Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toinen lapsi päiväkodissa, äiti toisen kanssa puistossa

Vierailija
06.06.2014 |

Jep, jep..

etkö jaksa tai kykene olemaan molempien kanssa yhtäaikaa puistossa?

3v lapsi päiväkodissa kesäaikanakin ja olet toisen kanssa puistossa.

etkö häpeä??

Kommentit (148)

Vierailija
101/148 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 22:35"]

Kyllä minä ymmärrän, jos lapsilla iso ikäero. Meillä ikäeroa miltein 5,5 vuotta ja esikoinen oli päivähoidossa äitiyslomani ajan. Aluksi oli kotona, mutta turhautui täysin. Kaikki ikätoverit hoidossa,ja kerhojen 2kertaa viikossa ei täyttänyt  tekemisen puutetta. Toivoi itse, että pääsisi tuttuun päiväkotiin, tuttujen ystävien kanssa takaisin touhuamaan, ja yksityisessä päiväkodissa oli tilaa. Näin mentiin puolivuotta oli pitkän kesäloman kotona ja eskarilaisena puolipäiväisenä. 

[/quote]vie vaan hyvällä omallatunnolla, isompi tarvitsee leikkikavereita yms.

Vierailija
102/148 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös äiti, jonka esikoinen lähti 3,5-vuotiaana päiväkotiin puheen erityisvaikeuden takia kiertävän erityislastentarhanopettajan suosituksesta, vaikka olin silloin kotona puolivuotiaan kuopuksen kanssa.

Päiväkodissa lapselle järjestettiin erityislastentarhanopettaja, joka on opettanut lapselle myös samanikäisten kanssa leikkimistä. Puheen viivästymisen takia lapsi kun ei osannut leikkiä oman ikäisten kanssa, vain nuorempien ja vanhempien kanssa.

Lapsi on ollut päiväkodissa neljänä päivänä viikossa 5 tuntia päivässä ja kehitys on ollut huikeaa tämän ensimmäisen talven aikana. Päiväkodin lisäksi hän kyllä käy puheterapiassa.

Myöhemmin esikoisen päiväkotiin vieminen osoittautui hyväksi ratkaisuksi senkin takia, että välillä kuopus valvotti aika pahasti, jolloin pystyin nukkumaan vauvan kanssa päiväunia. Helposti kyllästyvän esikoisen kanssa se ei olisi onnistunut.

Olen lisäksi tehnyt taloudellisista syistä osa-aikaisesti kotoa käsin projektitöitä nyt hoitovapaan aikana silloin kun pitkiä päiväunia harrastava kuopus nukkuu, joten ei kyllä ole ollut aikaa hengata missään kahviloissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/148 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 23:13"][quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 23:05"][quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 22:46"][quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 20:29"][quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 20:26"][quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 20:19"][quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 20:00"]Minulla on vanhempi lapsi päiväkodissa puheviiästymäm vuoksi ja nuoremman kanssa olen kotona. Tarhaan en olisi halunnut esikoista laittaa mutta se oli puheen kannalta paras vaihtoehto. Esikoinen viettää kyllä 2,5kk kesäloman.

[/quote]

Eikö teillä puhuta kotona?? Tai lueta lapselle? Eikö ole vuorovaikutusta? Voi kiesus, mitä sontaa jotkut täällä suoltaa. Toki sitten ymmärrän, että vaikka neuvolasta suositellaan päivähoitoa, jos huomataan jotain häikkää perheessä. Sosiaalitapauksiahan ne yleensä on, joille suositellaan päivähoitoa, vaikka vanhempi kotona....

[/quote]

Erilaiset kehitysviivästymät ovat yleinen syy päivähoidon suositteluun, ja näitä osuu kyllä ihan kaikenlaisiin perheisiin.

-lto

[/quote]

Jos lapsella on kehitysviivästymä, niin mikä tekee päivähoidosta paremman paikan kuin oma koti? Ellei sitten olen vanhempien resurssitkin hiukan rajoittuneet.

