Miten Posti on voinut vajota näin alas?
Palvelut on mitä sattuu, paketteja ei tuoda perille vaikka pitäisi, vaan kuskataan johonkin kauas noudettavaksi.
Laitoin noutopisteen olemattomasta kapasiteetista palautetta, kun ensin löysin jonkun paikan mihin laittaa. Vastauksena tuli viikkojen päästä ”voi harmi, toivottavasti tilanne jatkossa paranee”. 😂
Miten ihmeessä se muka joskus paranee, jos Posti ei tee mitään toimenpiteitä? 🤬
Kommentit (275)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Postin pakettipuoli toimii ihan hyvin, mutta kirjeiden jakelu täysin arpapeliä. Nykyään ainoastaan pelottaa mihin kirje päätyy ja jos mikä tahansa muu tapa toimittaa asia käy, valitsen sen. Posti hävittänyt esim. todella henkilökohtaisia asioita sisältävän päätökseni ja nyt ei löydä perille lapsen neuropsykologin lausunto.
Kirjeet tosiaan katoilee. Pienikin virhe osoitteessa voi aiheuttaa, ettei edes ensimmäisen luokan kirje päädy koskaan perille (näin kävi itselleni).
:) Kerropa, mikä on mielestäsi pienikin virhe"?
T. Postin lajittelija
Pieni virhe postinumerossa. Kaikki muut tiedot 100% oikein. Joo, ja ymmärrän, että moinen megavirhe on nykyaikana suorastaan täysin mahdoton korjata, eli lähettäjän vika (ja vastaanottajan vahinko).
Jotenkin arvasin.
Se postinumero on nimenomaan POSTINUMERO siksi, ettå lajittelu tapahtuu yksinomaan sen perusteella. Yhtä hyvin voisi sanoa, että puhelinnumerossa oli vain pieni virhe.Toki kirjeen pitäisi susiosaston kautta päätyä ennen pitkää perille, tai palautua lähettäjälle.
T. Lajittelija
Toissaviikolla googlettelin kännykällä joulukorteista katuja ja korjasin postinumeroita. Siihen vaan pitää varata aikaa ja henkilöstövähennysten takia se ei meinaa riittää. Teen näin myös kirjeiden kanssa. Pääsevät nopeammin eteenpäin kuin virallisen selvityksen kautta.
T: se toinen lajittelija
Lajittelijat, mihin päätyy kirje, jossa oikea nimi, mutta edellinen osoite? Olettaen, että jaettu osoitteen mukaan ja nykyinen asukas on rehellinen ja palauttaa kirjeen. Jos kirjekuori näyttää viralliselta ja kuoressa lukee esim. Poliisi, Kela yms.
Kirjeen saaja tehnyt osoitteenmuutoksen, mutta osoite ei päätynyt lähettäjälle.
Se joku susiosasto tekee kirjeille jotain?Ne katsotaan postin tietokannasta. Se on sen verran luottamuksellista hommaa (voi etsiä kenen tahansa osoitteen yms) että esim. vuokratyöläisillä ei ole selvitykseen mitään asiaa.
On se niin "luottamuksellista" tietoa, että meidän pikkufirmassa on pomon koneella maksullinen? ohjelma, mistä näkee oikeat osoitteet ja puh.numerohaulla soittajan nimen :-D Telemarkkinoijien kohdalla tieto: numerosta soitettaan poikkeuksellisen paljon tmv.
Kävin verikokeissa, tuloksia ei kuulunut, ja sitten selvisi että kuljetuksessa oli sössitty. Nyt pitäisi käydä uusiksi. Kiitos posti!
Itse en lähetä enää mitään Postin kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotona olin, kun pakettia oli mukamas yritetty toimittaa. Sain kortin, jossa oli toimimaton numero, johon olisi pitänyt soittaa välttääkseen paketin takaisinlähetyksen (ei ollut missään toimipisteessä vaan jakajalla). Jouduin jonottamaan kauan maksulliseen aspa-numeroon, jonka löytäminen oli työn alla. Järkyttävää!
Todellisuudessa "yritettiin toimittaa" -paketteja ei ole edes mukana kierroksella, ne viedään suoraan noutopisteisiin.
