Mitä tekisitte tilanteessani? Akuutti tilanne, hämmentynyt olo, mitä kaikkea seurasi suhteellisen pienestä asiasta.
Tänä aamuna tapahtunutta, mokasin.
Menin nukkumaan uudenvuoden yönä ennen miestä ja lapsia. Heräsin kuuden aikaan aamulla huomasin että mies oli jättänyt palamaan olohuoneeseen ja keittiöön kaksi isoa oikeaa kynttilää yöksi. Säikähdin tosi paljon ajatusta mitä olisi voinut sattua.
Herätin miehen toisesta huoneesta ja sanoin hänelle tympääntyneenä miksi oli jättänyt kynttilät palamaan. Joo, tiedän ei ollut järkevää herättää.
Mies suuttui, hermosi, hakkasi ovia, huusi, töni, kuitenkin sitten halasi ja pyysi tönimistä anteeksi. Lapsi heräsi, itki, säikähti. Mies ei välittänyt siitä mitään. Lähdin nukkumaan ja kuulin kun mies liikkui talossa.
Keräsi tavaroitaan, meni ulos ja lähti autolla pois. Kerkesin vain kysyä perään että tällaisen seurauksenko laitat mun tekemiselle?
Laitoin perään viestiä, jossa kerroin että aika kohtuuttomat seuraukset, olisi voitu selvittää juttelemalla.
Pyysin anteeksi, toistuvasti.
Pyysin miettimään lapsia mikä huoli heillä tulee kun heräävät. Pyysin tulemaan kotiin ennen kun lapset tajuaa. Sanoin että haluan sopia ja annan ison halin ja pusun jos tulisi pian kotiin.
Sain vain vastauksen että miksi mistään pitää riidellä jos se onkin noin helppo sopia.
Pyysin uudestaan anteeksi ja pyysin miettimään lapsia.
En saanut vastausta.
Illalla tuli viesti että olen jo kaukana ja että se saattaa ärsyttää.
Kysyin että missä ja sanoin että minulla pitäisi olla oikeus tietää.
Vastasi että huitsin vitussa. Ja sitten sain tietää että 200 km päässä.
Nyt odottelen vastausta kysymykseen kenen luona?
Vastasi että minulle riittää ja suru hymiö.
Vastasin että kiitos tiedosta.
Ja kysyin vielä kenen luona on.
Mies on ollut yli 10 vuotta täysin uskollinen ja arvot on kohdanneet täysin siinä aiheessa, en osaisi epäillä siitä.
Mies hävisi 2 kk sitten myös ryyppäämään yksin autoon lähelle kotia kun oli ensin itse riehunut täällä lasten nähden, kun reagoi meidän erimielisyyteen, jossa kummallakin oli oikeus mielipiteeseen.
Sen jälkeen oli tosi pahoillaan, ymmärsi että oli tehnyt väärin meitä kohtaan. On yrittänyt korjata tilannetta. Ja nyt tämä.
Mitä te tekisitte minun asemassa? Itsellä todella toivoton olo koska tiedän että mies ei ikinä hyväksyisi itselleen tällaisia seurauksia siitä mitä laittaa nyt minulle.
Olen shokissa.
Kommentit (305)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole vissiin ap käynyt kertomassa kuinkas sitten kävi. Eli mitäs siitä voidaan päätellä...
Tässä aapee...
Mies tuli tänään kotiin. Oli tosi pahoillaan häipymisestä, pyysi halaten anteeksi. Kertoi että hän lähti siksi kun alkoi pelottamaan ettei hallitse itseään enää. Säikähti omia reaktioitaan.Kun olin lasten kanssa ulkoilemassa, laittoi viestin että rakastaa minua ja olen edelleen tosi pahoillaan ettei osaa näyttää tunteitaan järkevästi. Ei ole muuta minulle naamatusten puhunut, on vain maannut yksin toisessa huoneessa.
Hänellä on aina ollut tapana vetäytyä ja olla hiljaa kun on tehnyt typerästi, ei sitä kuulema pahalla tee vaan ajattelee ettei kehtaa näyttäytyä kun on loukannut. Olen sanonut että minua lähinnä loukkaa jos tuollaisen jälkeen on etäinen ja eikä osoita/puhu mitään.
