Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Juuri ostettu asunto ja laatta irti kylppärin katossa, kuka vastaa?

Vierailija
04.06.2014 |

Ostin mieheni kanssa rivitaloasunnon, jonka kylpyhuone on remontoitu vajaa 2 vuotta sitten. Kun muutimme, niin huomasimme että yli 2 metrin korkeudella olevassa palkissa, joka jakaa ison kylpyhuoneen ikäänkuin vessaksi on yksi laatoista ilmeisesti irti. Laatta on kyllä kiinni muissa laatoissa ja muovirimoissa jotka reunustavat tätä palkkia ja jonka välissä laatta on eli tuskin se sieltä alas tulee. Se, että laatta on irti huomaa siitä kun suoraan alhaalta päin painaa laattaa ylös päin niin se liikkuu ja kun irroittaa se palautuu alkuasentoonsa ja koska alareunassa oleva pieni halkeama saumassa myös liikkuun(ehkä millin kaksi). Edellinen omistaja sanoi kun kysyin, että ei ollut tuota huomannut ja tiesi sanoa, että koko kylpyhuone ja myös vessaosuus on kyllä vesieristetty kattoon asti eli hänestä kyseessä on kosmeettinen vika varsinkin kun tuo palkki on kohdassa, johon vettä ei voi mitenkään suihkustakaan osua. Lisäksi hän sanoi, että laattojen alla oleva palkki on umpi puutta eli siellä ei ole sähköjohtoja, vesiputkia yms. Edellinen omistaja epäili, että kun kyseessä on puutalo, niin se voi joskus elää ja siksi ilmeisesti huonosti kiinnittynyt laatta on irronut...hänen mukaansa tosiaan ei se sieltä voi itsekseen alastulla ja olen samaan mieltä, mutta asia minua häiritsee! Voinko vaatia ostajalta hinnanalennusta? Mieli tekisi purkaa kaupat, mutta tämä taitaa olla mahdotonta? Kyseessä on asunto-osakeyhtiö.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP ei ole provo! Voihan nimittäin olla, että paljastuukin että kyseessä on laajempikin vahinko vaikka nyt onkin vain yksi laatta irti. Tosin tätähän ei tiedä ennen kun laatan irroittaa, mutta en minä sitä itse ala maksamaan!

Vierailija
2/32 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mäkään usko että ap on provo, kyllä tuollaisia ensiasunnonostajia on pilvin pimein. :D

Olin itsekin aika hölmöläinen kun talo ostettiin, luin ihan liikaa netistä kaikkia neuvoja, myyjän vastuista ja takuista ja päläpälä, vaikka totuus on aivan muuta kuin nuo kaunosanaiset sivut.

Ap, kyllä se siitä. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 15:31"]

En mäkään usko että ap on provo, kyllä tuollaisia ensiasunnonostajia on pilvin pimein. :D

Olin itsekin aika hölmöläinen kun talo ostettiin, luin ihan liikaa netistä kaikkia neuvoja, myyjän vastuista ja takuista ja päläpälä, vaikka totuus on aivan muuta kuin nuo kaunosanaiset sivut.

[/quote]

No paljonko se maksaa etä otat itse sen yhden laatan sieltä irti?

Ja toiseksi, onko siellä tosiaan kaalit katossa, vai mitä materiaalia se laatta on?

Vierailija
4/32 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihan itse hoidatte irronneen laatan takaisin =) miten tällaista täytyy edes ihmetellä. En ymmärrä.

Vierailija
5/32 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kukaan edes ajattelee laittavansa laattaa kattoon ja toisekseen jos nyt ihan itse laitette sen laatan takaisin. Kohta on silikonit rikki ja homeessa, kenen luulet ne vaihtavan?

Vierailija
6/32 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 15:39"]

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 15:31"]

[/quote]

No paljonko se maksaa etä otat itse sen yhden laatan sieltä irti?

Ja toiseksi, onko siellä tosiaan kaalit katossa, vai mitä materiaalia se laatta on?

[/quote]

siis kaakelit katossa, ei kaalit =)

Vierailija
7/32 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kyseessä on piilevä virhe, voi asunto-osakkeen ostaja vaatia myyjältä hinnanalennusta mikäli piilevän virheen rahallinen arvo on merkittävä. Merkittäväksi virheeksi voidaan katsoa sellainen, jonka korjauskustannukset ovat yli 5% asunto-osakkeen kauppahinnasta.

Koska kyseessä ei ole rakenne- tai muu taloyhtiön vastuulle kuuluva vika, vastaa asunto-osakkeen omistaja korjauskustannuksista.

Vierailija
8/32 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP. Koska kaikille tuntuu olevan asia epäselvä, niin yritän vielä kertoa sen tarkemmin!

Alla on olevassa X:t kuvaa seiniä ja katkoviivat sitä palkkia joka menee seinästä seinään. Tuo * sitten tarkoittaa laattaa joka on varmaan irti. En tiedä onko jo mielikuvituksen tuotetta, mutta minusta tuntuu, että tuo palkki myös vähän roikkuu siltä kohdin kun tuo irtonainen laattakin. Eli onko tosiaan niin, että minä joudun tuon maksamaan??? a. ) jos laatta tai koko palkissa oleva laattarivi tippuu alas b.) jos otatan laatan irti ja sitten takaisin kiinnityksen

X--*---X

X        X

Auttakaa nyt asiallisesti kun pelottaa jos se tippuu päähän kun kävelee alta!

Vierailija
9/32 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 18:23"]

AP. Koska kaikille tuntuu olevan asia epäselvä, niin yritän vielä kertoa sen tarkemmin!

Alla on olevassa X:t kuvaa seiniä ja katkoviivat sitä palkkia joka menee seinästä seinään. Tuo * sitten tarkoittaa laattaa joka on varmaan irti. En tiedä onko jo mielikuvituksen tuotetta, mutta minusta tuntuu, että tuo palkki myös vähän roikkuu siltä kohdin kun tuo irtonainen laattakin. Eli onko tosiaan niin, että minä joudun tuon maksamaan??? a. ) jos laatta tai koko palkissa oleva laattarivi tippuu alas b.) jos otatan laatan irti ja sitten takaisin kiinnityksen

X--*---X

X        X

Auttakaa nyt asiallisesti kun pelottaa jos se tippuu päähän kun kävelee alta!

[/quote]

Kyllä on niin, että sinä joudut tuon maksamaan ja hoitamaan itse. Se on vain laatta, joka on hieman huonosti paikoillaan.

Kun ostaa asunnon, niin siinä ostaja ottaa riskin, ettei kaikki ole ihan täydellistä. Ilmenee naarmuja, paikkoja saattaa roikkua ja repsottaa. Se mikä on pienellä vaivalla ja rahalla korjattavissa on hoidettava itse. Jos kiinteistössä kyseessä olisi isompi ongelma, kuten home, niin tietysti silloin siitä vastaa myyjä, asunto-osakkeessa taloyhtiö vastaa rakenteen korjauksesta. Myyjä voi antaa hinnanalennusta jos vika on merkittävä, eli 5% kauppahinnasta, mitään pieniä summia ei ole mahdollista kysyä takaisin. Johan menisi urporumbaksi kun kaikista pikkuvioista alettais reklamoimaan kaupanteon jälkeen. 

Vierailija
10/32 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluat purkaa talokaupat yhden laatan vuoksi???

Vierailija
11/32 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hinnanalennusta yhden laatan takia.

Ei voi olla todellista.

Vierailija
12/32 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pura saman tien koko talo.

