Miten Posti on voinut vajota näin alas?
Palvelut on mitä sattuu, paketteja ei tuoda perille vaikka pitäisi, vaan kuskataan johonkin kauas noudettavaksi.
Laitoin noutopisteen olemattomasta kapasiteetista palautetta, kun ensin löysin jonkun paikan mihin laittaa. Vastauksena tuli viikkojen päästä ”voi harmi, toivottavasti tilanne jatkossa paranee”. 😂
Miten ihmeessä se muka joskus paranee, jos Posti ei tee mitään toimenpiteitä? 🤬
Kommentit (275)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä myös hieman kahtiajakoisia kokemuksia.
Olen aikoinaan mm vuoden yrittänyt hakea pakettia postista, jonka piti tulla alunperin postilaatikkoon - DVD, eli piti mahtua, kun mahtui toinenkin DVD samaan aikaan. Menin sitten hakemaan, mutta hävisi tielle tietämättömille., kukaan postista ei tiedä missä se on. Viisi kertaa sain kehotuksen hakea paketti ja koskaan sitä ei löytynyt. Silti kehotus tuli aina.
Lisäksi postin kuljettamat laskut tulevat 99% vasta eräpäivänä, eli jostain syystä kirjeet kulkee kaksi viikkoa ennen minulle tulemista 🤔Pakettiautomaattiin turha tilata, koska ne on aina täynnä ja seuraavaksi lähin paikka on asiamiesposti 40km päässä. Tämä ei toki postin vika, vaan asiakkaiden, jotka ei paketteja hae. Tästä on paljon porua myös paikallisessa faceryhmässä.
Nyt kun muutin syrjään ja kun on korona-aika, niin olen alkanut tilaamaan kotiinkuljetuksella paketit. Todellakin rahan arvoista palvelua! Paketit on seuraavana päivänä lähettämisestä oveni takana, ei ole ninjailua tapahtunut. Postipoika on tosi mukava ja soittaa aika hyvissä ajoin, että olisi muutaman tunnin päästä mun asuinalueella ja jättääkö paketin kuten ennenkin. Ehkä hyvä palvelu johtuu sitten siitä, että on näitä alihankkijakuljettajia.
Minulla on varmaan kymmenkunta pakettia ollut "hukassa", ilmeisesti ovat olleet koko ajan siellä asiamiespostin hyllyssä/laatikossa. Usein vaan asiamiespostissa ei ruveta käymään niitä läpi ennen kuin ottaa postiin yhteyden ja saavat sieltä käskyn. Jossain toimipaikassa on suostuttu katsomaan ihan odottaessa ja sieltähän ne on löytyneet.
Kotiinkuljetusta olen jonkin verran nyt käyttänyt, enkä oikein tykkää kun posti ei kysele toimitusaikoja etukäteen eikä soittele. No, yksi postipoika soittaa n. 10 minuuttia ennen kuin tulee, on nyt pari viimeistä kertaa ainakin soittanut.
Joudun siis kyttäämään seurantaa aamusta asti, ja kiva kun jotkut firmat lähettävät 3-4 erässä, joten parhaassa tapauksessa kyttään viikon kotona, ja postipoika ajelee tuomaan 2€ arvoista pakettia.
Tästä kai pääsisi jos postista otettaisiin yhteyttä ja voisin lykätä ensimmäisten tuontia niin että kaikki tulisivat samalla kerralla.
Mehän siis yhdessä etsittiin sitä kadonnutta lähetystä sieltä asiamiespostista. Olin vieressä, kun postin täti soitti mm sen hetkiselle jakelijalle yms.
Ja tuohon kotiinkuljetukseen, kun tilaan kotiin seuraan paketin matkaa lähetystunnuksella milloin lähtee jakelijan matkaan.