Siinä tilanne päivitys.
Ja niille ketkä epäilee tilanteen todellisuutta...
On totta, valitettavasti. Anteeksi jos jotain on rasittanut avautumiseni.
Pariterapiaan? Mies kännää, ei sammuta kynttilöitä, raivoaa ja tönii, karkaa paikalta, pitää mykkäkoulua jne. Ongelmia riittää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reaktio ei ole kohtuuton suhteessa siihen mitä MIES teki. Eli huusi ja töni ilman aihetta.
Sinä et ole tehnyt mitään väärää.
Aivan niin. Huolestuttavaa, että ap pyytelee anteeksi, kun häntä kohtaan on oltu väkivaltaisia.
Ja töniminen ei ole mitenkään vähemmän vakavaa. Jos töniessä kaatuu ja lyö päänsä, voi siitä seurata jopa kuolema tai aivovamma. Näiden asioiden kanssa pitää olla nollatoleranssi. Väkivalta on rikos.
Äitini opetti minulle aikoinaan säännön, että ensimmäisestä lyönnistä (tai muusta väkivallan ilmaisusta) tavarat laukkuun ja ulos. Olen onnellinen, että hän takoi tämän ajatuksen syvälle päähäni, sillä vähän reilut parikymppisenä tällainen tilanne tuli eteen. Jätin miehen (sen sian) saman tien, eikä minulle tapahtunut muuta kuin sijoiltaan lähtenyt polvilumpio (tappelun tiimellyksessä). Olen varrma, että ei olisi jäänyt ainoaksi kerraksi. Nyt minulla on lempeä ja rakastava mies, jolle ei tulisi mieleenkään olla väkivaltainen ketään kohtaan.
Minun mieheni hakk.asi minut verille känniriidassa 15 vuotta sitten.
Säikähti..kun selvittiin keskusteltiin.
Nyt ollaan oltu yhdessä 30 vuotta.
Ihana luotettava mies.
Olisiko pitänyt jättää?
Äitisi on simpleton..onko ihan kansakoulun käynyt?
miksi tämä keräsi alapeukkuja?
Eikö vastoinkäymisten tulisi vahvistaa parisuhdetta?
Mitä jeesus tekisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reaktio ei ole kohtuuton suhteessa siihen mitä MIES teki. Eli huusi ja töni ilman aihetta.
Sinä et ole tehnyt mitään väärää.
Aivan niin. Huolestuttavaa, että ap pyytelee anteeksi, kun häntä kohtaan on oltu väkivaltaisia.
Ja töniminen ei ole mitenkään vähemmän vakavaa. Jos töniessä kaatuu ja lyö päänsä, voi siitä seurata jopa kuolema tai aivovamma. Näiden asioiden kanssa pitää olla nollatoleranssi. Väkivalta on rikos.
Äitini opetti minulle aikoinaan säännön, että ensimmäisestä lyönnistä (tai muusta väkivallan ilmaisusta) tavarat laukkuun ja ulos. Olen onnellinen, että hän takoi tämän ajatuksen syvälle päähäni, sillä vähän reilut parikymppisenä tällainen tilanne tuli eteen. Jätin miehen (sen sian) saman tien, eikä minulle tapahtunut muuta kuin sijoiltaan lähtenyt polvilumpio (tappelun tiimellyksessä). Olen varrma, että ei olisi jäänyt ainoaksi kerraksi. Nyt minulla on lempeä ja rakastava mies, jolle ei tulisi mieleenkään olla väkivaltainen ketään kohtaan.
Minun mieheni hakk.asi minut verille känniriidassa 15 vuotta sitten.
Säikähti..kun selvittiin keskusteltiin.
Nyt ollaan oltu yhdessä 30 vuotta.
Ihana luotettava mies.
Olisiko pitänyt jättää?
Äitisi on simpleton..onko ihan kansakoulun käynyt?
miksi tämä keräsi alapeukkuja?
Eikö vastoinkäymisten tulisi vahvistaa parisuhdetta?
Mitä jeesus tekisi?
Jeesus antoi m.urhaajalle anteeksi
Jeesus antoi kivitett.ävälle naiselle anteeksi
AV mamma ei anna anteeksi ,vaan kutsuu poliisit
Kerro nyt hyvä AP, milloin miehesi palasi kotiin? Vai aikooko tosiaan olla koko viikon kavereiden luona?
