Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Anoppi ei tottele! (lasten kasvatuksesta)

Vierailija
08.06.2014 |

Mitä tekisitte tässä tilanteessa?

Anoppi on hyvin päällepäsmäri luonne, haluaa että asiat tehdään hänen tavallaan ja kukaan perheenjäsenistä ei uskalla sanoa tuolle matamille vastaan. Hän on jokaisen alan asiantuntija. Anoppi vähät välittäisi teidän kasvatusperiaatteistanne.

Anoppi haluaisi syöttää lapsellemme karkkia, olen kieltänyt ja perustellut asian: miksi tuon ikäinen ei tarvitse karkkia ja miksi emme sitä lapselle anna. Asiasta olisi käyty anopin kanssa monet keskustelut.

Sitten kun silmänne välttäisivät niin anoppi syöttäisi lapselle karkkia posket täyteen. Mitä tekisitte? 

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä: Minulla on ollut kaksi "anoppikokelasta" tätä ennen (ja ennen lapsia) ja he olivat mitä ihanampia ihmisiä, tulin molempien kanssa loistavasti toimeen ja jälkimmäistä "anopintekelettä" jopa ikävöin! :(. 

Ajattelin laittaa nykyisen anopin "jäähylle" että saa miettiä tekemisiään, harventaa käyntikertoja. Onneksi meillä on kaksi muutakin hyvää mummoa (minun äitini ja miehen äitipuoli) ja vielä ihanana lisänä kaksi iso-isoäitiä joten rakkautta (ja rajoja!) lapsi tulee kyllä saamaan :). 

Vierailija
22/44 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välit poikki / lapsi ei ikinä mene isovanhemmille kylään

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankalia nämä tällaiset. Meillä anoppi työntää lasten suihin nakkeja likaisin sormin (ei juurikaan pese käsiänsä edes vessareissun jälkeen). Ja nimenomaan nakkeja, koska lähes kasikymppisenä liha, missämuodossa hyvänsä on ollut lapsuudessa harvinaista herkkua. Nakkia ja possua sen olla pitää. Jep.

Vierailija
24/44 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä kuin 15. Jos anoppi lahjoo lasta karkeilla silloin tällöin, niin ei se haittaa yhtään mitään, jos muuten syötte terveellisesti. Kielletystä hedelmästä (karkki) voi kasvaa niin iso houkutus, että herkuttelu karkaa täysin käsistä, kaikki äärimmäisyydet ovat vähän huonoja ratkaisuja.

Vierailija
25/44 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se on niin, vaikka alapeukkua tästä tuleekin, että mummoilla ja vaareilla on oikeus hemmotella lapsenlapsia.

Vierailija
26/44 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 18:08"]

Kyllähän se on niin, vaikka alapeukkua tästä tuleekin, että mummoilla ja vaareilla on oikeus hemmotella lapsenlapsia.

[/quote]

Miksi sen hemmottelun on aina oltava jotain, mitä lapsen vanhemmat yrittävät kieltää? Eikö voisi tehdä yhteistyötä omien lastensa kanssa ja hemmotella jollain sellaisella, joka sopii myös lapsenlapsen vanhemman kasvatuspyrkimyksiin? Vai pyrkivätkö isovanhemmat samalla hieman näpäyttämään seuraavaa sukupolvea? Miksi?

Vierailija
27/44 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 18:20"]

[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 18:08"]

[/quote]

Miksi sen hemmottelun on aina oltava jotain, mitä lapsen vanhemmat yrittävät kieltää? Eikö voisi tehdä yhteistyötä omien lastensa kanssa ja hemmotella jollain sellaisella, joka sopii myös lapsenlapsen vanhemman kasvatuspyrkimyksiin? Vai pyrkivätkö isovanhemmat samalla hieman näpäyttämään seuraavaa sukupolvea? Miksi?

[/quote]

Eihän ap:n tapauksessa anopin lapsilta ole varmaan edes kysytty mitään...

Vierailija
28/44 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muistaa, että jos kieltää anopilta vaikka herkkujen antamisen, niin vastapainoksi pitää hyväksyä se, että anoppii ei katso lapsen perään vaan olettaa, että omat vanhemmat huolehtivat lapsesta myös mummolassa. Voi olla aika paskamainen homma juosta villin kakaran perässä kolmekin tuntia, kun anoppi istuu kaikessa rauhassa kahvilla ja huutelee perään, että varo sitä maljakkoa.

Vierailija
29/44 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä anoppi ei tarjoa mitään, kun käymme siellä. Ei kahvia, ei hedelmiä, ei edes vettä. Vaikka olisimme siellä 4 tuntia, ei pöytään tule mitään. Olen tarjoutunut keittämään kahvia, mutta anoppi sanoo, että ei häntä varten tarvitse. Jos otan lapsille eväät, ryhtyy anoppi hyvästelemään meitä heti, kun otan ruuat esiin. Ja jos en tästä tajua, niin alkaa pakkaamaan lapsien leluja koriin ja toivottamaan hyvää matkaa.

Miehelle kun valitan tätä, niin saan vastauksen, että eikö ole parempi, ettei tuputa herkkuja.

Vierailija
30/44 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 16:03"]Ensinnäkin, jos olet miehesi kanssa paikalla, niin estäkää se karkin tuputtaminen. Todetkaa ihan ääneen, että ei, lapsemme ei vielä syö karkkia, anna sille viinirypäleitä, vesimelonia tai vaikkapa rusinoita. Jos anoppi viis veisaa kiellosta, niin miehesi sanoo sitten ihan rauhallisesti, että jos karkin tuputtaminen ei lopu, niin emme tule käymään. Se siitä.

