Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Täytyykö tulevien 8-luokkalaisten kerätä kasveja nyt kesälomalla?

Vierailija
07.06.2014 |

Meillä täytyy ja kurkkasin pojan listaa, missä on lueteltu 24 kerättävää lajiketta. Mulle osa ihan vieraita nimiä. Mutta osassa on ainakin kukinta jo ohi, eikä mitenkään onnistu siis keräämään kukkaa. Sit toisekseen: suomuurain eli lakka? Kasvaako niitä edes Etelä-Suomessa, en mä ole ikinä nähnyt? Eikö lakkaa mennä poimimaan jonnekin Lappiin? Jokunen kerättävä sitten taas on puu ja eihän sellaisen juuria voi poimia, vaikka sekin on kriteerinä.

Ohjeen mukaan kuivattu kasvi kiinnitetään esim. teipillä paperiin. Mutta pitääkö se sitten vielä kontaktilla päällystää, muutenhan se on ihan altis murenemiselle? Miten muiden lapsukaiset ovat tehneet tuon?

Kommentit (86)

Vierailija
21/86 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 22:42"]

Hmm, yhtään kasvia ei saa kerätä ilman maanomistajan lupaa. Onko opettaja kysynyt luvan kaikkien oppilaiden puolesta? 

Jon mun lapselle tulee tuollainen tehtävä niin tekemättä jää.

[/quote]

Korjaan, jäkälää ja sammalta ei saa kerätä ilman lupaa. Kukkia ei saa kerätä juurineen.

http://www.ymparisto.fi/fi-FI/Luonto/Jokamiehenoikeudet(16989)

Vierailija
22/86 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.edu.fi/perusopetus/biologia_ja_maantieto/biologia_7_9

Tässä linkki opetussuunnitelmaan jossa sanotaan että ohjattua kasvien keruuta. Ohjaus kuuluu koululle eikä vanhemmille. Biologiaa on tietty tuntimäärä ja aiheet pitää käydä läpi tuntimäärän sisällä eikä lomalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/86 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 22:32"]

Onko nuo kasvit määrätty ops:ssa? Meinaan en luottaisi sellaisen bilsan open ammattitaitoon, joka meinaa suomuurainta löytää Etelä-Suomesta. Jotain järkeä pitää näissä keräilyissäkin olla.

[/quote]menkää käymään ihanassa Lapissa. Sehän kuuluu jo sivistykseen käydä Lapissa. Katsomassa yötöntä yötä.  Samalla rämmitte suolla niitä hilla eli lakan kukkia.

Vierailija
24/86 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näiden palstamammojen vastausten perusteella en ihmettele nykyajan kakaroiden laiskuutta ja välinpitämättömyyttä. Vanhemmat tekevät läksyt ja jos joku on vähänkin epämiellyttävä tai vaikea niin "vitut jostaki bilsasta, ei täältä kehä 3 sisäpuolella tollasii horsmii oo"

Vierailija
25/86 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä yksi stadilainen bilsan maikka. Me kerätään oppilaiden kanssa nuo kasvit koulussa, niin ei jää kesäläksyjä multa. Rehtori mulle kyllä kerran vikisi, että pitäisi pistää oppilaat kesällä keräämään ja mä sanoin, että en tykkää siitä, kun sit vanhemmat ne kerää. Seuraavassa lauseessa rehtori sit kertoikin, että miten oli edellisen kesän lapinreissullaan pojan kasveja kerännyt ja siihen totesin, että juuri tuota tarkoitin. Ei vaatinut minulta enää sen jälkeen, että pitäisi oppilaita kesäisin pistää keräämään kasveja ja enpä minäkään halua mitään geneerisiä kasvioita tarkistaa, koska noista ei makseta opettajille mitään. Paljon mukavampi mennä niin, että hommat saadaan hoidettua jo kouluajalla.

Vierailija
26/86 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stadilainen bilsanmaikka jatkaa vielä sen verran, että uuden opsin luonnoksessa sanotaan, että pitää kerätä joko kasveja tai eläimiä. Sen verran itseäni tunnen, että nuo kasvit varmaan jää jatkossa keräämättä ja siirrymme selkärangattomien keräämiseen meidän koulussa.

