Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaverin kanssa syömään- kuka maksaa laskun?

Vierailija
08.06.2014 |

Hei!

Sain viime kesänä uuden kaverin jonka kanssa puistoiltiin ja kyläiltiin lasten kanssa puolin ja toisin. Alkuvuodesta muutimme perheen kanssa uudelle paikkakunnalle ja tapaamiset jäivät mutta pidimme edelleen yhteyttä. On ollut puhetta että kun tulen käymään vanhalla paikkakunnalla niin sopisimme treffit. Kaveri on kutsunut useamman kerran tapaamiseen mutta en ole kiireiltäni ehtinyt toiselle paikkakunnalle.

Ilmoitin viime viikolla että olen tulossa lasten kanssa päiväksi ja olisi mukava nähdä. Sovimme mihin aikaan näemme ja minä kysyin haluaisiko hän nähdä tälläkertaa kahvilassa puiston sijasta. Joka sopi hänelle hyvin. Myöhemmin kysyin kuitenkin nähdäänkö lounaan merkeissä (lounasaikaan) vai sopiiko kahvila hänelle paremmin. (on kotiäitinä ja tiedän ettei rahaa ole paljoa, kuten omallakin kohdallani) Hän sanoi että lounas on parempi ja ehdotin että tavataan puistossa ja lisäsin että lähellä on yksi kiva pizzeria. Kaikki oli ok. 

Kun olimme syöneet, tarjoilijaa ei näkynyt ja odottelimme laskua aika kauan. Ehdotin että menisimme sisälle maksamaan tiskille jotta pääsisimme jatkamaan matkaa. Tuntui että kaveri oli jotenkin hieman yllättynyt etten tarjoa. Sisällä minä maksoin ensin oman tilaukseni ja menin käymään kuopuksen kanssa vessassa kaverin jäädessä maksamaan omaansa. Kun tulin vessasta kaveri kysyi onko minulla 5€ jota vaille oli saanut maksettua.

Myöhemmin halusi poiketa kaupassa ostamassa vesipullon mutta taas kassalla kaiveli kolikoitaan eikä saanut kasaan tuota 0.80€ joten kaivelin kolikoita avuksi.

Jäin ihmettelemään että oliko kaveri ajatellut että tarjoan lounaan. Muiden kavereiden kanssa on aina ollut selvää että jokainen maksaa omansa. Jos joku on tahtonut tarjota, on hän sanonut sen jo ravintolaan menoa suunniteltaessa tai viimeistään tilausta miettiessä. Annoinko ymmärtää että tarjoan lounaan ehdottamalla lounaalle menoa? Miten sinä olisit ymmärtänyt ehdotukseni?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai jokainen maksaa oman lounaansa ellei toisin sovita

Vierailija
2/31 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kaverin olisi ainakin pitänyt varautua oman laskunsa maksuun, mutta jos tiesit pienituloiseksi, niin olisit tarjonnut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtökohtaisesti minäkin maksaisin tietysti oman laskuni, mikäli kaveri ei ole kärkeen selkeästi sanonut, että haluaa tarjota. Ei voi olettaa tuollaista.. Tai siis tiedän, että näitä tyyppejä on olemassa. 

Vierailija
4/31 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletan aina että jokainen maksaa omansa. Hyvien ystävieni kanssa toimii se, että tarjotaan toisillemme ja emme laske "velkojamme."

Vierailija
5/31 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 12:33"]Kyllä kaverin olisi ainakin pitänyt varautua oman laskunsa maksuun, mutta jos tiesit pienituloiseksi, niin olisit tarjonnut.

[/quote]

Ap on itsekin pienituloinen

Vierailija
6/31 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kutsuu jonkun johonkin, pitää vähintään varautua tarjoamaan. Kun aapee on etukäteen ehdottanut esin ulkona tapaamista, sitten lounastapaamidta ja lopulta paikkaakin, hänen kyllä voidaan katdoa kutsuneeen.

Toki omassa piirisäni näissä useimmiten jokainen maksaa osansa tai pääluvun mukaisen osan laskusta. Tällöin kuitenkin ei ole kyse siitä, että joku etukäteen ehdottaa tapaamista ja kutsuu, vaan siitä, että yhdessä päätetään mennä johonkin kun nälkä on.

Vierailija
7/31 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä toimit ihan oikein. Kaverin olisi pitänyt itse kysyä että voitko tarjota jos kerran tilanne oli sellainen ettei hänellä ollut varaa ja halusi että maksaisit lounaan, mikä ei tosin mun mielestäni ole kauhean mukava pyyntöö. Ulkona käydään syömässä varallisuuden mukaan eikä voi olettaa että toinen tarjoaa. Varmaan olisit hyvää hyvyyttäsi voinut tarjota jos hän olisi kysynyt ja se olisi ollut ihan ok.

Vierailija
8/31 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin se maksaa joka kysyy lounaalle? Mun mielestä outo ajatus!

Vierailija
9/31 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 12:39"]Miten niin se maksaa joka kysyy lounaalle? Mun mielestä outo ajatus!

