Ilotulitteet ja koira
Mulla on kaksivuotias nuori koira. Vielä viime vuonna se pelkäsi pauketta niin, että hakeutui seuraan uikuttaen. Tänä vuonna on enemmän aggressiivinen ja huutaa joka kerta kun pamahtaa.
En aio edes yrittää hiljentää koiraa. Huutakoot jos siltä tuntuu. Täällä alkoi pauke jo toissapäivänä, joten en voinut edes varautua tähän ja tänäänkin pauke alkoi jo ennen kuutta. No, nyt huutaa. Saa toki lohtua jos sitä hakee, mutta naapureita en säästä.
Tälläkin hetkellä yksi naapuri on pihallaan päissään ja paukuttelee jotain papatteja. Toivottavasti ei pahempia ole hommannut kun ei se koskaan osaa olla selvinpäin vaikka on lapsia.
Laitan nyt kuulokkeet korville ja nautin musiikista. :) Koira saa haukkua kilpaa rakettien kanssa. Käsken ehkä sitten olemaan hiljaa kun menen nukkumaan jos menen ollenkaan (unettomuus). Ihanaa kun edes kerran vuodessa koira saa huutaa ja häiriköidä niin paljon kun sietää. Ei näytä enää pelkäävän, se vain huutaa kilpaa paukkeen kanssa.
Joskus näinkin. Tsemppiä kaikille, joilla on pelkäävä koira.
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://varuste.net/p75607/muttmuffs-kuulosuojaimet-koiralle
Mitenköhän toimii pystykorvalle? Mun koira vihaa muutenkin kaikkea päähänlaitettavaa. Ravistaa ne irti.
Joku kuulosuojain olisi kyllä muuten todella kätevä.
-AP
Ei pelkkä kuulosuojaus riitä. Ne haistaa räjähteet ja reagoi vaikka olisi verhot kiinni jos sattuu liikaa pelkäämään.
Problem solver kirjoitti:
Jos alettaisiin paukutella joka päivä niin koirat tottuisi?
Osa koirista pelkää ja ei läpäise paukku testiä. Jatkuva pauke saa ne vaan enemmän hermostumaan.
Sama on monilla muilla eläimillä. Mm. Hevoset voivat vauhkoontuessa teloa itseään yhä uudestaan paukkeen toistuessa. Juuri sen vuoksi, että eläimet saa kunnolla suojattua tai sidottua olisi paukuttelun tapahduttava sallittuihin aikoihin. Luonnon eläimiä sekään ei auta.
Tämän rakettihomman joutaisi jo todellakin kieltää. Monetkohan silmät tänäkin vuonna menee ja montako elukkaa häviää kun lähtevät säntäämään peloissaan.
Vierailija kirjoitti:
Osa koirista reagoi siihen että omistaja pelkää niiden olevan paukkuarkoja. Jos laumanjohtaja ei reagoi mitenkään, koirakin voi rauhoittua. Kannattaa kokeilla.
Sama hevosten kanssa. Osa omistajista hyörii siellä hädissään tartuttaen hätänsä eläimiin. Kun hevoset jättää sinne keskenään ovat aivan rauhassa ja tyytyväisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://varuste.net/p75607/muttmuffs-kuulosuojaimet-koiralle
Mitenköhän toimii pystykorvalle? Mun koira vihaa muutenkin kaikkea päähänlaitettavaa. Ravistaa ne irti.
Joku kuulosuojain olisi kyllä muuten todella kätevä.
-AP
Ei pelkkä kuulosuojaus riitä. Ne haistaa räjähteet ja reagoi vaikka olisi verhot kiinni jos sattuu liikaa pelkäämään.
Täällä on verhot kiinni ym. Ei se muutoin reagoi, mutta haukkuu joka kerta kun pamahtaa. On siis se ääni ongelmana. Jos sen äänen saisi jotenkin pois kaikki olisi bueno. Se on vahtikoirarotua, joten varmaan siksikin tuo pauke saa sen ääneen kun pitää vahtia.
