Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Täytyykö tulevien 8-luokkalaisten kerätä kasveja nyt kesälomalla?

Vierailija
07.06.2014 |

Meillä täytyy ja kurkkasin pojan listaa, missä on lueteltu 24 kerättävää lajiketta. Mulle osa ihan vieraita nimiä. Mutta osassa on ainakin kukinta jo ohi, eikä mitenkään onnistu siis keräämään kukkaa. Sit toisekseen: suomuurain eli lakka? Kasvaako niitä edes Etelä-Suomessa, en mä ole ikinä nähnyt? Eikö lakkaa mennä poimimaan jonnekin Lappiin? Jokunen kerättävä sitten taas on puu ja eihän sellaisen juuria voi poimia, vaikka sekin on kriteerinä.

Ohjeen mukaan kuivattu kasvi kiinnitetään esim. teipillä paperiin. Mutta pitääkö se sitten vielä kontaktilla päällystää, muutenhan se on ihan altis murenemiselle? Miten muiden lapsukaiset ovat tehneet tuon?

Kommentit (86)

Vierailija
61/86 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 20:30"]

Huomaa, että lapsen ei tarvitse yksin kerätä vaan vanhemmat ovat innolla mukana. Siksi varmaan ottaa moitteet luonnon päälle, kun on itse keränneet ;)

[/quote]

Ei saa auttaa; paperissa lukee että "on huomattava, että oppilaan itse, ei vanhempien tai sisarusten, on kerättävä kasvit". Myös valokuvaaminen ja netistä etsityt kuvat on kielletty =).

Vierailija
62/86 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä molemmat pojat tekivät kasvion kasin ja ysin välisenä kesänä. Nuorempi juuri lopetti peruskoulun. Vanhempi teki aikoinaan kasvion hakemalla kasvien kuvat netistä (muokkasi niitä hieman, eikä tietysti ottanut ensimmäisiä googlella tulevia kuvia) sai kiitettävän. Kertoi tämän vasta tänä keväänä kun tsekkailtiin pikkuveljen koe tuloksia Wilmasta ja siellä pikkuveljen kasvio itse otettuine kuvineen (nykyään pitää olla nimilappu kasvin vieressä etteivät huijaisi) oli arvosteltu 7-. 

Nuoremman kanssa yhdessä patikoimme ympäri kaupunkia ja silti vaaditun määrän löytäminen ilman autoa oli melko mahdotonta, lähin hillapaikka esim. noin 20 km päässä ja harmaaleppää ei meidänkään "tiimi" onnistunut löytämään..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/86 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä molemmat pojat tekivät kasvion kasin ja ysin välisenä kesänä. Nuorempi juuri lopetti peruskoulun. Vanhempi teki aikoinaan kasvion hakemalla kasvien kuvat netistä (muokkasi niitä hieman, eikä tietysti ottanut ensimmäisiä googlella tulevia kuvia) sai kiitettävän. Kertoi tämän vasta tänä keväänä kun tsekkailtiin pikkuveljen koe tuloksia Wilmasta ja siellä pikkuveljen kasvio itse otettuine kuvineen (nykyään pitää olla nimilappu kasvin vieressä etteivät huijaisi) oli arvosteltu 7-. 

Nuoremman kanssa yhdessä patikoimme ympäri kaupunkia ja silti vaaditun määrän löytäminen ilman autoa oli melko mahdotonta, lähin hillapaikka esim. noin 20 km päässä ja harmaaleppää ei meidänkään "tiimi" onnistunut löytämään..

Vierailija
64/86 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutaan Hgissä ja en muista koskaan että poika olisi kerännyt mitään kasveja.

Vierailija
65/86 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiva nähdä se lista. Olisiko liikaa vaivaa, jos kirjoittaisit ne 24 kasvilajia tänne? Siis ihan vaan mielenkiinnosta haluaisin tietää, mitkä kasvit lasten täytyy tuossa vaiheessa tietää.

Vierailija
66/86 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan meillä tarvitse.

