Ahdistaako muita kiusaamismurhan uhrin kohtalo?
Minua ahdistuttaa ja rinnassa viiltää kun näen kuvia, juttuja ja ajattelen, mitä hirveää poika on saanut kestää.
Ja kuinka tällaisia tekijäpoikia ja -tyttöjä on yhteiskunnassa. Ja näiden uhreja, sitä kärsimysten määrää hennoilla olkapäillä. Ottaisin kaikki heidän syliini jos voisin!
Kommentit (142)
Vierailija kirjoitti:
Ahdistaa aivan hirveästi. Yritän työntää mieleen välähtäviä ajatuksia syrjään, en kestä niitä.
Olen sitä mieltä, että tekijät eivät ole normaaleja nuoria. Tiedän hyvin, miten porukassa tyhmyys tiivistyy: yksi saa läppänä päähänsä et hei, hakataan toi, ja muut lähtevät mukaan. Mutta se, että homma kesti niin pitkään ja päättyi niin kuin päättyi, ei ole normaalia.
Aivan uskomatonta, että yrittävät nyt katua ja toivovat pääsyä kotiin.
Ei ikinä enää kotiin. Hullujenhuoneelle vaan loppuiäksi.
Vierailija kirjoitti:
Minua ahdistaa tämä hyvä paha ajattelu ja lynkkaus. Se on niin helppoa tehdä niistä pojista toisia eli pelkästään pahoja.
Enemmän vaatiikin se, että näkee myms muita värejä kuon musta ja valkoi rn. Tämäsama ajatus koskee myös esim seinäjoen tapausta. Aina kun kyseon lapsista.
Sä valitset nyt aika sairaan jutun puolustella. Oon samaa mieltä toiseudesta ja mustavalkoisuudesta, mutta nyt vähän skarppaa: uhri on kidutettu kuoliaaksi. Annetaan ne meidän sympatiat hänelle ja HÄNEN perheelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuliko uhri olevansa näiden murhaajien kaveri, kun kuitenkin hengasi heidän seurassaan?
Hyvin todennäköisesti luuli. Tyypillinen kiusaamistaktiikka, että ollaan sen verran mukavia sille toiselle, että tämä olettaa näiden olevan hänen kavereitaan. Näin saadaan uhri pidettyä kätevästi lähietäisyydellä ja samalla pistettyä kiusaaminen "huumorin" tai "huonon päivän" piikkiin. Sama dynamiikka toistuu monissa väkivaltaisissa parisuhteissa: väkivaltaa seuraa aina lepyttelyn ja hyvittelyn kausi.
Eikös uhri ollut myös sijoitettu lastensuojelu Asiakas? Silloin on jo ennestään ulkopuolinen ja hakee hyväksyntää, tekee lähes mitä vai kuullakseen porukkaan ja kestää mitä vain. Aina ei kaikki tajua itsekkään mitä on huono kohtelu, kun on tullut huonosti kohdelluksi aina. En sano, että näin on tässä tapauksessa, mutta voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ahdistaa tämä hyvä paha ajattelu ja lynkkaus. Se on niin helppoa tehdä niistä pojista toisia eli pelkästään pahoja.
Enemmän vaatiikin se, että näkee myms muita värejä kuon musta ja valkoi rn. Tämäsama ajatus koskee myös esim seinäjoen tapausta. Aina kun oma kyseon lapsista.
Kerrotko mitä hyvää niissä pojissa pitäisi nähdä? Reippaita, rohkeita ja tavoitteellisia kun tappavat ikätoverinsa pitkään jatkuneen väkivallan seurauksena? Vai mitä?
Kyllä tuossa ollaan pahuuden ytimessä.Niissä pitäisi nähdä se, että eivät pohjimmiltaan ole erilaisia kuin sinä tai sun lapsesi. Jos olisit elänyt heidän elämänsä, olisit tehnyt samoin.
Harva 16-vuotias pystyy tuollaiseen tekoon vaikka olisi kuinka huonoista kotioloista. Kyllä siihen tarvitaan jotain ihan muuta.