Vierailija
27/86 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko nuo kasvit määrätty ops:ssa? Meinaan en luottaisi sellaisen bilsan open ammattitaitoon, joka meinaa suomuurainta löytää Etelä-Suomesta. Jotain järkeä pitää näissä keräilyissäkin olla.

[/quote]

No kyllä suomuurainta eli lakkaa löytyy ihan etelä-suomestakin. Samoin karpaloa. Noi molemmat olivat meidän kasille siirtyvän listassa. 

Vierailija
28/86 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvähän tuo on että pistetään kaupunkilaisteinitkin käymään välillä  kesällä luonnossa raittiissa ilmassa, sen keskustassa siideritökin kanssa notkumisen sijaan.

Vierailija
29/86 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika oudolta kuulostaa että on tietyt kasvit listalla ja kaikki on kerättävä. Minun piti kerätä tyyliin 50 kasvista 40. Helpompaa ku oli valinnan varaa.

Vierailija
30/86 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 23:02"]

Stadilainen bilsanmaikka jatkaa vielä sen verran, että uuden opsin luonnoksessa sanotaan, että pitää kerätä joko kasveja tai eläimiä. Sen verran itseäni tunnen, että nuo kasvit varmaan jää jatkossa keräämättä ja siirrymme selkärangattomien keräämiseen meidän koulussa.

[/quote]

Kerätäänkö niitä eläimiäkin kontaktimuovin alle vai ihan kuvina? Muista ala-asteella litistääneeni jotain hämähäkkejä ja kärpäsiä kontaktimuovin alle koulua varten, mutta jälkeen päin se tuntuu hieman oudolta enkä muista täytyikö niin tehdä vai luulinko vain että hyönteistenkin kohdalla pitää tehdä niin.

Vierailija
31/86 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, että tuleeko tarkempia speksejä. Voipa olla, että haemme vaikka veden selkärangattomia ja säilömme niitä viinaan. Valokuvaaminen omakeräämistä ötököistä on kans hyvä idea. Tällöin saa hyvin vaikka kastematoja ja tuhatjalkaisiakin kerättyä.

Vierailija
32/86 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tuleva kolmasluokkalainen kerää jo toista kesää. Tosin vain 10, ja saa myös valokuvata ja valita kasvit itse.

Vierailija
33/86 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenköhän kohta "luonnon monimuotoisuuden suojelua" tulee toteutumaan kun jossain Etelä-Suomessa useampi sata lapsukaista käy joka kesä samasta paikasta nyhtämässä hillat ja karpalot juurineen johonkin paperiin teipattavaksi. Luonto ja marjastajat kiittää. 

Mihin voi tehdä valituksen jos nuori ei kesätöidensä takia ehdi nuohota jotain soita ja risukkoja pitkin kesää ja opettaja valittaa ja syyttelee? Tai jos perhe lähtee heti todistusten jaon jälkeen vaikka Italiaan koko kesäksi ja tulee päivää tai kahta ennen kuin koulu alkaa takaisin? Miten tulli suhtautuu jos yrittää tuoda ulkomailta 50 kasvia mukanaan? Entäs jos kouluun tulee uusi oppilas joka on saanut tietää uuden koulunsa vain muutamaa päivää ennen koulun alkua, tuleeko hänelle "hylätty" kun ei ollut mitään mahdollisuutta edes saada koko tehtävää?

Itse pääsin helpolla tuosta tehtävästä kun olin isosiskon apuna keräämässä ja prässäämässä, koneella kirjoitimme kaikki tekstit ja kun tuli oma vuoro kerätä samalle opettajalle vaihdoin vain kansilehden :D Lisäksi maalla oli helppo kerätä ja listakin oli sellainen että joku 10 todella yleistä kasvia, esim. molemmat koivut piti olla ja sitten 15 tai enemmän vapaasti valittavia.

Tänään on hieman ilkeä päivä joten jatkan kyseenalaistamista vielä...

Mitä jos lapsi loukkaantuu etsiessään noita kasveja? Onko koulun vakuutus voimassa myös tuolloin? Tai jos lapsi eksyy metsään? Tai saa punkin ja borrelioosin? Kohtaa suolla karhun ja saa trauman ja päätyy terapiaan? 

Stadilaiselle bilsanmaikalle kumarran, pidä vain tuo linja!