[/quote]

Olet oikeassa, meidän perheen resurssit ovat rajalliset. Loruttelu, laulaminen, lukeminen, leikkiminen, kielijumppa jne. eivät ole tuoneet pojallemme aktiviseen sanavarastoon kuin tuon vajaan 20 sanaa. Tarhassa hänelle opetetaan tukiviittomia. Itsekkin opin niitä pojaltani ja papunetistä. Se resurssi meiltä puuttuu: viittomakieli.

[/quote]

Jep jep. Onhan se kivaa, että poikasi opettaa sinua. Mistä näitä uusavuttomia lapamatoja sikiää. Kantakaa vastuuta lapsistamme. Ei lasta ja vastuuta voi ulkoistaa. Tai tässä tapauksessa ilmeisesti voi. Pojallesi on varmaan ihan parasta se päiväkotihoito.

[/quote]

Sinä " jepjep" et tiedä kehitysviivästymistä ja niiden kuntoutuksesta mitään, joten kannattaa olla hiljaa.

[/quote]

Taidan tietää enemmän kuin sinä jo koulutukseni kautta. Ei tavallinen päiväkoti ole mikään kuntoutumispaikka. Kuinka hyvin tunnet päiväkodin arkea? Omilla lapsillani ei onneksi ole kehitysviivästymiä eli sitä kautta asia ei tuttu.

Vierailija
104/148 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 23:37"]Täällä myös äiti, jonka esikoinen lähti 3,5-vuotiaana päiväkotiin puheen erityisvaikeuden takia kiertävän erityislastentarhanopettajan suosituksesta, vaikka olin silloin kotona puolivuotiaan kuopuksen kanssa.

Päiväkodissa lapselle järjestettiin erityislastentarhanopettaja, joka on opettanut lapselle myös samanikäisten kanssa leikkimistä. Puheen viivästymisen takia lapsi kun ei osannut leikkiä oman ikäisten kanssa, vain nuorempien ja vanhempien kanssa.

Lapsi on ollut päiväkodissa neljänä päivänä viikossa 5 tuntia päivässä ja kehitys on ollut huikeaa tämän ensimmäisen talven aikana. Päiväkodin lisäksi hän kyllä käy puheterapiassa.

Myöhemmin esikoisen päiväkotiin vieminen osoittautui hyväksi ratkaisuksi senkin takia, että välillä kuopus valvotti aika pahasti, jolloin pystyin nukkumaan vauvan kanssa päiväunia. Helposti kyllästyvän esikoisen kanssa se ei olisi onnistunut.

Olen lisäksi tehnyt taloudellisista syistä osa-aikaisesti kotoa käsin projektitöitä nyt hoitovapaan aikana silloin kun pitkiä päiväunia harrastava kuopus nukkuu, joten ei kyllä ole ollut aikaa hengata missään kahviloissa.

[/quote]

Seli seli.

Vierailija
105/148 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syy viedä toinen lapsista päivähoitoon johtuu erittäin surullisesta asiasta perheessämme, en halua siitä edes kertoa, en täällä enkä jos joku tulisi tenttaamaan leikkipuistossa. Sanonpa vaan että voi niitä onnellisia jotka ei tule edes ajatelleeksi että joskus perheille annetaan liikaa vastoinkäymisiä kannettavaksi.

Vierailija
106/148 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset (vauvat) valvottaa! Onko se unohtunut näiltä äideiltä, jotka saavat nukkua ne päikkärit vauvan kanssa isomman ollessa hoidossa?

Kannattaako lapsia tehdä, jos ei niitä jaksa hoitaa?

Isommallekin lapselle löytyy virikkeitä ilman sitä tarhaakin.

Minä en edes ole mikään hyvä äiti, ihan tavallinen vaan, mutta lasten viemistä päiväkotiin en ymmärrä! Siis jos jompikumpi vanhemmista on kotona.

Vierailija
107/148 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni laittoi juuri 3 täyttäneen lapsensa päiväkotiin 13 pv kuussa juurikin siksi, että saa "lomaa" lapsestaan ja saa olla rauhassa vauvan kanssa kotona. Ei ole mitään kehityksen viivästymisiä tai muuta sellaista taustalla. Ihmetteli, miksen minä laita 3-vuotiastani myös sinne, mutta mielestäni srk-kerho riittää sen ikäiselle ihan hyvin. Varsinkin kun tiedämme ko. päiväkodin olevan aivan ylitäysi ja henkilökuntaa on lapsimäärään nähden usein aivan riittämättömästi, joten hoito tuskin voi olla mitään kovinkaan laadukasta varhaiskasvatusta vaan pikemminkin lasten säilömistä.