Vierailija
13/32 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiettyyn mittaan saakka vastaa taloyhtiö, tietyt asiat asunnon omistaja. Ei varmaankaan olen kaupan purkamisen peruste, jos laatta on irti. Ja näitä ns. kopulaattojahan aina tulee - laatta irtoaa pohjastaan, mutta laattojen välithän ovat huokoista ainesta, joista kosteutta voi mennä läpi, tärkein juttu on hyvä vedeneristys, josta taas pari vuotta sitten tehdystä rempasta pitäisi löytyä dokumentointi. Mutta mielestäni kannattaa kiinnittää laatta ennen kun irtoaa ja putoaa, koska mahdollisesti ettet saa samanlaista laattaa tilalle, jos rikki menee. Jos se on vain saumauslaastilla kiinni, niin voi kyllä tulla alas - miksei voisi?!

Vierailija
14/32 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai tää oli vitisi? Jos laatta oli irti jo asuntoa ostaessa, niin sulla ei ole edes teoriassa mitään oikeutta mihinkään korvaukseen.

Vierailija
15/32 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 13:55"]

Ostin mieheni kanssa rivitaloasunnon, jonka kylpyhuone on remontoitu vajaa 2 vuotta sitten. Kun muutimme, niin huomasimme että yli 2 metrin korkeudella olevassa palkissa, joka jakaa ison kylpyhuoneen ikäänkuin vessaksi on yksi laatoista ilmeisesti irti. Laatta on kyllä kiinni muissa laatoissa ja muovirimoissa jotka reunustavat tätä palkkia ja jonka välissä laatta on eli tuskin se sieltä alas tulee. Se, että laatta on irti huomaa siitä kun suoraan alhaalta päin painaa laattaa ylös päin niin se liikkuu ja kun irroittaa se palautuu alkuasentoonsa ja koska alareunassa oleva pieni halkeama saumassa myös liikkuun(ehkä millin kaksi). Edellinen omistaja sanoi kun kysyin, että ei ollut tuota huomannut ja tiesi sanoa, että koko kylpyhuone ja myös vessaosuus on kyllä vesieristetty kattoon asti eli hänestä kyseessä on kosmeettinen vika varsinkin kun tuo palkki on kohdassa, johon vettä ei voi mitenkään suihkustakaan osua. Lisäksi hän sanoi, että laattojen alla oleva palkki on umpi puutta eli siellä ei ole sähköjohtoja, vesiputkia yms. Edellinen omistaja epäili, että kun kyseessä on puutalo, niin se voi joskus elää ja siksi ilmeisesti huonosti kiinnittynyt laatta on irronut...hänen mukaansa tosiaan ei se sieltä voi itsekseen alastulla ja olen samaan mieltä, mutta asia minua häiritsee! Voinko vaatia ostajalta hinnanalennusta? Mieli tekisi purkaa kaupat, mutta tämä taitaa olla mahdotonta? Kyseessä on asunto-osakeyhtiö.

[/quote]

Edellinen omistaja vastaa. 

Vierailija
16/32 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos se laatta on jo valmiiksi irti, on sen uudelleen kiinnittäminen helppoa. Laatoillahan ei ole mitään tekemistä vedeneristyksen kanssa, joten siinä mielessä ei ole mitään huolta. 

Eli laatta irti, hieman sauma-ainetta pois, laatta takaisin ja uusi saumaus. Tähän toimenpiteeseen voi sitten kysyä rahoitusta entiseltä omistajalta.

Vierailija
17/32 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 14:09"][quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 13:55"]

[/quote]

Edellinen omistaja vastaa. 

[/quote]

No ei tasan vastaa.

Vierailija
18/32 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen omistaja on myyntihetkestä kaksi vuotta vastuussa pintaremonteista mitä asuntoon on tehty. 

Vierailija
19/32 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

vitut vastaa edellinen omistaja :)

tää on päivän paras!

kiitos

rofl reps kops

Vierailija
20/32 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 14:16"]Edellinen omistaja on myyntihetkestä kaksi vuotta vastuussa pintaremonteista mitä asuntoon on tehty. 

[/quote]

eihän tuossa sanottu, että edellinen omistaja on rempan tehnyt.

edellinen omistaja maksaa vain siinä tapauksessa, että pystyy todistamaan vedenpitävästi hänen tienneen jostain viasta. Ei hän välttämättä ole tuosta tiennyt.