Äijä kotona lasten kanssa viikonlopun ilman akkaa. arvatkaa miten menee?
Taas viikonloppu kuuden lapsen kanssa päineen kotona. Kyllä tekemistä tuntuu piisaavan, mut ei se mitää, tämmöistä tämä elämä on. Kanat, kanit, koirat, ankat ja kissa ruokittu. Nyt ajattelin tekasta pottumuusin ja nakit lapsille niin ovathan taas kaikki jonkuaikaa tyytyväisiä. Tämmöisiä me nykyajan äijät ollaan, ei ollu ennen näin.
Kommentit (22)
Murre-eroja. Akka on ihan neutraali vaimoa kuvaava sana Etelä-Pohjanmaalla. Vrt. näin Järvisen Eskon akan kaupassa.
Mun mies ei onnistuisi ja en ole ikinä ollut muutamaa tuntia kauempaa pois. Ristinsä kullakin ;) Olen vähän kade sun akalle. Kannattaa pitää huolta omastaan ja muistathan siivota ennenkuin saapuu kotiin ja kysyä miten meni ja oliko kivaa :) vaikutat hyvältä tyypiltä.
Mitä ihmeen kontoomeja tarvita minähän olen yksin lasten kaa kotona. Ei mulla ole mitään varapanoja. ilman on pärjättävä. Kiitti vinkistä 21. Ap
Pätevä mies :) Hyvää viikonloppua teille.
Mun mies ei osaa edes yhdestä lapsesta + nollasta eläimestä huolta pitää...
Oli sentään ennenkin ;-)
Mun isä on osannut kyllä huolehtia omista lapsistaan ja niin myös hänen isänsä..
Hätäkös sulla, ap. Omia lapsiasihan nuo, joten ei varmaan tee tiukkaa.
Meillä lapsia puolet vähemmän ja "äijä" tietty on ja elää niiden kanssa ihan sujuvasti. Edistys edistyy. Ennen, 50, 60 vuotta sitten, tuo ei olisi onnistunut. Hieno juttu että nyt on nyt!
"Akka"
Pakko on kysyä, että kun olet varmaan kunnon mies, niin miksi nimittelet vaimoasi akaksi? Vai onko tuo jossain päin ihan korrekti ilmaisu? Savossa ainakin paha haukkumasana ja oli jo minun lapsuudessani 60-luvulla
No kyllä ap on pätevä IHMINEN, minulta tuo ei onnistuisi, kun välillä meinaa kahden lapsen kanssakin tulla itku silmään (toka on vasta vauva, joten totuttelen vielä). Jotkut ne jaksaa. Riippuu toki siitä minkä ikäisiä lapsia, kouluikäisiä ei tarvi hoitamalla hoitaa.
Jos ap olisi ollut mies, pottumuusista ja nakeista olisi jo tullut sanomista. Muista nyt edes joku salaatti niiden nitriittipommien lisukkeeksi.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 17:10"]
Jos ap olisi ollut mies, pottumuusista ja nakeista olisi jo tullut sanomista. Muista nyt edes joku salaatti niiden nitriittipommien lisukkeeksi.
[/quote]siis jos se ois ollut nainen ja äiti
Täälläpäin vaimoa kutsutaan mammaksi ja kun vaimoni on muualta eikä tykkää mamma nimityksestä niin on luvannut puhutella akaksi. Se on meidän huumoria minä ku oon äijä niin sopii toi akka hyvin kainaloon kunhan joskus kotiutuu. Laitetaan iltapalaksi lettuja. Ja sitten ulkosaunaan saunomaan päivän höyry pois. On meillä yksi pulman täällä nimittäin kani on päässyt häkistä karkuun eikä anna kiinni. Olisiko neuvoja? Minä oon yrittänyt haaveilla saaja kiinni vaan on se niin nokkela ettei onnistu. Nyt hyvät neuvot olisi arvokkaita. Minäpä lähden taas pyydystämään.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 12:43"]Akka? Onpa kauniisti sanottu.
[/quote]
Miten jollain on sitten oikeutta sanoa ukko?! :o
Meillä päin saadaan jäniksiä aseella. Koira noutaa.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 18:55"]
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 12:43"]Akka? Onpa kauniisti sanottu.
[/quote]
Miten jollain on sitten oikeutta sanoa ukko?! :o
[/quote]
Ei ole samaa halventavaa sävyä. Missään mieheen viittaavassa sanassa ei ole.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 18:51"]Täälläpäin vaimoa kutsutaan mammaksi ja kun vaimoni on muualta eikä tykkää mamma nimityksestä niin on luvannut puhutella akaksi. Se on meidän huumoria minä ku oon äijä niin sopii toi akka hyvin kainaloon kunhan joskus kotiutuu. Laitetaan iltapalaksi lettuja. Ja sitten ulkosaunaan saunomaan päivän höyry pois. On meillä yksi pulman täällä nimittäin kani on päässyt häkistä karkuun eikä anna kiinni. Olisiko neuvoja? Minä oon yrittänyt haaveilla saaja kiinni vaan on se niin nokkela ettei onnistu. Nyt hyvät neuvot olisi arvokkaita. Minäpä lähden taas pyydystämään.
[/quote]
Akka on paha haukkumasana minusta. Eukko on parempi.