Mutta tämä sama äiti haluaa muutenkin laittaa lastaan tämän tästä (1-2krt/kk) hoitoon viikonlopuiksi yms. joten hän ei selvästikään vain jaksa olla lapsensa kanssa. Mielestäni kauhean surullista lapsen kannalta, että häntä laitetaan pois ja pikkusisarus saa olla vanhempien kanssa kotona. Jotenkin luonnotonta vanhemmuutta sellainen, ihan kuin hylkisivät omaa lastaan :(

Vierailija
108/148 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea ketjua, mutta juuri ap:n kaltaisten ajattelijoiden vuoksi minulla olo todella korkea kynnys laittaa 4-vuotias kuntoutukselliseen puolipäivähoitoon pk:n erityislasten ryhmään, vaikka meillä oli lasten neurologin ja hoitotiimin ohjaus päiväkotikuntoutukseen.

Itse hoidin 1-vuotiasta kotona ja isompaa vein hoitoon. Varmasti joka pv pk:n portilla mietin kuopusta kantaessa, että kuinka moni katsoo ja ajattelee, että siinä taas yksi virikelapsen laiska äiti. Kamala tunne. Etenkin kun olisin todellaki halunnut hoitaa molemmat kotona, antaa isommalleki mahdollisuuden olla vielä rauhassa kotona. Onneksi sain kokopv-hoidon muutettua puolipäiväiseksi, vaikka hoitotiimi oli kokopv-kuntoutuksen puolella.

Vierailija
109/148 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea ketjua, mutta juuri ap:n kaltaisten ajattelijoiden vuoksi minulla olo todella korkea kynnys laittaa 4-vuotias kuntoutukselliseen puolipäivähoitoon pk:n erityislasten ryhmään, vaikka meillä oli lasten neurologin ja hoitotiimin ohjaus päiväkotikuntoutukseen.

Itse hoidin 1-vuotiasta kotona ja isompaa vein hoitoon. Varmasti joka pv pk:n portilla mietin kuopusta kantaessa, että kuinka moni katsoo ja ajattelee, että siinä taas yksi virikelapsen laiska äiti. Kamala tunne. Etenkin kun olisin todellaki halunnut hoitaa molemmat kotona, antaa isommalleki mahdollisuuden olla vielä rauhassa kotona. Onneksi sain kokopv-hoidon muutettua puolipäiväiseksi, vaikka hoitotiimi oli kokopv-kuntoutuksen puolella.

Vierailija
110/148 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 23:40"]

Taidan tietää enemmän kuin sinä jo koulutukseni kautta. Ei tavallinen päiväkoti ole mikään kuntoutumispaikka. Kuinka hyvin tunnet päiväkodin arkea? Omilla lapsillani ei onneksi ole kehitysviivästymiä eli sitä kautta asia ei tuttu.

[/quote]

No ei näköjään ole tuttu. Kehitysviivästymien takia hoitoon menevää lasta ei viedä päiväkotiin ainoastaan "säilöön", vaan hänelle tehdään kuntoutussuunnitelma ja päivähoito on tavoitteellista. Yhteistyötä tehdään puhe- ja toimintaterapeuttien ym. tahojen kanssa. 

Vierailija
111/148 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 21:45"]Minä ihmettelen aidosti (ketään/miyään tuomitsematta) , miten vanhemmat perustelevat lapselleen että" sä menet Maija-Pertti tänään päiväkotiin me jäädään Ira-Ilarin kanssa kotiin.".

En siis pahalla, mutta kyllähän se lapsi tajuaa että toinen viettää aikaa äidin (yleensä äidin) kanssa kotona.

Itse mietin kuinka kamalaa olisi omalla kohdalla jos esim puoliso toiai kotiin naisen jolle " molemmat olette yhtä rakkaita". Naisesta nro.2 huolehdittaisiin, esiteltäisiin sukulaisisille. Aamulla lähtisin töihin ku mies jäisi viettämään aikaa ks naisen kanssa kun se valvottaa ja väsyttää niin kovin...

Oikeita syitä on tiedän sen (! ) mutta...

Meillä 5-vuotias saa valita meneekö aamulla (yksityiseen) päiväkotiin vai jääkö kotiin 3&0- vuotiaiden sisarusten kanssa. Yleensä haluaa mennä. Ja 3- vuotiaskin haluaa aloittaa syksyllä, vaikka olenkin kotona vauvan kanssa. Ehkä meissä on jotain vikaa sitten...

[/quote]

Vierailija
112/148 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 23:17"]Vertasin amerikkaa. Koska suomeenhan kaikki tulee. Tääl me verorahoilla maksetaan. Amerikas joutuis tekemään töitä leipänsä eteen ja suvivirren lakkauttamista ei ees harkittais.

[/quote]

Kuule maahanmuuttajia asuu ympäri maailmaa. Me ollaan maahanmuuttajia keskieuroopassa ja tämän vieraan maan verorahoilla meidän lapsella on oikeus käydä ilmaisessa päivähoidossa 15h/vko. Ihan suomalaisia ollaan ja suomalaisen sosiaaliturvan piirissä. Miksi ihmisiä pitää erotella sen mukaan mistä he ovat kotoisin? Mamulapset tarvitsevat ympäristön, jossa kuulevat asuinmaansa kieltä. Päiväkoti on usein se paikka.

Ja miksi suomalaisia päiväkoteja pidetään helvetin esikartanoina? Hyviä paikkojahan ne on. Suomessa on laadukas varhaiskasvatus ja kehitysviivästymistä kärsivät lapset saavat sieltä varmasti enemmän apua kuin kotona olosta. On lastentarhan opet ja eltot ja keltot..'. Näkisittepä nämä keskieuroopan pk:t, lapset saavat useimmiten tehdä siellä mitä haluavat. Silti lapsista kasvaa hyviä ihmisiä.

Vierailija
113/148 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 00:25"][quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 23:40"]

[/quote]

No ei näköjään ole tuttu. Kehitysviivästymien takia hoitoon menevää lasta ei viedä päiväkotiin ainoastaan "säilöön", vaan hänelle tehdään kuntoutussuunnitelma ja päivähoito on tavoitteellista. Yhteistyötä tehdään puhe- ja toimintaterapeuttien ym. tahojen kanssa. 

[/quote]

Oikeasti. Uskotko tuohon itse? Tärkein paikka, joka vaikuttaa lapsen kehitykseen on koti. Jos joku toimintaterapeutti antaa aikaansa tunnin verran viikossa lapselle niin se on ihan pisara meressä. En tunne päivähoidon erityistyhmiä ja niiden arkea, mutta kyllä normaaliryhmät ovat ihan säilöpaikkoja vaan. Ainoat tavoitteet on saada päivän rutiinit kunnialla läpi. Erityistarpeinen lapsi ja tavallinen piväkotiryhmä....hmmm. Vai tavoitteellista hoitoa. Okei.

Vierailija
114/148 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä asiasta juurikaan, eli voisiko joku äiti tai isä selittää minulle, että miksi puheviivästymästä kärsivän lapsen on parempi olla päiväkodissa?

Vaikka siellä olisi kuntoutussuunnitelmat ym?

Eikö kuntoutussuunnitelmaa voi tehdä kotihoidossa olevalle lapselle?

Ja eikö puhe- ym. terapiakäyntejä voisi hoitaa yhdessä vanhemman kanssa? Mieluummin kuin tarhatädin?

Varmasti yhteistyö eri tahojen kanssa onnistuu ilman päiväkotiakin? Se ehkä vaatii vanhemmilta enemmän töitä/viitseliäisyyttä, mutta sitähän vanhemmuus on. Ja ainakin kotona olevalla vanhemmalla on siihen aikaa! Jos vaikka jättää ne omat päiväunet väliin.

Vierailija
115/148 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 23:17"]

[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 23:15"][quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 23:09"][quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 23:01"][quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 22:56"][quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 22:43"]Onpas täällä paljon äitejä joiden lapsella on puheenviivästymää tai muuten vain "pakko olla päiväkodissa kun joku on sitä mieltä"

Suoraan sanottuna olette vain niin saatanan kermaperseitä ja olette huomanneet miten paljon helpommalla pääsee kun saa toisen/toiset lapset viedä muiden hoidettavaksi.