Sen jälkeen ei tarvitse enää kytätä, koska tiedän, että poika on oven takan 14-16 välillä kun siinä vaiheessa on tämän alueen piirin jako. Ennen puolta päivää varmistaa käykö aika, mutta jos nyt sinun tapauksessa ei kävisi, niin millä nimellä kotiinkuljetus on silloin kun tilaat/mistä tilaat? Sitä vartenhan ne ainakin kotipaketti - palvelussa soittaa, että käykö aika vai ei ja itse olen sanonut, että seuraavana pvänä tulossa toinen, tuo kaikki kerralla. Se sitten riippuu kyllä lähtökohteesta että millainen kotiinkuljetus siihen sisältyy. Kaikkiin palveluihin ei kai kuulu soitto, mutta Suomalaisyrityksissä tilatessa ainakin kotipaketti on se, josta ne soittelee. Onko siis välttämättä postin vika, jos tilaa itse kiinan 2e arvoista rihkamaa eikä siihen hintaan sisälly sujuva kotiinkuljetus.
Yleisesti ottaen saan pakettini, viimeksi 4 yhtä aikaa, seuraavana päivänä postituksesta, joten ei ole tarvitse viikkotolkulla odotella. Ei ole valittamista ollut enkä ole kokenut hankalana. Kiinan paketteja kun vielä tilailin, en odottanut mitään palvelua niiden osalta, mutta kyllä nekin osasi tulla kaikki aikanaan.
Ei käy kateeksi postilaisia. Samalla kun perinteinen jaettava posti vähenee niin pakettien määrä kasvaa.laatikkoon jaettava posti on siitä helppoa, että Posti saa sen haltuunsa, lajittelee ja toimittaa perille. Paketit taas usein makaavat päiviä tai viikkoja Postin tiloissa, asiamiesposteissa tai pakettiautomaateissa.
Pakettiautomaateille voisi asettaa säilytysmaksun. Maksat jonkin summan per pääivä, minkä pakettisi varaa automaattia. Ehkä tämä saisi ihmiset hakemaan pakettinsa ripeämmin. Sama asiamiesposteille.
Vierailija kirjoitti:
Posti pitäisi laittaa kunnon hiillostukseen johonkin telkkariin tai lehteen ja samalla ministeri vastaamaan myös kysymyksiin.
Perusongelma lienee, ettei Posti saa riittävää korvausta tekemisestään. Ulkomailta tulevien pakettien määrä kasvaa kokoajan ja en usko Postin saavan niistä kummoistakaan korvausta keneltäkään.
Mulle piti toimittaa uusi iPhone 12 kotiovelle 1-2 päivässä. Mitään ei kuulunut, soitin postiin. Siellä sanottiin että mulle on soitettu ja sovittu toimituspäivämäärä. Sanoin että ei ole soitettu, voin todistaa vaikka puhelimen lokitiedoista. No sitten sovittiin että miten olen kotona, että koska voivat tuoda. Selitin tarkkaan mille ovelle tuodaan jne.... no seuraavana päivänä puhelin oli postilaatikossa VAIKKA SOPIMUS OLI KOTIOVELLE KULJETUKSESTA.
Vierailija kirjoitti:
Huvittava esimerkki viime vuodelta: äitini lähetti kolme joulukorttia saman päivänä jättämällä ne samaan postilaatikkoon Tampereella. Yksi oli minulle, yksi veljelleni ja yksi sisarelleni. Sisareni - joka asuu Lontoossa - sai korttinsa viisi päivää aiemmin kuin minä ja veljeni vaikka me asumme samassa kaupungissa kuin äitini :)
Laatikot tyhjennetään ainakin täällä rekkaan ja viedään kauas koneelliseen lajitteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä myös hieman kahtiajakoisia kokemuksia.
Olen aikoinaan mm vuoden yrittänyt hakea pakettia postista, jonka piti tulla alunperin postilaatikkoon - DVD, eli piti mahtua, kun mahtui toinenkin DVD samaan aikaan. Menin sitten hakemaan, mutta hävisi tielle tietämättömille., kukaan postista ei tiedä missä se on. Viisi kertaa sain kehotuksen hakea paketti ja koskaan sitä ei löytynyt. Silti kehotus tuli aina.
Lisäksi postin kuljettamat laskut tulevat 99% vasta eräpäivänä, eli jostain syystä kirjeet kulkee kaksi viikkoa ennen minulle tulemista 🤔Pakettiautomaattiin turha tilata, koska ne on aina täynnä ja seuraavaksi lähin paikka on asiamiesposti 40km päässä. Tämä ei toki postin vika, vaan asiakkaiden, jotka ei paketteja hae. Tästä on paljon porua myös paikallisessa faceryhmässä.
