Oletko kertonut nykyiselle puolisollesi, miksi aiemmat suhteesi ovat päättyneet?
Minä en ole, mutta nykyinen mieheni vaatimalla vaati saada tietää, millainen suhde minulla oli exäni kanssa ja miksi se loppui. Painostus alkoi tuntua niin suurelta, että kerroin. Nyt meillä ollaan tilanteessa, että mieheni haluaa jollain tavoin ”hyvitellä” ja säälii minua. Juuri tämän takia en olisi halunnut vanhoja asioita kaivella.
Minun exäni oli ihana ja aivan kamala yhtä aikaa. 6 yhteisen vuoden aikana hän vei minut yllätyksenä Roomaan, osti minulle ruusuja ja sai minut nauramaan. Toinen puoli oli se, että hän oli vainoharhaisen mustasukkainen, penkoi taskujani ja tutki puhelintani. Hän itse petti ja se alkoi jo heti tavattuamme. Yhtenä jouluna hän oli kuin kissa kuumalla katolla, pyöri ja puhelin piippaili. Joulunpyhien jälkeen tunnusti, että saattaa olla tartuttanut minuun sukupuolitaudin. Minä itkin ja itkin, testeissä käytyänikin itkin. Siitä alkoi hänen puoleltaan mykkäkoulu, joka kesti 2 viikkoa. Hänen mielestään minä olin kohtuuttoman dramaattinen. Toisen mykkäkoulun aikana hän ei ostanut kotiin ruokaa. Hän ei käynyt kertaakaan kaupassa moneen viikkoon. Minä kävin. Kun valitin, että minulla on tili aivan tyhjänä kaikesta ruuan ostosta, hän syytti, että itsehän olin ajellut hänen bensansa ja hän on ainoa, joka tankkaa ja maksaa autovakuutukset. Se oli hänen autonsa, jota minä olin lainannut pari kertaa sitä varten, että saan haettua kaupasta kassikaupalla ruokaa. Lopulta tuli se viimeinen mykkäkoulu, jota en enää kestänyt. Hän oli jossain öitä poissa, mökötti ja piti mykkäkoulua. Olin taas loukannut jollain tavalla, tietenkään hän ei voinut sanoa, mikä oli. Muutin pois, ilman huonekaluja siskoni luo.. Sen jälkeen hän syytti minua kylmyydestä ja siitä, että olen ajanut hänet toisen naisen syliin ja rikkomaan tämän naisen perheen. Kehtasi vaatia rahaa takuuvuokraansa, kun joutui minun takiani muuttamaan vuokra-asuntoon. En antanut senttiäkään ja kostoksi hän varasti kaikki huonekalut, myös minun ostamani sängyt. Uskomaton nilkki hän osasi olla.
Kerroin nykyiselle miehelleni kaiken tämän ja vielä enemmän ja mitä hyödytti, ei yhtään mitään. Vuosi alkoi huonoilla muistoilla ja vanhojen asioiden kaivelulla.
Kommentit (28)
Ollaan puhuttu entisistä puolisoista, mutta molemmilla on lapsia ex-puolison kanssa, niin sikäli on tärkeää. Kauhea tapaus muuten tuo sinun exäsi. En minäkään tuollaista muistelisi.
Ehkä ihan silloin suhteen alussa kerroin. Itselläni ei mitään dramatiikkaa liity noihin aiempiin suhteisiin ja puheväleissä edelleen entisten kanssa.
Miksi ihmeessä et kertonut oma-aloitteisesti? Kyllä tuollainen kokemus väistämättä vaikuttaa siihen, miten käyttäydyt uudessa suhteessa. Kyllä toisen pitää tietää mistä se johtuu, muuten hän syyttää itseään. Varmaan kumppanisi alkoi siksi tivata, kun kyllästyi katsomaan sekoiluasi. Nimim. kokemusta on.
Olen aina kysynyt. Se kertoo paljon ihmisestä esim. jos "kaikki eksät olivat narsisteja", tiedän heti että mies ei ole minun tyyppiäni. Minulla on myös taustalla henkisesti väkivaltainen suhde. En tiedä osaanko sen jälkeen olla enää normaalisti suhteessa. Pelottaa. Olisin otettu, jos mahdollinen tuleva mies pystyisi sen jollain tasolla huomioimaan, terapeuttia en kuitenkaan kaipaa.
Ei sitä ole tarvinnut erikseen kertoa, puoliso tietää että suhde exään päättyi kun rakastuin häneen eli nykyiseen puolisoon. Siitä on toki puhuttu miksi niin pääsi käymään että rakastui.