Jos paketin pitäisi mahtua postiluukusta, mutta ei mahdu niin se lähtee takaisin konttorille. Konttorilla postinjakaja tekee paperisen saapumisilmoituksen jonka toimittaa asiakkaalle seuraavana päivänä josta ilmenee mistä ja milloin sen postilaatikkoon mahtumattoman parin penninjenin kiinankrääsäpakettinsa voi hakea.
Joskus taas asiakkaan väliovi on kiinni eikä paketti siksi mahdu postiluukusta jolloin tapahtuu sama kuin aikaisemmin. Näin ainaskin pks.
- ex postinjakajaEikö olisi reilua soittaa ovikelloa, jos on oven takana postiluukkuun tunkemassa? Noita pikkupaketteja ei varmaan loputonta määrä ole kerralla mukana. Nykypäivänä voi tulla aika pitkä ja hankala hakureissu riippuen osoitteesta.
Puhun vain omasta puolestani kun sanon, että usein soitinkin sitä ovikelloa. Joko ei oltu kotona tai ei tultu avaamaan. Juu kyllä mä sitä ovea joskus varmuuden vuoksi vähän kovempaa ryskytin ku luin aikanaa netistä ennen ekaa työvuoroa et joskus jotkut ei kuule ovikelloa tai normaalia koputusta.. et ei jääny siitä kiinni.
Muutaman harvan kerran tein extraa ja soitin asiakkaalle joka ei ollut kotona ja jonka paketti ei mahtunut luukusta sopiakseni toimitusajan myöhäsemmälle ajankohdalle samalle päivälle. Ymmärtääkseni me ei siis saatais tehdä noin.
Jos joku kiinankrääsäpaketti ei mahtunu luukusta ni ei oikeesti jaksanu paljoa päätä vaivata. Etenkään sillo jos on tiukka päivä. Sori. Niiden suomesta tilattujen vauvavalokuva-albumien takia jaksoin nähdä vaivan. Sori oon vähän mulqero. Mutta ainaski kirjeposti meni aina oikeaan osoitteeseen. 😀
- ex postinjakajaAhaa, että jos joku on tilannut Kiinasta enintään 22 euron lähetyksiä, ei krääsää, niin postinjakajat eivät olet viitsineet niitä toimittaa vastaanottajille? On sinunlaisia monia postinkantajissa?
Ihan sama oliko se kiinankrääsäpaketin sisällön arvo 1e tai 22e me, siis posti, ei niillä voittoa tehdä vaan tappiota. Toisin sanoen me ei tienata niillä joten ne ei tuo rahaa meidän palkkoihin vaan enemminkin vie sitä rahaa niistä palkoista niin minkä ihmeen takia mun aivan oikeasti pitäs henkilökohtasesti tai ammatillisesti liikuttua sun kiinanpaketeista joita tilaamalla sä käytännössä käytät kotimaista työvoimaa, postilaisia, ilmaiseksi hyväksesi?
Asiakkaat riistää kiinanpaketeilla, johto riistää muuten vaan.
On se postilaisena mukavaa. Tai siis oli.
- ex postinjakaja
Ei ne kiinanpaketitkaan ilmaiseksi Suomessa kulje. On olemassa UPU (Universal Postal Union), muissa maissa maksetuista Suomeen tulevien lähetysten postimaksuista osa tuloutetaan Suomen postille, joka ei hoida osuuttaan jakeluvelvotteesta, tai hoitaa, mutta huonosti! Esimerkkejä riittäisi, kommenttejani muissa postiketjuissa.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä myös hieman kahtiajakoisia kokemuksia.
Olen aikoinaan mm vuoden yrittänyt hakea pakettia postista, jonka piti tulla alunperin postilaatikkoon - DVD, eli piti mahtua, kun mahtui toinenkin DVD samaan aikaan. Menin sitten hakemaan, mutta hävisi tielle tietämättömille., kukaan postista ei tiedä missä se on. Viisi kertaa sain kehotuksen hakea paketti ja koskaan sitä ei löytynyt. Silti kehotus tuli aina.
Lisäksi postin kuljettamat laskut tulevat 99% vasta eräpäivänä, eli jostain syystä kirjeet kulkee kaksi viikkoa ennen minulle tulemista 🤔Pakettiautomaattiin turha tilata, koska ne on aina täynnä ja seuraavaksi lähin paikka on asiamiesposti 40km päässä. Tämä ei toki postin vika, vaan asiakkaiden, jotka ei paketteja hae. Tästä on paljon porua myös paikallisessa faceryhmässä.
Nyt kun muutin syrjään ja kun on korona-aika, niin olen alkanut tilaamaan kotiinkuljetuksella paketit. Todellakin rahan arvoista palvelua! Paketit on seuraavana päivänä lähettämisestä oveni takana, ei ole ninjailua tapahtunut. Postipoika on tosi mukava ja soittaa aika hyvissä ajoin, että olisi muutaman tunnin päästä mun asuinalueella ja jättääkö paketin kuten ennenkin. Ehkä hyvä palvelu johtuu sitten siitä, että on näitä alihankkijakuljettajia.
Minulla on varmaan kymmenkunta pakettia ollut "hukassa", ilmeisesti ovat olleet koko ajan siellä asiamiespostin hyllyssä/laatikossa. Usein vaan asiamiespostissa ei ruveta käymään niitä läpi ennen kuin ottaa postiin yhteyden ja saavat sieltä käskyn. Jossain toimipaikassa on suostuttu katsomaan ihan odottaessa ja sieltähän ne on löytyneet.
Kotiinkuljetusta olen jonkin verran nyt käyttänyt, enkä oikein tykkää kun posti ei kysele toimitusaikoja etukäteen eikä soittele. No, yksi postipoika soittaa n. 10 minuuttia ennen kuin tulee, on nyt pari viimeistä kertaa ainakin soittanut.
Joudun siis kyttäämään seurantaa aamusta asti, ja kiva kun jotkut firmat lähettävät 3-4 erässä, joten parhaassa tapauksessa kyttään viikon kotona, ja postipoika ajelee tuomaan 2€ arvoista pakettia.
Tästä kai pääsisi jos postista otettaisiin yhteyttä ja voisin lykätä ensimmäisten tuontia niin että kaikki tulisivat samalla kerralla.
Linkedinissä eräs postilainen kehuu itseään ja tuotoksiaan jatkuvalla syötöllä. Todella ärsyttävä tapaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Tilasin uuden pankkikortin 20.12. Pari päivää myöhemmin postitettu. Ei ole vieläkään täällä.
Mun pankkikortti toimitettiin takaisin pankille, koska kuoressa ollut osoite oli kuulemma väärä, ei voitu toimittaa vastaanottajalle. Muuten jees, mutta osoite oli täsmälleen oikein ja postilaatikkokin asianmukaisesti merkitty.
Minä sain soiton pankista että korttini oli saapunut sinne avatussa kuoressa. Eli ilmeisesti jaettu jollekin toiselle, tämä sitten vienyt pankkiin.
Meilla myos oli miehen uuden luottokortin tunnukset jaettu naapurille, vaikka nimi ja osoite oli oikea, ja siellä kirje oli avattu, vahingossa kuulemma. Joku valitus tasta pitaisi varmaan sada aikaiseksi, mutta en millaan jaksaisi alkaa selvitella asiaa, en jaksa uskoa että valittamista on tehty kovin helpoksi. :(
Syy on kapitalismissa. POstin toiminta pitäisi olla valtion alaisuudessa eikä sen pitäisi olla mikään rahantekovirasto. Olen joskus tilannut paketin Amerikasta asti. Se hiissaa siellä järjettömästi osavaltioiden välillä useita kertoja ja sitten se käy vielä pyörimässä keski-euroopassa ennen tänne tulemista. En ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Pankin verkkotunnusluvut lähetetty 12.12, ei ole vieläkään tulleet.
Näin lenkiltä tullessa postinjakajan ottavan valkoisen kirjekuoren postikärrystä ja tunkevan sen takin povitaskuun.
En väitä, että tällä olisi yhteys minun kadonneeseen pankkikirjeeseen (joulukortit löysivät perille siis joulun jälkeen).
Joulukortit, jotka oli postitettu 7.12 ihan oikealla osoitteella ja lähialueelta tuli joulun jälkeen 28.12 (kun soitin asiakaspalveluun).Nyt odottelen tuleeko puhelua, jossa yritetään houkutella jonain valehenkilönä minua kertomaan verkkopankkitunnukset.... Olen valmistautunut tähän kunnon vedätyksellä ja valmiina käräyttämään tyypit jos mahdollista. ... Tunnusluvut kuoletettu ja haettu pankista uudet.
Olkaahan ihmiset varovaisina, jos pankin kirjeitä alkaa häviämään.
No tuohan on ihan suora poliisiasia. Mitä hulluja sinne postiin on tullut töihin?
Postin johdossa on muuten todella muhkeasti palkattuja henkilöitä. Monet heistä ovat verokalenterin parhaiten ansaitsevien porukkaa. Mutta vain johdon osalta ! Satun vain tietämään. Jonkun pitäisi tehdä juttu Postin johdon sikailuista ja hurjista palkoista.
Surullista, että vain noin vuosikymmenessä Posti on tuhottu, Stokka on tuhottu, kaupunkien keskustat on tuhottu ja sitten vielä tämä korona kaiken kruunuksi. Kaupunkielämä ei tule enää koskaan olemaan yhtä vilkasta ja iloista kuin aiemmin. Ja mikä halveksunta Postin ammattitaitoista palvelevaa henkilökuntaa kohtaan, että postin toiminnot on ulkoistettu sinänsä parhaansa yrittäville asiamiesposteille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotona olin, kun pakettia oli mukamas yritetty toimittaa. Sain kortin, jossa oli toimimaton numero, johon olisi pitänyt soittaa välttääkseen paketin takaisinlähetyksen (ei ollut missään toimipisteessä vaan jakajalla). Jouduin jonottamaan kauan maksulliseen aspa-numeroon, jonka löytäminen oli työn alla. Järkyttävää!
Todellisuudessa "yritettiin toimittaa" -paketteja ei ole edes mukana kierroksella, ne viedään suoraan noutopisteisiin.
Jos paketin pitäisi mahtua postiluukusta, mutta ei mahdu niin se lähtee takaisin konttorille. Konttorilla postinjakaja tekee paperisen saapumisilmoituksen jonka toimittaa asiakkaalle seuraavana päivänä josta ilmenee mistä ja milloin sen postilaatikkoon mahtumattoman parin penninjenin kiinankrääsäpakettinsa voi hakea.
Joskus taas asiakkaan väliovi on kiinni eikä paketti siksi mahdu postiluukusta jolloin tapahtuu sama kuin aikaisemmin. Näin ainaskin pks.
- ex postinjakajaMinulle tuli joskus vuosia sitten sellainen ilmoitus, minkä ymmärsin niin että pakettia oli yritetty toimittaa juuri sinä päivänä mutta en ollut kotona. Olin sattumalta pihalla kun posti tuli, hain ne saman tien laatikosta, huomasin lapun ja tavoitin postinjakajan naapurin laatikolta. Sanoi, ettei hänellä ole pakettia edes mukana.
Vähänkö olisin repinyt pelihousuni! Mitä sanoit jakelijalle ja miten asia selvisi?
Piireille ei ole pakko ottaa mukaan sellaisia lähetyksiä jotka varmuudella eivät mahdu luukusta/laatikkoon. Tämä koskee siis koodittomia lähetyksiä eli maksikirjeitä. Paketeille, pikkupaketeille ym seurattaville lähetyksille on omat ohjeensa
Olet postilainen?, etkä tiedä, että maksikirjeet kotimaan postituksissa ovat historiaa :-(
Minulla aikaisemmin paljon postittavana oli postiluukun sabluuna, jolla tarkastin, että varmasti mahtuu. Ihan postista sain, silloin kun oli vieä muitakin postin omia toimipisteitä kuin Helsingin pääpostia ja Napapiirin postitoimisto. Enpä huomannut ohjeistaa asiakkaita pitämään väliovea auki, että maksimipituinen, levyinen ja paksuinen lähetys mahtuisi postiluukusta tippumaan :-( Useimmat pitävät sitä väliovea auki melu- tai hajuhaittojen takia?
Postin "palvelut" ovat nykyään ihan sitä itseään, ennenmuinoin oli ma-pe aamu- ja iltajakelut ( laitoit tänään kortin tulevasi huomenna junalla klo x iltapäivällä, vastaanottaja sai sen seuraavan päivän aamujakelussa.. posti kulki ja toimi!) + lauantaina 1 jakelu
Se on tätä kun porvarien kätyrit saa toteutttaa tätä "kyllä kapitalismi hoitaa" ideologiaa. Samaa huttuahan on nähty siellä vanhusten hoidon puolella yksityisissä hoitolaitoksissa.
Vierailija kirjoitti:
Postin sivuilla on reklamaatiolomake, mihin voi liittää esim. kuiteista kopiot.
Kyllä, siellä on muutama lomake tiettyyn tarkoitukseen tietyille tekstikentillä. Siellä ei ole väylää antaa palautetta mistään muusta. Kuten palveluiden toimivuudesta, palvelupisteen toimivuudesta, sen kapasiteetista, asiakaspalvelusta, palvelupisteiden verkostosta, postinumeroalueen järkevyydestä jne.
Mielenkiintoinen oli tämä tässäkin ketjussa kerrottu sähköpostiosoite, sitä ei kerrota missään Postin sivuilla. Googlella osoitetta hakemalla löytää, että se on mainittu jossain tietosuoja-asioiden yhteystietona. Eivät selvästi halua palautetta toiminnastaan.
Vierailija kirjoitti:
Surullista, että vain noin vuosikymmenessä Posti on tuhottu, Stokka on tuhottu, kaupunkien keskustat on tuhottu ja sitten vielä tämä korona kaiken kruunuksi. Kaupunkielämä ei tule enää koskaan olemaan yhtä vilkasta ja iloista kuin aiemmin. Ja mikä halveksunta Postin ammattitaitoista palvelevaa henkilökuntaa kohtaan, että postin toiminnot on ulkoistettu sinänsä parhaansa yrittäville asiamiesposteille.
Tuo on muuten pelottavan totta. Nyt juuri eilen uutisoitiin kuinka Ässällä nykyään olevan Food Market Herkun vuokrasopimus Tampereen Stockalla loppuu. Mitäs tästä vielä seuraa.
"Tässä on varmasti melkosia eroja kaupunkien välillä ja varmaan kaupunginosienkin välillä. Eli osassa hoidetaan ihan viimeisen päälle ja osassa ei edes vähää sinne päin.
Meillä onneksi täällä Pohjois-Helsingissä oman kokemukseni mukaan Posti toimii vielä todella hyvin.
Paketit tulevat ajallaan ja kotitoimituksissa aina tosi mukavia kuskeja vielä kaupan päälle. Muutaman muun pakettifirman kanssa ollut vähän huonompia kokemuksia, mutta valtaosin kyllä kaikki palvelevat hyvin ja luotettavasti."
Kyllä. Pohjois-Helsingin alueella kuulemma todella hyvä Posti, laajemmassakin tiedossa tämä.
Homma toimii siellä.
"Surullista, että vain noin vuosikymmenessä Posti on tuhottu,
Stokka on tuhottu, kaupunkien keskustat on tuhottu ja sitten vielä tämä korona kaiken kruunuksi. Kaupunkielämä ei tule enää koskaan olemaan yhtä vilkasta ja iloista kuin aiemmin. Ja mikä halveksunta Postin ammattitaitoista palvelevaa henkilökuntaa kohtaan, että postin toiminnot on ulkoistettu sinänsä parhaansa yrittäville asiamiesposteille."
Kansainvälisesti yksi toimivimmista ja luotettavimmista taksijärjestelmistä -eli Suomen taksipalvelut tuhottu.
Vierailija kirjoitti:
Mistä niille edes voi laitta palautetta? En ole koskaan löytänyt kuin jotain tapauskohtaisia lomakkeita.
