Pesulaput? Käytätkö suihkun sijasta?
https://yle.fi/uutiset/74-20000365
Kommenttikentässä jotkut ylistävät pesulappujen käyttöä suihkun sijasta. Mitä ne ovat? Siis joku pikkupyyhekö kastellaan vedellä ja sillä pyyhitään ihoa? Mitenkäs saippuan käyttö tuollaisen kanssa? Ei mulla ainakaan kainalot putsaannu pelkällä "lapulla" pyyhkimällä? Kuulostaa epäkäytännölliseltä tilanteessa jossa milteipä joka asunnossa on suihku tai jopa useita. Samoin tuo joidenkin hehkuttama hiusten pesu lavuaarissa. Hankalaa sähläystä varsinkin jos on pitkät hiukset.
Kommentit (30)
En tiedä, mutta itse pesen kainalot ihan lavuaarina yllä saippualla. Hiukset voin pestä lavuaarissa myös mutta selkä ei oikein enää anna sille myöten, kun pitemmän tukan takia joutuisin olla siin asennossa niin kauan. Alakerta pestään käsisuihkulla pöntöllä, ja varpaat voi huuhdella myös suihkulla tai lavuaarissa. Naaman ja korvat pesen misellaarivedellä ja vanulapulla. En tarvitsisi suihkua kuin harvoin mikäli hiukset voisin pestä lavuaarissa paremmin.
Märät vauvojen pyyhelaput kyllä auttaa, jos on tarvis. Putsataanhan niillä kakatkin pyllystä.
Toisinaan käytän. En tosin käytä mitään lappuja vaan pientä pyyhettä jonka kastelen yleensä sekin kastelen vain yhdestä nurkasta.
Vierailija kirjoitti:
2x työpäivinä muuten 1x päivä
siis suihkussa, mikään laput auta eikä hiuksia pestä.
Kun Suomessa nyt on päästy elintasossa sellaiseen vaiheeseen että löytyy suihkut ja lämmintä vettä, niin eipä hirveästi houkuta palata johonkin ulkosaunaan kerran tai kahdesti viikossa ja hiusten pesuun vadissa jne. Lapsuudessani 80-luvulla asuin vielä talossa jossa ei ollut sisällä suihkua ja ulkosaunan vesi pumpattiin kaivosta. Nautin lämpimästä suihkusta ja helposta peseytymisestä kaiken maailman pesulapuilla ähräämisen sijasta. Ei kai se päivittäinen suihku mikään "biologinen pakko" ole, mutta kyllä musta on ihan kiva että ihmiset noin keskimäärin eivät haise jatkuvasti hielle ym. niin kuin vielä jokunen vuosikymmen sitten.
En tiedä kehon pesemisestä lapulla mutta kasvot pyyhin lapulla (tarkemmin sanoen Makeup Eraserilla) puhdistustuotteen levitettyäni. Olin ennen vannoutunut misellivesiputsaaja, koska inhosin vedellä kasvojen läträämistä. Lapulla säästyy vettä ja rahaa eivätkä käsivarret ja hihat kastu.
Tarvitsen päivittäisen suihkun vain töissä käydessäni. Vapaalla pesen kainalot lavuaarin yllä joka toinen päivä. Lisäksi olen tänä syksynä siirtynyt säästösyistä vatipesuun suihkun sijasta. Minulla on kotona kaksikin suihkua mutta myös mahdollisuus lämmittää pataa ilmaisilla puilla. Vatipeseytyminen on rentouttavaa ja se on pudottanut energiankulutustani kolmanneksen. Vettäkin on säästynyt kuutiokaupalla.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mutta itse pesen kainalot ihan lavuaarina yllä saippualla. Hiukset voin pestä lavuaarissa myös mutta selkä ei oikein enää anna sille myöten, kun pitemmän tukan takia joutuisin olla siin asennossa niin kauan. Alakerta pestään käsisuihkulla pöntöllä, ja varpaat voi huuhdella myös suihkulla tai lavuaarissa. Naaman ja korvat pesen misellaarivedellä ja vanulapulla. En tarvitsisi suihkua kuin harvoin mikäli hiukset voisin pestä lavuaarissa paremmin.
Miksi peset itsesi noin hankalasti? Vettä tai aikaa tuossa ei ainakaan säästy, kun suihkussa saa muutamassa sekunnissa kasteltua ja huuhdeltua nuo kaikki alueet kerralla.
Sairaalassa jouduin käyttään pesulappuja, kun en päässyt suihkuun. Eipä niistä paljon hyötyä ollut ja hetken päästä jo haisikin todella ällöttävälle. Ei kunnon suihkua mikään korvaa.
Vierailija kirjoitti:
Kun Suomessa nyt on päästy elintasossa sellaiseen vaiheeseen että löytyy suihkut ja lämmintä vettä, niin eipä hirveästi houkuta palata johonkin ulkosaunaan kerran tai kahdesti viikossa ja hiusten pesuun vadissa jne. Lapsuudessani 80-luvulla asuin vielä talossa jossa ei ollut sisällä suihkua ja ulkosaunan vesi pumpattiin kaivosta. Nautin lämpimästä suihkusta ja helposta peseytymisestä kaiken maailman pesulapuilla ähräämisen sijasta. Ei kai se päivittäinen suihku mikään "biologinen pakko" ole, mutta kyllä musta on ihan kiva että ihmiset noin keskimäärin eivät haise jatkuvasti hielle ym. niin kuin vielä jokunen vuosikymmen sitten.
Kasarilla ei vielä ollut antiperspirantteja eikä muita asiansa hoitavia dödöjä. Hampaitakin hoidettiin tai jätettiin hoitamatta miten sattuu.
Suuren leikkauksen jälkeen olen käyttänyt, koska leikkaushaava ei saanut kastua. Ostin laput apteekista.
Kyllä käytän. Kainalot puhdistuu hyvin ilman saippuaakin pesulapulla, samoin kasvot, kaula jne kun ei ole sen kummemmin tarvetta suihkuun. Olen leikannut reikäisestä t-paidasta noin A4 kokoisia palasia, käytän niitä pesulappuina. Kuivuvat nopeasti ja on helppo pestä lakana- tai pyyhekoneellisen kanssa. Paljon kätevämpää pestä märällä lapulla kuin roiskia kädellä vettä ympäriinsä. Huom: alapesuun en käytä lappuja.
Hiukset pesen pesuvadissa mutta se ei kuulu tähän keskusteluun.
Aina ei ole edes mahdollisuuksia mennä suihkuun noin vaan. Varsinkin helteisellä säällä hikoillessa jääkylmässä vedessä kasteltu pesulappu ajaa saman asian. Lappukin kuivuu äkkiä ja sen voi sitten pestä muun pyykin kanssa. Helposti rasvoittuvan tukankin pesu onnistuu hyvin lavuaarissa joko käsisuihkulla tai astialla valellen.
Vierailija kirjoitti:
Suuren leikkauksen jälkeen olen käyttänyt, koska leikkaushaava ei saanut kastua. Ostin laput apteekista.
Onko pesulappuja siis ihan myynnissä? Kuvittelin että termillä tarkoitetaan mitä vaan kasteltua pikkupyyhettä tms.
Vierailija kirjoitti:
Aina ei ole edes mahdollisuuksia mennä suihkuun noin vaan. Varsinkin helteisellä säällä hikoillessa jääkylmässä vedessä kasteltu pesulappu ajaa saman asian. Lappukin kuivuu äkkiä ja sen voi sitten pestä muun pyykin kanssa. Helposti rasvoittuvan tukankin pesu onnistuu hyvin lavuaarissa joko käsisuihkulla tai astialla valellen.
Joo, varmasti onnistuu lavuaarissa, mutta miksi tehdä asia noin vaikeasti jos ei ole pakko? Asia erikseen jos suihkua ei ole. Lähes kaikilla Suomessa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi peset itsesi noin hankalasti? Vettä tai aikaa tuossa ei ainakaan säästy, kun suihkussa saa muutamassa sekunnissa kasteltua ja huuhdeltua nuo kaikki alueet kerralla.
En ole tuo ylläoleva, mutta vastaan silti. En tykkää käydä kokosuihkussa ilman että pesen tukan samalla, koska en ole vielä oppinut sellaista suihkussa käymisen tapaa, jossa pysyisi hiukset kuivana. Märän tukan kuivumisen odottelu, tai hiusten kuivaaminen, aamukiireessä kun pitäisi saada itsensä töihinlähtökuntoon, vaikuttaa työläältä ja hitaalta. Joten silloin kun ei ole tukanpesupäivä, pesen vain "kriittiset paikat" lavuaarin ja bideesuihkun avulla. Eihän se erityisen näppärää ole, joten saa toki neuvoa paremman tavan, jolla hiukset pysyisivät kuitenkin kuivana!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo ylläoleva, mutta vastaan silti. En tykkää käydä kokosuihkussa ilman että pesen tukan samalla, koska en ole vielä oppinut sellaista suihkussa käymisen tapaa, jossa pysyisi hiukset kuivana. Märän tukan kuivumisen odottelu, tai hiusten kuivaaminen, aamukiireessä kun pitäisi saada itsensä töihinlähtökuntoon, vaikuttaa työläältä ja hitaalta. Joten silloin kun ei ole tukanpesupäivä, pesen vain "kriittiset paikat" lavuaarin ja bideesuihkun avulla. Eihän se erityisen näppärää ole, joten saa toki neuvoa paremman tavan, jolla hiukset pysyisivät kuitenkin kuivana!
Nyt en ihan ymmärrä ongelmaa. Ota vaikka suihku käteen, jolloin voit päättää mihin kohtaan vettä menee. Hiukset luonnollisesti laitetaan kiinni tai vaikka suihkumyssy päähän.
Anyone?