Eli se ei niinkään pelkää, mutta huutaa kun luulee, että nyt pitää ilmoittaa vaarasta ym.
Nyt on ollut jo aika kauan hiljaa kun en ole reagoinut huutoihin. Välillä on tullut katsomaan mikä on kun en juokse luokse kun huutaa ja sitten römähtää makaamaan viereen - kunnes taas tulee iso pamaus.
Olen onnekas kun koirani enemmänkin vahtii. Ystävälläni on vanha sydänongelmainen koira, joka on koko ikänsä pelännyt kuollakseen ilotulitteita. Ei ole kivaa heillä.
-AP
Mullakin täällä koira, joka haukkuu ja ulvoo jokaista rakettia. Olen antanut lievän rauhoittavan, verhot kiinni ja valot päällä, telkkari ja radio auki, ja itse olen läsnä. Ei vaan auta. Onneksi enää n. 5 tuntia tätä.
Ihan vinkkinä kaikille: Koiran paukkupelkoon pystyy pentuna vaikuttamaan. Menkää esim. ampumaradan lähelle (turvallisesti ja luvan kanssa tietenkin) harjoittelemaan. Koiralle herkku aina kun kuuluu laukaus. Koiran voi opettaa nuorena olemaan pelkäämättä ja säästää sen isolta tuskalta ja stressiltä jatkossa.
Olen kyllä sitä mieltä, että raketit saisi kieltää kokonaan, aivan turhia.
Vierailija kirjoitti:
Ihan vinkkinä kaikille: Koiran paukkupelkoon pystyy pentuna vaikuttamaan. Menkää esim. ampumaradan lähelle (turvallisesti ja luvan kanssa tietenkin) harjoittelemaan. Koiralle herkku aina kun kuuluu laukaus. Koiran voi opettaa nuorena olemaan pelkäämättä ja säästää sen isolta tuskalta ja stressiltä jatkossa.
Toki tuosta voi olla apua, mutta ei aina. Minullakin jo viides koira, mutta ensimmäinen joka pelkää :C
Vierailija kirjoitti:
Meillä koirat tottuneet ampumisen ääniin. Reagoivat kuitenkin kun sisälle kotiin alkaa kuulua pauketta keskellä yötä. Yhdistävät ampumisen metsään/ampumaradan ympäristöön
Vierailija kirjoitti:
Ei auta. Osa kelpaa metsästykseen, jotkut ei opi sietämään paukuttelua. Yksilöstä kiinni ja juuri sen vuoksi jalostuskokeissa on paukkuarkuuskin, vaikka ei se perimä taida siltikään juuri auttaa.
Meillä on pentukoira. Haukkuu vain kilpaa raketeille ja ei pelkää yhtään. Ei ole edes vuoden vanha. Hetki sitten otti unetkin, vaikka ihan vieressä taloamme jotkut paukuttelivat.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on aina huutanut radio ja televisio niin isolla ettei ole pauke kuulunut edes paljon sisälle. Se ruudin haju tosin pska juttu kun sitä ei voi estää sisälle tulemasta ja koirat yhdistävät sen raketeihin. Ens vuonna mennään lentokenttä hotelliin.
Siis miten v kovalla teillä on telkkari??? Eikö se hirveä möly aiheuta myös levottomuutta ja ärtyisyyttä,ihmisille ja koirille.
Meidän koira ei metsällä välitä paukuista mitään, mutta silti uudenvuoden koko illan kestävä tykitys hermostuttaa koiraa ja se on ihan levoton reppana. Ei hauku, mutta on levoton ja ulkona säpsähtelee ja on selvästi stressaantunut, varsinkin ulkona. Onneksi meillä on mahdollisuus viedä se miehen vanhemmille maalle, jossa ei pauke häiritse.
