LOVE-tentti hoitoalalla!
Hei
Kaipailisin tietoja miten teillä työpaikoilla on, että saako lääkelaskuissa käyttää laskinta vai ei.
Tuntuu olevan montaa tietoa ja haluaisinkin vastauksia ihan lähiaikoina tentin suorittaneilta:)
Kiitos!
Kommentit (11)
Minulla oli tuo lääkelaskennan kurssi + tietenkin tentti kouluaikanani vuosi sitten (valmistuin terv.- ja sos.alalle), ja opettaja painotti, että ei ole sallittua käyttää tentissä laskinta. Eli kaikki laskut lasketaan paperille käsin, laskuvaiheet ylös, jakokulmat ym. käyttöön. Tokalla yrityksellä läpi.
En tiedä työpaikan käytännöistä, mutta pitäis nuo mielestäni ilman laskintakin osata.
Joo, kyllä ite oon myös suorittanut koululla lääkehoidon tentin, jossa ei saanut olla laskinta.
Mutta LOVE vissiin on vähän erilainen muutenkin, kun tehdään tietokoneella jne?
Siksi kyselenkin:)
Ei saanut käyttää laskinta, sitä hoettiin monta kertaa. Ja älyttömän helppo oli, jos yhtään alkeita matikasta ymmärtää niin suoriutuu kyllä tuostakin. Aivan kummallinen mörkö on siitä tehty, ala-asteen matikkaa kuitenkin. Ala-asteella muuten ei käytetty laskintakaan eli tehtävät oli sen takia yksinkertaisia. ;)
Mulla on sellainen muistikuva, että laskinta sai käyttää. Saatan sekoittaa myös toiseen lääketenttiin kyllä. Jossakin kokeessa olen ainakin käyttänyt laskinta tarkistamiseen, vaikka alunperin teinkin laskut ihan paperilla.
Ei saa käyttää laskinta, paperilla ja kynällä lasketaan ja pitää osoittaa millä tavalla on tuloksen saanut.
Saa käyttää. Eikä tarvinnut esittää mitään yhtälöitä. Meillä oli muistaakseni kolme tai neljä vastausvaihtoehtoa. Tentti oli helppo, tosin itse lasken päivittäin lääkkeitä lapsille, ihan ilman laskinta. Mielestäni on ammattitaidon puutetta, jos joutuu laskimen kanssa laskemaan esim. kuinka paljon annetaan 15-kiloiselle lääkettä, jos annostus on 2 mg/kg! Ne pitää osata vaikka unissaan!
Ei tarvitse lovessa näyttää miten vastauksen on saanut, antaa kysymyksen alle muistaakseni neljä vastausvaihtoehtoa, joista täytyy klikata se oikea. Muistaakseni meillä ainakin sai käyttää laskinta, tosin toimipaikkakohtaisesti säännöt saattavat (ikävä kyllä) vaihdella. Mut kuten joku jo totesikin, laskut ovat todella helppoja, perusmatikkaa.
muistaakseni niin helppoja laskuja et selviää ihan alekkain laskemalla.