Miten se on niin vaikea pitää ne kissat kiinni?!
Ei koiratkaan juokse tuolla pitkin maita ja mantuja miten lystää, thank god!
Taas tuossa pihalla kuseksimassa jonkun naapurin kissa!!
Kommentit (225)
[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 16:44"][quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 00:23"]
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 14:24"]Ei koiratkaan juokse tuolla pitkin maita ja mantuja miten lystää, thank god!
Taas tuossa pihalla kuseksimassa jonkun naapurin kissa!!
[/quote]
Lain mukaan kissat on pidettävä kiinni. Ottakaa talteen ja viekää lähimpään löytöeläinsuojaan. Niin minä teen jos kertaakaan näen vielä naapurin kissan kusemassa meidän hiekkalaatikkoon. Sieltä voi sit käydä etsimässä. Ehkä kiusallani vielä otan mahdollisen kaulapannan pois niin omistajaa on vaikeampi löytää, tuskin pitävät kissaansa kiinni jatkossakaan. Ensi kerralla en myöskään väistä autotiellä juoksevaa kissaa. Tajuatteko että itse asetatte eläimenne vaaraan päästämällä ne ulos juoksentelemaan vapaana.
[/quote]
Sinähän se olet vaaraksi niille kissoille, eikä ympäristö, kun oikein kiusallasi suunnittelet niiden päälle ajamista. Aika sairasta settiä sanoa, että ottaisit kaulapannankin pois, että omistajan olisi vaikeampi löytää kissaansa. Minunkin pitää varmaan ruveta ajamaan koiranulkoiluttajien päälle autollani, koska ihan itse he vaarantavat itsensä ja lemmikkinsä lähtemällä ulos kotoaan.
[/quote]
En suunnittele päälle ajamista mutta jos kissa juoksee auton alle en vaaranna itseäni väittämällä. Mutta jos olet niin idiootti että vertaat kissaa esim. Koiran ulkoiluttajan niin enpä jaksa tästä asiasta enempää keskustella. Lain mukaan joka tapauksessa kyseessä on eläimen heitteille jättö, sano mitä sanot.
Kissat ovat tappaneet sukupuuttoon viimeisimpien arvioiden mukaan 22 lajia.
http://www.hs.fi/tiede/a1305643123034
Vapaakissureiden ajatteluketju ei tunnu kulkevan ihan loppuun asti.
Kyse ei ole normaalista luonnon kiertokulusta, vaan ihmisen toiminnasta. Ihminen hankkii itselleen seuralaiseksi alun perin Egyptistä tuodun vieraslajin, kissan, ihminen ruokkii ja hoitaa sitä, minkä jälkeen vapauttaa sen Suomen luontoon huvittelemaan paikallisilla pikkueläimillä, jotka ovat sinnitelleet luonnon antimilla - välillä nälässä, välillä pakkasessa. Kotikissan tappamat eläimet ovat ihmisen tappamia eläimiä.
Joku aiempi kirjoittaja sanoi hienosti: "Minulle on ihan epäselvää, millainen tunne-elämä on ihmisellä, joka pitää kissaansa taajamassa vapaana."
"Kissan tuhovoima voittaa kevyesti asuinympäristön tuomat muutokset, tai vaikkapa maatalouden kemikaalien vaikutuksen, kertoo joukko biologeja Nature Communications -tiedelehdessä"
Kissanvapauttajan vastaus: Mutta kun kissa on niin kiva ja söpö ja se raapii ovea!
Kissa ei kuulu Suomen luontoon. Täällä niitä juoksenteli, kunnes hankin loukun, josta kuskaan katit 50 km päähän lähimpään eläinsuojaan. Ehkä se omistaja noin 5. hakukerran jälkeen tajusi pitää elukkansa kiinni...
"Koiran ja kissan omistajien on pidettävä huolta siitä, ettei eläin pääse ollenkaan yleiselle uimarannalle, lasten leikkipaikalle, toriaikana torille, urheilukentälle tai yleiselle hiihtoladulle. Koiraa ja kissaa voi kytkettynä kuljettaa kuntoradalla."
"Minulla on lemmikkinä kaksi mölyapinaa ja annan niiden ulkoilla vapaasti. En ymmärrä miksi ihmiset haluavat rajoittaa apinoideni oikeuksia, eivätkö ihmiset tajua että mölyapina on aivan erilainen eläin kuin koira? Ei sitä voi kouluttaa eikä ulkoiluttaa narunpätkässä äänenvaimennin päässä. Mölyapinan täytyy saada kulkea vapaana ja mölytä. Kun mölyapina on kerran ulkoapinaksi oppinut, se on todella onneton sisäapinana."
