Täytyykö tulevien 8-luokkalaisten kerätä kasveja nyt kesälomalla?
Meillä täytyy ja kurkkasin pojan listaa, missä on lueteltu 24 kerättävää lajiketta. Mulle osa ihan vieraita nimiä. Mutta osassa on ainakin kukinta jo ohi, eikä mitenkään onnistu siis keräämään kukkaa. Sit toisekseen: suomuurain eli lakka? Kasvaako niitä edes Etelä-Suomessa, en mä ole ikinä nähnyt? Eikö lakkaa mennä poimimaan jonnekin Lappiin? Jokunen kerättävä sitten taas on puu ja eihän sellaisen juuria voi poimia, vaikka sekin on kriteerinä.
Ohjeen mukaan kuivattu kasvi kiinnitetään esim. teipillä paperiin. Mutta pitääkö se sitten vielä kontaktilla päällystää, muutenhan se on ihan altis murenemiselle? Miten muiden lapsukaiset ovat tehneet tuon?
Kommentit (86)
Kuopiossa Puijonsarven koulussa ainakin kerätään kasveja (ei saa kuvata) - tehtävä saatiin vasta 8. luokan alussa elokuussa eli kasvit piti kerätä tosi nopeasti, että löytäisi niitä vielä kukkivina. Puiden lehtiä oli kerättävien listassa aika paljon ja ne löytyivät helposti. Piti kerätä 25 kasvia, kuivata ja prässätä ne - alussa homma tuntui työläältä, mutta kyllä siitä selvittiin. Kerättävien kasvien listalla oli ehkä 50 kasvia eli sai valita kasvit sen mukaan, mitä parhaiten löytyi ympäristöstä ja tuohon vuoden aikaan kukkivina.
En oo ite eikä sisarukseni keränny kasveja (oon nyt 40v) eikä kukaan kolmesta yläkoulussa olleesta lapsestanikaan oo tohon joutunut
Onneksi tosiaan ei ollut minun kouluaikanani 80-90-luvulla mitään kasvioita. Itseni tuntien olisi meidän äiti taas joutunut siihen hommaan. Hän jo aikoinaan keräsikin ystävilleen kasveja kouluaikana, koska myöskään hänen kansakoulussaan ei ollut kasvien keruuta, se tuli vasta keskikoululaisille.
Eli ihan turha väittää, että tässä olisi jokin ikiaikainen koululäksy. Ei vain ole. Lisäksi silloin äidin lapsuudessa ne kesälomatkin oli pitempiä eikä kukaan lähtenyt Suomesta kesäksi minnekään. Joko asuivat maalla tai menivät maalle kesäksi. Helppohan niiden oli kasveja keräillä, jotka siihen oli velvoitettu.
Jatkan vielä sen verran, että kuten tuon Hesan bilsanopettajan jutusta selviää, niin mikään ops ei velvoita lapsia keräämään kasveja omalla ajallaan kesälomalla (vanhempien avulla). Hyvä opettaja hoitaa luontoretket ja keräilyt kouluaikana yhdessä koko luokan kanssa.
Turhaan siis tunnette ylemmyyttä ja valitatte pullamössömammoista. Teitä itseänne on huijattu, kun opettaja on mennyt siitä mistä aita on matalin ja kärvistelette nöyrästi kasvioiden tekemisessä lasten lomalla.
Jos kasvio kerätään ohjatusti, miten oppilaat saavat ohjausta kesän (loman) aikana? Voiko bilsan opeen ottaa yhteyttä tarvittaessa (lomalla), kun tulee ongelmia keräämisessä?
Hei tässä tuleva 9. Luokkalainen. Viime kesänä meidän piti kerätä metsä- ja suokasveja. Muutama esimerkki oli laitettu mitä voi kerätä. 40 kasvista voi saada kympin kasviosta, jos tiedot ovat oikein. Eli meidän piti tietää kasvin nimi, sen latinan kielinen nimi, mihin heimoon se kuuluu, ja sitten piti laittaa päivämäärä ja allekirjoitus. Keräsin sen kesän aikana 84 kasvia ja minulle tuli 3 virhettä. Mutta kun olin kerännyt niitä niin paljon, ja se kattoi kaksi 10 niin sain kympin kasviostani. Meilläkin oli kriteerinä että pitäisi olla varsi, juuret ja kukinta. Puiden kohdalla kumminkin riitti vain lehti. Ja vaikka joistakin olisi kukinta jo mennyt, se kannattaa poimia sillä siitä saa silti pisteitä, että se kasvi on löytynyt.
