt kuivauksenkaan kanssa ja toisaalta en koskaan haluakaan valvoa koneen käyntiä vaan halusin huoletonta pyykinhuoltoa. :)

Jos minulla olisi kiire lähteä jonnekin niin laittaisin pyykit koneeseen ja ajastuksella siten, että ne olisi juuri valmiita kun palaan takaisin. TAI pesisin myöhemmin tai pesisin ja laittaisin poikkeuksena telineeseen (johonkin huoneeseen), mutta sellaista tilannetta ei vielä ole tullut eteen, koska pyykin huolto on jo aamulla ohi (olen ollut nyt lomalla).

Tähän asti olen siis tyytyväinen ja siksi suosittelen laitetta jos joku sellaista harkitsee. 

ap

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat