Kaverin kanssa syömään- kuka maksaa laskun?
Hei!
Sain viime kesänä uuden kaverin jonka kanssa puistoiltiin ja kyläiltiin lasten kanssa puolin ja toisin. Alkuvuodesta muutimme perheen kanssa uudelle paikkakunnalle ja tapaamiset jäivät mutta pidimme edelleen yhteyttä. On ollut puhetta että kun tulen käymään vanhalla paikkakunnalla niin sopisimme treffit. Kaveri on kutsunut useamman kerran tapaamiseen mutta en ole kiireiltäni ehtinyt toiselle paikkakunnalle.
Ilmoitin viime viikolla että olen tulossa lasten kanssa päiväksi ja olisi mukava nähdä. Sovimme mihin aikaan näemme ja minä kysyin haluaisiko hän nähdä tälläkertaa kahvilassa puiston sijasta. Joka sopi hänelle hyvin. Myöhemmin kysyin kuitenkin nähdäänkö lounaan merkeissä (lounasaikaan) vai sopiiko kahvila hänelle paremmin. (on kotiäitinä ja tiedän ettei rahaa ole paljoa, kuten omallakin kohdallani) Hän sanoi että lounas on parempi ja ehdotin että tavataan puistossa ja lisäsin että lähellä on yksi kiva pizzeria. Kaikki oli ok.
Kun olimme syöneet, tarjoilijaa ei näkynyt ja odottelimme laskua aika kauan. Ehdotin että menisimme sisälle maksamaan tiskille jotta pääsisimme jatkamaan matkaa. Tuntui että kaveri oli jotenkin hieman yllättynyt etten tarjoa. Sisällä minä maksoin ensin oman tilaukseni ja menin käymään kuopuksen kanssa vessassa kaverin jäädessä maksamaan omaansa. Kun tulin vessasta kaveri kysyi onko minulla 5€ jota vaille oli saanut maksettua.
Myöhemmin halusi poiketa kaupassa ostamassa vesipullon mutta taas kassalla kaiveli kolikoitaan eikä saanut kasaan tuota 0.80€ joten kaivelin kolikoita avuksi.
Jäin ihmettelemään että oliko kaveri ajatellut että tarjoan lounaan. Muiden kavereiden kanssa on aina ollut selvää että jokainen maksaa omansa. Jos joku on tahtonut tarjota, on hän sanonut sen jo ravintolaan menoa suunniteltaessa tai viimeistään tilausta miettiessä. Annoinko ymmärtää että tarjoan lounaan ehdottamalla lounaalle menoa? Miten sinä olisit ymmärtänyt ehdotukseni?
Kommentit (31)
Kun kysyt työkaverilta, että mennäänkö lounaalle, niin maksat? Jep.
Ei kavereiden tai ystävien kesken tarjota, ei ikinä. Ellei sit olla jossain reissussa ja vuorotellen tarjotaan porukalle, että ei tarvi laskua laittaa osiin.
Auta armias jos kaveri olisi ollut miespuolinen, johan mammat koohkoissaan haukkuisivat hänet alimpaan helvettiin jos ei olisi tarjonnut, huolimatta siitä, kuka pyysi ja minne?
Miksi se sukupuoli ratkaisee, avautukaa?
[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 13:11"]
Ei meidän talous kaatuisi lounaan tarjoamiseen MUTTA ei minulla sellaiseen lystiin usein olisi varaa. Nyt olisin pulittanut kahden aikuisen, kolmen koululaisen ja kahden pk-ikäisen lounaan. En ollut varautunut tähän. ap
[/quote]
Kai nyt jokaisella työssäkäyvällä ihmisellä on min 5000€ tilillä ylimääräistä rahaa ja kyllä sillä lounaan tarjoaa.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 13:05"]
Oletteko niin perseaukisia vai mikä tämä JOKAINEN MAKSAA OMANSA sääntö on? Aivan naurettavaa pihtailua tuommonen, jos pyydän jotain lounaalle tottakai maksan sen. Jos minua on pyydetty lounaalle, koskaan ei ole kukaan edes kysynyt/antanut ymmärtää maksanko sen, vaan se on kuitattu muiden toimesta.
[/quote]
Alapeukkujen määrästä päätellen harvinaisen perseaukista porukkaa tuntuu olevan.
Kun sovitte yhdessä, myös maksu yhdessä. Eri asia jos olisit kysynyt yksipuolisesti lähdetkö syömään minä tarjoan, ja vastaus kyllä.
Kutsuja maksaa. Varsinkin jos kysytään , että haluaisitko tavata lounaalla.
Toimit oikein. Koska ehdotit ensin (oletettavasti) halvempaa vaihtoehtoa, mutta sitten kysyit, sopisiko kalliimpi lounaspaikka paremmin, olisi kaverisi voinut sanoa, että joo, muuten sopisi, mutta kun ei ole varaa lounastamiseen. Silloin olisitte voineet sopia vaikka piknikistä tms. Vaikeitahan nämä ovat, mutta kyllä lähtökohtaisesti jokainen maksaa omat ruokansa, ellei joku halua välttämättä tarjota. Enemmänkin peräänkuuluttaisin kaveriltasi rehellisyyttä, ettei tarvii ihmetellä, kun paska on jo housussa.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 13:14"]
Auta armias jos kaveri olisi ollut miespuolinen, johan mammat koohkoissaan haukkuisivat hänet alimpaan helvettiin jos ei olisi tarjonnut, huolimatta siitä, kuka pyysi ja minne?
Miksi se sukupuoli ratkaisee, avautukaa?
[/quote]
Ei sukupuoli ratkaise, vaan se onko treffitilanne. Se on sitten ihan oma keskustelunsa.. Esim. minä en oleta miespuolisen kaverini maksavan, eikä toisinpäin. Tosin omassa kaveripiirissäni maksetaan yleensä vuorotellen, mutta se ei liene yleinen käytäntö.
No jos kaverin kanssa sovitaan, että nähdään lounaan merkeissä niin toki molemmat maksaa itse omat syömisensä. Jos kyseessä parempi kaveri, niin toimii toi, että maksa sä nyt mä maksan toisella kertaa.
Kyllä mä oletan, että jokainen maksaa omansa, ellei toinen sano heti että haluaa tarjota. Musta ap ei varsinaisesti edes esittänyt mitään kutsua, vaan kyseessä oli yhdessä sovittu ja suunniteltu tapaaminen. Kaveri olisi voinut sanoa jo siinä vaiheessa, että hänellä ei ole varaa syödä ulkona, niin olisitte voineet sopia että ap tarjoaa tai valita halvemman vaihtoehdon.
Musta Suomessa ei ole oikein sellaista "tarjoamiskulttuuria", että kutsuja itsestäänselvästi maksaisi välttämättä edes romanttisilla treffeillä (tästähän puhutaan usein jo ihan tasa-arvokysymyksenä), saati kaverin kanssa tavatessaan. Moni kokee kiusallisenakin, jos kaveri tai kaveriporukka haluaa tarjota kun itsellä ei ole varaa, ja vaihtaisi mielummin niin että kaikki syö jossain halvemmassa paikassa.
ARTISTI MAKSAA!!!