Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttakaa! Linjasaneerauksen "yllätys"!

Vierailija
05.06.2014 |

Avasin eilen saapuneen kirjekuoren. Linjasaneerauksen kustannusarvio. Ensin tuli paha olo, fyysisesti alkoi oksentamaan ja huimaamaan. Sitten tuli itku, nyt toivuttuani tästä kustannusarviopommista sain ryömittyä tietokoneelle. Asuntomme on huonokuntoinen ja osasin odottaa kalliimpaa laskua kun mitä saneeraukset on yleensä kustantaneet. Mutta nyt on kyse sellaisesta summasta että tulisi halvemmaksi muuttaa vuokralle, tappiota asunnon hankinnassa tuli tehtyä 10-30 000.

Onko samankaltaisia kokemuksia, kertokaa miten ikinä selvisitte? En ole töissä tällä hetkellä, ja jos en töitä pian saa, olen pulassa.

Olen ihan ahdistuskohtauksen kourissa, kädet tärisee toista tuntia, ja tuntuu kuin en saisi henkeä. Raha-asioitahan nämä vaan on, mutta tuntuu nyt että maailma kaatuu.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auts. Tuntuupa mukavalta asua omakotitalossa.

Vierailija
22/45 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko tuli neliöhinnaksi? Meillä linjasaneeraus tulossa ja hintaa odotellaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai tuota summaa tarvitse laakista maksaa. Yleensähän nuo saneeraukset rahoitetaan lainalla, jota sitten rahoitusvastikkeena lyhennellään.

Vierailija
24/45 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 13:06"]Auts. Tuntuupa mukavalta asua omakotitalossa.

[/quote]Nooh, kyllä ne putket pitää jossain vaiheessa okt:ssakin uusia. Sitten maksat ihan koko remontin itse, ei saa mitään kustannuksia jaettua muiden asukkaiden kanssa. Ja ap:lle, jossakin pitää ihmisen asua eikä se missään asumismuodossa ilmaista ole. Todennäköisesti asut nykyisessä asunnossa pitkän aikaa, joten yritä iloita siitä kun saat nyt kodin hyvään kuntoon pitkäksi aikaa.

Vierailija
25/45 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi nyt vain, mutta minä en ymmärrä, miten tällainen tulee yllätyksenä. Putket kestävät sen 50 vuotta ja jos isännöitsijäntodistuksessa ei ole suunnitelmia linjasaneerauksesta, tulee sellaisen mahdollisuus ottaa huomioon. JOs saneeraus on ollut tiedossa, niin kustannusarvioita löytää netistä.

Minulla linjasaneeraus oli reilu 1000 eur/m2 ja tällaisissa summissa se on esim Helsingin vanhoissa taloissa pyörinyt. Tämä summa olisi asuntoa ostettaessa tullut korvamerkitä putkiremppaan. Eli arvottaa asunto tämän mukaan.

Eihän tämä jälkiviisastelu auta, mutta en ymmärrä, kuinka ihmiset sijoittavat useita satoja tuhansia aivan takki auki. Ostaisiko ap 200000 eurolla pörssiyhtiön osakkeita tutustumatta yhtiön toimintaan, tilitietoihin ja tulevaisuuteen?

Vierailija
26/45 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö meidänkin okt:ssa joskus uusia putket? Meillä on 2005 rakennettu talo ja tietääkseni putket on muovia?

Vierailija
27/45 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kerran väistämättä tuollainen remontti joka taloyhtiöön on jossain vaiheessa tulossa, miksei rahaa kerätä ETUKÄTEEN vastikkeessa???

Vierailija
28/45 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 13:26"]

[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 13:06"]Auts. Tuntuupa mukavalta asua omakotitalossa.

[/quote]Nooh, kyllä ne putket pitää jossain vaiheessa okt:ssakin uusia. Sitten maksat ihan koko remontin itse, ei saa mitään kustannuksia jaettua muiden asukkaiden kanssa. Ja ap:lle, jossakin pitää ihmisen asua eikä se missään asumismuodossa ilmaista ole. Todennäköisesti asut nykyisessä asunnossa pitkän aikaa, joten yritä iloita siitä kun saat nyt kodin hyvään kuntoon pitkäksi aikaa.

[/quote]

Niinhän ne pitää vaihtaa joo, mutta minä yksin päätän miten ja milloin. Ja siitä mitä homma saa maksaa. 4 vuotta sitten laitettiin kaikki putket uusiksi, hintaa tuli reilut 2000e ja kestää taas vähintään 50 vuotta. 