Kyllä rouva porsaan kotiin saa.
Tjaa, liekkö edes ollut vahinko jättää kyntyilät palamaan? Mistä sen tietää, kun vielä tuollainen reaktio mieheltä herättäessä. Pettymyksen aiheuttama purkaus? Pelottavaa..
Kynttilät olivat nyt se kipinä leimahdukseen joko jo kyti muutenkin. Nyt aloittaja sai syyn suuttua miehelle ja mies sai syyn suuttua aloittajalle. Vastaava riita olisi voinut tulla mistä tahansa.
Taustalla muhii joko pitkäaikainen kyllästyminen ja ärsyyntyminen toisiinsa tai sitten miehellä on toinen nainen ja aloittaja aistii sen.
Tai kaikkea yhdessä.
Pariskunnan tilanne on eskaloitunut ja heidän pitäisi miettiä miten sen saa katkaistua. Tai miten olisi viisainta toimia.
Vierailija kirjoitti:
Kun nainen ei hoida metatyötä niin talo voi palaa.
Mutta oikeasti mies selvästi kaipaa vapaata aikaa erossa perheestään ja haluaa samalla antaa ymmärtää että se on vaimon vika.
Kyllä. Ja se on naisen vika, sillä eihän mieheltä voi odottaa, että tämä ajattelisi mitään. Ethän sinä jätä kynttilöitä sun 3v taaperonkaan vahdittavaksi, niin miksi mieheltä odottaisit mitään enempää??
Välillä kyllä huvittaa kuinka vähän miehiltä odotetaan. Tunnen siis kyllä miehiä, jotka varmasti sammuttaisivat kynttilät, sillä ovat vastuulisia aikuisia ihmisiä, mutta silti täällä puolustellaan, että "Ei mies näe kynttilöitä! Kynttilät ovat todellisia vain XX-kromosomiparin omistajien todellisuudessa!" Vähän kun itse vaan ajelisi autolla ja yhtäkkiä moottori pamahtaisi paskaksi ja siinä ihmeteltäisiin, että miksi jatkoin ajamista, vaikka moottorivalo oli syttynyt ja itse tuumaisin, että "en minä naisena niitä kojelaudan valoja katsele, siinähän palavat". Kyllä mua silti idioottina pidettäisiin eikä syytettäisi miestä vaikka sehän sen auton osti.
En jaksanut lukea koko ketjua, mutta totean tämän: meillä meinasi kynttilä sytyttää koko talon juuri uutena vuotena. Nyt ollaan minuutin aikana kertyneen palon alun aiheuttamaa savun hajua tuuletettu kolme päivää kämpästä (onneksi on parveke!!) pois, joten samaistun tähän aloitukseen. Niin idioottia ap miehen käytös, ettei tosikaan!!! Hittoako tommosta märiset takaisin?????
Sä et nyt ehtinyt jättää sitä sikaa, koska se sika jätti sut jo, joten nyt te ootte niin ku kaksi erillistä sikaa, joista toinen ehti lähtee
Voit vielä toki rangaista sitä sikaa kovemmin kuin kukaan sika on ketään sikaa koskaan rangaissut, kun hommaat kunnon sian suolistamaan sen sian oikeudessa
Vierailija kirjoitti:
Kerro nyt hyvä AP, milloin miehesi palasi kotiin? Vai aikooko tosiaan olla koko viikon kavereiden luona?
Kyllä rouva porsaan kotiin saa.
Ap kertoi jo sivulla 9. Oletko vähän hidas?
Siis aivan kamalia, julmia, ihan häiriintyneitä vastauksia AP on saanut tuolla ekalla sivulla. En jaksanut edes lukea kuin muutaman, koska tuli niin paha mieli ilkeydestä sellaista ihmistä kohtaan, jolla on hätä ja suuri hämmennys shokeeravassa tilanteessa. Ja hämmennys siitä, että kuinka julmia ihmiset voi olla. Millainen ihminen haluaa olla ilkeä AP:lle?
Nälvitte, että on shokissa. Että mitä shokkia tuossa on. Kuulkaa siinä on TODELLA suuri shokki, kun perheenisä ja puoliso saa raivokohtauksen täysin tyhjästä, vieläpä jopa tilanteessa, jossa hänen pitäisi itse pyytää anteeksi (narsisteilla yleinen piirre, heitähän pitäisi heidän mielestään lohdutella, kun itse ovat vaikkapa lyöneet lastaan, niin kriisi onkin narsistilla, hän on uhri). Pelkästään se ja sitten toi raivoissaan lasten edessä perheen jättäminen.
Te haukkujat ette ymmärrä, millaista on olla lasten kanssa tilanteessa, jossa lasten toinen vanhempi on uhkaava etkä pysty itse lasten takia puolustautumaan, oikein edes ajattelemaan ns. suoraan, sillä tilanne on niin yllättävä, epälooginen, epäreilu ja uhkaava. Perusvaisto ohjaa suojaamaan lapsia, mutta tilanne jatkuu toisen toimesta > vakavan epäonnistumisen Painostava tunne, joka aiheuttaa omalta osaltaan shokkia eli sellaista aivojen sakkaamista, on vaikea ohjata toimintaansa siinä tilanteessa.
Ihmettelen myös julmuutta, ettei tajuta, miksi toinen on shokissa, miksei "vain eroa". Kun on lapsia ja yhteistä omaisuutta, se ero on ISO juttuja moni mieluummin jatkaa suht toimivassa suhteessa kuin tyhäkkiä yhtenä aamuna noin vain päin naamaa tulee ihan sairaassa tilanteessa jätetyksi.
Meistä kellään ei oikein ole toimintamallia nöin ABSURDIIN tilanteeseen, siksi sen käsittely tilanteessa ja sen jälkeen on vaikeaa. Ihminen kirjoittaa tänne, pyytää apua ja te ajattelette, että nyt pitää haukkua. Haistakaa p..ka, itsekkäät m..napäät.
Mutta samoilla linjoilla, pitäydy eron suunnitelmassa, ukkosi on sekaisin ja tarvitsee amattiapua, koska on ihan epälooginen. ero on lapsillesi vaikeaa, aina ero on eroajalle itsleleen vaikeaa, mutta tuollainen luonnevammainen käytöstulee pidemmän päälle vahingoittamaan lapsia ja sinua paljon enemmän. Erotkaa, kestä se eron sekoilu, jota tuollainej mies tulee aiheuttaman, hae kaikki mahdollinen apu tueksesi. Jos lapset neuvolaiässä, saat esim sitä kautta neuvoja, pääset purkamaan tilannett ammttilaisen kanssa, saat lapsille tukea. Voit olla neuvolaan yhteydessä ja kysyä, mitä tehdä. Se on neuvola, neuvonantamispaikka eikä se ole varattu vain odottajille ja vauvaperheille.
Ja olit oikessa, kynttilöitä ei sAa jättää yöksi. On joo ehkä hönöä, että herätit, mutta täysin ymmärretäävää ja miehen reaktio ei ole MITENKÄÄN looginen ja hyväksyttävä. Miehelläsi on todellisia vaikeuksia itsensä kanssa. Eroa. Se on tuskallista, mutta lopussaa kiitos seisoo. Hali.
Jos kyseessä on lasten turvallisuus niin silloin ei mietitä miksei se mies voi niitä kynttilöitä sammuttaa. Se on sitten eri aika niistä asioista perheessä keskustella.
Jos tilanne olisi ollut se, että olisi tullut tulipalo niin olisiko äidin päätä silloin silitelty, niin niin, mieshän nyt oli jättänyt ne kynttilät palamaan. Eihän nyt äidin tarvinnut niistä huolehtia kun kerran itse oli mennyt jo nukkumaan.
Kun on kyseessä ihmisten turvallisuus ja erityisesti lasten, niin se ei ole paikka kokeilla osaavatko ja tajuavatko miehet sammuttaa kynttilät.
Jos se äiti osaa niin silloin sammuttaa. Varsinkin kun melko varmaan tiesi miehen olevan kännissä.
Syyllinen on se jolla taloudessa on viimeinen sana ja joka on sallinut avotulen (missään muodossa) sisätiloissa tai edes parvekkeella. Kysykää palomiehiltä niin ymmärrätte miten turhia suurin osa tulipaloista on.