[/quote]

No saa kai sitä lasta muutkin hoitaa kuin äiti tai isi? Päiväkodit ovat sitä varten, että niistä saa apua lapsen hoitoon. Vain suomessa äiti on paha, jos lapsi on päivähoidossa.

Mä käyn melkein joka päivä kaksivuotiaani kanssa puistoissa ja kaupungilla ostoksilla, kun kolmevuotiaani on paikallisessa pk:ssa 15h/viikossa. Tai nukun jopa päikkäreitä. Mut me asutaankin ulkomaillla, ja täällä kaikki 3-vuotta täyttäneet lapset saavat virikehoidon. Täällä se on lapsen oikeus, pahalla katsotaan niitä, jotka säilövät lapsiaan kotona. Itseasiassa kukaan ei tee niin. Ja tiedätkö, täällä kasvaa ihan täysjärkisiä ihmisiä, vaikka lapsia hoitaakin välillä joku muu kuin isä ja äiti. Ihmiset kasvavat ehkä jopa hieman rennommiksi ja avarakatseisemmiksi kuin Suomessa ;)

[/quote]

Voi kun ihkua.

[/quote]

"Voi kun ihkua" kommentit jättäjä on kateellinen. Samoin se, joka kommentoi maahanmuuttajien päivähoitoa ja teki vertauksen amerikkaan.

Mä luulen että kaikki jotka kritisoi päivähoidossa olevia lapsia, ovat aika kateellisia. Vai miksi sitten jaksetaan toisten valintoja niin ärhäkästi arvostella?

[/quote]

Mille olen kateellinen? Olen hoitovapaalla oleva kotiäiti, joka palaa loppuvuodesta takaisin töihin. Nautin siihen asti joka hetkestä lasteni kanssa kotona.

[/quote]

Ja lisäyksenä vielä, että päiväkodin elämää ja käytäntöjä seuranneena se ei todellakaan ole mikään leppoisa paikka lapsille.

[/quote]

Niin tai sinä tahdot nähdä asian niin. Sääli sinunkin lasta jos syksyllä joudut ipanasi sinne hylkäämään. Varmaan kituu kamalasti. Kuten ketjussa jo luki (mikäli luet vastauksia) niin moni lastentarhanopettaja itse jää hoitamaan kuopusta ja juniori käy tarhaa.

Tarha ei ole paha paikka. Kumma kun satuhetkellä tai juhlissa saadaan lapset kaikki kuuntelemaan ja toimimaan ohjeiden mukaan.

Omat lapset tarhasta tykkäsivät!

Vierailija
116/148 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi olette niin paljon päiväkoteja vastaan? Lapsella on siellä kavereita, siellä hiotaan sosiaalisia taitoja ja kykyjä, opetellaan arjen rutiineja. Puheterapia jne on mahdollista ja tehokasta, jos siihen on tarvetta.

Itselläni on 3v poika päiväkodissa vaikka olen vauvan kanssa vielä hetken kotona. Meillä on puheterapia päiväkodissa 2 net / viikko. Lisäksi lapsen vilkkaus on tasaantunut ja lapsen keskittymiskyky on parantunut. Lapsi saa halutessaan olla kotona, mutta eipä ole montaa päivää ollut ettei pyytäisi päiväkotiin - siellä kun on mukavia kavereita, hoitajista puhumattakaan :)

On tavallaan hassua, että lapsi on pidettävä kotona, jos olet itse vauvan kanssa kotona. Jääkö sinulla tosiaan isommalle annettavaksi niin paljon huomiota ja leikkiseuraa kun hän kaipaa? Ehditkö neuvoa ja opettaa sitkeästi asioita kun sitä vaaditaan? Entä jos vauva on yövalvoja, pystytkö olemaan tasapainoinen äiti / isä isommalle lapselle vähillä yöunilla, jos päivälläkään et voi levätä?

Välillä tuntuu että kotona äitinsä helmoissa täysin kasvaneet lapset ovat vähän.. No.. Urveloita ja turhan herkkiä. En yleistä, mutta esim. monen tutun 4v lapset ovat arkoja, "nössöjä" ja sosiaaliset taidot ovat aika hakusessa.