Vierailija
29/45 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 13:33"]Pitääkö meidänkin okt:ssa joskus uusia putket? Meillä on 2005 rakennettu talo ja tietääkseni putket on muovia?

[/quote]

Totta kai pitää

Vierailija
30/45 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 13:35"]jos kerran väistämättä tuollainen remontti joka taloyhtiöön on jossain vaiheessa tulossa, miksei rahaa kerätä ETUKÄTEEN vastikkeessa???

[/quote]

Usein kerätäänkin, ne tosin menevät helposti niihin pienempiin katto-, julkisivu-, parveke- tai ikkunaremppoihin. Tuollaista paria miljoonaa ei säästetä hetkessä, kun on muitakin juoksevia kuluja. Ja kiva maksaa joskus vuosikymmenien päässä olevasta remontista, jossei edes itse asu talossa enää silloin.

Vierailija
31/45 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 13:40"][quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 13:26"]

[/quote]

Niinhän ne pitää vaihtaa joo, mutta minä yksin päätän miten ja milloin. Ja siitä mitä homma saa maksaa. 4 vuotta sitten laitettiin kaikki putket uusiksi, hintaa tuli reilut 2000e ja kestää taas vähintään 50 vuotta. 

[/quote]Taidat muistella hintaa hiukan alakanttiin. Teidän putkiremonttiin tuskin kuului sitä kaikkea mitä kuuluu linjasaneeraukseen silloin kun pannaan kaikki kerralla kuntoon viemäreistä ja lämpöputkista lähtien. Ap: Ei ole pakko maksaa kerralla, vaan rahoitusvastikkeen muodossa esim 15 vuoden ajan.

Vierailija
32/45 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 13:41"]

[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 13:33"]Pitääkö meidänkin okt:ssa joskus uusia putket? Meillä on 2005 rakennettu talo ja tietääkseni putket on muovia?

[/quote]

Totta kai pitää

[/quote]

Muoviputkien elinikä lienee noin 50 vuotta ainakin.

Vierailija
33/45 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 13:35"]jos kerran väistämättä tuollainen remontti joka taloyhtiöön on jossain vaiheessa tulossa, miksei rahaa kerätä ETUKÄTEEN vastikkeessa???

[/quote]Pienemmissä remonteissa tehdään noin, isommat rahoitetaan lainalla ja takaisinmaksu rahoitusvastikkeella, ellei pysty kertasuoritukseen. Kuka haluaisi maksaa jotain ennakkoon, kun ei koskaan tiedä mitä elämässä tapahtuu ja saattaa joutua vaikka myymään asuntonsa äkillisesti.

Vierailija
34/45 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]Ei tietenkään kun muovi on ikuista! Oletko tollo vai provo?

Vierailija
35/45 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

veikkaan että täysi tollo, niitähän palstalla riittää.

Vierailija
36/45 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 13:51"]

[/quote]Ei tietenkään kun muovi on ikuista! Oletko tollo vai provo?

[/quote]

Taidan olla tollo =) AInakin jätteenä muovi on melkoisen ikuista. Ei ruostu, maadu tms, eikä paljoa aurinkokaan pääse hapertamaan.

Vierailija
37/45 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 13:46"]

[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 13:40"][quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 13:26"]

[/quote]

[/quote]Taidat muistella hintaa hiukan alakanttiin. Teidän putkiremonttiin tuskin kuului sitä kaikkea mitä kuuluu linjasaneeraukseen silloin kun pannaan kaikki kerralla kuntoon viemäreistä ja lämpöputkista lähtien. Ap: Ei ole pakko maksaa kerralla, vaan rahoitusvastikkeen muodossa esim 15 vuoden ajan.

[/quote]

Meillä maksoi okt:ssa vuosi sitten 50 vuotta vanhojen käyttövesi- ja viemäriputkien uusinta 1000,-. Kaikki putket kulkevat talon avoimesta rossipohjasta suoraan ylös kerroksiin. Helppoa ja halpaa vaihtaa. Itse pystyimme kaivamaan viemäriputken esiin eikä tarvittu kallista kaivuria. Mitään lämpöputkia ei ole, koska meillä on se niin kallis sähköpatterilämmitys. Ai että, kun okt:ssa asuminen on niin kallista.

Vierailija
38/45 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

juu ei ole okt:n putkiremppa yhtä iso juttu kuin kerrostaloissa:

http://yle.fi/uutiset/omakotitalon_putkiremonttia_on_turha_pelata/6561542

Vierailija
39/45 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole yllätys vaan huonoa varautumista. 

Vierailija
40/45 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljo se putkiremppa nyt maksaa ja paljon sulla on neliöitä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yksi