T: ilkeä nillittäjä

Vierailija
34/86 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 22:34"]

Vähän outoa, että loma-aikana täytyy jotain yhtä tiettyä oppiainetta varten tehtävää tehdä.

[/quote]

Niin. Mitä, jos muissakin aineissa olisi tällainen vaatimus? Kesäloma saisi tosiaan uuden merkityksen. Minusta biologia on tärkeä aine ja kasvien tunnistaminenkin kuuluu aiheesta opetussuunnitelmaan. Kuitenkin nykyajan lapset oppivat biologian tunneilla paljon muutakin kuin 100 vuotta sitten, kun kasvien kerääminen kouluissa aloitettiin (ihan mielenkiintoinen oli kyllä se historiakatsaus, jonka joku sivulle 2 kopioi).

Jos vaikka katsoo opetussuunnitelman sisältöä, jonka nr. 58 linkkasi (siis  http://www.edu.fi/perusopetus/biologia_ja_maantieto/biologia_7_9 ), niin epäilen vahvasti, ettei esim. 50 vuotta sitten vaadittu lapsilta noin paljon. Silloin oli aikaa kerätä ja tutkia kasveja. Nykyisin ilmeisesti homma jää siihen, että kasvit kerätään, mutta ei niitä kasvioita myöhemmin käytetä. 

Ajat ovat muutenkin muuttuneet. Monet viettävät koko kesän kaupungissa tai eri paikoissa vanhempien vuorotellessa omia lomiaan. Avioerolapsiakin on paljon enemmän. Minusta on kohtuutonta vaatia, että lasten pitäisi elää (mahdollisesti pirstaleinen) kesälomansa sen mukaan, milloin kasvit kukkivat.

Vierailija
35/86 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, taitaa olla ihan hyvä kesäläksy. Ehkä opitaan edes se, että suomuurainta kasvaa kyllä ihan Etelä-Suomessakin.

Vierailija
36/86 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 21:27"][quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 20:48"]

Kasvien kerääminen kuuluu valtakunnalliseen opsiin eli opetussuunnitelmaan, ikäväähän se on varmasti kaupunkialueilla, jos täytyy erikoisempaa kasvia lähteä hakemaan kauempaa. Lukumäärä tosin vaihtelee, itse vaadin 30 kasvia kukkivana + päivämäärät. Mutta tämä onkin sellaista maaseutua, että kaikki kyllä löytyvät 5km säteellä kunhan vähän jaksaa vaivaantua :)

t. biologian opettaja

[/quote]

Maksaako koulu sen kasvikansion ja niiden kasvien keräysmatkat? Peruskoulunhan pitäis olla ILMAINEN. Eikö tässä nyt pistetä aika ikävällä tavalla lapsia järjestykseen varallisuuden mukaan? Toisilla on hienot kirjakaupasta ostetut kansiot ja kaikki kasvit kerättynä. Toisilla vaan kopiopaperia ja kontaktimuovia, osaa kasveista ei ehkä saa jos vanhempia ei huvita tai heillä ei ole varaa (tai autoa) lähteä kasvinhakureissulle. 

Ja meillä ei moista keräilyä ole, joten turha alkaa mua haukkumaan siitä etten panosta lapsiin ym. Mietin tätä yleiseltä kannalta. Tosin sen olen huomannut, että peruskoulu on koko ajan enemmän siirtymässä siihen että vanhempien lompakoista otetaan rahaa ihan siihen persuopetukseen. Rehellisesti sanoen, ei ole kaukana se päivä kun lasten kodin varallisuuden huomaa opetuksessa, rikkaan lapsi saa tasokkaampaa opetusta kun vanhemmat maksavat. Osaltaan sen ymmärtää, koulujen rahat on loppu. Mutta ikävää siinä on se, että peruskoulun yksi tärkeä perustekijä on katoamassa. Se että kaikki lapset ovat samanarvoisia ja tasaveroisia.