Pikkuhiljaa sivistys voittaa tässäkin asiassa, vaikka nämä tietyt juntturat varmaan pitävät kissojansa irti niin kauan kuin pystyvät. Sillä noin yleensä ottaen ihmisten tietoisuus eläinsuojeluasioista lisääntyy (vaikka välillä tuntuu että tuskallisen hitaasti) ja kissan pitäminen irti on eläinsuojeluasia,sillä se vaarantaa kissan turvallisuuden.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 06:57"]
Meilläpäin alkoi vähenemään kissaterrori kun hommasin loukun. Loukkuun jäänyt kissa jokeen puoleksi tunniksi ja sitten vasta loukun tyhjennys. Joki huolehtii jätteestä ja nyt toisena kesänä ei ole vielä yhtään vapaata kissaa näkynyt. Loukku toki käyttövalmiina heti kun eka laittomasti vapaana oleva kissa pihalleni tulee notkumaan.
[/quote]
Sairas hullu. Noita kyllä näkee, valitettavasti. Ihan työn puolesta.
Asiahan on varsin selvä: taajamassa kissa kiinni valjaisiin tai sisälle, ja taajaman ulkopuolella voi kulkea vapaana.
Minua ei kenenkään kissa häiritsisi edes taajamassa, tykkään kissoista, eikä sille vaan voi mitään, että ne kusevat hiekkalatikoihin. Sellainen kannellinen malli vois auttaa. Meillä oli kissa ja koira kun olin pieni, kissa ulkoili Helsingissä 18 vuotta vapaana eikä siis jäänyt auton alle ja sieltä kumpuaa kissarakkauteni.
Meillä on täällä taajaman ulkopuolella 2 kissaa ja joka naapurilla on kissa tai kaksi, joten ketään ei haittaa vapaina kulkevat kissamme. Toinen saa pentuja ihan muutamien päivien sisällä :) Ensimmäinen kerta kun saan elää kissanpentujen kanssa, odotan tosi innolla.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 18:55"]
"Minulla on lemmikkinä kaksi mölyapinaa ja annan niiden ulkoilla vapaasti. En ymmärrä miksi ihmiset haluavat rajoittaa apinoideni oikeuksia, eivätkö ihmiset tajua että mölyapina on aivan erilainen eläin kuin koira? Ei sitä voi kouluttaa eikä ulkoiluttaa narunpätkässä äänenvaimennin päässä. Mölyapinan täytyy saada kulkea vapaana ja mölytä. Kun mölyapina on kerran ulkoapinaksi oppinut, se on todella onneton sisäapinana."
[/quote]
Tarkoitat siis eläintä nimeltä ihminen tai hänen lapsiaan? Tiedätkö montako eläinlajia ihminen on tappanut sukupuuttoon? Lähes kaikki ja tehnyt planeetasta asumiskelvottoman koska puhdas juomavesi on loppumassa samoin maa jossa voi viljellä mitään koska maaperä on ryöstetty kasvamiselle välttämättömistä aineista.
Mölyapinoita on oikeasti tuolla ulkona ja ne ovat eläimen nimeltä ihmisen lapsia ja pahimpia tuholaisia maapallolla.
Ennen niillä oli kuri ja rajat. En koskaan saanut meluta missään lapsena. Rakensimme yh-äidin kanssa talon vanhan asuinalueen viereen. Rajan takana asui eläkeläispariskunta. Koskaan ei meluttu missään. Päivänselvä asia ja niin oli muillakin lapsilla. Kova kuri ja muut otettiin huomioon aina. Vain juopot ja teinit rikkoivat rajoja ja mölysivät. Nykyään ihmisen apinat. Kurittomat kakarat.
Kissa on viaton verrattuna ihmiseen. Tapa lapsesi jos pahantekijät haluat tappaa.
Vain rotukissat (= joilla oikeaa rahallista arvoa!) pidetään näköjään tarkasti kytkettyinä hihnaan tai kotona sisällä.
Muilla kissoilla ei näytä olevan edes tunnearvoa.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 18:58"]
Pikkuhiljaa sivistys voittaa tässäkin asiassa, vaikka nämä tietyt juntturat varmaan pitävät kissojansa irti niin kauan kuin pystyvät. Sillä noin yleensä ottaen ihmisten tietoisuus eläinsuojeluasioista lisääntyy (vaikka välillä tuntuu että tuskallisen hitaasti) ja kissan pitäminen irti on eläinsuojeluasia,sillä se vaarantaa kissan turvallisuuden.