Surettaa toki mutta ei ahdista. En ajattele asiaa. On omiakin ongelmia, ei kaikkien muidenkin murheita voi murehtia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan noi m*rhaajat ihan ilmiselviä s*disteja, kun valitsevat uhrikseen muutenkin huonossa asemassa olevan ressukan, jolla ei ole ketään tukena. Toivottavasti myös kiusaaminen huomioidaan tuomiossa.
Kiusaajat ovat feministien suojeluksessa. Feministejä ei kiinnosta torjua miehiin ja poikiin kohdistuvaa väkivaltaa.
Eikä itseään kauniimpiin naisiin kohdistuvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän vaatiikin se, että näkee myms muita värejä kuon musta ja valkoi rn. Tämäsama ajatus koskee myös esim seinäjoen tapausta. Aina kun oma kyseon lapsista.
Kerrotko mitä hyvää niissä pojissa pitäisi nähdä? Reippaita, rohkeita ja tavoitteellisia kun tappavat ikätoverinsa pitkään jatkuneen väkivallan seurauksena? Vai mitä?
Kyllä tuossa ollaan pahuuden ytimessä.Niissä pitäisi nähdä se, että eivät pohjimmiltaan ole erilaisia kuin sinä tai sun lapsesi. Jos olisit elänyt heidän elämänsä, olisit tehnyt samoin.
Harva 16-vuotias pystyy tuollaiseen tekoon vaikka olisi kuinka huonoista kotioloista. Kyllä siihen tarvitaan jotain ihan muuta.
Tuskin kukaan. Ja vielä toistuvana käytöksenä. Tähän vaaditaan raskaan sarjan luonnevika/persoonallisuushäiriö. Psykopatiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaali, terve nuori ymmärtää milloin menee liian pitkälle. Tässä oli kolme joille ei yhdellekään tullut mieleen et pitää lopettaa ja kutsua apua paikalle.
Ööö, apua paikalle? Miksi kukaan, joka haluaa tai tekee jollekulle pahaa kutsuisi apua paikalle?
Se jolla olisi joku järjen valo välähtänyt päässä ettei voida jatkaa, että tässä käy huonosti. Ha että pitää kutsua apua. Jollain KOLMESTA tappajasta. Mutta ei yhdelläkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahdistaa kyllä paljon tämä uhrin kohtalo. Itsellä 2 nuorta poikaa ja tunnen sanoinkuvaamatonta surua tuon uhrin puolesta. Tekijöille toivon että karma hoitaisi heidät vastaamaan teoistaan loppuelämän.
Mustavalkousta ajattelua kuten muillakin ahdistujilla. Yhtäkkiä on olrmassa hyvä uhri ja paha tekijä. Ei mitään muita tekijöitä.
Entäpä jos ne sinun poikasi olisivatkin näitä pahoja?
Sanot ettei voi olla. Mutta sekin osoitraa vain sinun kypsymättömyyttä.
Ei jumal*uta kukaan kasvata vahingossa lapsistaan sadisteja.
Kyllä minua ahdistaa, koska tulee omatkin kokemukset mieleeni. En kokenut niin paljon pahaa mitä moni muu, mutta jälkiä se on jättänyt paljon ja tuntuu kuin olisin ihmisenä tavallaan ihan toisenlainen kuin haluaisin olla. Sitten välillä aina pystyn hetken olemaan enemmän sellainen omanlaiseni, mutta sitten taas en vaan pysty ja ahdistaa. Tämä kaikki on vienyt elämästäni jo vuosia ja yksinäinen olen ollut nuoruudesta lähtien. Nyt vasta yritän taistella ammattia itselleni. Todellisuudessa on koskaan usko, että elämäni olisi näinkin vaikeaa ilman kiusaamista. Ei se varmaan helppoa olisi, mutta siedettävämpää. Nyt sorruin taas kirjoittamaan omista kokemuksista, mutta todellakin nämä uutiset ovat aina todella kauheita ja surullisia. Minä nyt tietenkin olen täällä vielä kirjoittamassa toisin kuin hän, mutta pelkään silti miten elämäni menee ja pysynkö edes tässä kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Enemmän vaatiikin se, että näkee myms muita värejä kuon musta ja valkoi rn. Tämäsama ajatus koskee myös esim seinäjoen tapausta. Aina kun kyseon lapsista.