Vierailija kirjoitti:
Sä et nyt ehtinyt jättää sitä sikaa, koska se sika jätti sut jo, joten nyt te ootte niin ku kaksi erillistä sikaa, joista toinen ehti lähtee
Voit vielä toki rangaista sitä sikaa kovemmin kuin kukaan sika on ketään sikaa koskaan rangaissut, kun hommaat kunnon sian suolistamaan sen sian oikeudessa
Sika tuli jo takaisin, routa porsaan kotiin ajoi.
Ap, alkkismiehesi vie sinua ihan 10-0. Luultavasti vaan hyvillään kun sai taas syyn lähteä ryyppäämään. Mieti, mitä esimerkkiä haluat omille lapsillesi näyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun nainen ei hoida metatyötä niin talo voi palaa.
Mutta oikeasti mies selvästi kaipaa vapaata aikaa erossa perheestään ja haluaa samalla antaa ymmärtää että se on vaimon vika.
Kyllä. Ja se on naisen vika, sillä eihän mieheltä voi odottaa, että tämä ajattelisi mitään. Ethän sinä jätä kynttilöitä sun 3v taaperonkaan vahdittavaksi, niin miksi mieheltä odottaisit mitään enempää??
Välillä kyllä huvittaa kuinka vähän miehiltä odotetaan. Tunnen siis kyllä miehiä, jotka varmasti sammuttaisivat kynttilät, sillä ovat vastuulisia aikuisia ihmisiä, mutta silti täällä puolustellaan, että "Ei mies näe kynttilöitä! Kynttilät ovat todellisia vain XX-kromosomiparin omistajien todellisuudessa!" Vähän kun itse vaan ajelisi autolla ja yhtäkkiä moottori pamahtaisi paskaksi ja siinä ihmeteltäisiin, että miksi jatkoin ajamista, vaikka moottorivalo oli syttynyt ja itse tuumaisin, että "en minä naisena niitä kojelaudan valoja katsele, siinähän palavat". Kyllä mua silti idioottina pidettäisiin eikä syytettäisi miestä vaikka sehän sen auton osti.
Tämä on niin totta! Suomalainen nainen ei todellakaan odota kovin paljoa mieheltään, ja jos odottaa niin sitä pidetään typeränä. Miehethän on tunnetusti holhottavia taaperoikäsiä koko elämänsä ajan, ne ei näe eikä kuule mitään, joten jos nainen ei katso perään, niin aina naisen syy jos jotain sattuu. Ensin äidin vika niin kauan kun mies asuu kotonaan, ja sen jälkeen tyttiksen/vaimon vika. Nainen taas ei saa ikinä mokata eikä unohtaa mitään ja aina pitää huolehtia ja skarpata sekä lapsista että miehestä.
Ei tosiaan mikään ihme että syntyvyys on romahtanut. Yksi iso vauva kotona riittää ja kaikki ei huoli sitäkään.
Mä vaihtaisin lukot. Tollalailla kun lähtee niin takaisin ei tarvi tulla. Morjens vaan. En missään tapauksessa tekstailisi perään enkä pyytelisi anteeksi, ei sulla ole mitään anteeksipyydettävää tässä. Sä ihan aiheesta sanoit kun äijä oli jättänyt kynttilät palamaan ja se alkoi sua töniä ihan tosta vaan, huhhuh!
Kahdesta toksisesta parisuhteesta sekä parista ystävyssuhteesta ja yhdestä perhesuhteesta selvinneenä sanoisin että paras asia mitä voit tehdä, on asettaa itselle rajat siitä, millaista käytöstä suvaitset. Sinä opetat muille miten sinua saa kohdella ja jos hyväksyt tuollaista käytöstä, niin se tulee jatkumaan. Nyt on aika alkaa arvostamaan itseä ja seisomaan tekojesi takana, teit ihan oikein kun sanoit kynttilöistä. Nyt kasvata selkärankaa, jotta pystyt vielä seisomaan päätöstesi takana.
Tämä ketju tekee onnelliseksi siitä että olen sinkku. Kaikkea sitä ihmiset on valmiita kestämään, ettei vaan tarvitsisi olla yksin.