Onko sinua koskaan irtisanottu koeaikana?
Kommentit (17)
On, tuotannollis-taloudellisista syistä, vaikka se ei ole koeaikapurkuun oikeuttava syy. Kuuluu antaa normaali työsopimuksen mukainen irtisanomisaika vaikka olisi koeaika.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 10:40"]On, tuotannollis-taloudellisista syistä, vaikka se ei ole koeaikapurkuun oikeuttava syy. Kuuluu antaa normaali työsopimuksen mukainen irtisanomisaika vaikka olisi koeaika.
[/quote]
Eihän kuulu.
Koeajaksi tehty työsopimus voidaan päättää ilman irtisanomis- tai purkamisperusteita. Työsuhteen päättäminen koeaikana ei edellytä irtisanomisajan noudattamista. Työsuhde päättyy välittömästi samana päivänä, jolloin joko työnantaja tai työntekijä ilmoittaa käyttävänsä koeaikaehtoa työsuhteen päättämisperusteena.
On purettu työsuhde. Kaupan ala, alkoi säästöohjelma. Ei tätä mulle kerrottu, itse päättelin ja juttua kuulin jälkikäteen. Ei harmittanut, sain paljon paremman työpaikan.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 10:41"]
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 10:40"]On, tuotannollis-taloudellisista syistä, vaikka se ei ole koeaikapurkuun oikeuttava syy. Kuuluu antaa normaali työsopimuksen mukainen irtisanomisaika vaikka olisi koeaika.
[/quote]
Eihän kuulu.
Koeajaksi tehty työsopimus voidaan päättää ilman irtisanomis- tai purkamisperusteita. Työsuhteen päättäminen koeaikana ei edellytä irtisanomisajan noudattamista. Työsuhde päättyy välittömästi samana päivänä, jolloin joko työnantaja tai työntekijä ilmoittaa käyttävänsä koeaikaehtoa työsuhteen päättämisperusteena.
[/quote]
Työnantaja ei voi purkaa työsuhdetta tuotanollis-taloudellisin perustein. Sillä perusteella voi vain irtisanoa.
Koejalla(kaan) työsuhdetta ei saa päättää asiattomin perustein.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 10:41"]
[/quote]
Eihän kuulu.
[/quote]
Ap kysyi nimenomaan, onko työsuhdettasi irtisanottu koeaikana. Ap ei kysynyt työsopimuksen purkamisesta.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 10:44"][quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 10:41"]
[/quote]
Eihän kuulu.
[/quote]
Ap kysyi nimenomaan, onko työsuhdettasi irtisanottu koeaikana. Ap ei kysynyt työsopimuksen purkamisesta.
[/quote]
Kysyttiinkö sinulta jotain?
On. Syyksi työnantaja ilmoitti, etten sovellu tehtävään.
Niin ehdin olla töissä 3 viikkoa. Perehdytys oli mitä oli. Ja pakkaustyössä vaadittiin virhemarginaaliksi 0.
Jälkikäteen ilmeni, että syyt taisikin olla ihan muualla.
[/quote]
Ei ole. Molemmat osapuolet voivat purkaa työsuhteen pelkästään koeajan perustella. Työnantaja saarta antaa muutamia päiviä ennen tiedoksi kuulemistilaisuuden. Lain mukaan ei ole pakko, mutta varsinkin kuntatyönantaja toimii näin ammattiliitojen toiveesta.
Irtisanominen ja työsuhteen purku ovat kaksi eri asiaa, jotka iloisesti menevät tässä keskustelussa sekaisin.
Irtisanomiseen kuuluu aina irtisanomisaika, joka määritellään työsopimuksessa. Irtisanoa voi koska vaan, mutta siihen vaaditaan aina pätevä perustelu.
Työsuhdetta purkaessa irtisanomisaikaa ei ole, mutta työsuhdetta ei voi purkaa mistä hyvänsä syystä. Tuotannollis-taloudelliset syyt eivät ole peruste työsuhteen purkuun kuten ei ole esimerkiksi raskaus, sukupuoli tai ihonvärikään.
Kyllä. Olin vaateliikkeessä töissä johon tarvittiin osa-aikaista. Omistaja tarvitsi siis yhden mutta oli palkanmut neljä. Halusi katsoa kuka on paras. No sain sitten kuulla kolmen viikon jälkeen etten saa työtä. Omistaja toivoi kuitenkin että voisin jatkaa vielä viikon kun oli alennusmyyntien aika. En mennyt enää töihin koska sain paljon paremman. En myöskään ilmottanut pomolle joka koko viikon yritti soitella perään.
On. Palkka oli paska ja hain samalla parempaa ja lisäksi ilmapiiri oli kehno. Työtoimenkuva epäselvä ja kolleegat mulkkuja. Ainut syy miksi jäi häiritsemään oli se, että uutta ei löytynytkään niin nopeasti kuin kuvittelin!
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 10:54"]Irtisanominen ja työsuhteen purku ovat kaksi eri asiaa, jotka iloisesti menevät tässä keskustelussa sekaisin.
Irtisanomiseen kuuluu aina irtisanomisaika, joka määritellään työsopimuksessa. Irtisanoa voi koska vaan, mutta siihen vaaditaan aina pätevä perustelu.
Työsuhdetta purkaessa irtisanomisaikaa ei ole, mutta työsuhdetta ei voi purkaa mistä hyvänsä syystä. Tuotannollis-taloudelliset syyt eivät ole peruste työsuhteen purkuun kuten ei ole esimerkiksi raskaus, sukupuoli tai ihonvärikään.
[/quote]
Mitä sä sössötät tässä on kyse koeajasta
Ei ole, mulla ei ole koskaan työsuhteessa ollut koeaikaa. Mut on aina rekrytoitu edellisestä paikasta seuraavaan suoraan. Olen viimeksi hakenut työtä joskus vuonna kivi ja vasara, about 1990-luvun puolivälissä kesätöitä.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 11:29"]
Ei ole, mulla ei ole koskaan työsuhteessa ollut koeaikaa. Mut on aina rekrytoitu edellisestä paikasta seuraavaan suoraan. Olen viimeksi hakenut työtä joskus vuonna kivi ja vasara, about 1990-luvun puolivälissä kesätöitä.
[/quote] miksi tätä alapeukutetaan??? eiks ole hyvä että jollakin on käynyt noin hyvä mäihä???
Kyllä, 2 vkon jälkeen. Yksityisellä lääkäriasemalla, mut oli palkattu leikkaussaliin. Syyksi mulle ilmoitettiin se, etten soveltunut ko.tehtävään. Tiesivät mut palkatessaan, että koulutus ja kokemusta oli leikkaussalista, mutta ei ko.erikoisalalta ja olisi kai pitänyt oppia se alle 2 vkossa..
Myöhemmin kuulin huhuja, että pomo epäili mun olevan raskaana (olin silloin aika paljon tuhdimpi ja isomahaisempi kuin nykyään). Edellisenä päivänä kaikki oli vielä hyvin, suunniteltiin mihin koulutuksiin voisin hakea yms. Irtisanouduin vakituisesta toimesta ko.työpaikan vuoksi, pääsin kyllä takaisin myöhemmin. Katkera oon edelleen, kun tuota muistelen.
Olin liian kallis. Yhtiöllä meni huonosti ja olin kovapalkkaisin työntekijä. Sain samana päivänä uuden työpaikan.