Vierailija
67/86 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvien kerääminen kuuluu valtakunnalliseen opsiin eli opetussuunnitelmaan, ikäväähän se on varmasti kaupunkialueilla, jos täytyy erikoisempaa kasvia lähteä hakemaan kauempaa. Lukumäärä tosin vaihtelee, itse vaadin 30 kasvia kukkivana + päivämäärät. Mutta tämä onkin sellaista maaseutua, että kaikki kyllä löytyvät 5km säteellä kunhan vähän jaksaa vaivaantua :)

t. biologian opettaja

Vierailija
68/86 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tytär keräsi viime kesänä. Minä olin paljon enemmän siitä innostunut. Teiniä sai raahata perässä metsään ja pellolle.mutta hyvää Se hänelle teki. Hyvä tehtävä.

Vierailija
69/86 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on ne 24 kasvia:

- nahkajäkälä

- sulkasammal

- metsäimarre

- kevätpiippo

- vanamo

- korpikaisla

- keräporonjäkälä

- seinäsammal

- variksenmarja

- sianpuolukka

- sarjakeltano

- harmpaapaju

- kotkansiipi

- lehtokorte

- kielo

- käenkaali

- nokkonen

- paatsama

- karhunsammal

- tupasvilla

- maariankämmekkä

- suomuurain

- pullosara

- juolukka

ap

Vierailija
70/86 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 20:48"]Kasvien kerääminen kuuluu valtakunnalliseen opsiin eli opetussuunnitelmaan, ikäväähän se on varmasti kaupunkialueilla, jos täytyy erikoisempaa kasvia lähteä hakemaan kauempaa. Lukumäärä tosin vaihtelee, itse vaadin 30 kasvia kukkivana + päivämäärät. Mutta tämä onkin sellaista maaseutua, että kaikki kyllä löytyvät 5km säteellä kunhan vähän jaksaa vaivaantua :)

t. biologian opettaja

[/quote]

lähetäppä sen vitun opetussuunnitelman laatijalle terveisiä että tästä vitun kasviosta ei ole MITÄÄN hyötyä! pojan numero laskee varmasti pohjalukemiin kun niitä kasveja ei kertakaikkiaan löydy. 50 kasvia, lomamatkat ja muut kesäsuunnitelmat ei todellakaan sovi yhteen, ihan perseestä koko homma. ei siinä muuten mitään mutta pojan bilsamantsan ope on sellanen natsi että heti tulee wilmaan valitusta siitä, miten emme huolehdi ja valvo sitä, että poika tekee tehtävänsä kunnialla!! voi jumalauta, menisitte akat itse keräämään ne vitun 50 kasvia - anteeksi: etsimään tuloksetta - ja sen jälkeen on oikeus valittaa. mantsassa pojan piti tehdä valtiotyö ja siitäkin opettaja nosti hirveän haloon, ihan kuin se olisikin meidän vika kun tietoa ei löydy ja nyt niitä kasvejakaan ei löydy. vittu.

Vierailija
71/86 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hgissä asutaan ja sama nakki tuli kesäksi. Saa kerätä kasvit tai tehdä digikasvion (tiettyjen ohjeiden mukaisesti), eli voi ottaa lomareissuillakin kuvia. Ei pitäisi olla mikään mahdoton tehtävä.

Vierailija
72/86 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 21:09"][quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 20:48"]Kasvien kerääminen kuuluu valtakunnalliseen opsiin eli opetussuunnitelmaan, ikäväähän se on varmasti kaupunkialueilla, jos täytyy erikoisempaa kasvia lähteä hakemaan kauempaa. Lukumäärä tosin vaihtelee, itse vaadin 30 kasvia kukkivana + päivämäärät. Mutta tämä onkin sellaista maaseutua, että kaikki kyllä löytyvät 5km säteellä kunhan vähän jaksaa vaivaantua :)

t. biologian opettaja

[/quote]

lähetäppä sen vitun opetussuunnitelman laatijalle terveisiä että tästä vitun kasviosta ei ole MITÄÄN hyötyä! pojan numero laskee varmasti pohjalukemiin kun niitä kasveja ei kertakaikkiaan löydy. 50 kasvia, lomamatkat ja muut kesäsuunnitelmat ei todellakaan sovi yhteen, ihan perseestä koko homma. ei siinä muuten mitään mutta pojan bilsamantsan ope on sellanen natsi että heti tulee wilmaan valitusta siitä, miten emme huolehdi ja valvo sitä, että poika tekee tehtävänsä kunnialla!! voi jumalauta, menisitte akat itse keräämään ne vitun 50 kasvia - anteeksi: etsimään tuloksetta - ja sen jälkeen on oikeus valittaa. mantsassa pojan piti tehdä valtiotyö ja siitäkin opettaja nosti hirveän haloon, ihan kuin se olisikin meidän vika kun tietoa ei löydy ja nyt niitä kasvejakaan ei löydy. vittu.