[/quote]
Voi kissaparkoja jos sinun toivomasi sivistys voittaa :( Ymmärrän, että joku pitää sisäkissaa, mutta en ymmärrä sitä, että jos joku haluaa taajaman ulkopuolella pitää ulkoilevaa kissaa, että se olisi paha asia. Kissojen kuuluu saada ulkoilla, eihän niitä ole sisälle luotu. Eikä se ole mikään selitys, että suomi ei ole niiden luonnollista asuinaluetta, samat ongelmathan (ja ilot plus hyödyt) kissoista taatusti on Egyptissäkin.
Wikipedia: joidenkin arvioiden mukaan sukupuuttoon maapallolla on kuollut 99% lajeista, eli todennäköisesti siis miljoonia, ja ihminenhän näistä on suurimman osan tappanut välillisesti viemällä elintilan.
Jos nyt joku tiedemies on pallkattu väittämään että kissa on syyllinen johonkin osaan, koska joku maksaa rahaa jotta saadaan rakentaa viimeisetkin alueet, niin haistakaa paska jos uskotte kaiken lukemanne.
Tutkimuksia tehdään miljardeja ja aina löytyy joku yksittäinen tukemaan mitä vain. Mutta katsokaa kokonaisuutta ja ajatelkaa itse.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 19:30"]
Vain rotukissat (= joilla oikeaa rahallista arvoa!) pidetään näköjään tarkasti kytkettyinä hihnaan tai kotona sisällä.
Muilla kissoilla ei näytä olevan edes tunnearvoa.
[/quote]
Olet väärässä. Ihmisillä on paljon sisäkissoja, jotka eivät ole rotukissoja. Maalle taas ei kannata ostaa 600 euron kissaa, jos se tosiaan katoaa. Ei se tarkoita, etteikö ulkoilevaa kissaa rakastettaisi.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_sukupuuttoon_mets%C3%A4stetyist%C3%A4_el%C3%A4imist%C3%A4
Nämä ihminen on metsästänyt sukupuuttoon ja niitä on enemmän kuin parikymmentä mutta lhäes kaikki lajithan on tapettu viemällä elintila.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 19:39"]
Maalle taas ei kannata ostaa 600 euron kissaa, jos se tosiaan katoaa. Ei se tarkoita, etteikö ulkoilevaa kissaa rakastettaisi.
[/quote]
No noin yleensä ottaen sitä kyllä haluaa pitää ne rakastamansa lemmikit hengissä....
Mulle on aivan hölkäsen pöläyksen sama mitä te täällä sanotte, mun kaksi kissaa ulkoilee täällä taajaman ulkopuolella eikä mikään narina av:llä tule sitä ikinä muuttamaan. Kaikilla naapureillakin on kissoja, joten eivät hekään asiasta häiriinny. Sori!
[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 19:43"]
[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 19:39"]
Maalle taas ei kannata ostaa 600 euron kissaa, jos se tosiaan katoaa. Ei se tarkoita, etteikö ulkoilevaa kissaa rakastettaisi.
[/quote]
No noin yleensä ottaen sitä kyllä haluaa pitää ne rakastamansa lemmikit hengissä....
[/quote]
....ja mahdollistaa niille lajin mukaiset olot ja käyttäytymisen.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 19:44"]
Mulle on aivan hölkäsen pöläyksen sama mitä te täällä sanotte, mun kaksi kissaa ulkoilee täällä taajaman ulkopuolella eikä mikään narina av:llä tule sitä ikinä muuttamaan. Kaikilla naapureillakin on kissoja, joten eivät hekään asiasta häiriinny. Sori!
[/quote]
Joo, ymmärrän. Mutta ymmärrätkö että muua häirtisee ajaa sen sun kissasi päälle jos en ehdi tai voi jarruttaa. Mua häiritsee lopettaa se jos se ei kertalaakista kuole. Ja mua häiritsee, että kaikki se eläinparan kokema kipu ja tosi ikävä ja vastenmielinen loppu on ihan sen kissan omistajan syytä.
Minä en ymmärrä miten kolme lenkkiä päivässä (valjaissa), joista yksi vähintään tunnin mittainen ja kissan ehdoilla, ei riittäisi normaalille kotikissalle, jos se riittää sitä kissaa kymmeniä kiloja painavammalle koirallekin? Eiköhän vika tässäkin oikeasti ole omistajan korvien välissä, ja sen nimi on laiskuus.