Nyt kun muutin syrjään ja kun on korona-aika, niin olen alkanut tilaamaan kotiinkuljetuksella paketit. Todellakin rahan arvoista palvelua! Paketit on seuraavana päivänä lähettämisestä oveni takana, ei ole ninjailua tapahtunut. Postipoika on tosi mukava ja soittaa aika hyvissä ajoin, että olisi muutaman tunnin päästä mun asuinalueella ja jättääkö paketin kuten ennenkin. Ehkä hyvä palvelu johtuu sitten siitä, että on näitä alihankkijakuljettajia.
Minulla on varmaan kymmenkunta pakettia ollut "hukassa", ilmeisesti ovat olleet koko ajan siellä asiamiespostin hyllyssä/laatikossa. Usein vaan asiamiespostissa ei ruveta käymään niitä läpi ennen kuin ottaa postiin yhteyden ja saavat sieltä käskyn. Jossain toimipaikassa on suostuttu katsomaan ihan odottaessa ja sieltähän ne on löytyneet.
Kotiinkuljetusta olen jonkin verran nyt käyttänyt, enkä oikein tykkää kun posti ei kysele toimitusaikoja etukäteen eikä soittele. No, yksi postipoika soittaa n. 10 minuuttia ennen kuin tulee, on nyt pari viimeistä kertaa ainakin soittanut.
Joudun siis kyttäämään seurantaa aamusta asti, ja kiva kun jotkut firmat lähettävät 3-4 erässä, joten parhaassa tapauksessa kyttään viikon kotona, ja postipoika ajelee tuomaan 2€ arvoista pakettia.
Tästä kai pääsisi jos postista otettaisiin yhteyttä ja voisin lykätä ensimmäisten tuontia niin että kaikki tulisivat samalla kerralla.Mehän siis yhdessä etsittiin sitä kadonnutta lähetystä sieltä asiamiespostista. Olin vieressä, kun postin täti soitti mm sen hetkiselle jakelijalle yms.
Ja tuohon kotiinkuljetukseen, kun tilaan kotiin seuraan paketin matkaa lähetystunnuksella milloin lähtee jakelijan matkaan.
Sen jälkeen ei tarvitse enää kytätä, koska tiedän, että poika on oven takan 14-16 välillä kun siinä vaiheessa on tämän alueen piirin jako. Ennen puolta päivää varmistaa käykö aika, mutta jos nyt sinun tapauksessa ei kävisi, niin millä nimellä kotiinkuljetus on silloin kun tilaat/mistä tilaat? Sitä vartenhan ne ainakin kotipaketti - palvelussa soittaa, että käykö aika vai ei ja itse olen sanonut, että seuraavana pvänä tulossa toinen, tuo kaikki kerralla. Se sitten riippuu kyllä lähtökohteesta että millainen kotiinkuljetus siihen sisältyy. Kaikkiin palveluihin ei kai kuulu soitto, mutta Suomalaisyrityksissä tilatessa ainakin kotipaketti on se, josta ne soittelee. Onko siis välttämättä postin vika, jos tilaa itse kiinan 2e arvoista rihkamaa eikä siihen hintaan sisälly sujuva kotiinkuljetus.Yleisesti ottaen saan pakettini, viimeksi 4 yhtä aikaa, seuraavana päivänä postituksesta, joten ei ole tarvitse viikkotolkulla odotella. Ei ole valittamista ollut enkä ole kokenut hankalana. Kiinan paketteja kun vielä tilailin, en odottanut mitään palvelua niiden osalta, mutta kyllä nekin osasi tulla kaikki aikanaan.
Ihan on olleet kotimaisia firmoja, kärkkäinen, puuilo, tokmanni, eikä näistä soiteta/laiteta ennakkoviestiä kuin korkeintaan tosiaan nyt yksi jakelija on soittanut parin km päästä pari kertaa. Ymmärrän vielä ettei esim. Amazonin paketeista, jotka UPSilla lähtevät mutta posti täällä toimittaa soiteta, mutta noihin kotimaisiin kai se kuuluisi.
Eli siis todellakin kyttään seurantaa että näen tekstin "kuljetetaan vastaanottajalle", ja tätä sitten esim. viimeksi viikon ajan, kun kauppa lähetti kolmessa eri paketissa, joista joku jäi seisomaan johonkin tampereelle useammaksi päiväksi.
Joskus on käynyt mielessä sanoa kuskille että tähän portaille voi jättää sen seuraavankin, mutta kun kuski on miltei aina eri ja jotkut eivät löydä edes oikeaa taloa, niin käytännössä odottelen koko päivän valmiina juoksemaan perään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittava esimerkki viime vuodelta: äitini lähetti kolme joulukorttia saman päivänä jättämällä ne samaan postilaatikkoon Tampereella. Yksi oli minulle, yksi veljelleni ja yksi sisarelleni. Sisareni - joka asuu Lontoossa - sai korttinsa viisi päivää aiemmin kuin minä ja veljeni vaikka me asumme samassa kaupungissa kuin äitini :)
Laatikot tyhjennetään ainakin täällä rekkaan ja viedään kauas koneelliseen lajitteluun.
Ei jakelukeskuksia tosiaan Suomessa montaa ole ollut pitkään aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei jakelukeskuksia tosiaan Suomessa montaa ole ollut pitkään aikaan.
Lajittelukeskuksia siis piti sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Tilasin uuden pankkikortin 20.12. Pari päivää myöhemmin postitettu. Ei ole vieläkään täällä.
Meille tuli pankkikortti ja tunnusluku yhtäaikaa samana päivänä, vaikka toinen oli todistetusti lähetetty jo viikkoja aiemmin.
Nykyään on paljon luku- ja kirjoitustaidottomia kamelinkuljettajia lajittelussa ja jakelussa.
Analfabeetikko so. ali ei erota Kuusikatua ja Kuusikujaa toisistaan.
Postin toimitusjohtaja tienaa enemmän kuin USAn presidentti.
Vuonna 1994 Posti- ja Telelaitos muuttui osakeyhtiöksi. Sen jälkeen laitos ei enää ollut se mihin se alun perin luotiin. Ei enää yleishyödyllinen, vaan osakkeenomistajia hyödyttämään pyrkivä.
Postinjakaja runttaa kurttuun postilaatikkoon päiväpostin aamukantona tulleen lehden päälle ja vielä kannella lintataan loput. Posti on monella mutkalla kurtussa laatikossa niin ettei meinaa saada sitä poiskaan laatikosta. Ei hyvä.
Viime viikolla postilaatikossamme oli likainen kirje jossa kaksi isoa mustaa länttiä, sotkuinen ja rypistynyt, pyörinyt kai auton lattialla postinjakajan kenkien alla.
Eipä toiminut se muuttopostipalvelukaan. Vanhaan kämppään meni postia, vaikka se muuttopostipalvelu oli muka yhä voimassa.
Viimeviikolla oli postilaatikossa likainen ja rypistystynyt kirje, kai pyörinyt auton lattialla jakajan kenkien alla. Huonoa ja epäsiistiä palvelua.
Muiden postia omien joukossa. Eli jaettu väärään osoitteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Ei käy kateeksi postilaisia. Samalla kun perinteinen jaettava posti vähenee niin pakettien määrä kasvaa.laatikkoon jaettava posti on siitä helppoa, että Posti saa sen haltuunsa, lajittelee ja toimittaa perille. Paketit taas usein makaavat päiviä tai viikkoja Postin tiloissa, asiamiesposteissa tai pakettiautomaateissa.
Pakettiautomaateille voisi asettaa säilytysmaksun. Maksat jonkin summan per pääivä, minkä pakettisi varaa automaattia. Ehkä tämä saisi ihmiset hakemaan pakettinsa ripeämmin. Sama asiamiesposteille.
Johan niillä on säilytysmaksu, oliko 5€, jos et hae 6-7 pv sisällä. Muuten paketti palautuu lähettäjälle.
Tiedätkö, että ennen vanhaan paketteja ja lähetyksiä säilytettiin postissa sujuvasti 3 viikkoa, ennen kuin palautettiin lähettäjälle
Posti pitäisi laittaa kunnon hiillostukseen johonkin telkkariin tai lehteen ja samalla ministeri vastaamaan myös kysymyksiin.