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä ole tarvinnut erikseen kertoa, puoliso tietää että suhde exään päättyi kun rakastuin häneen eli nykyiseen puolisoon. Siitä on toki puhuttu miksi niin pääsi käymään että rakastui.
Niin, miksi niin kävi ja käykö uudelleen?
Mikä siinä on, että nainen tulee ottaneeksi samanlaisia miehiä kerta toisensa jälkeen? Kun yhdestä alkoholistista pääsee eroon, huomaa olevansa taas alkoholistin kanssa.
Sama homma aloittajalla mustasukkaisen kyttääjämiehen kanssa. Pääsi viimein eroon edellisestä eikä ole tainnut vielä huomata, että ihan samaa mallia on tämä nykyinenkin.
Mutta vastaus otsikon kysymykseen: en ole koskaan kertonut yhdellekään kumppanille edellisistä suhteista mitään. En ole varsinaisesti salannut eli jotain mainintoja ohi mennen on tullut sanotuksi. Tuollaisesta kuulustelusta olisi tullut siihen suhteeseen kerralla loppu.
Minusta entiset puolisot ei lähtökohtaisesti kuulu uudelle. Olenkin mies, joten tässä voi olla sukupuolten välisiä eroja. Se mikä on taakse jäänyttä elämää saa pysyä taakse jääneenä elämänä. Mitä niitä vanhoja kaivelemaan?
Toki. Sehän on olennainen tieto, kun toista profiloi.
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on, että nainen tulee ottaneeksi samanlaisia miehiä kerta toisensa jälkeen? Kun yhdestä alkoholistista pääsee eroon, huomaa olevansa taas alkoholistin kanssa.
Sama homma aloittajalla mustasukkaisen kyttääjämiehen kanssa. Pääsi viimein eroon edellisestä eikä ole tainnut vielä huomata, että ihan samaa mallia on tämä nykyinenkin.
Mutta vastaus otsikon kysymykseen: en ole koskaan kertonut yhdellekään kumppanille edellisistä suhteista mitään. En ole varsinaisesti salannut eli jotain mainintoja ohi mennen on tullut sanotuksi. Tuollaisesta kuulustelusta olisi tullut siihen suhteeseen kerralla loppu.
Mikä siinä on, että mies toisensa jälkeen kertoo eksänsä olevan nalkuttava?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on, että mies toisensa jälkeen kertoo eksänsä olevan nalkuttava?
Onko niiden miesten äidit olleet nalkuttavia? Joidenkin psykologisten teorioiden mukaan miehet alitajuisesti etsivät äitinsä kaltaisia naisia.
Vierailija kirjoitti:
Profiloi? Jos ei ole luottamusta vielä syntynyt, kuinka totuudenmukaisia analyysejä mahtaa saada? Jokainen kertoo sen, mitä olettaa toisen haluavan kuulla. Yleensä exä on ollut kauhea tapaus. Psykologisesti ajatellen kukaan ei halua uuden puolisonsa luulevan, että on kuolaamassa vielä exänsä perään. Jos itse on toiminut väärin exäänsä kohtaan, ei sitäkään uudelle kumppanille halua kertoa, koska uusi voi juosta pakoon.
Kysymys kuuluu, että miksi sinä tämän meille kerroit?
Ai kamala millaisia ihmisiä löytyy...
Tosin minuun ei ruusujen ostaminen tai Rooman-ylläri-matka tekisi vaikutusta. Kliseet pikemminkin soittaa hälytyskelloja.
Mutta siis, olen kertonut. Ei ole mitään dramaattista taustalla, eikä edes yhdyntöjä ole muiden kanssa ollut.
Tässä iässä on myös tärkeää tietää millainen suhde kumppanilla on eksään, koska useimmilla on alaikäisiä lapsia eksän kanssa. Se vaikuttaa kuitenkin paljon siihen, millainen suhde meille muodostuu.
Vaikka lapsia ei olisi, en kyllä lähtisi suhteeseen henkilön kanssa, joka ei haluaisi mitään menneisyydestään puhua. Kyllä minä haluan tietää montako avioliittoa on takana vai onko kenties kokonaan vailla parusuhdekokemusta. Sekin jos kaikki eksät on todella alkoholisteja on tärkeä tieto. Totta kai oma kumppani kiinnostaa ja millaista elämää hän on elänyt ennen minua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Profiloi? Jos ei ole luottamusta vielä syntynyt, kuinka totuudenmukaisia analyysejä mahtaa saada? Jokainen kertoo sen, mitä olettaa toisen haluavan kuulla. Yleensä exä on ollut kauhea tapaus. Psykologisesti ajatellen kukaan ei halua uuden puolisonsa luulevan, että on kuolaamassa vielä exänsä perään. Jos itse on toiminut väärin exäänsä kohtaan, ei sitäkään uudelle kumppanille halua kertoa, koska uusi voi juosta pakoon.