Meidän piti joku 20 kasvia etsiä ja nimetä parin viikon aikana heti kasin alettua. Saatiin itse valita mitä kasveja etsitään,mutta jotain kategorioita oli,mihin niiden piti mennä. Esim.puut,heinät,vesikasvit ym. Sit nimet ja teipillä/kontaktimuovilla paperille ja kansioon. Puista kyllä riittää lehtikin ja lehden"varsi". Mun mielestä pitää pääasiallinen vastuu olla koululaisella,mut eipä se kasvien opettelu pahaa tee koko perheelle. Yhdessä vaan retkelle luontoon koko perhe.
Kasvioissa on myös se, idea että lapset tulevat käyneeksi erilaisissa metsissä kesän aikana. Kun syksyllä käydään läpi vaikkapa tuoretta kangasmetsää (se metsä mistä mustikka oli kerätty), on kaikilla käsitys miltä siellä näyttää ja tuntuu.
Rohkeasti vaan suolle tai ojanvarille on niitä lakkoja etelässäkin.
Muistan kun tytön piti kerätä 50 kasvia loman aikana, nyt jo lukiossa.
Ostettiin sellainen kasvivihko, niitä saa kirjakaupoista.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 20:17"]
Jokunen kerättävä sitten taas on puu ja eihän sellaisen juuria voi poimia, vaikka sekin on kriteerinä.
[/quote]
Huoh mitä uusavuttomuutta.
Meidän kylän yläkoulussa on ollut tapana ettää seiska ja kasiluokan välisenä kesänä kerätään viisi kasvia ja kasi ja ysi luokan välisenä keväänä kymmenen kasvia. Lisäksi saa kerätä ylimääräisiä, joista tulee isoa plussaa ja vaikuttaa vain positiivisesti todistuksen numeroon. Tämä oli käytäntö silloin kun minä kävin yläastetta ja nyt kun omat muksut on yläkoulussa.
Voisi jo luopua koko keräilystä..
Mutta tietenkin puusta laitetaan vain pieni osa, eikä mitään juuria. Kontaktoida ei meillä saanut. Hyvin prässättynä ja kirkkaalla teipillä parista kohtaa niin kyllä ne pysyy ehjänä.
En ole koskaan kuullutkaan moisesta tavasta, että kesälomalla pitäisi kasveja kerätä. Mun ei tarvinnut, eikä pojankaan, joten missäpäin tällaista pitää tehdä?
Meidän pojat (kolme) ovat kaikki keränneet kasveja ennen kasiluokkaa. Jos ei vielä ole aloittanut, niin nyt viimeistään kannattaisi. Meillä onneksi apuna on ollut kasvit tunteva mummi, vanhemmista kun ei apua olisi ollut.
Tyylejä on ollut erilaisia, kaksi sai valokuvata, mutta kuopuksen piti ihan kerätä ja kuivata.
Muistaakseni kasvi teipattiin tai liimattiin papruun ja sitten töistä toin muovitaskuja, joihin jokainen paperi sujautettiin ja niitattiin sitten muovitasku kiinni reunoista. Mutta kamala rohjakehan tuosta tuli, eikä ne enää ehjiä olleet kun koulu alkoi. Kakara teki ihan hulluna töitä koko kesän ja mä patistelin ja silti tuli valituksia ja huono numero, joku kasvikin oli väärä. Muistaakseni ei löydetty harmaaleppää ja yritettiin hyvitellä sitten tervalepällä... niin jumalaton valitus =(. Oli kyllä tosi pettynyt olo. Ja jäkälät! Hitsi että oli hankalaa litistellä ja teippailla niitä palleroporonjäkälöitä ja niissäkin oli joku väärä laji vielä. Huh.
Meillä kerätään myös kasveja. Lakka tuottaa kyllä haastetta täällä etelässä.
Mitä? Ite oon vasta 23, mutta sillon, kun olin 8-luokalla, ni meidän piti kesän aikana kerätä yhteenä 125 kasvia! Oli vaikka mitä puita, kukkia, heiniä..
Ja siis semmoseen kasvikansioon niitä kerättiin, mitä kirjakaupoissa myydään. Ja tietysti ne kasvit ekaks kuivataan ja painetaan, sen jälkeen teipataan. Onhan ne hauraita, mutta eihän niitä oöe tarkoitus paiskoakaan. Ja niissä paksuissa irtosivuissa ne kasvit kyllä pysyy hyvänä
Huomaa, että lapsen ei tarvitse yksin kerätä vaan vanhemmat ovat innolla mukana. Siksi varmaan ottaa moitteet luonnon päälle, kun on itse keränneet ;)
Kasviollahan on helpointa saada kymppi koko yläkoulun aikana. 90% oppilaistani saa kiitettävän, muutama kahdeksikon. Aina löytyy 1-2, joilta kerääminen jää ja he saavat hylätyn tai viitosen. Tätä porukkaa harmittaa sitten syksyllä todella paljon, kun heille selviää miten helpolla kympin olisi saanut.