Sääli on sairautta.
Mua ahdistaa sen takia, että mietin, että sama voisi sattua kelle tahansa nuorelle.
Kommentti meni tarkistettavaksi jostain syystä, mutta siis seinäjoen teinimurhaaja oli todettu psykopaattiseksi.
Ei ahdista, vaan vihastuttaa ja surettaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahdistaa aivan hirveästi. Yritän työntää mieleen välähtäviä ajatuksia syrjään, en kestä niitä.
Olen sitä mieltä, että tekijät eivät ole normaaleja nuoria. Tiedän hyvin, miten porukassa tyhmyys tiivistyy: yksi saa läppänä päähänsä et hei, hakataan toi, ja muut lähtevät mukaan. Mutta se, että homma kesti niin pitkään ja päättyi niin kuin päättyi, ei ole normaalia.
Aivan uskomatonta, että yrittävät nyt katua ja toivovat pääsyä kotiin.Ei ikinä enää kotiin. Hullujenhuoneelle vaan loppuiäksi.
Jep, ei vapaaksi vuosiin. Lomia eivät myöskään tarvitse, ovat osoittaneet mihin kykenevät. Katuminen on turhaa, ei sillä ketään herätetä henkiin.
Ahdistaa. Ei niinkään yksittäisen ihmisen kohtalo sinänsä koska maailmalla tapahtuu koko akan hirveyksiä eikä niitä kaikkia voi koko ajan murehtia. Vaan se tekotapa ja paikka, eli kun tällainen pahuudenteko ei tapahtunut jossain kaukaisessa diktatuurissa vaan meidän ns. hyvinvointivaltiossamme ja noin nuorten toimesta, se ahdistaa. Ei ole kuitenkaan täällä kovin yleistä, että teinit tappaa.
Mietin, että onkohan tässä ollut yksi varsinainen sadisti ("Monni") ja kaksi enemmänkin tyhmää tai epävarmaa perusjantteria ("Pilli ja Pulla"), jotka ovat olleet mukana, koska eivät muuta osaa. Ryhmäilmiöt ovat joskus tuon kaltaista. Tämä ei tietenkään vähennä jokaisen vastuuta. Toiseksi olen pohtinut sitä, onkohan kiduttajilla (en tarkoituksella käytä sanaa kiusaajat) ollut esim. jotain aikaisempaa kuvamateriaalia kidutetusta, jolla olisivat sitten kiristäneet tätä ja saaneet otteeseensa. Esim. jonkun aikaisemman kidutustilanteen videoinnin julkaisemisella uhkaaminen.
Tämä siis silkkaa spekulaatiota, jota olen miettinyt ahdistuspäissäni.
Eli joo, ahdistaa.
Vierailija kirjoitti:
Minua ahdistaa, kun tiedän miten retuperällä suomalainen lastensuojelu tällä hetkellä on. Tietenkin asiat on hyvin moniin muihin maailman maihin verrattuna.
Lakiin on kirjattu tavoitteet ja kansanedustajat puhuvat, miten lapsia tule suojella, projekteja syntyy, mutta mikään ei näy siellä käytännön tasolla.
Lasten ongelmat ovat nykyään niin vakavia, että ainoa ratkaisu ongelmaan tuntuisi olevan poliisivirkojen lisääminen. Karkuunlähteneitä edes joku etsisi.