[/quote]

Heh heh, onko menkat vai mistä kiikastaa?:DD Anteeksi, mutta repesin nauruuun lukiessani tämän.

Vierailija
73/86 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollain otti tosi kovalle. Kieltämättä, rupesi hymyilyttämään. Ihan taattua kummeli-kamaa =).

Vierailija
74/86 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, aikoinaan poikani kanssa kerättiin 50 kasvia. Osa oli todella tuntemattomia. Aikaa vievä, mutta kiva projekti, kun huomasi oman edistymisensä. Pojalla oli 49 kasvia oikein...Tietoa on maailma pullollaan, eri asia osaako etsiä ja hyödyntää sitä!

Vierailija
75/86 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis pääseekö teillä teinit nuin helpolla, että parikymmentä kasvia ja ne saa kuvata!! Itsellä (23 vee) meidän piti kerätä muistaakseni yli 30 kasvia väh. Ja ei annettu valmista listaa vaan ne kasvit etsittiin, kuivattiin, litistettiin ja laitettiin kansioon, johon piti nimetä arkinimi, latinankielinen nimi jne...

perseeatähän se oli lomaa tuhlata tuohon,mutta opinpahan ainakin uusia kasveja!

Vierailija
76/86 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 20:48"]

Kasvien kerääminen kuuluu valtakunnalliseen opsiin eli opetussuunnitelmaan, ikäväähän se on varmasti kaupunkialueilla, jos täytyy erikoisempaa kasvia lähteä hakemaan kauempaa. Lukumäärä tosin vaihtelee, itse vaadin 30 kasvia kukkivana + päivämäärät. Mutta tämä onkin sellaista maaseutua, että kaikki kyllä löytyvät 5km säteellä kunhan vähän jaksaa vaivaantua :)

t. biologian opettaja

[/quote]

Maksaako koulu sen kasvikansion ja niiden kasvien keräysmatkat? Peruskoulunhan pitäis olla ILMAINEN. Eikö tässä nyt pistetä aika ikävällä tavalla lapsia järjestykseen varallisuuden mukaan? Toisilla on hienot kirjakaupasta ostetut kansiot ja kaikki kasvit kerättynä. Toisilla vaan kopiopaperia ja kontaktimuovia, osaa kasveista ei ehkä saa jos vanhempia ei huvita tai heillä ei ole varaa (tai autoa) lähteä kasvinhakureissulle. 

Ja meillä ei moista keräilyä ole, joten turha alkaa mua haukkumaan siitä etten panosta lapsiin ym. Mietin tätä yleiseltä kannalta. Tosin sen olen huomannut, että peruskoulu on koko ajan enemmän siirtymässä siihen että vanhempien lompakoista otetaan rahaa ihan siihen persuopetukseen. Rehellisesti sanoen, ei ole kaukana se päivä kun lasten kodin varallisuuden huomaa opetuksessa, rikkaan lapsi saa tasokkaampaa opetusta kun vanhemmat maksavat. Osaltaan sen ymmärtää, koulujen rahat on loppu. Mutta ikävää siinä on se, että peruskoulun yksi tärkeä perustekijä on katoamassa. Se että kaikki lapset ovat samanarvoisia ja tasaveroisia.

Vierailija
77/86 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesälomalla kuuluu lomailla eikä tehdä koulutehtäviä.

Vierailija
78/86 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä etelässä on suoalueta ja suolla on lakkaa esim.espoossa

Vierailija
79/86 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuommonen valmis lista tappaa uteliaisuuden ja tutkimus innon ja omatoimisuuden. Hommasta tulee pakkopullaa niiden viimeisten ja vaikeiden kanssa. Keräily vaarantaa uhanalaisten kasvien elon.

Vierailija
80/86 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ette koko kesää lomaile, ei noiden  etsiminen vie kauan ja kun suomessa lomailee etsii sieellä matkalla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kaksi