[/quote]

Itse tein 5-6lk kesällä kansion, 50 kasvia. En ole köyhästä perheestä, mutta silti tein kansioni tulostuspaperilla ja kontakti muovilla, sain lapsena olla ylpeä hienosta itsevärkätystä kansiosta. Vaivaa siitä oli, mutta kansio on todella hieno kun koristelin sen ja sidoin kaikki sivut yhteen kauniilla nauhalla.Kasvit kauniisti aseteltuna ja jokaisesta kasvista piirsin itse kuvan tietojen viereen (piirsin silloin todella paljon). Muistan vieläkin kyseisiä kasveja. Asuin kaupungissa ja vanhemmilta en saanut apua, katsoin netistä kasvien kuvat *tulostin kuvia matkaan* ja kuljin metsässä koira seurana ja keräsin kasveja. Kannustakaa lapsenne ilman koulusta tulevaa läksyä menemään metsään ja keräämään kasveja, ei siitä haittakaan ole!:) Tekosyy on, ettei ole metsää lähellä josta voisi sen rahkasammaleen löytää. Olen aika varma, että sieltä Helsingistäkin löytyy pieni metsänplanttu jostakin jossa voit nähdä pensaan ja sammaleen, vai olenko täysin väärässä? Ei sen tarvitse olla hehtaari metsä jotta varvun löytää. Vai onko tämä meidän korpimetsien ja tuhansien järvien maa sittenkin vain pötypuhetta, kun ei tunnu suota ja metsää löytyvän?

Vierailija
37/86 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni lapsella on sellainen hassu tilanne, että hänen tulisi kerätä 50 kasvin kasvio (valmis lista), mutta hänen isänsä asuu toisessa maassa ja hän viettää lähes puolet kesälomastaan siellä, 1kk. Tämän kuukauden aikana monet kasvit kukkivat, joten ystäväni on ottanut tehtäväkseen kasvien keräämisen. Muutaman erikoisemman kasvupaikan olen bongannut ja kertonut ne heille, mutta itse en mihinkään kasviprojektiin toisten rieputeltavaksi lähde mukaan. Saattaa kuulostaa töykeältä, mutta se on oppilaan kotitehtävä, eikä minun.

Tällaisissa lomalla suoritettavissa tehtävissä käy todella helposti niin, että loppujenlopuksi äiti tai sisko taikka sitten naapurin mummo on kerännyt lähes koko kasvion ilman oppilaan työpanosta, ja sitä sitten kehutaan maasta taivaisiin kouluun palatessa. Kun sitten joku oppilas olisi vaivalla ja kovalla työllä koittanut kerätä ja nimetä kaikki, mutta saakin paljon huonomman numeron kuin joku, joka käyttää äitiä hyväkseen eikä tee itse mitään asian eteen.

Vierailija
38/86 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]Voi kuule, olisi hyvä että sinullakin olisi ollut tuo keruutehtävä joskus niin olisit sivistynyt edes vähäsen. Itse tiedän parikin paikkaa parin kilsan etäisyydellä HSL:n bussipysäkiltä, vaikken ole mikään asianharrastaja edes.

Vierailija
39/86 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 01:10"]

[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 21:27"][quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 20:48"]

Kasvien kerääminen kuuluu valtakunnalliseen opsiin eli opetussuunnitelmaan, ikäväähän se on varmasti kaupunkialueilla, jos täytyy erikoisempaa kasvia lähteä hakemaan kauempaa. Lukumäärä tosin vaihtelee, itse vaadin 30 kasvia kukkivana + päivämäärät. Mutta tämä onkin sellaista maaseutua, että kaikki kyllä löytyvät 5km säteellä kunhan vähän jaksaa vaivaantua :)

t. biologian opettaja

[/quote]

Maksaako koulu sen kasvikansion ja niiden kasvien keräysmatkat? Peruskoulunhan pitäis olla ILMAINEN. Eikö tässä nyt pistetä aika ikävällä tavalla lapsia järjestykseen varallisuuden mukaan? Toisilla on hienot kirjakaupasta ostetut kansiot ja kaikki kasvit kerättynä. Toisilla vaan kopiopaperia ja kontaktimuovia, osaa kasveista ei ehkä saa jos vanhempia ei huvita tai heillä ei ole varaa (tai autoa) lähteä kasvinhakureissulle. 

