Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisenä lapsi pystyy olemaan yksin kesät?

Vierailija
04.06.2014 |

Jos kummallakaan vanhemmalla ei ole lomaa ja tekevät pitkää päivää yrittäjinä. Voiko 10v jo olla kesän yksin?

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 14:53"]

Kyse on arvoista, valinnoista, meillä kaikilla on se valinnan vapaus ja myös vastuu siitä. Asoilla on tärkeysjärjestys, jollekin se tärkein on lapsi, toiselle auto tai talo tai viina. Niin se vaan menee siskokullat.

[/quote]

Unohdit vielä listaltasi huumeet, tupakan ja prostituoidut. Vai mitä siskokulta?

Vierailija
2/46 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole yksin. On poikakaveri seurana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoittaa "yksin kesät"?

Omakotitalossa jossain pöpelikössä ilman naapureita ja kavereita, vai kaupungissa kerrostalossa, jossa sentään edes naapureita? 

Eikö mitään kavereita, rantaretkiä, uimista, seikkailuja, vaan ihanko vaan yksin siellä kotona einesten, tietsikan ja dvd:n kanssa? Ei minkään ikäisenä, sehän on kauheaa. 

Jos on kavereita ja mahdollisuus viettää aktiivista lomaa ja lähellä on joku aikuinen tai lukiolainen, jonka puoleen voi kääntyä jos tarvitsee apua, niin ainakin 9- tai 10-vuotiaana voi, luonteesta riippuen. 

Vierailija
4/46 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

4v olen yhdeksi päiväksi jättänyt klo 8-16 ei traumoja

Vierailija
5/46 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 15:43"]

Eikö mitään kavereita, rantaretkiä, uimista, seikkailuja, vaan ihanko vaan yksin siellä kotona einesten, tietsikan ja dvd:n kanssa? Ei minkään ikäisenä, sehän on kauheaa. 

[/quote]

minä olen viettänyt 1ov lähtien ja aikuisenakin hakeudun tuollaiseen tilaan. En nauti siitä, mutten ole oppinut muuta. 2kk kesäloma edessä, jee...

Vierailija
6/46 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 15:42"]

Ei ole yksin. On poikakaveri seurana.

[/quote]

Minkä ikäinen

Vierailija
7/46 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 16:09"]

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 15:43"]

[/quote]

minä olen viettänyt 1ov lähtien ja aikuisenakin hakeudun tuollaiseen tilaan. En nauti siitä, mutten ole oppinut muuta. 2kk kesäloma edessä, jee...

[/quote]

Sinulla on vapaus valita. Hakeudu ihmisten seuraan. Nauti kesästä.

Vierailija
8/46 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsae olen ollut koko kesän päivät yksin 7v saakka (olimme juuri muuttaneet paikkakunnalle, joten vanhemmilla ei ollut yhtään lomaa). Naapurin tädin kanssa oli sovittru, että saan mennä sinne, jos on ongelmia (kertaakaan en mennyt).

Miten traumoja ei jäänyt, päin vastoin mukavia muistoja.

Eli minun mielestä 10v voi ihan hyvin olla yksin vanhempien työpäivän ajan, jos on joku varasuunnitelma ongelmien varalle (soitto vanhemmille, naapuri jota saa "häiritä" tms.

Vierailija
10/46 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 16:41"]

Itsae olen ollut koko kesän päivät yksin 7v saakka (olimme juuri muuttaneet paikkakunnalle, joten vanhemmilla ei ollut yhtään lomaa). Naapurin tädin kanssa oli sovittru, että saan mennä sinne, jos on ongelmia (kertaakaan en mennyt).

Miten traumoja ei jäänyt, päin vastoin mukavia muistoja.

Eli minun mielestä 10v voi ihan hyvin olla yksin vanhempien työpäivän ajan, jos on joku varasuunnitelma ongelmien varalle (soitto vanhemmille, naapuri jota saa "häiritä" tms.

[/quote]

Mutta 7-vuotiaasta eteenpäin sinulla varmaan oli kivemmat kesät? Minkä ikäinen olit kun nuo 7-vuotiaana loppuneet yksinäiset kesät alkoivat?

Lapsihan sopeutuu kaikkeen mihin hänen vanhempansa hänet määräävät. Yksin voi olla kotona vaikka kuinka, ei se lapsi siihen kuole varmaankaan. Ei välttämättä tule mitään myöhempää lääkärihoitoa vaativia traumojakaan. Ihminen, lapsikin, on aika kestävä. Mutta mitä lapsessa tapahtuu, jos on kesän yksin, tod. näk. sisällä, syö ehkä eineksiä, joita vanhemmat ovat hänelle jättäneet lounaaksi ... Mitä hän tekee päivän mittaan.

Ehkä yrittäjävanhempien kannattaisi laskea kuinka paljon rahaa he oikeasti menettäisivät, jos toinen heistä olisi lapsen kanssa kotona esim 4 h/ arkipvä. Viikonloppuisin toinen voisi olla lapsen kanssa kesäretkillä kun toinen on töissä. 