Meilläkin edesmennyt koira pelkäsi raketteja ja ukkosta. Minkäs teet asialle, sisälle vietiin turvaan kuitenkin.
Jos teillä on kotona melatoniinia, niin voi antaa n. max 40 mg/10kg. Meillä on vain 200 mg melatoniinia, lohkoin vajaan neljäsosan kokoisen ja annoin koirille, painavat hiukan vaille 10 kg.
Tarkistakaa, että melatoniin on makeuttamaton tai ainakaan ksylitolia ei saa olla. Yleensä noissa tuotteissa ei ole imeskelytuotteita, mutta varmuus edellä.
Vierailija kirjoitti:
Jos teillä on kotona melatoniinia, niin voi antaa n. max 40 mg/10kg. Meillä on vain 200 mg melatoniinia, lohkoin vajaan neljäsosan kokoisen ja annoin koirille, painavat hiukan vaille 10 kg.
Tarkistakaa, että melatoniin on makeuttamaton tai ainakaan ksylitolia ei saa olla. Yleensä noissa tuotteissa ei ole imeskelytuotteita, mutta varmuus edellä.
HUOM. KORJAUS. Kirjoitin vahingossa 200 mg ja sen mukaan 40 mg/10kg. 200 on pilleriMÄÄRÄ meidän purkissa, melatoniiniVAHVUUS 1,9mg.
Eli neljäsosa 1,9 mg:sta on annettu! EI tietenkään tollaisia lukuja kuin aiemmassa sanottiin!
Anteeksi sekaannus!
Osa on luonnostaan paukkuarkoja, mutta osan pilaa omistaja itse. Kaverini sai koiranpennun muutama vuosi sitten ja stressasi jo marraskuussa uutta vuotta. No sitten sinä päivänä aamusta jo oli ihan hermoheikko ja hyväpäinen, rohkea pentu oli ihan vauhkona kun omistaja sekosi. Siitä lähtien koira on pelännyt ääniä.
Oma koirani oli jopa vähän arka pentuna, mutta oppi oikein hyvin sietämään paukkuja. Eli omistajan kannattaa aina yrittää, kyllä se on pienempi osa kuitenkin koirista joka ei koskaan totu.
minä katselen tällä hetkellä miten rusakot paniikissa hyppii kun joka puolella vinkuu ja paukkuu.. mitä paskiaisia ihmiset onkaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on aina huutanut radio ja televisio niin isolla ettei ole pauke kuulunut edes paljon sisälle. Se ruudin haju tosin pska juttu kun sitä ei voi estää sisälle tulemasta ja koirat yhdistävät sen raketeihin. Ens vuonna mennään lentokenttä hotelliin.
Siis miten v kovalla teillä on telkkari??? Eikö se hirveä möly aiheuta myös levottomuutta ja ärtyisyyttä,ihmisille ja koirille.
Aika veen kovalla,juuri laitoin raskasta joulua konsertin niin että sekoittaa noita paukkeen ääniä.
Enhän minä itse edes reagoi tuohon paukkeeseen. :D En mä edes kuule sitä sisälle, mutta koira kuulee.
Kohta pitäisi mennä ulos tarpeille. Onneksi nyt ei pauku joka sekunti. Ehkä sitten lähempänä keskiyötä yltyy taas.
Annoin koiralle lihaisan luun ja se hieman vie huomiota pois paukkeesta.
Jos nyt joku ei tajunnut mä tosiaan kirjoitin avauksen aika provosoivasti. Pyydän sitä anteeksi. Silloin vain otti pattiin varsinkin kun koirat ei saisi koskaan kuulua. No, tänään mun koira kuuluu. Ei se sentään huuda kokoaikaa ja onkin nyt aika hyvin rauhoittunut. Monessa muussa perheessä koira panikoi paljon pahemmin.
Kissatkin taisi auttaa. Toinen niistä juuri meni koiran luokse ja alkoi puskemaan. Nyt ne mammii lattialla vierekkäin.