[/quote]

No monessa maassa tuo on ihan normaali käytäntö, muttei Suomessa...

Vierailija
10/31 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten sanoin, muiden kaverien kanssa olemme aina maksaneet omat syömisemme.  Oletin tämän olevan yleinen käytäntö ellei toisin sovita.

Nyt minä olin se, joka ehdotti lounasta ja paikkaa mutta kuitenkin jo ehdottaessa yritin kysyä hienovaraisesti onnistuuko rahallisesti. Olemme kuitenkin aika samassa elämäntilanteessa, kotiäiteinä ja miehet työelämässä suht saman tuloisissa töissä. Jos asuisin vielä tuolla paikkakunnalla, olisin ehdottanut joko kahvilaa tai puistoa. Mutta nyt ulkopaikkakuntalaisina meidän oli syötävä lounas ulkona. Jos olisin kutsunut kaverin omalle paikkakunnalleni ja ehdottanut ravintolaa, olisin varautunut tarjoamaan. ap

Vierailija
11/31 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen maksaa omansa, mutta jos tekniseksi ruvetaan, oikeastaan kaverisi kutsui sinut eli HÄNEN olisi kuulunut maksaa koko lysti...näin siis vanhan etiketin mukaan!

Vierailija
12/31 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 12:39"]Miten niin se maksaa joka kysyy lounaalle? Mun mielestä outo ajatus!

[/quote]

Eihän tässä kohta uskalla pyytää ketään mihinkään. Tai sitten aina odottelee, että muut pyytävät. :) Minun kaveripiirissäni oletetaan että jokainen maksaa omastaan, mutta rahaa kuitenkin lainaillaan huolettomasti puolin toisin.

Vierailija
13/31 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kaverisi olisi pitänyt itse maksaa ruokansa. Meillä kaveripiirissä yms jokainen maksaa yleensä omansa ellei ole erikseen sovittu.

Vierailija
14/31 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 12:29"]Kun tulin vessasta kaveri kysyi onko minulla 5€ jota vaille oli saanut maksettua.

Myöhemmin halusi poiketa kaupassa ostamassa vesipullon mutta taas kassalla kaiveli kolikoitaan eikä saanut kasaan tuota 0.80€ joten kaivelin kolikoita avuksi.

[/quote]

En ymmärrä tätä. Eihän hänellä voinut olla yhtään rahaa vesipulloon, jos kerran lounaasta ei pystynyt viittä euroa maksamaan. Jos hänellä oli kolikoita yhä, niin silloin lounaan hinnasta olisi pitänyt jäädä vähemmän kuin 5,-.

Vierailija
15/31 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko niin perseaukisia vai mikä tämä JOKAINEN MAKSAA OMANSA sääntö on? Aivan naurettavaa pihtailua tuommonen, jos pyydän jotain lounaalle tottakai maksan sen. Jos minua on pyydetty lounaalle, koskaan ei ole kukaan edes kysynyt/antanut ymmärtää maksanko sen, vaan se on kuitattu muiden toimesta.

Vierailija
16/31 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä se tarjoaminen jotenkin muuten ilmaistaan kuin vain paikkaa ehdottamalla. Muutenhan aina se maksaa, joka saa idean kahvila - tai ravintolareissusta.

Vierailija
17/31 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 12:54"]

Jokainen maksaa omansa, mutta jos tekniseksi ruvetaan, oikeastaan kaverisi kutsui sinut eli HÄNEN olisi kuulunut maksaa koko lysti...näin siis vanhan etiketin mukaan!

[/quote]

Miten niin? Ei tuo kaveri kutsunut ulos syömään. Vaikka ap kirjoitti, että kaveri on pyytänyt tapaamiseen, niin se on voinut tarkoittaa "tule kotiini juomaan kahvia ja syömään yhden keksin".

Vierailija
18/31 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olisin ymmärtänyt ehdotuksesi niin että menemme yhdessä lounaalle ja tietysti kumpikin maksaa oman syömisensä. Itsestäänselvä asia, sitten eri jos lounasta ehdotetaan lisäyksellä "minä tarjoan".

Vierailija
19/31 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ohis mutta kuka pienituloinen raaskii ostaa vesipullon kaupasta yms?Itse täytän kotona aina pullot vedellä ja käytän rahat muuhun.Pitkässä juoksussa on iso raha...

Vierailija
20/31 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 13:05"]

Oletteko niin perseaukisia vai mikä tämä JOKAINEN MAKSAA OMANSA sääntö on? Aivan naurettavaa pihtailua tuommonen, jos pyydän jotain lounaalle tottakai maksan sen. Jos minua on pyydetty lounaalle, koskaan ei ole kukaan edes kysynyt/antanut ymmärtää maksanko sen, vaan se on kuitattu muiden toimesta.

[/quote]

Ei meidän talous kaatuisi lounaan tarjoamiseen MUTTA ei minulla sellaiseen lystiin usein olisi varaa. Nyt olisin pulittanut kahden aikuisen, kolmen koululaisen ja kahden pk-ikäisen lounaan. En ollut varautunut tähän. ap