Maksoin 14.12.netissä paketin, mutta HELPOSTI koodia tai mitään viestiä ei tullut kuten normaalisti. Posti vihdoin iltapäivällä ilmoitti häiriöstä ja minullekin tuli nettiin, että hupsista jokin meni pieleen, yritä hetken kuluttua uudelleen. Menin Prisman postiin ja kysyin asiasta, että miten nyt tehdään, maksu meni tililtä, mutta ei tullut koodia. Tyttö soitti jonnekin ja siellä neuvottiin, että minun pitää perua lähetys netissä, joka olikin operaatio, johon olisi pitänyt olla se koodi, jota ei tullut. No laitoin sinne viitenumeroa maksusta tilinumerot sun muut tiedot, mutta eipä ole tullut rahaa takaisin eikä mitään kuittausta peruutuksesta. Joka välissä tulee vaan kyselyä, että miten onnistuimme jne.
Olisi tietysti ollut maksullinen numero, ja sinne viimeistään olisi mennyt lisää rahaa eikä turhaan menneen postimaksun palautus olisi sittenkään varmaa. Jotenkin kusee tuo toiminta, kun sieltä EI SAA MITÄÄN kuittia siitä, että viesti on vastaanotettu ja asia korjataan tai tutkitaan. Tuo ottaa kertakaikkiaan päähän. Prisman tyttö/asiamies taas sanoo ongelmatilanteissa, että me ollaan vaan Prisman työntekijöitä. Pitää postiin ottaa yhteyttä.
Ja en ole ensimmäinen, joka sanoo, että Postin virheistä ei kukaan vastaa. Paketit ovat tosin aina menneet perille sekä lähettämäni kirjeet, mutta pelottavaa tuollainen välinpitämättömyys virheitään kohtaan. Nii tai yhtä pakettia oli vähintään potkittu, koska oli saatu tavara rikki. Siitäkin tehty ilmoitus vissiin hukkunut ties minne monimutkaisen reklamaatioketjun mustaan aukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, siellä on muutama lomake tiettyyn tarkoitukseen tietyille tekstikentillä. Siellä ei ole väylää antaa palautetta mistään muusta. Kuten palveluiden toimivuudesta, palvelupisteen toimivuudesta, sen kapasiteetista, asiakaspalvelusta, palvelupisteiden verkostosta, postinumeroalueen järkevyydestä jne.
Mielenkiintoinen oli tämä tässäkin ketjussa kerrottu sähköpostiosoite, sitä ei kerrota missään Postin sivuilla. Googlella osoitetta hakemalla löytää, että se on mainittu jossain tietosuoja-asioiden yhteystietona. Eivät selvästi halua palautetta toiminnastaan.
Olen myös pistänyt merkille saman, että eivät halua palautetta ja siksi siellä ei ole mitään paikkaa tai osoitetta palutteenantoon. Näyttää johtajien silmään hyvältä raporteissa, kun ei tule korjaavaa palutetta. Itse tein niin, että kaivoin postin sivuilta sen ainoan sähköpostiosoitteen minkä löysin ja laitoin palutteen ja viestini siihen. Annoin myös palautetta siitä, että palautetta ei pysty antamaan :D Pyysin välittämään viestini oikealle taholle. Sain sitä kauttaa asiallisen vastauksen asialliseen palutteeseeni ja uson että viestini meni eteenpäin.
Suhtaudun tähän niin, että minäkin voin soveltaa, kun kerran postikin voi. Ikävä tosin että työllistin täysin syytöntä ihmistä, mutta mielestäni meiltä yhteiskunnan jäseniltä tarvitaan aina vähän anarkiaa, että tälläisen huonon järjestelmän ylläpitämiseen saadaan muutosta. Joten minä ainakin suosittelen kaikkia muitakin, joita ottaa pattiin postin toiminta toimimaan samoin.
Nythän on poistunut lähetettyjen pakettien ja maksikirjeiden palautus lähettäjälle, jos pakettia ei voida toimittaa vastaanottajalle. Nyt voit joko valita, että lähettämäsi paketti joko tuhotaan tai maksat itse sen palautuskulut Postille.
Touhu on kyllä mennyt aivan järjettömäksi. Kahtena kuluneena jouluna meille on tullut enemmän vieraiden ihmisten joulukortteja kuin koskaan, pakettiautomaatin valinta ei hyödytä koska pakettisi toimitetaan toiselle puolelle kaupunkia jne jne.