Ja meillä ei moista keräilyä ole, joten turha alkaa mua haukkumaan siitä etten panosta lapsiin ym. Mietin tätä yleiseltä kannalta. Tosin sen olen huomannut, että peruskoulu on koko ajan enemmän siirtymässä siihen että vanhempien lompakoista otetaan rahaa ihan siihen persuopetukseen. Rehellisesti sanoen, ei ole kaukana se päivä kun lasten kodin varallisuuden huomaa opetuksessa, rikkaan lapsi saa tasokkaampaa opetusta kun vanhemmat maksavat. Osaltaan sen ymmärtää, koulujen rahat on loppu. Mutta ikävää siinä on se, että peruskoulun yksi tärkeä perustekijä on katoamassa. Se että kaikki lapset ovat samanarvoisia ja tasaveroisia.

[/quote]

Itse tein 5-6lk kesällä kansion, 50 kasvia. En ole köyhästä perheestä, mutta silti tein kansioni tulostuspaperilla ja kontakti muovilla, sain lapsena olla ylpeä hienosta itsevärkätystä kansiosta. Vaivaa siitä oli, mutta kansio on todella hieno kun koristelin sen ja sidoin kaikki sivut yhteen kauniilla nauhalla.Kasvit kauniisti aseteltuna ja jokaisesta kasvista piirsin itse kuvan tietojen viereen (piirsin silloin todella paljon). Muistan vieläkin kyseisiä kasveja. Asuin kaupungissa ja vanhemmilta en saanut apua, katsoin netistä kasvien kuvat *tulostin kuvia matkaan* ja kuljin metsässä koira seurana ja keräsin kasveja. Kannustakaa lapsenne ilman koulusta tulevaa läksyä menemään metsään ja keräämään kasveja, ei siitä haittakaan ole!:) Tekosyy on, ettei ole metsää lähellä josta voisi sen rahkasammaleen löytää. Olen aika varma, että sieltä Helsingistäkin löytyy pieni metsänplanttu jostakin jossa voit nähdä pensaan ja sammaleen, vai olenko täysin väärässä? Ei sen tarvitse olla hehtaari metsä jotta varvun löytää. Vai onko tämä meidän korpimetsien ja tuhansien järvien maa sittenkin vain pötypuhetta, kun ei tunnu suota ja metsää löytyvän?

[/quote]

En tiedä mitä Helsingistä löytyy, olen käynyt siellä vaan kerran enkä silloin käynyt metsässä. Kaupungissa toki asun, mutta ex-maalaisena tiedän ja löydän varmasti kaikki siihen kasvioon vaadittavat kasvit. Sekään ei sinänsä ole siis ongelma. Olen jopa lapsille niitä kasveja opettanut, tuskin niillekään on ongelma niitä löytää ja kerätä.

Toi kasvien keräily ei enää ole nykypäivää. Kohta jokaisella lapsella on puhelimessaan google josta ne kyllä löytää ne kasvit hetkessä, jos niitä tietää pitää. Niiden kasvioiden tekeminen on täysin turhaa. Ne tehdään pakosta, eikä niitä sen koomin käytetä. Kasvien tunnistamiseen ja opetteluun on varmasti parempia ja nykyaikaisempiakin tapoja. Ja homma voitas tehdä ihan kouluaikana, ei lomalla. Ei aikuisetkaan lomallaan tee työhommia, johan siinä SAK jyrähtäis.

Vierailija
40/86 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 21:40"]

Niin no, me ollaan yleensä koko kesä mökillä (saaressa) jossa ei kasva oikeastaan mitään. Toki jos koulu maksaa veneen bensat niin voidaan päivät veneillä kaupungin saarissa etsien jotain kasveja (joista tuskin kaikkia edes löytyisi noista paikoista). Muutoin jäisi kyllä tekemättä.

Sitä paitsi, loma on lomailua varten. Ei koulutehtävien tekoa varten. Tuskin teistäkään kukaan vapaaehtoisesti tekisi kesälomalla töitä.

[/quote]

Olipa ketju. Tuossa on ehkä tiiviimmin ja kärjistenyimmin kiteytetty mistä keskustelussa on kyse. Todellisia first world ongelmia. Kaikki olisi saatava hopealusikalla suoraan pureskeltuna, jopa oppiminen.

Jotenkin tulee mieleen Sidharta Gautaman "neljä jaloa totuutta" tämän ketjun kullannuppujen ja etenkin heidän teinien kärsimyksistä. Onneksi nyt on Helluntai ja meidän ei tarvitse ajatella elämän olevan vain kärsimystä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kolme