Näin juuri. Mikä on oikeastaan lastensuojelun tarkoitus, jos se ei ole kiinnostunut kouluväkivallasta? Miksi kouluissa saa edelleen kiusata? Tämä on tahtokysymys, mutta päättäjissä on niin paljon kiusaajia, jotka eivät halua, että koulukiusaamiseen puututaan, koska he itse ovat olleet niitä kiusaajia. Lastensuojelu on pelkkää paperien pyörittelyä, jossa ollaan kiinnostuneita, esim. onko lapsella juuri oikeat vaatteet talvella, vaikka sillä ei ole mitään merkitystä lapsen hyvinvoinnin kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Setä kirjoitti:
Ahdistaa. Tekijätkin olivat vielä lapsia. Minun on mahdotonta ymmärtää mitä heille on tapahtunut, että ovat kasvaneet noin kieroon.
Maailma on julma.
Ahdistaa kyllä. Ja on turhan laimeasti sanottu että joukossa tyhmyys tiivistyy, tuossa teossa on tiivistynyt sairaalloinen sadismi ja raakuus kaikkien kolmen pojan toiminnassa. Oma järki ei riitä ymmärtämään sitä ettei heille yhdellekään välähtänyt mieleen että pitää lopettaa vaan jatkoivat. Ja seuraavana päivänä kaksi heistä vielä palasi tapahtumapaikalle ja siitä taas kotiin jatkamaan elämää.
Voin fyysisesti pahoin kun kuvittelen että oma lapsi olisi ollut osallisena tuollaisessa teossa. En ikinä pystyisi suhtautumaan häneen normaalisti.Ihan varmasti jokainen niistä on tiennyt koko ajan, ja hetkittäin enemmän, että pitää lopettaa.
Miksi eivät lopettaneet? Kasvatuksen puute?
En tunne heitä enkä tiedä heidän elämästään tai motiiveistaan. Mutta nämä pojat eivät selvästikään halunneet tai tarkoittaneet mennä näin pitkälle, ja säikähtivät uhrin kuolemaa. Ehkä uhrin itsensäkin vuoksi, mutta ainakin siksi että ymmärsivät joutuvansa pulaan.
Ryhmän paine ja kilpailuhenkinen tarve todistella muille ja itselle, ettei tällainen hetkauta eivät tietenkään yksin selitä heidän toimintaansa, mutta selittää kyllä sen, että eivät osanneet lopettaa "ajoissa". Itselläni on tosi erilaisista olosuhteista kokemusta siitä, että kun lähtee toimimaan omien vaistojensa vastaisesti, tekemään jotain vaikka hirvittää tai sattuu, silloin joutuu toimimaan tavallaan sokkona. Ne omat vaistot tai tunteet eivät enää kerro, milloin menet liian pitkälle, koska ne varoittivat jo alun alkaenkin, mutta opettelit tukahduttamaan ne ja toimimaan niistä huolimatta. Silloin on kauhean vaikea arvioida tekojensa seurauksia.
Minä taas arvelen, että nämä pojat tiesivät tarkkaan mitä tekivät. Teot olivat pitkäaikaisia, ja saavuttivat huipentumansa kauhistuttavassa lopussaan. Voit selitellä ja ymmärtää maailman tappiin, vähätellä, mutta totuus on se, että ihmisyyden irvokkaimmat puolet ja pahuuden ilmentymät liikkuvat keskuudessamme, ja tässä on tulos. Sinun tyylilläsi sen jatkumo on loputon.
Jos tekijät olisivat koiria, ne lopetettaisiin.
Tavallaan ymmärrän tämän, minulla se lievittää siksi, että mitään poikkeuksellista ei tapahtunut. Maailma ei ole tänään sen pahempi paikka kuin eilen tai kymmenen vuotta sittenkään, vähän kuin syöpäsairaskaan ei ole diagnoosin saatuaan sen sairaampi kuin päivää ennen sitä.
Pahaa on, mutta sen paljastuminen, esimerkiksi uutiset tästä murhasta, ei ole ollenkaan paha vaan hyvä asia. Stalinin vainoista ei paljon uutisia kirjoiteltu, mutta ei se tarkoita, etteivät ihmiset olisi kärsineet, päinvastoin tuli lisää kärsijöitä, kun tarpeeksi moni ei järkyttynyt ja puuttunut.