Mutta jokainen tyylillään :) molemmista vaihtoehdoista löytyy omat plussat ja miinukset.

Vierailija
117/148 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en laittanut lastani " huvikseen" päiväkotiin. Suositukset olivat neurologilta, psykologilta, toiminta- ja puheterapeutilta. Lapsen diagnoosi on edelleen epäselvä.

Minulle on suurempi vaiva viedä lasta hoitoon, kuin olla viemättä. Meilä on vain yksi auto, joten joudun aina herättämään aamu-unisen pikkusisaruksen ja kärräämään mukana, sillä isomman ( 4v) kehityksen kannalta on ihan oikeasti tärkeää saada ikäistään seuraa.

Lapseni on puolipäiväisenä, joten pikkusisaruksen kanssa ehdimme joko käydä kotona vaipanvaihdossa, tai vaihtoehtoisesti hoitamassa asioita, tai sitten vietämme aamupäivän leikkipuistossa.

Vierailija
118/148 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on kesä! Koululaiset lomalla, henkilökunnan lomat pyörivät. Ei ainakaan meidän päikyssä enää toimi pienryhmät tms. Ohjattu toiminta minimissä. Lähinnä ulkoilevat päikyn pihassa. Täällä ei saa varata heinäkuuksi paikkaa, jos molemmat vanhemmat ei töissä. Köyhä kunta ilmeisesti. Meillä lapset lomalla 8 vk, onneksi.

Vierailija
119/148 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 22:18"][quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 22:11"]

[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 21:45"]

Minä ihmettelen aidosti (ketään/miyään tuomitsematta) , miten vanhemmat perustelevat lapselleen että" sä menet Maija-Pertti tänään päiväkotiin me jäädään Ira-Ilarin kanssa kotiin.".

En siis pahalla, mutta kyllähän se lapsi tajuaa että toinen viettää aikaa äidin (yleensä äidin) kanssa kotona.

Itse mietin kuinka kamalaa olisi omalla kohdalla jos esim puoliso toiai kotiin naisen jolle " molemmat olette yhtä rakkaita". Naisesta nro.2 huolehdittaisiin, esiteltäisiin sukulaisisille. Aamulla lähtisin töihin ku mies jäisi viettämään aikaa ks naisen kanssa kun se valvottaa ja väsyttää niin kovin...

Oikeita syitä on tiedän sen (! ) mutta...

[/quote]

juuri tämä minuakin eniten häiritsee. tässä ketjussakin koko ajan puhuttu

rahasta show what, se on vaan rahaa lapsen tunteisiin verrattuna. eikö 

kellekkään tule mieleen miltä siitä esikoisesta silloin tuntuu, vauva saa olla

äidin kanssa ja hänet viedään pois jaloista. anteeksi vaan mammat mut

näin se menee. lapsi aina rahaa tärkeämpi!

[/quote]

Kyllä lapset suuresti myös nauttii tarhasta! Kaikki tuntemani lastentarhan opettajat on hommanneet lapsia 3-4 vuoden ikäerolla ja isompi menee tarhaan ehkä vuotta ennenkö tullaan uudestaan raskaaksi ja sinne jää hoitoon vaikka vauva on äidin kanssa kotona.

[/quote]

Jos se lapsi HALUAA mielummin jäädä tarhaan mielummin, kun on tottunut käymään ja kaverit on siellä? Kyllä voisin siinä tilanteessa antaa olla osan viikkoa osa-aikaisena. 3-vuotiaskin on saattanut käydä jo 2 vuotta tarhassa, saati 4tai 5v.

Ei se automaattisesti mene niin että lapsi katkeroituu kun äiti vauvan kanssa kotona.

Ja ihan puolueeton kommentti tähän väliin, omat 1,25v ja 1kk on vielä kotona.

Vierailija
120/148 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus lapsen laittaminen päiväkotiin on myös lapsen etu. Jotkut lapset vaan kaipaavat enemmän ohjattua toimintaa kuin toiset. Syy voi olla myös äidin tai kummankin vanhemman jaksamisongelmista eikä siinä ole mitään hävettävää. Eikä se ole mikään rakkauden mittari laittaako lapsen päiväkotiin vai ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kolme