Jos taas anoppi on lapsesi kanssa kahden, niin silloin mielestäni sinun kasvatusperiaatteesi eivät päde. Se, joka hoitaa, tekee niin kuin parhaaksi katsoo eikä pidä jättää sellaiselle hoitajalle, jonka kasvatusperiaatteet eroavat omistasi.

[/quote] oi ihana josnäin näppärästi parilla namulla hoitovelvollisuudesta pääsisi eroon

Vierailija
31/44 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anopit on kummallisia.

Vierailija
32/44 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 15:40"]Missä on mies? Miksi sinä selität anopille?

Aina kun palstalla on anoppitappelu, ei koskaan kerrota mitä se anopin lapsi sanoo.

[/quote]Aivan, se on miehen tehtävä pistää äitinsä ruotuun. Siten ei vaan enää tavata, jos tapaamiset ei suju, eihän siinä sen kummempaa.

Vierailija
33/44 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

tt[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 18:27"]Kannattaa muistaa, että jos kieltää anopilta vaikka herkkujen antamisen, niin vastapainoksi pitää hyväksyä se, että anoppii ei katso lapsen perään vaan olettaa, että omat vanhemmat huolehtivat lapsesta myös mummolassa. Voi olla aika paskamainen homma juosta villin kakaran perässä kolmekin tuntia, kun anoppi istuu kaikessa rauhassa kahvilla ja huutelee perään, että varo sitä maljakkoa.

[/quote]Minulle se on kyllä ihan itsestään selvää että me katsomme itse lastemme perään kun olemme kylässä. Mitäpä tuollaisella mummilla tekee, jota ei voi edes jättää lasten kanssa kahden?

Vierailija
34/44 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

tt[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 18:27"]Kannattaa muistaa, että jos kieltää anopilta vaikka herkkujen antamisen, niin vastapainoksi pitää hyväksyä se, että anoppii ei katso lapsen perään vaan olettaa, että omat vanhemmat huolehtivat lapsesta myös mummolassa. Voi olla aika paskamainen homma juosta villin kakaran perässä kolmekin tuntia, kun anoppi istuu kaikessa rauhassa kahvilla ja huutelee perään, että varo sitä maljakkoa.

[/quote]Minulle se on kyllä ihan itsestään selvää että me katsomme itse lastemme perään kun olemme kylässä. Mitäpä tuollaisella mummilla tekee, jota ei voi edes jättää lasten kanssa kahden?

Vierailija
35/44 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
36/44 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 15:12"]

Kieltämättä käynyt mielessä tuo välien katkaisu..

Anoppi on kontrollifriikki, suuttui jopa lapsemme ristiäisissä kun ei saanut tahtoaan läpi :o. Lisäksi on haukkunut ulkonäköni ja muuta mukavaa.. 

Olisi kiva että he olisivat mukana lapsemme elämässä mutta minun mielestäni lapsen vanhempien kasvatusmetodeja tulee kunnioittaa.

Miten 3 pärjäätte anopin kanssa?

[/quote]ihan selvästi et ole anopin toiveminiä

Vierailija
37/44 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppi on mua muistanut eronkin jälkeen.

Vierailija
38/44 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tässä tunnu ongelma olevan kenelläkään muulla kuin miniällä. Ehkä hän voisi seuraavilta vierailuilta jäädä pois niin appivanhemmatkin saisivat tilaisuuden olla omien lastenlasten kanssa vapaammin.

Vierailija
39/44 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ja se lapsihan kuolee siihen jos mummolassa saa välillä karkkia, eikö vaan? Eli katkaise ihmeessä välit anoppiin!  Selität sitten vaan ohimennen myöhemmin lapselle, kun tämä on vähän vanhempi ja ihmettelee; "että miksei me tavata ikinä mummoa" "Että kulta rakas, mummo kun olisi antanut sinun syödä karkkia niin parempi että sulla ei ole mummoa ollenkaan, eikö vaan, rakas äidin pieni mussukka"...

Käyttäkää helvetti sentään sitä maalaisjärkeä!!! 

Kyse ei taida olla pelkistä karkeista vaan periaatteesta. Minun anoppini antoi lapselle keksiä vastoin nimenomaista kieltoani mutta myös joi lapsi sylissään tulikuumaa teetä, kaiveli lapsen peräreikää sormellaan kun epäili ummetusta, vei nälkää kiukuttelevan lapsen väkisin sylistäni muualle muihin puuhiin, ei antanut vauvaa imetettäväksi kun oli syliinsä saanut muuta kuin väkisin repimällä. Tässä muutamia esimerkkejä. Keksistä lapsi ei mene pilalle, mutta rikkunut suolen seinä ja palovamma ovat toista maata. Ap:n kysymykset voivat olla nimenomaan sitä maalaisjärjen käyttöä: Mitä tehdä kun anoppi ei käyttäydy normaalilla tavalla lapsen parasta ajatellen vaan häntä ajaa jokin muu tarve.

Vierailija
40/44 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen samaa mieltä, kuin joku aiempikin. Jos parilla karkilla pääsee lastenhoitopiikuudesta, niin taidan hommata ison karkkikulhon keittiön pöydälle. Voin lapsenlapsia joskus hoitaa, mutta vain silloin, kun jaksan. Jos alkaa olla velvollisuus hoitaa niitä jatkuvasti, karkkikulho voi olla oiva ratkaisu.