Oikeastiko exä on yleensä ollut kauhea tapaus? Ainakaan meillä uskovaisilla ei yleensä ole näin. On tutustuttu ihmiseen ajatuksella, et voisko olla tämän kanssa loppuikänsä, mut sit kun huomaa että ei voi, niin nätisti todetaan asia ja erotaan kavereina. Ainiin, seksiäkään ei ole, joten ei olla kiinnytty toisiimme sitäkään kautta. Helppoa, suosittelen muitakin ensin tutustumaan toisen luonteeseen, ei sukupuolielimiin :)
En kyllä kertoisi, jos toinen vaatii. Kerron juuri ne asiat, jotka minusta ovat kertomisen arvoisia. Lapsuudestani olen kertonut, että isä oli tuurijuoppo työn vieroksuja ja äiti teki kahta työtä. Jos isäni eläisi vielä, tuskinpa olisin häneen yhteyksissä. Näistä syistä olin pitkälti yli kaksikymppinen ennenkuin uskalsin alkaa seurustella kenenkään kanssa. Pelotti, että minusta tulee äitini kaltainen ja kannan koko maailman murheita harteillani, yritän elättää kolmea lasta ja laiskaa miestä ja olen koko ajan niin uupunut, että nukun kaikki vapaapäiväni. Nyt jälkikäteen ajatellen juuri tuo kokemus lapsuudenperheestä on ollut se, mikä on pitänyt erossa pahoista ja juopoista miehistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeastiko exä on yleensä ollut kauhea tapaus? Ainakaan meillä uskovaisilla ei yleensä ole näin. On tutustuttu ihmiseen ajatuksella, et voisko olla tämän kanssa loppuikänsä, mut sit kun huomaa että ei voi, niin nätisti todetaan asia ja erotaan kavereina. Ainiin, seksiäkään ei ole, joten ei olla kiinnytty toisiimme sitäkään kautta. Helppoa, suosittelen muitakin ensin tutustumaan toisen luonteeseen, ei sukupuolielimiin :)
Puhu omasta puolestasi. Mä olen syntynyt uskovaiseen perheeseen ja kyllä ne kesäkokoukset oli nuorisolla melkoista kutemista ristiin rastiin. Mun oma isä kävi ”tekemässä korjaushommia” naapureissa. Puhuivat kylillä, että onpa erään talon nuorimmainen lapsi kovasti mun isäni näköinen. Yksi leskirouva kutsui puhelimella (lankamalli) korjaamaan milloin viemäriä, milloin rappusia. Ja äiti vain huokaili, että onko sinne pakko lähteä. Eikun pyhävaatteet päälle ja partavettä naamaan ja ”korjaamaan” lesken röörejä. Vieläkin inhottaa.
Kukaan ei yleensä kerro koko totuutta entisistä suhteistaan, niin turhaa kysellä. Minun mieheni oli vielä nimellisesti naimisissa, kun tapasimme. Mieheni kertoili satuja siitä, millainen hänen vaimonsa oli ollut. Vasta vuosia myöhemmin kuulin mieheni siskolta, että ei asia ihan niin mustavalkoinen ollut. Tulipa petetty olo, kun oli laskelteltu satuja. Mieheni totuus oli, että vaimonsa oli itsekäs ja oli heittänyt hänet pihalle, koska hän oli aina töissä. Mieheni siskon mukaan siinä oli aika paljon muutakin. Sinisilmäisyys on näinä vuosina karissut muutenkin, koska olen huomannut, että mies ei huomaa omassa itsessään koskaan mitään vikaa. Jos meille tulee riitaa, mieheni mielestä se olen aina minä, joka riidat aloittaa tai jatkaa tai riitaa haastaa. Minä olen väärässä, hän ei koskaan. Yhteistä taivalta taitettu kohta 20 vuotta, vaikka vaikeaa välillä on ollutkin.
Ei ole nykyinen avomies kysynyt. Tietää kyllä, että olin naimisissa 15 vuotta itseäni vanhemman lääkärin kanssa. Mä olen kyllä häneltä kysynyt, millainen hänen vaimonsa oli. (Nalkuttava ja hankala oli vastaus) Tietää itse välttää tekemästä samoja virheitä.