Vierailija
11/46 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 14:23"]

Nyt lasten kanssa ulkomailla asuvana, olen herännyt vasta tajuamaan, miten pienet lapset Suomessa joutuvatkin ottamaan vastuun itsestään. Huomaan myö sitse sortuneeni isompien lasteni kohdalla tähän. Täällä on lapsille esim. Koulukuljetus koko peruskoulun 11v ajan ja lasten ei todellakaan ole toivottavaa liikkua missään keskään kavereiden kanssa alakouluvuosina. Meillä 9v ei ole täällä kertaakaan kavellyt edes bussipysäkille (koulubussiin) noin 100m yksin, eikä se olisi suotavaakaan. Olemme aina jompikumpi vanhemmista tai siskoista 15vja 17v mukana esim. Puistossa. Lapset eivät ole siellä ikinä ilman aikuista. Meilläkin 9v kulki jo viime vuonna koulumatkat suomessa itse ja paineli kännykkä ja avain kaulassa koulun jälkeen kavereillaan. Nyt on ollut totaalinen muutos täällä liikkumisessa ja täytyy sanoa, että itse asiassa tämä on aika hyvä juttu. Suomessa lapset jätetään jo pienenä "heitteille" ja kyllä se kuulkaa näkyy koulumaailmassa ja kadulla viikonloppuisin.

[/quote]

Ainakin siellä "ulkomailla", missä minä olen asunut, kuljetetaan lapset kouluun siksi, että siellä pelätään hysteerisesti pedofiileja ja kidnappaajia. Ei siksi, että lapset olisivat liian pieniä selvitäkseen koulumatkoista itsekseen. Suomessa kuitenkin on melkoisen turvallista lasten kulkea keskenään koulumatkat.

Vierailija
12/46 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 17:08"]

Lapsihan sopeutuu kaikkeen mihin hänen vanhempansa hänet määräävät. Yksin voi olla kotona vaikka kuinka, ei se lapsi siihen kuole varmaankaan. Ei välttämättä tule mitään myöhempää lääkärihoitoa vaativia traumojakaan. Ihminen, lapsikin, on aika kestävä. Mutta mitä lapsessa tapahtuu, jos on kesän yksin, tod. näk. sisällä, syö ehkä eineksiä, joita vanhemmat ovat hänelle jättäneet lounaaksi ... Mitä hän tekee päivän mittaan.

[/quote]

Mistä päättelet, että yksin kotona olevat lapset ovat todennäköisesti koko kesän sisällä ja syövät eineksiä? :D Meidän lapset ovat lämmittäneet lounaaksi eilisen päivän päivällistä ja käyneet kirjastossa sekä läheisellä kentällä pelaamassa jalkapalloa naapuruston lasten kanssa. Eilen töistä tullessani he olivat pihalla pelaamassa sulkapalloa ja päivällisen jälkeen lähdimme porukalla käymään uimassa. Nyt on ollut heti loman alusta niin upeat kelit, etteivät ainakaan meidän lapsemme paljon sisällä viihdy. On varmasti kurjaa ja traumaattista lapsillamme nämä kolme viikkoa, ennen kuin jään kesälomalle.

Vierailija
13/46 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

46,

teidän lapset eivät olekaan "yksin kesät".

Otsikossa on sana "lapsi", eli sisaruksia ei ole. Kavereista ei ole mainintaa avauksessa. Teidän lapsilla on seuraa paitsi toisistaan myös naapuruston kavereista, joiden tapaamiseen ei tarvita vanhempien autokyytiä, vaan pelkkä käppäilyä lähimmälle jaliskentälle. Loistavaa! 

"Lapsi yksin kesät" tarkoittaa mulle yhtä lasta, jolla ei ole lähistöllä kavereita, vaan joka on ihan oikeasri yksin kotona koko kesän kun vanhemmat painavat pitkää päivää. Miten sinä ymmärrät tuon otsikon? Mulle tulee mieleen, että tehdään se yksi kiintiölapsi, koska sellainen pitää olla, mutta OMG, sitten sen kanssa pitää olla ja siitä pitää huolehtia! 

Oli munkin äiti (yh) töissä, ja oltiin sisarusten kanssa yksin kotona silloin, kun äidillä ei ollut lomaa. Piha oli täynnä kavereita ja jossakin oli aina joku "vanhempi ihminen", isobroidi tai äiti tai muu, jolta sai laastarin jalkaan kun oli pudonnut kalliolta :D

Nykyinen kulttuuri on toinen. Palstalla kerrotaan usein siitä, miten vanhemmat istuvat koneillaan illalla töiden jälkeen, lapsilla huoneissaan omat koneet ja telkkarit, kukaan ei ole kenenkään kanssa, vaan kaikki omissa maailmoissaan. Surullista. Monilla on myös ruoan laittaminen vähän hakusessa, siitä otin einekset. 

Yksinäisellä lapsella (ikää ei avauksessa mainittu) ei ehkä vielä ole kykyjä ja voimia lähteä kotoa pois hakemaan kesäseikkailuja, eikä se yksin ole kivaakaan. 

37

Vierailija
14/46 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi

Vierailija
15/46 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei

Vierailija
16/46 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi.

Vierailija
17/46 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 13:04"]

Ei

[/quote]

Miksi ei?

Vierailija
18/46 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu myös lapsesta.

Meillä tyttö olisi pärjännyt 10v. kesän yksin jos olisi ollut ihan pakko.

Pojalla tekisi vieläkin tiukkaa vaikka on "jo" 13v.

Mutta onneksi ei ole ollut tällaista pakkoa.

Vierailija
19/46 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli 7 v päivät yksin.

Vierailija
20/46 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 13:08"]

Riippuu myös lapsesta.

Meillä tyttö olisi pärjännyt 10v. kesän yksin jos olisi ollut ihan pakko.

Pojalla tekisi vieläkin tiukkaa vaikka on "jo" 13v.

Mutta onneksi ei ole ollut tällaista pakkoa.

[/quote]

meillä tulevaisuudessa on tällainen pakko edessä mutta eiköhän lapsi siitä sitten selviä, käy leireillä yms

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kaksi