Täytyykö tulevien 8-luokkalaisten kerätä kasveja nyt kesälomalla?
Meillä täytyy ja kurkkasin pojan listaa, missä on lueteltu 24 kerättävää lajiketta. Mulle osa ihan vieraita nimiä. Mutta osassa on ainakin kukinta jo ohi, eikä mitenkään onnistu siis keräämään kukkaa. Sit toisekseen: suomuurain eli lakka? Kasvaako niitä edes Etelä-Suomessa, en mä ole ikinä nähnyt? Eikö lakkaa mennä poimimaan jonnekin Lappiin? Jokunen kerättävä sitten taas on puu ja eihän sellaisen juuria voi poimia, vaikka sekin on kriteerinä.
Ohjeen mukaan kuivattu kasvi kiinnitetään esim. teipillä paperiin. Mutta pitääkö se sitten vielä kontaktilla päällystää, muutenhan se on ihan altis murenemiselle? Miten muiden lapsukaiset ovat tehneet tuon?
Kommentit (86)
Olisi aivan mieletön idea, jos saisi kerätä 24 (tai sit suurempi määrä) mitä tahansa kasveja! Näin ei tarvitsisi mennä jollekulle mahdottomaan paikkaan tai matkustella, vaan omasta elinympäristöstään, mökkireissulta, lapinreissulta tms. keräisi ja nimeäisi, laittaisi päivät yms. Mutta kukin omat valintansa! Kun ihmiset nyt kuitenkin liikkuu eri paikoissa ja eri perheillä voi olla erilaisia kesänviettomatkoja. Eihän tuossa olekaan muuta mutkaa kuin se ennalta määrättyjen kasvien mahdoton löytäminen! Ei siihen tosiaan tarvitse mitään kansiota ostaa, eikä meillä ohjeessa ainakaan kielletä kontaktimuovia? Sehän vähän tukevoittaa, kun ne pitää liimata vaan paperille.
Vanhemmat joutuvat tekemään koko homman, mitä järkee
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 21:36"]
Tuommonen valmis lista tappaa uteliaisuuden ja tutkimus innon ja omatoimisuuden. Hommasta tulee pakkopullaa niiden viimeisten ja vaikeiden kanssa. Keräily vaarantaa uhanalaisten kasvien elon.
[/quote]
Niin no, me ollaan yleensä koko kesä mökillä (saaressa) jossa ei kasva oikeastaan mitään. Toki jos koulu maksaa veneen bensat niin voidaan päivät veneillä kaupungin saarissa etsien jotain kasveja (joista tuskin kaikkia edes löytyisi noista paikoista). Muutoin jäisi kyllä tekemättä.
Sitä paitsi, loma on lomailua varten. Ei koulutehtävien tekoa varten. Tuskin teistäkään kukaan vapaaehtoisesti tekisi kesälomalla töitä.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 21:40"]
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 21:36"]
Tuommonen valmis lista tappaa uteliaisuuden ja tutkimus innon ja omatoimisuuden. Hommasta tulee pakkopullaa niiden viimeisten ja vaikeiden kanssa. Keräily vaarantaa uhanalaisten kasvien elon.
[/quote]
Niin no, me ollaan yleensä koko kesä mökillä (saaressa) jossa ei kasva oikeastaan mitään. Toki jos koulu maksaa veneen bensat niin voidaan päivät veneillä kaupungin saarissa etsien jotain kasveja (joista tuskin kaikkia edes löytyisi noista paikoista). Muutoin jäisi kyllä tekemättä.
Sitä paitsi, loma on lomailua varten. Ei koulutehtävien tekoa varten. Tuskin teistäkään kukaan vapaaehtoisesti tekisi kesälomalla töitä.
[/quote]
Väärä lainaus. Piti mennä viestille 31.
Meillä piti. Sai tehdä perinteisen kasvion tai digikasvion, joka tehdään powerpointiin itse ottamilla valokuvilla joissa pitää näkyä lapussa oma nimi ja luokka. Kasiin riitti noin 30 kasvia, ysiin 40 ja kymppiin 50. Tyttö tykkää muutenkin kasvijutuista ja valokuvauksesta, joten helposti tuli se 9½ 45 kasvin digikasviosta :) Itse olin enemmän perinteisen kasvion kannalla, mutta tyttö ei kovin mielellään olisi ryhtynyt prässäys-teippausprosessiin, joten parempi näin.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 21:27"][quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 20:48"]
Kasvien kerääminen kuuluu valtakunnalliseen opsiin eli opetussuunnitelmaan, ikäväähän se on varmasti kaupunkialueilla, jos täytyy erikoisempaa kasvia lähteä hakemaan kauempaa. Lukumäärä tosin vaihtelee, itse vaadin 30 kasvia kukkivana + päivämäärät. Mutta tämä onkin sellaista maaseutua, että kaikki kyllä löytyvät 5km säteellä kunhan vähän jaksaa vaivaantua :)
t. biologian opettaja
[/quote]
Maksaako koulu sen kasvikansion ja niiden kasvien keräysmatkat? Peruskoulunhan pitäis olla ILMAINEN. Eikö tässä nyt pistetä aika ikävällä tavalla lapsia järjestykseen varallisuuden mukaan? Toisilla on hienot kirjakaupasta ostetut kansiot ja kaikki kasvit kerättynä. Toisilla vaan kopiopaperia ja kontaktimuovia, osaa kasveista ei ehkä saa jos vanhempia ei huvita tai heillä ei ole varaa (tai autoa) lähteä kasvinhakureissulle.
Ja meillä ei moista keräilyä ole, joten turha alkaa mua haukkumaan siitä etten panosta lapsiin ym. Mietin tätä yleiseltä kannalta. Tosin sen olen huomannut, että peruskoulu on koko ajan enemmän siirtymässä siihen että vanhempien lompakoista otetaan rahaa ihan siihen persuopetukseen. Rehellisesti sanoen, ei ole kaukana se päivä kun lasten kodin varallisuuden huomaa opetuksessa, rikkaan lapsi saa tasokkaampaa opetusta kun vanhemmat maksavat. Osaltaan sen ymmärtää, koulujen rahat on loppu. Mutta ikävää siinä on se, että peruskoulun yksi tärkeä perustekijä on katoamassa. Se että kaikki lapset ovat samanarvoisia ja tasaveroisia.
[/quote]
Ainakin meidän tytär sai koulun puolesta ihan perus kansion, kopiopapereita ja pätkän kontaktimuovia. Keräysmatkoja ei makseta, varmaan oletetaan kasvien löytyvän lähimaastosta, mutta meillä on ainakin mennyt bensaa kiitettävästi niitä etsiessä muualta... Ja olen aivan samaa mieltä, surullista että peruskouluissakin alkaa olla sellanen "köyhät kyykkyyn" -meininki. :(